Paljonko siivooja saa palkkaa?
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:57"]ja pohjoisruotsiin hakevat kaivoksiin paljon työtekijöitä mm siivoojia. Norjassa siivoojan pälkka näyttäisi olevan 30 euroa / h. [/quote] Norjassa todellakin on hyvät palkat, mutta niinpä ovat hinnatkin Euroopan korkeimmat.
[/quote]
Kyllä. 1,2 kertaa korkeimmat hinnat kuin suomessa. Rahaa jää rutkasti jäljelle. Ei tartte siivoojan mennä sossuluukulle norjassa, ei.
On kyllä suomi hoitanut asiat huonosti jos ei kerta jokaiikka pysty ihmisarvoista elämää täällä elämään. Luulis tämänkin nyt olevan kunnia asia maassa, jossa toitotetaan tasa-arvoja joka käänteessä?
Kymmenen vuotta sitten siivotessa sain 6,70 euroa/tunti. Töitä oli 20 tuntia viikossa. Verojen jälkeen käteen jäi hyvin usein alle 500 euroa kuukaudessa. En ollut oikeutettu sen pahemmin Kelan kuin "sossunkaan" tukiin.
energian hinta on moninkertaistunut 10 vuodessa ja sen mukana kaikki muutkin hinnat ja vuokrat jne
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 17:21"]
Kymmenen vuotta sitten siivotessa sain 6,70 euroa/tunti. Töitä oli 20 tuntia viikossa. Verojen jälkeen käteen jäi hyvin usein alle 500 euroa kuukaudessa. En ollut oikeutettu sen pahemmin Kelan kuin "sossunkaan" tukiin.
[/quote]
tällä systeemillä tuetaan työnantajaa saamaan edullista työvoimaa. onpa ovela suunnitelma. ilman tukia palkat olisi korkeempia.
Hmm,mulla jää käteen noin.1650e! Oon yksityisellä töissä ja opiskelin vajaan vuoden laitoshuoltajaksi.
Eli jos oisin jossain siivous firmassa töissä,saisin monta sataa vähemmän kuussa rahaa käteen.
Tuo on jo rikollista toimintaa, maksaa noin pientä palkkaa! Tämä meni nyt ymmärrykseni yli joten pakko kysyä, tuosta 1000 euron palkasta, että paljonko tuo sisältää työtunteja?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:58"]Tuo on jo rikollista toimintaa, maksaa noin pientä palkkaa! Tämä meni nyt ymmärrykseni yli joten pakko kysyä, tuosta 1000 euron palkasta, että paljonko tuo sisältää työtunteja?
[/quote]
7,5 h/pv. 37,5 h/vko.
Mun laskelmien mukaan täysipäivätyöstä eli 7,5 työpäivästä jos laskee tuntipalkan 9,57 mukaan (ruokatauko ei kuuu tuohon seitsemään ja puoleen tuntiin) eli palkka tulee juuri tuosta 7,5 tunnista niin se tekee kuussa noin 1507€ (päiväkertoimena 21) vai onko tuo laskelma jotenkin pieleen en kuitenkaan palkanlaskija ole? Ja en siis tiedä miten siivousalalla menee mutta monilla muilla tietenkin tuntipalkka tulee tehtyjen tuntien mukaan ja ruokapalkka ei sisälly niihin.
Joka tapauksessa vaikka pitäisi paikkansa niin onhan se tosi pieni palkka!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:07"]
Mun laskelmien mukaan täysipäivätyöstä eli 7,5 työpäivästä jos laskee tuntipalkan 9,57 mukaan (ruokatauko ei kuuu tuohon seitsemään ja puoleen tuntiin) eli palkka tulee juuri tuosta 7,5 tunnista niin se tekee kuussa noin 1507€ (päiväkertoimena 21) vai onko tuo laskelma jotenkin pieleen en kuitenkaan palkanlaskija ole? Ja en siis tiedä miten siivousalalla menee mutta monilla muilla tietenkin tuntipalkka tulee tehtyjen tuntien mukaan ja ruokapalkka ei sisälly niihin.
[/quote]
siis piti kirjoittaa että ruokatauko (ei ruokapalkka) ei sisälly maksettuihin tunteihin eli tulee siihen päälle aina eli vaikka työpäivä on 8h niin palkka tulee siitä 7,5 tunnista.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:58"]
Tuo on jo rikollista toimintaa, maksaa noin pientä palkkaa! Tämä meni nyt ymmärrykseni yli joten pakko kysyä, tuosta 1000 euron palkasta, että paljonko tuo sisältää työtunteja?
[/quote]
Kyllä 37,5 tunnin viikosta pitäisi tulla enemmän kun 1000€ vaikka sillä tarkotettaisiin nettoa. Se joka sanoo että kokopäivätöistä tulee tuo tonni voisi hieman avautua. Vaikka brutto olisi 1500€ niin kyllä siitä yli tonni pitäisi jäädä käteen jos verotus on kohdillaan eli ei maksa esim. ylisuurta veroa. Veikkaisin että n. 1200€.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 09:58"]
[/quote]
Kaikki valtion suosiollisella avustuksella. Suomessa ei ole minimipalkkalakia kuten sivistysvaltioissa on. Ännestäkää vain jatkossakin sitä SDP, Keskusta ja Kokoomus koalitiota, niin ei saadakaan lakia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 10:07"]Mun laskelmien mukaan täysipäivätyöstä eli 7,5 työpäivästä jos laskee tuntipalkan 9,57 mukaan (ruokatauko ei kuuu tuohon seitsemään ja puoleen tuntiin) eli palkka tulee juuri tuosta 7,5 tunnista niin se tekee kuussa noin 1507€ (päiväkertoimena 21) vai onko tuo laskelma jotenkin pieleen en kuitenkaan palkanlaskija ole? Ja en siis tiedä miten siivousalalla menee mutta monilla muilla tietenkin tuntipalkka tulee tehtyjen tuntien mukaan ja ruokapalkka ei sisälly niihin.
[/quote] Juu kyllä minäkin olen tuolla kympin tuntipalkalla saanut paljon enemmän käteen. Jos ei ole lapsia mutta voi jakaa asuinkustannukset jonkun kanssa niin ihan hyvin sillä elää eikä tarvitse edes kituuttaa. Aivan toinen asia onkin se, että onko siivousala alipalkattu ja arvostettu, todellakin on! Edes itse työntekijät eivät arvosta alaansa eivätkä siksi viitsi vaatia parempia työoloja.
Tuossa nyt pökkyytetään ja pahasti. Ei kai kukaan voi tehdä kokonaisia päiviä tonnin palkalla? 1500-1600 on jo aivan kamalan huono palkka.
Oikeasti kyllä Suomessa pitäisi olla minimipalkka ja omasta mielestäni se pitäisi olla min. 1800€, mieluiten 2000€. Sekin törkeän alhainen mutta aina parempi kun joku 1500€ en ymmärrä miksi sellaista ei ole päätetty.
Hävyttömän pieni palkka. Ei mitään arvostusta, mutta odotas jos kaikki siivoojat olis päivänkin lakossa...
No kun meitä on niin monta!
Itse olen töissä L&T:llä. "L&T:n liikevaihto vuonna 2013 oli 668 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 000 henkilöä."
Kuvitteletteko, että työnantaja suostuisi ihan tuosta noin vaan nostamaan meidän kaikkien palkkoja vaikka 500€/kk?
Kuulun itse ammattiliittoon. Mitä muuta voisin tehdä?
Täällä Hollannissa on käytössä minimipalkka ja se on lain mukaan 1495,20€ kokopäivätyöstä (eli paikasta riippuen joko 36/38/40h viikkossa).
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 13:20"]
Toimistosiivoojana pääkaupunkiseudulla?
[/quote]
Työehtosopimuksen mukaan 9,56/tunti + mahdollinen koulutuslisä päälle.