Kamalin ikä: 40, 50, 60, 70...?
Mikä on mielestäsi kamalin ikä haasteineen ja velvollisuuksineen?
Kommentit (31)
Siinä 50-60-vuotiaana, kun vanhemmat kuolee ja velvollisuutena on hoitaa heidän hautajaisjärjestelynsä. :-(
Kyllä kamalin ikä on ollut 15-24. 27-vuotiaana alkoi helpottaa ja 34-vuotiaana elämä aukeni. Nyt olen yli 40 ja yhä vaan paranee.
Kamalin ikä minulla 1-vuotiaana ja sen jälkeen 22-vuotiaana.
Lapsuus ja nuoruus sekä varhainen aikuisikä oli rankkaa, oikeastaan vasta 30:stä eteenpäin alkanut parantua ja nyt on parhaat fiilikset tähän asti.
terv. 54-v
Varmaan niin kuin Katja Sthålilla, niin kokoajan :DDD
30+: kriisi siitä, mitä(än) ei ole vielä ehtinyt ja mitä pitäisi ehtiä - nuoruudessa solmitut pitkät parisuhteet ovat kariutuneet muutama vuosi aiemmin ja vielä olemassaolevissa avoliitoissa ("eihän me tietenkään naimisiin olla menossa, eihän se mitään muuttaisi") miehet ahdistuvat naisten lisääntymispyynnöistä ja suhteet loppuvat siihen. Pikkulapsiperheissä ruuhkavuodet rasittavat talonrakennusvelkoineen. Mikään ei riitä. Väsymys ja stressi. Vaatimukset ja omat rajat.
40+: kriisi naispuolisilla sinkuilla, kun se lasten isä on vielä jossain löytymättä. Viis parisuhteesta kunhan pääsee äidiksi. Hedelmöityshoidot päihittää ne eronneet kahden lapset isät. 12 vuotta sitten rakennettu talo menee myyntiin. Ositus. Miehet tajuavat tehneensä virheen parinvalinnan suhteen ensimmäisellä nuoruuden kierroksella ja ymmärtävät nyt syvemmin. Naiset tajuavat tehneensä virheen parinvalinnan suhteen ensimmäisellä nuoruuden kierroksella ja ymmärtävät nyt syvemmin. Lapset ovat kasvaneet, miehet nauttivat isyydestä. Eronneet äidit odottavat vapaita viikonloppuja kun lapset ovat isällänsä saaden omaa aikaa. Hautajaisia. Perheettömät - sekä miehet että naiset - tuntevat itsensä erittäin yksinäisiksi. Monet masentuvat.
50+: juuri hedelmöityshoidosta tuleva nainen kohtaa ystävättärensä, josta on äskettäin tullut mummi. Miehen täysi-ikäiset lapset saavat uuden pikkusisarusvauvan isän uudesta liitosta. Juhannuksen tienoilla sovitaan uusperheissä kuka perheenjäsen viettää joulun missäkin. Lisää hautajaisia. Perheettömät kokevat nämä raskaasti.
Tällainen näkemys tähän asti.
50 v oli pahin kun lapset muuttivat pois ja pesään jäi kaksi vanhaa kääkkää.
Elääkö se Katja Sthall vielä? Eikö se ole jo 80 v?
Varmaan paskenee sitä mukaa kun vanhenee. No ehkä joskus yli 70v helpottaa kun tietää että enää ei ole paljon jäljellä ja voi vaan venailla milloin loppuu.
Kamalin ikä oli 13 - 27. Kolme- ja neljäkymppisenä oli työelämässä kovaa taistelua, mutta parisuhteeni oli onnellinen. Nykyään, viisikymppisestä alkaen, elämä on yhtäkkiä paljon helpompaa. Miesystäväni on kiva, työelämässä olen oikealla paikalla, asunto- ja opintolainaa ei enää ole, ja ulkonäköpaineet kevenevät. Minulle on käynyt näin.
Kuvittelisin että kamalin ikä 70-80-kymppisenä ja siitä eteenpäin jos terveys reistailee. Kuoleman odottamista?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 00:40"]
13v.
[/quote]
Vaikea elämäntilanne murrosikäisenä oli tosi rankaa. Esim. vanhempien kuolema on ollut pientä siihen verrattuna.
21-23 oli vaikeinta, siitä asti on mennyt parempaan suuntaan.
Nyt olen 47 ja yllättävän jännittävää ja hauskaa elämä on vaikka kuvittelin nuorempana ihan muuta.
Kauhea kiire vaan koko ajan. Ehkä se sitten pitää onnellisena.
Peruskouluikä kokonaisuudessaan, lukiovuodetkin vähän vielä. Kaikki muut iät on hyviä ikiä. Olin "kiltti" tyttö, mutta silti. Paljon on ollut vaikeuksia, mutta kaikista on selvitty. Tuo on varmaan tapauskohtausta, minulla ei ollut onnellinen ja huoleton nuoruus.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 01:05"]
Lapsuus ja nuoruus sekä varhainen aikuisikä oli rankkaa, oikeastaan vasta 30:stä eteenpäin alkanut parantua ja nyt on parhaat fiilikset tähän asti.
terv. 54-v
[/quote]
Sama täällä! Nyt 58-vuotiaana elän ehkä sitä tähän saakkaa parasta aikaa :)
Niinhän meille yritetään aivopestä, että vanheta ei kannata. Näin 30+ voin vaan sanoa, että 3-kymppiset ovat paremmat kuin teini ja 2-kymppiset. Onneksi ovat takanapäin.
Minulla kamalinta aikaa on ollut ikävuodet 13-23 ja 44-. En allekirjoita edellisten väitteitä, että koko ajan paranee. Itse olen ollut onnellisin ikävuosina 30-44.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 06:59"]
Niinhän meille yritetään aivopestä, että vanheta ei kannata. Näin 30+ voin vaan sanoa, että 3-kymppiset ovat paremmat kuin teini ja 2-kymppiset. Onneksi ovat takanapäin.
[/quote]
Hear, hear!
ikävuodet 15- 40 on olleet pahinta aikaa.
T. 54 v.
Missä ne vuodet 1-30? Kamalin ikä n.12-14v kun murrosikä alkaa.