Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asumiskustannusten jakaminen

tuhoon tuomittu yritys?
18.08.2021 |

Ongelma: Minulle on sijoituskämppänä pienehkö kaksio ja itse asun omassa (tai siis vielä aika paljon pankin) kolmiossa. Seurustelukumppanillani on pieni kaksio, jossa hän asuu. Suunnittelemme yhteen muuttoa ja muuttaminen minun kolmiooni lienee järkevin ratkaisu.
Kumppanini ei halua myydä omaa kaksiotaan, joten se menee vuokralle ja hän saa siitä vuokratulot.

Kuinka jakaisimme kustannukset minun omistamani kodin suhteen? Aikasemmin, kun majoitin alivuokralaista (opiskelujeni ajan) hän maksoi minulle 650 euroa huoneesta (+ puolet sähköstä, vedestä, netistä, hesarista).

Sijainti on siis pääkaupunkiseutu. Ja minä olen nainen, jos sillä on merkitystä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuntojen myymiset eivät tule kyseeseen, Kolmio vuokralle ja etsitte yhdessä sopivan vuokrakohteen, jonka vuokran maksatte puoliksi. 

Mitä järkeä on maksaa vieraalle vuokraa, kun on sopiva asunto omasta takaa. 

Minä ainakin maksaisin mielelläni mieluummin kumppanille sopivan korvauksen kuin vieraalle vuokranantajalle. 

Ap saa vuokrarahat omista sijoitusasunnoistaan. Lopputuloksena ap:n asuminen on todella halpaa. Sama miehellä.

En kyllä ikinä muuttaisi vuokralle, jos itsellä on kolmio. Vuokra-asunto ei ole kuitenkaan koskaan täysin oma koti. 

Vierailija
42/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaatte kustannukset mutta lainan maksat itse. Kumppanisi ei ole vuokralainen, eihän?

Millä tavalal tämä on reilu ratkaisu?

Oletetaan, että asumiskustanukset (laina, vastike) puolison kaksiossa 1000 euroa ja juoksevat kulut( sähkö tms) 500 euroa.

Oletetaan, että asumiskustanukset (laina, vastike) naisen kolmiossa 1000 euroa ja juoksevat kulut( sähkö tms) 500 euroa.

Yhteen muuton seurauksena asumiseen liityvät kustannukset:

Puolison kulut: 250 euroa + hän kerryttää omaisuutta koska lyhentää vuokratuloilla asuntolainaansa

Naisen kulut 1250 euroa

Kumpikin maksaa asumiskuluja 250 euroja ja 1000 eurolla kerryttää itselleen omaisuutta. Se, että mies saa vuokratuloja omastaan ei vaikuta laskelmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuntojen myymiset eivät tule kyseeseen, Kolmio vuokralle ja etsitte yhdessä sopivan vuokrakohteen, jonka vuokran maksatte puoliksi. 

Minä ainakin maksaisin mielelläni mieluummin kumppanille sopivan korvauksen kuin vieraalle vuokranantajalle. 

Ap saa vuokrarahat omista sijoitusasunnoistaan. Lopputuloksena ap:n asuminen on todella halpaa. Sama miehellä.

Aika harvalla se sijoitusasunto on kokonaan maksettu, että siitä lasahtaa puhtaana vuokratuotot tilille humputtelua varten. Kyllä ne vuokrarahat menee lainanlyhennyksiin. 

Se lainanlyhennys ja vastikkeet menevät ilman sitä vuokratuloakin, niin kyllä se vuokratulo lisää maksukykyä. Jos molemmat esim saa 900€ vuokraa verojen jälkeen, niin se on se summa joka jää käteen enemmän kuussa ennen vuokraamista. Ja 1800€ vuokraa paljon kivemman kämpän kuin kumpikaan omistustaloista.

Vierailija
44/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää muuttako yhteen. Suhdekin pysyy paremmassa kunnossa, kun ei asuta jatkuvasti saman katon alla. 

Vierailija
45/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavat kulut puoliksi:

- hoitovastike

- vesimaksut

- sähkö

- tähän asuntoon kohdistuvat asuntolainasi korot

yms. tällaiset

Siin maksettava:

- lainan lyhennykset

- mahd. rahoitusvastike

Vierailija
46/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää muuttako yhteen. Suhdekin pysyy paremmassa kunnossa, kun ei asuta jatkuvasti saman katon alla. 

True. Saa minimatkoja, jos ette nyt ihan samassa korttelissa asu tällä hetkellä!

Vierailija
47/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ikinä muuttaisi vuokralle, jos itsellä on kolmio. Vuokra-asunto ei ole kuitenkaan koskaan täysin oma koti. 

Minä olen muuttanut, juuri samassa tilanteessa, tosin emme olisi minun asuntooni edes mahtunutkaan.

Asuimme kaksi vuotta vuokralla ennen kuin ostimme yhteisen. Loistopäätös, jos suhde ei toimikaan täydellisesti.

Vierailija
48/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttanut, juuri samassa tilanteessa, tosin emme olisi minun asuntooni edes mahtunutkaan.

Asuimme kaksi vuotta vuokralla ennen kuin ostimme yhteisen. Loistopäätös, jos suhde ei toimikaan täydellisesti.

No ihan eri tilanne, kun ette mahtuneet asuntoosi. 

Vierailija
49/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lat-suhde?

Vierailija
50/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lat-suhde?

Samaa ihmettelin. 

Vierailija
51/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lat-suhde?

Living Apart Together

Vierailija
52/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuinta olisi että AP myy kolmiostaan esim. 50% (tai pienemmän osuuden) miehelle, molemmat hoitavat oman lainaosuutensa.

Juoksevat menot (vastike/sähkö/netti/vakuutus jne.) jaetaan 50-50,

ja mahdolliset rempat osuuksien mukaan (jos 50% niin 50-50, jos esim. 70% ja 30% niin sitten 70-30)

Toinen ei saa mennä "siivellä", mutta ei sekään ole reilua jos toinen maksaa "kaiken". Perheessä lähtökohtaisesti on "yhteinen talous" (vaikka olisi omat rahat) ei siihen kuulu hyötyminen/kuppaaminen vaan molempien tulee olla ns. reiluja tosiaan kohtaan.

Vierailija
53/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kulut tässä kasvaisi mutta vuokratuottoa tulisi.

Naisen kulut pienenisi koska mies maksaisi puolet juoksevista kuluista.

Molemmat kerryttäisi omaisuuttaan lyhentämällä lainaa mutta aika iso osa kuluista puolittuisi. Lehti, sähköt, pesuaineet, ruoka etc.

Vierailija
54/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on todella outoa, miten niin moni on sitä mieltä, että asunnonomistajan kuuluu maksaa koko laina itse. Hyöty toiselle on siinä kohtaa todella iso! Se on totta, että omistaja hyötyy sen, että juoksevat kulut pienenee puoleen. Mutta vastuu asunnosta ei, sen sijaan toinen asuu siinä käytännössä käyttökustannuksilla. Eihän kukaan asu vuokrallakaan pelkkien juoksevien kulujen hinnalla. On eri asia, jos omistaja ehdoin tahdoin haluaa, että yhdessä asutaan juuri tässä. Mutta jos kuitenkin on kyse yhteisestä päätöksestä, niin kyllä laittaisin kaikki kulut, myös lainan pinoon ja se esim jollain 40/60-jaolla tms, eli että asunnon omistaja maksaa lainaa enemmän, muttei sentään aivan kokonaan.

Kaikista helpointahan se tietysti olisi, jos aloittaisitte "puhtaalta pöydältä" ja muuttaisitte johonkin muualle yhteiseen asuntoon, mutta ymmärrän myös että jos on kiva asunto, niin miksi siitä luopua. Onko vaihtoehto että toinen osapuoli lunastaisi esim. vähemmistöosuuden kämpästä?

Vierailija
55/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on todella outoa, miten niin moni on sitä mieltä, että asunnonomistajan kuuluu maksaa koko laina itse. Hyöty toiselle on siinä kohtaa todella iso! Se on totta, että omistaja hyötyy sen, että juoksevat kulut pienenee puoleen. Mutta vastuu asunnosta ei, sen sijaan toinen asuu siinä käytännössä käyttökustannuksilla. Eihän kukaan asu vuokrallakaan pelkkien juoksevien kulujen hinnalla. On eri asia, jos omistaja ehdoin tahdoin haluaa, että yhdessä asutaan juuri tässä. Mutta jos kuitenkin on kyse yhteisestä päätöksestä, niin kyllä laittaisin kaikki kulut, myös lainan pinoon ja se esim jollain 40/60-jaolla tms, eli että asunnon omistaja maksaa lainaa enemmän, muttei sentään aivan kokonaan.

Kaikista helpointahan se tietysti olisi, jos aloittaisitte "puhtaalta pöydältä" ja muuttaisitte johonkin muualle yhteiseen asuntoon, mutta ymmärrän myös että jos on kiva asunto, niin miksi siitä luopua. Onko vaihtoehto että toinen osapuoli lunastaisi esim. vähemmistöosuuden kämpästä?

Pointti onkin se, että jos pyytää kumppaninsa muuttamaan luokseen, kyseessä ei ole vuokralainen. Vuokranantaja haluaa vuokran, koska luovuttaa asunnon vuokralaisen käyttöön. Kumppani halutaan jakamaan elämää ja arkea. 

Vierailija
56/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää naimisiin ja kaikki omaisuus yhteiseksi. Pääsette miettimästä tollaisia turhia asioita

Vierailija
57/57 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies aikoinaan muutti mun asuntoon, hän maksoi hoitovastikkeen. (En muista paljonko oli, ehkä reilu 200€/kk.) Muut kulut maksettiin suunnilleen puoliksi paitsi itse tietenkin maksoin asuntolainaa.

Rahoitusvastiketta ei ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän