Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ulkonäköönne kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet?

Vierailija
11.09.2014 |

Millaisia ulkonäköönne tai olemukseemme kohdistuvia ennakkoluuloja olette kohdanneet? Pidetäänkö sinua ilkeänä, tyhmänä, laiskana tms.?

Itse olen vaalea- ja pitkähiuksisena nuorena naisena saanut usein ehkä vähän yllätyksettömästi kohdata olettamuksia tyhmyydestäni ja pinnallisuudestani. Raflaavin ja edelleen raivostuttavan esimerkki on eräs tyttö, jonka kanssa olin samassa lukiossa ja myöhemmin opiskeluaikanani hetken aikaa samassa työpaikassa. Hän oli päättänyt, että olen pintaliitäjäpissaliisa ja toi näkemystään esiin sekä ollessamme kahdestaan että isommassa porukassa, pari esimerkkiä:

- kerroin tauolla mieheni lähtevän venereissulle, johon hän totesi "No sä et varmaan voi lähteä mukaan, kun sun kynnet katkee ja vaatteet menee likaiseksi, voi voi voi".. Paikalla oli muitakin ja hämmentyneenä sanoin vain, ettei sellaiset mua haittaa.

- kerroin meneväni naimisiin varsin pienimuotoisesti ei-kirkollisin menoin, "Siis miksi? Mä ainakin kuvittelin sut prinsessamekossa isoihin megaprinsessahäihin".... Joo ei? 

- vähätteli mun osaamista lukioaikana kaikissa aineissa ja piti itseään niin paljon parempana. Nyt olen korkeakoulutettu, hän monet koulut keskenjättänyt ja töissä paikassa, jossa ei tarvitse mitään koulutusta. 

Emme ole enää tekemisissä. :)

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö voi pettää. Ostan aika vähän, mutta yleensä laatutavaraa. Omistan tasan kaksi laukkua, jotka kummatkin ovat ns. merkkitavaraa. Asumme suhteellisen uudessa omakotitalossa, ajamme Volvolla (työsuhdeauto), harrastamme laskettelua ja golfia. Lapset (ja myös meidän vanhemmat ) on yleensä puettu merkkivaatteisiin (Pop, Peak Performance, Vaude jne.).

Muutimme pari vuotta sitten uuteen kaupunkiin ja yllätyin siitä, että koko perhettämme pidettiin aluksi jotenkin ylimielimielisenä, pintaliitäjänä, epäkäytännöllisenä, uusavuttomana jne. "Te ette varmaan paljon ruokaa laita", "Teillähän ei ole rahasta puutetta", "Saa teidänkin lapset välillä tavallista kotiruokaa", "Te varmaan matkustelette paljon" jne.

Tosiasiassa ollaan ihan tavallisia maalta kotoisin olevia pulliaisia. Töiden takia kumpikin joutuu toki pukeutumaan siistimmin ja matkustelemaan, niin että perheen kanssa ei matkustella juuri lainkaan, vaan nautitaan yhdessäolosta kotona tai mökillä. Tykkään ruuanlaitosta ja leipomisesta ja aikaisemmin leivoin jopa leivän itse. Pakastin on täynnä itse poimittuja marjoja ja sieniä, itse kalastettua kalaa sekä hirvenlihaa, jonka mies on itse pyytänyt. Työmatkoilla kudon villasukkia ja lapsuudenkodin aitassa on kangaspuissa aina joku matto kesken.

Merkkivaatteita on ollut helppo hankkia, kun serkku omistaa urheiluliikkeen ja toisen lapsen kummitäti oli opiskeluiden ohella Popilla töissä.  Laskettelu ja golf tuli harrastukseksi, kun asuimme entisessä kaupungissa alle kilometrin päässä golf-kentästä ja laskettelukeskuksesta.

Itsellä lähinnä huvitti nämä ennakkoluulot.

Vierailija
2/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:23"]

Minua luullaan tyhmäksi, naiiviksi ja kokemattomaksi sekä epäpäteväksi, koska näytän nuorelta. Oikeasti ikää on 30 vuotta ja akateeminen loppututkinto. Paha vaan kun siististä ja konservatiivisesta pukeutumisesta huolimatta työhaastatteluissa tuijotetaan babyface-kasvojani enemmän kuin oikeaa pätevyyttäni.

[/quote]

30v ei ole kovin vanha saati kokenut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homoksi on jotkut luulleet, kun olen kalju ja lihaksikaskin. Sellaiseksi homoksi joka panee perseeseen, eikä ota, kun olen naamaltani vähön rujon näköinen. En kyllä tiedä miksi, mutta ei se haittaakkaan, joskus on homot kourinu perseestäkin. Ei sekään oikeastaan haittaa. Olen ennakkoluuloton ja kaikki me ollaan ainakin vähän biseksuaaleja.

Vierailija
4/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurikin siksi, että olen nätti ja huolehdin ulkonäöstäni, niin minua pidetään tyhmänä automaattisesti. Jouduin koulussa todistelemaan muille osaamistani, vaikka monesti joissakin aineissa sain muita parempia numeroita...

Toinen ulkonäkööni liittyvä ennakkoluulo on se, että kaikkia tummahiuksisia ja ruskeasilmäisiä luullaan romaniksi. Tällästä "manneksi" haukkumista on työelämässä saanut kuulla joskus aikuisilta ihmisiltä! Mutta en voi ajatella muuta kuin, että heidän ennakkoluulonsa on heidän ongelmansa, ei minun. Kaikilla ihmisillä ei ole käytöstapoja...

Vierailija
5/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tukassa oli vielä rastat, luultiin että minulla on voimakkaita mielipiteitä ja olen todella persoonallinen. Oikeasti minulla oli vain rastat, muuten olen ihan tavallinen.

Vierailija
6/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä no, olen aika kaunis ja usein ihmiset (useimmiten naiset)muodostavat mielipiteen samantien että olen ylimielinen. Totuus on että olen introvertti ja ujo. Harmittaa :(

Vierailija
7/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti pidetään jotenkin vastuuttomana, päihdemyönteisenä huithapelina ja kaikinpuolin epäkelpona ihmisenä ja mutistaan "nykyajan nuorista". Olen 36v irokeesipäinen punkkariäiti, en vastuuton enkä edes päihdemyönteinen - olen töissä päihdelaitoksessa, käyn töissä, hoidan lapset ja kodin, asun punkkarimiehen, lasten ja koirien kanssa vieläpä uudessa omakotitalossa.. katseli naapurit aika kauan oudosti kun muutettiin, mutta tutustuessa kyllä asenteetkin muuttui :)

Vierailija
8/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen, mutta harrastan aktiivisesti liikuntaa ja olen omassa lajissani edennyt pitkälle. Eräs aloittelija lopetti koko lajin, ja tavatessamme hän näki tähdelliseksi ilmoittaa, että siihen oli hyvä syy: koska minä olin ylipainoinen, en ollut ollenkaan pätevä opettamaan koko lajia. Tuskinpa koko lajikaan oli kovin tehokas, jos kerran minäkin olin ylipainoinen.

Voin sanoa, että siihen nähden, etten edes ohjannut koko keskustelua tähän lajin lopettamisen tenttaamiseen (minusta ihminen on tyystin vapaa harrastamaan tai olemaan harrastamatta), olin loukkaantunut. Tämä henkilö vuorostaan oli kuulemani mukaan hyvin yllättynyt, että olin loukkaantunut. 

Mutta kai tämä oli sitä klassista ennakkoluuloisuutta, että ylipainoisen ainoat toimet ovat syöminen television ääressä ja pisin kuljettu matka sohvalta vessaan tai jääkaapille.

Vierailija
9/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkinä, naisena jolla paljon seksikumppaneita, ylimieliseltä, "blondilta". Olen ihan perusnätti, hyvävartaloinen ja vaaleahiuksinen :D

Vierailija
10/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on blondatut hiukset, meikkaan ja olen yleensä töissä ym. "ihmisten ilmoilla" tiptop, joten minua pidetään tyhmänä blondina, ylimielisenä jne.Olen kuitenkin tosi avoin, huumorintajuinen, ja rento, pystyn asumaan vaikka keskellä ei mitään pieruverkkareissa jos niikseen tulee (intissä viihdyin 11kk.) Onneksi jotkut vaivautuvat tutustumaan

Vierailija
11/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:23"]

Olen ennakkoluuloton ja kaikki me ollaan ainakin vähän biseksuaaleja.

[/quote] <3

Vierailija
12/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:48"]Olen ylipainoinen, mutta harrastan aktiivisesti liikuntaa ja olen omassa lajissani edennyt pitkälle. Eräs aloittelija lopetti koko lajin, ja tavatessamme hän näki tähdelliseksi ilmoittaa, että siihen oli hyvä syy: koska minä olin ylipainoinen, en ollut ollenkaan pätevä opettamaan koko lajia. Tuskinpa koko lajikaan oli kovin tehokas, jos kerran minäkin olin ylipainoinen.

Voin sanoa, että siihen nähden, etten edes ohjannut koko keskustelua tähän lajin lopettamisen tenttaamiseen (minusta ihminen on tyystin vapaa harrastamaan tai olemaan harrastamatta), olin loukkaantunut. Tämä henkilö vuorostaan oli kuulemani mukaan hyvin yllättynyt, että olin loukkaantunut. 

Mutta kai tämä oli sitä klassista ennakkoluuloisuutta, että ylipainoisen ainoat toimet ovat syöminen television ääressä ja pisin kuljettu matka sohvalta vessaan tai jääkaapille.
[/quote]

Ihan mielenkiinnosta pakko kysyy, mitä.lajia harrastat? Itsekin ylipainoisena yritän etsiä jotain lajia joka soveltuisi mullekin...

Vierailija
13/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika tyypillinen käsitys tuo, että nätti ja huoliteltu ei voi olla fiksu. Jopa pomo on töissä vihjaissut minun olevan tyhmä, kun en osannut käyttää erästä laitetta jota en ole koskaan käyttänyt. Sanoi siihen, että "aijuu, sä puhut enemmän tuota ulkonäön kieltä." Olin ihan hämmentynyt tuosta.

Vierailija
14/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:48"]Olen ylipainoinen, mutta harrastan aktiivisesti liikuntaa ja olen omassa lajissani edennyt pitkälle. Eräs aloittelija lopetti koko lajin, ja tavatessamme hän näki tähdelliseksi ilmoittaa, että siihen oli hyvä syy: koska minä olin ylipainoinen, en ollut ollenkaan pätevä opettamaan koko lajia. Tuskinpa koko lajikaan oli kovin tehokas, jos kerran minäkin olin ylipainoinen.

Mutta kai tämä oli sitä klassista ennakkoluuloisuutta, että ylipainoisen ainoat toimet ovat syöminen television ääressä ja pisin kuljettu matka sohvalta vessaan tai jääkaapille. [/quote] Ihan mielenkiinnosta pakko kysyy, mitä.lajia harrastat? Itsekin ylipainoisena yritän etsiä jotain lajia joka soveltuisi mullekin...

[/quote]

Selaile vähän, mitä itsepuolustuskurssit tarjoavat. Suosittelen lämpimästi. :) En ihan täsmälajia kerro, mutta kyse on kamppailulajista. 

Vierailija
15/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa minua luultiin ylimieliseksi, boheemi-filosofi-älyköksi. Oikeasti olin hirveän ujo, en yhtään älykäs ja boheemikin vain siinä mielessä, että olin aika laiska.

Vierailija
16/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkä ja hoikka, joten minun oletetaan olevan hyvä kori- ja lentopallossa (en ole). Muuten en oikeastaan edes tiedä, millaisen ennakkovaikutelman minusta saa

Vierailija
17/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen tylsä nynny, kun minun ei tarvitse korostaa persoonaani lävistyksin, tatuoinnein ja dramaattisin vaattein. Kiltin naapurintytön ulkonäöstä huolimatta olen radikaali anarkisti.  Kiltti olenkin, mutten luonteeton nobody.

Vierailija
18/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 16:56"]

Mutta kai tämä oli sitä klassista ennakkoluuloisuutta, että ylipainoisen ainoat toimet ovat syöminen television ääressä ja pisin kuljettu matka sohvalta vessaan tai jääkaapille. [/quote] Ihan mielenkiinnosta pakko kysyy, mitä.lajia harrastat? Itsekin ylipainoisena yritän etsiä jotain lajia joka soveltuisi mullekin...

[/quote]

Selaile vähän, mitä itsepuolustuskurssit tarjoavat. Suosittelen lämpimästi. :) En ihan täsmälajia kerro, mutta kyse on kamppailulajista. 
[/quote]

Ok, ymmärrän kyllä ettet täsmälajia kerro. :)
Täytyypäs käydä vilkuilemassa meidän pitäjän tarjonta tälle syksylle, josko sieltä joku kiva löytyisi. :)

Vierailija
19/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:10"]

Lukiossa minua luultiin ylimieliseksi, boheemi-filosofi-älyköksi. Oikeasti olin hirveän ujo, en yhtään älykäs ja boheemikin vain siinä mielessä, että olin aika laiska.

[/quote]

haha, yleensähän tuo menee toisinpäin: ujo huonolla itsetunnolla esittää boheemia älykköä, joka ei paljon huutele.... näin tyhmyys ei paljastu vaan jää mystiikan pilven taa

Vierailija
20/66 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyyliltäni sellainen runotyttö; silmälasit, otsatukka, suloisia vaatteita jne. ja jotkut ovat luulleet minua sen vuoksi araksi, hempeäksi, konservatiiviseksi ihmiseksi. Oikeasti olen melko karski, vahvaluonteinen sekä käytännönläheinen ihminen. Vieläpä hirveä perverssi lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan