Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden auton ero vs noin 10 vuotta vanha ?

Vierailija
18.08.2021 |

Autoni on vuosimallia 2013. Sillä on ajettu 150 000. Se toimii. On vakaa ajettava. Tilava ja taloudellinen. Vastaa arkeni tarpeita. Ajan noin 20 000 vuodessa. Nyt ystäväpiiri on ottanut iäkkään autoni selvästi nälvimisen kohteeksi. He ovat porukkaa jotka vaihtavat autonsa 3 vuoden välein noin 35-45 000 maksaviin uusiin. Heidän mielestään ero on valtava ajaako 2013 vai 2021 vuosikerran autolla. Minä en tätä jaksa uskoa, enkä riidellä kun ei ole kokemusta.
Mutta jotenkin aattelen että auton jatkuva vaihto on rahan tuhlausta. Saman asian kirjaimellisesti ajaa vanhempikin jossa 4 pyörää alla. Enkä edes sinkkuna hennoisi tuhlata autoon moisia summia. 20 000 minulle ehdoton maksimi jo siksikin että maksan yksin ja elätän kahta lasta. Mieluummin oikeasti sijoitan rahaa kun sijoittaisin arvoa laskevaan kulkupeliin.
Kaveripiiri on toista mieltä. Heidän mielestään en ymmärrä mistä jään paitsi. Kertokaa te mistä ? Kiitos

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä juurikaan muuta eroa ole kuin, että siellä 6-8 vuoden iästä lähtien alkaa tulla tasaisesti isompia huoltokohteita kuin öljyjen ja suodattimien vaihdot ja jarrujen putsaukset. Lisäksi pitää ostaa uudet rengassarjat, joten rahaa alkaa palamaan sinne sun tänne, kun ensimmäiset vuodet voi ajella minimihuoltokustannuksilla.

Karkeasti 40k arvoisen uuden auton arvo tippuu 3v aikana vähänkin ajettuna 15t€. Kyllä sillä jo osiakin vaihtaa jonku verran.

Vierailija
42/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto kannattaa ajaa ihan loppuun. Ja seuraava kannattaa liisata pariksi vuodeksi, koska käytäntö tulee olemaan että ihmiset ottavat robottiauton lennosta eikä lähes kukaan omista omaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä juurikaan muuta eroa ole kuin, että siellä 6-8 vuoden iästä lähtien alkaa tulla tasaisesti isompia huoltokohteita kuin öljyjen ja suodattimien vaihdot ja jarrujen putsaukset. Lisäksi pitää ostaa uudet rengassarjat, joten rahaa alkaa palamaan sinne sun tänne, kun ensimmäiset vuodet voi ajella minimihuoltokustannuksilla.

Karkeasti 40k arvoisen uuden auton arvo tippuu 3v aikana vähänkin ajettuna 15t€. Kyllä sillä jo osiakin vaihtaa jonku verran.

Sen vuoksi itse ajelenkin alle 30k€ arvoisella autolla. Siinä on enemmän järkeä kuin ylihinnoitellussa saksalaisessa citymaasturissa.

Vierailija
44/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ainakin vm. 2008 ja vm. 2018 mallin välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tuossa välissä myös turvavälineet ovat kehittyneet aivan valtavasti.

minä olen ostanut autot uutena 2005, 2009,2014 ja missään näissä ei ole ollut merkittävää eroa turvavälineissä tai ajettavuudessa. Suuremmat erot ovat autojen mallien ja merkkien välillä. Uusi auto on nyt ollut jo pari vuotta hollilla, mutta olen päättänyt että nykyisellä mennään kunnes se sopiva sähköauto tulee. Vuosi sitten oli jo lähellä ja nyt onkin muutama koeajettava listalla, muttei ole saanut vain lähdettyä autokaupoille.

Vierailija
45/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla pröystäily on niin noloa. Kyseessä on kulkupeli, jonka arvoa ei mitata rahassa vaan siinä, että se hoitaa tarvittavan hommansa. Kaikilla tarpeet ovat tietysti vähän erilaiset ja turvallisuudesta kannattaa maksaa, mutta ei juuri muusta.

Älyttömyyden huippu on minusta kyllä autolaina ihan vain sen vuoksi, että on varaa johonkin "hienoon" autoon. Voi huoh ihmisiä. Leasing heti siinä perässä näyttämässä meille muille, miten typeriä asioita jotkut ovat valmiita tekemään vain jonkin kuvittelemansa statuksen vuoksi.

Mulla myös 2013 perus Toyota, vähän ajettu ikäisekseen ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ainoa "herkku", josta nautin on bluetooth, mitä edellisessä 2004 autossani ei ollut.

Vierailija
46/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v "vanha". Omani on vm-02, enkä osaa hävetä. Laadukas auto, näyttää vieläkin hyvältä ja kulkee.

Siltikin kohta taitaa olla vaihto edessä. Täyssähköt saisivat kiriä.

Vierailija
47/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä eroa.

Ihan kuin sillä että onko miehesi 20 vai 30.

Vierailija
48/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa.. minä ajan vm.2003 autolla ja mieheni 1995 vm autolla.

Mitään ihmeeiiä kuluja tai korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, perus kuluvia osia on vaihdettu. Öljynvaihto+suodatin vuosittain tietysti ja joitain hihnoja vaihdettu.

Viimeisin korjaus oli autoni kytkinremppa josta maksoin n.500e. Miehelleni lupasin lahjaksi hänen autonsa ilmastoinnin korjauksen. Sen hinta-arvio on n.400-500e, koska siitä pitää kennosto ja kuivain vaihtaa.

Hauska juttu on se että muutama viikko sitten mieheni auton tuulilasiin oli jätetty ostotarjous autosta ja viikko sitten ollessani mieheni autolla asioilla, niin minulta kysyttiin, että myynkö auton 😀

No eihän me myydä hyviksi todettuja kulkupelejä!

Vierailija
49/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudella ja 10 vuotta vanhallq autolla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Vaikka on miten "premiumia", niin vanhahan se on. Kaikki elektroniikka on jo lähes antiikkista, ei varmaan ole kaistallapitoavustimia, matriisiledejä, avaimetonta toimintaa tai oikein mitään nykyajan herkkuja. Nykyisestä kauppakassi-kiasta löytyy vakiona kaikkea sellaista, mistä premiumit saivat vain haaveilla 10 vuotta sitten

Humpuukia ja turhaa kaikki tuollainen joilla ei ole mitään virkaa oikeasti.

Vierailija
50/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla pröystäily on niin noloa. Kyseessä on kulkupeli, jonka arvoa ei mitata rahassa vaan siinä, että se hoitaa tarvittavan hommansa. Kaikilla tarpeet ovat tietysti vähän erilaiset ja turvallisuudesta kannattaa maksaa, mutta ei juuri muusta.

Älyttömyyden huippu on minusta kyllä autolaina ihan vain sen vuoksi, että on varaa johonkin "hienoon" autoon. Voi huoh ihmisiä. Leasing heti siinä perässä näyttämässä meille muille, miten typeriä asioita jotkut ovat valmiita tekemään vain jonkin kuvittelemansa statuksen vuoksi.

Mulla myös 2013 perus Toyota, vähän ajettu ikäisekseen ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ainoa "herkku", josta nautin on bluetooth, mitä edellisessä 2004 autossani ei ollut.

Ootko koskaan ajanut luksusautolla tai arvokkaalla premium autolla? Et ole niin et tiedä mistä puhut.

Vierailija
51/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa.. minä ajan vm.2003 autolla ja mieheni 1995 vm autolla.

Mitään ihmeeiiä kuluja tai korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, perus kuluvia osia on vaihdettu. Öljynvaihto+suodatin vuosittain tietysti ja joitain hihnoja vaihdettu.

Viimeisin korjaus oli autoni kytkinremppa josta maksoin n.500e. Miehelleni lupasin lahjaksi hänen autonsa ilmastoinnin korjauksen. Sen hinta-arvio on n.400-500e, koska siitä pitää kennosto ja kuivain vaihtaa.

Hauska juttu on se että muutama viikko sitten mieheni auton tuulilasiin oli jätetty ostotarjous autosta ja viikko sitten ollessani mieheni autolla asioilla, niin minulta kysyttiin, että myynkö auton 😀

No eihän me myydä hyviksi todettuja kulkupelejä!

Multakin on kysytty muutamia kertoja että myynkö auton, auto on 95 vuosimallia mutta ei ole tavallinen auto vaan vähän erikoisempi joita ei näe kovin paljoa enää liikenteessä ja varsinki kun se on hyvässä kunnossa.

Vierailija
52/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vain 2004 autolla. Turvatyynyt ym löytyy.

Kävin koeajamassa Teslan. En havainnut merkittävää eroa omaani.

Jos jotain, niin omassani toimii radio. Teslassakin olisi ehkä ainakin väliaikaisesti alkanut toimimaan, jos auton olisi bootannut.

Siihen ei aika riittänyt tunnin koeajolla.

Vierailija
53/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin kaverin -21 -mallisessa Skoda Octaviassa muutaman kilometrin matkan. Toivottavasti ei enää tarvitse. Oma vanha -18 -mallinen Mercedes GLS 500 AMG-Line tuntui kuin olisi hypätty vuosisata eteenpäin. Auto on hiljainen, tilava, laadukas ellei suorastaan ylellinen ja kun saa istua parikymmentä senttiä perusautoa ylempänä näkee jonon yli kauas ja pystyy ennakoimaan. 

Vierailija
54/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan vuoden -02 autolla .. Onneksi ystäväsi eivät tunne minua ja autoani. Varmaan saisivat sydärin.

Vierailija
55/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ero on uudella ja 10v. vanhalla, että jos sen vanhan ostat, niin tuntuu kuin käyttäisi jonkun muun pesemättömiä kalsareita, aina kun siihen menee.

Uutena ostettu on aina uutena ostettu.

Vierailija
56/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi on aina uusi. Turvallinen ja mahtava tienpäällä. Mä en vanhoilla autoilla aja.

N47

Vierailija
57/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös siinä 2-3 vuotta uudessa autossa voi olla takuun loputtua korjauksia siinä missä 6-vuotisessa

Vierailija
58/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mikä premiumi - sähköauton jälkeen polttomoottorivehkeet tuntuu vaan antiikkisilta.

Ennemmin sähkö-kia kuin muutaman vuoden vanha diesel-mersu

Vierailija
59/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltilehmä pihalla on huonoin investointi ikinä. Kun ajaa autoliikkeestä ulos niin arvo tippuu 20-30% merkistä riippuen. Itse ajelen AP:tä paljon vanhemmalla autolla vm 2005 ja nyt tänä kesänä on kyllä nyt tullut jos jonkinmoista ongelmaa sen kanssa ja luulen että tiemme erkanevat lähitulevaisudessa. Jos ei ole kaupparatsu ja ajele yli 20-50.000km/v  niin kannattaa miettiä mihin rahansa sijoittaa, eli siis sellaiseen jonka arvo nousee todennäköisemmin kuin että se laskee (kuten autossa). Mulla on autossa ainoastaan pakolliset vakuutukset ja siksi esim kulut hyvin matalat. Mutta samalla aikaa mulla on sijoituksissa sen verran että voisin helposti ostaa uuden hyvämerkkisen katumaasturin jos sellaisen haluaisin. 

Vierailija
60/84 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kait sitä autoasi käytät. Ei pitäisi olla muilta pois. Pääasia että ite tykkää. En kuuntelisi moista. Järkevä ihminen käyttää rahansa paremmin ja ihmiset arvostavat eri asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi