Koululaisten rahankeräys - niin p*rseestä.
Kun kukaan vanhemmista ei jaksa koko ajan leipoa, suunnitella myyjäisiä tai arpajaisia, myydä jotain sukkia lapsen puolesta, niin miksi ei vaan kerätä jokaiselta perheeltä vaikka 50 euroa / lapsi / lukuvuosi sinne luokkaretkikassaann.
Olen kyllästynyt olemaan se ainoa innokas äiti eri toimikunnissa, kun kuitenkin rahaa kaikkien hyväksi kerätään.
Kommentit (30)
Minustakin ne kaikki myymisjutut on aivan turhia. Meistä on niin kiusallista ostaa kaikenmaailman sukkaa ja vessapaperia sukulaisten ja kavereiden lapsilta, että itse emme kehtaa vaivata ketään. Meillä on varaa maksaa lapsemme reissut itse, ei tarvitse kummien ja tätien rahoittaa. Lopputulos on aina, että ostamme niitä sukkia tmv sitten reilusti omalle perheelle. Koska kuitenkin vain pieni osa hinnasta menee luokan hyväksi, pääsisimme paljon halvemmalla maksamalla reissun itse! Sukulaislapsillekkin annettaisiin mielummin vaikka 20e reissua varten, kun ostetaan se 20e kalenteri, johon tuntemattomat lapset ovat piirtäneet kuvia...
Minuakin ärsyttää rahankeräys. Nytkin pitäisi ostaa raakapakasteita. Ne pitäisi noutaa 15 km päästä tiettynä ajankohtana ja juuri silloin on perheen harrastusilta 30 km toiseen suuntaa...Olisi edes vessapaperia jotka ei sula.
Jatkan tästä, vaikka vähän eri asiaa ja vanha ketju. Mutta perheen kannalta sama asia.
Nyt SPR ajaa keräystä voimalla kouluihin. Keräyskoulutuksessa opastetaan askartelemaan koulussa lipas, jolla kotoa tuodaan rahaa.
On helppo kuvitella, miten lippaat tutkitaan porukalla, ja vähiten tuonut saat syyt niskaansa. Isommat tuntevat jo R-sanan, jolla keräyksessä hidastelevaa lyödään.
Minusta tämä on väärin, ja pahasti väärin, monestakin syystä.
Mitä mieltä muut?
Mistä aina löytyy nämä yli-innokkaat väkertäjät? Niin kauan tämä perinne jatkuu kun aina on joku, joka lupaa leipoa, askarrella, myydä. Lopettakaa se! Pakkohan koulun on keksiä muita keinoja, jos ei kukaan tarjoudu näihin hommiin.
ennen oppilaat keräs itse rahat retkiinsä, nyt laiskoja ja vuosittain kerätään suoraan tilille. ja mitään ei tule takaisin, ihan vapaat kädet varankerääjillä ilmeisesti
Vierailija kirjoitti:
23, tuo ON iso summa! Kun itse olin koulussa, summa oli 90-luvun puolivälissä 20 MARKKAA/kuukausi! Ja sillä tosiaan reissattiin ihan kiitettävästi.
missä etelän vetelässä kaupungissa on kerätty? maalla oppilaat keräs rahansa myytävillä jne...
retken ei tarvii olla ulkomaille...
Noihin rahan keräyksiin esim kuukausi rahana ei kannata lähteä mukaan. Jos lapsi ei pääsekään retkelle mukaan syystä tai toisesta ei maksettuja rahoja saa takaisin.
täällä rehtori käyttää koulunvaroja niin hulluihin ja turhiin asioihin että ei mitään motivaatiota mihinkään
Idea on tottakai hyvä -> tehdään yhdessä kotien kanssa tempauksia lasten hyväksi ja saadaan mukava summa rahaa luokkaretkeen. Mutta kun ongelma on se, että 3-4 vanhempaa / luokka osallistuvat näihin tempauksiin. Aina samat äidit kantavat vastuuta, toiset eivät korvaansa lotkauta. Miksei sitten tehdä niin, että ne jotka eivät osallistu mihinkään "yhteiseen hyvään" kuten myyjäisiin, leivontatalkoisiin, tempauksiin maksavat sen 50 egeä / lapsi kassaan suoraan. Vähävaraiset sitten osallistuvat talkootyöllään, jos ei ole varaa. Nyt vakavaraiset eivät maksa mitään (vaikka kannatussummia kehotettaiisin maksamaan) ja vähävaraiset eivät osallistu (en viitsi, ehdi, jaksa, ei voisi vähempää kiinnostaa)... Mikä teitä vanhempia vaivaa?
Oikeasti 50 euroa / lukukausi aiheuttaa harvalle perheelle ongelmia. Nyt valtaosa lusmuilee kuin koira veräjästä. En ymmärrä!!!
ap