Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä moottoritiellä ajava!

Vierailija
10.09.2014 |

Tänään sai taas todistaa viisi kertaa työmatkan aikana moottoritiellä, kun ohituskaistaa vedetään pitkää pätkää 100km/h henkilöautolla. Voi kyllä, tilaa olisi ollut yllin kyllin oikealla kaistalla, mutta ei... vähä-älyiset (yleensä naiset) keksivät, että mukavampi ajaa tätä vasenta kaistaa - joka on muuten OHITUSKAISTA - ja vetää kivaa letkaa perässä. Oikeasti?

Tiesitkö, että sinä, joka tukkeutat liikennettä ohituskaistalla turhaan, saat sakot ja minä, joka joudun ohittamaan sinut oikealta, en saa?

Joka päivä näitä älykääpiöitä näkee. Muutenkin ruuhka-aika ja kun yksi tampio keksii ajaa alinopeutta ohituskaistalla, tulee jonoja.

Joka päivä myöskin näkee niitä, jotka ajavat alle 90 km/h moottoritiellä ja kyseessä on taas kerran henkilöauto. Vieressä menee valtatie, jonka nopeusrajoitus on vaihtelevasti 60-80km/h. Sielläkin voi ajaa ja pysyä poissa moottoritieltä muiden tieltä, jotka haluaisivat ajaa sään salliessa ihan rajoitusten mukaan. Tiesitkö, että sinäkin olet vaaratekijä liikenteessä tässä tapauksessa ja voit saada huomautuksen/sakot liian hitaasta ajonopeudesta?

Ottakaa nyt se järki käteen!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy niitäkin, jotka keksivät yrittää liittyä moottoritielle 60-70 km tuntivauhdissa ja taas Nova huutaa, kun on peräänajoja siellä sun täällä.

Vierailija
2/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:39"]

Tiesitkö, että sinä, joka tukkeutat liikennettä ohituskaistalla turhaan, saat sakot ja minä, joka joudun ohittamaan sinut oikealta, en saa?

[/quote]

Tuskinpa saan sakot, jos ajan satasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:42"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä saat, jos et ole ohitustilanteessa ja ajat kuitenkin satasta ohituskaistalla tukkien liikennettä. Vähintään huomautuksen.

Vierailija
4/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohituskaistallakaan ei saa ajaa ylinopeutta, vaan ohitus tulee suorittaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Tiedoksi AP:lle, joka tuntuu kuvittelevan että ohituskaistalla saa vetää millä vauhdilla vaan.

Nopeusrajoitus muuten kertoo maksiminopeuden, ei oikeaa tilannenopeutta. Ohituskaistallakin pitää ajaa oikeaa tilannenopeutta, mikä ei aina ole maksiminopeus.

Vierailija
5/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2011/06/11/poliisi-ohituskaistalla-ohitetaan-vain-alinopeutta-ajavat

"Ylinopeus ei ole mitenkään puolusteltavissa edes ohituskaistalla.

- Ohituskaistalla ajonopeus on sama kuin ajokaistalla. Jos ajokaistalla edellä kulkevat noudattavat nopeusrajoituksia, ohittamiselle ei ole tarvetta."

Vierailija
6/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa nyt hidastelijat vielä valistamaan, että motarille tulijoille ei missään nimessä saa antaa tilaa, vaan kiihdytyskaistalainen pysähtyköön rauhassa kaistan päähän, jos ei satu pääsemään väliin. Siitähän ei ole kenellekään haittaa.

Liikenteestä Suomessa puuttuu kaikkinainen joustavuus, toisten huomioon ottaminen ja mukautuminen liikennevirran rytmiin. 

Vierailija
7/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja myös niille, jotka ajavat oikealla kaistalla rekan perässä ties kuinka kauan, ja kun minä tulen takaa 120km/h ja vaihdan ohituskaistalle ohittaakseni rekan ja perässäajajan, ONKO VITTU PAKKO JUURI SILLÄ SEKUNNILLA PÄÄTTÄÄKIN LÄHTEÄ OHITTAMAAN REKKAA?? Mä sitten vetäsen lossit pohjaan etten aja perään...

Mitähän varten autossa on peilit?

Vierailija
8/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:45"]

Ohituskaistallakaan ei saa ajaa ylinopeutta, vaan ohitus tulee suorittaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Tiedoksi AP:lle, joka tuntuu kuvittelevan että ohituskaistalla saa vetää millä vauhdilla vaan.

Nopeusrajoitus muuten kertoo maksiminopeuden, ei oikeaa tilannenopeutta. Ohituskaistallakin pitää ajaa oikeaa tilannenopeutta, mikä ei aina ole maksiminopeus.

[/quote]

Kuka sanoi, että minä ajan ylinopeutta? Ei tarvetta sellaiseen ollenkaan. Se on ajallisesti aivan se sama, ajanko 130km/h vai 120km/h. Jos minä ajan ohi vauhdilla 120km/h ja ohitettava ajaa 90-100km/h, niin ihan reippaasti ohitettavan kyllä ohittaa ilman ylinopeutta.

Selvennetäänkö vielä, että aloitukseni koskee moottoritiellä ajoa kesänopeusrajoituksien vallitessa.

- ap

Vierailija
9/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koita nyt kestää ap. Mua ei ainakaan haittaa pätkääkään, koska en aja 120km/h. Älä sinäkään aja niin et stressaannu!

Vierailija
10/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:42"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä saat, jos et ole ohitustilanteessa ja ajat kuitenkin satasta ohituskaistalla tukkien liikennettä. Vähintään huomautuksen.

[/quote]

No, tule sakottamaan tai huomauttamaan sitten ensi kerralla.

Vierailija
11/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottakoon vielä näinkin, että sekään ei ole ongelma, jos moottoritie on lähes tyhjä. Silloin saa posottaa menemään sillä ohituskaistalla sen 90km/h. Ongelma tuleekin siinä, että kun on 20-60 autoa ohituskaistalla sen takana, joka turhaan ajaa 90km/h, siellä letkan toisessa päässä vauhtia voi olla vain 40-50km/h johtuen siitä, että takana tulevat autot ohittavat jonkun, joka kivasti sääntöjen mukaan ajaa oikeaa kaistaa ja ohittaja joutuu a) laskemaan omaa nopeuttaan b) letka tekee tilaa oikealta kaistalta tulijalle, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen tämän vasemmalta kaistalta tulijan takana olija laskee nopeuttaan, jotta turvaväli pysyisi edes jotenkin kohtuullisena.

Vierailija
12/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:55"]

No koita nyt kestää ap. Mua ei ainakaan haittaa pätkääkään, koska en aja 120km/h. Älä sinäkään aja niin et stressaannu!

[/quote]

Sovitaanko, että jos tulet motarille, pysyt siellä oikealla kaistalla etkä yritä ohittaa kertaakaan? Tai oikeestaan, sovitaanko että et aja motarilla ollenkaan, koska sun ajaminen rampilta aiheuttaa todennäköisesti vaaratilanteen kun et mene liikenteen mukaan vaan jäät siihen kuppaamaan? Ohis

Vierailija
13/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sai taas todistaa viisi kertaa työmatkan aikana moottoritiellä, kun ohituskaistaa vedetään pitkää pätkää 100km/h henkilöautolla. Voi kyllä, tilaa olisi ollut yllin kyllin oikealla kaistalla, mutta ei... vähä-älyiset (yleensä naiset) keksivät, että mukavampi ajaa tätä vasenta kaistaa - joka on muuten OHITUSKAISTA - ja vetää kivaa letkaa perässä. Oikeasti?

Joka päivä näitä älykääpiöitä näkee. Muutenkin ruuhka-aika ja kun yksi tampio keksii ajaa alinopeutta ohituskaistalla, tulee jonoja.

Joka päivä myöskin näkee niitä, jotka ajavat alle 90 km/h moottoritiellä ja kyseessä on taas kerran henkilöauto. Vieressä menee valtatie, jonka nopeusrajoitus on vaihtelevasti 60-80km/h. Sielläkin voi ajaa ja pysyä poissa moottoritieltä muiden tieltä, jotka haluaisivat ajaa sään salliessa ihan rajoitusten mukaan. Tiesitkö, että sinäkin olet vaaratekijä liikenteessä tässä tapauksessa ja voit saada huomautuksen/sakot liian hitaasta ajonopeudesta?

Ottakaa nyt se järki käteen!

[/quote]

Olen kyllä muuten samaa mieltä, mutta mistäs asti moottoriteillä on ollut ohituskaistoja? Ohituskaistalla alinopeus onkin älytöntä kun niiden kohdalla ohi ei pääse yleensä oikealtakaan eikä se oikein ole sallittuakaan. Voit kuitenkin myös ihan sääntöjen mukaan ohittaa oikealta: jos et jo ole niin siirryt ensin oikealle kaistalle aivan kuten ajoneuvoa muutenkin kuuluu kuljettaa oikeanpuoleisella kaistalla jos siellä on tilaa, sitten hidastat vauhtiasti sen verran, että joku alkaa tulla perään niin että muodostuu jono, jolloin tilanne on se, että molemmilla kaistoilla on jonoa. Oikealta saa painaa ohi, kunhan vain on jonoa.

Toisaalta - jos paikalla sattuisi olemaan poliisi niin kyllä se ensin huomauttaa sitä vasemmalla alinopeutta roikkuvaa ennen kuin lähtee jahtaamaan rajoituksen puitteissa oikealta ohittavaa.

Vierailija
14/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koska sinä et aja 120km/h, niin minunkaan ei tarvitse. Eikö silloin voitaisiin tehdä kompromissiratkaisu: sinä ajat siellä viereillä valtatiellä stressaantumatta ja minä ajan moottoritiellä 120km/h stressaantumatta? Silloin molemmat voittavat.

-ap

Vierailija
15/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:58"]

[/quote]

Sovitaanko, että jos tulet motarille, pysyt siellä oikealla kaistalla etkä yritä ohittaa kertaakaan? Tai oikeestaan, sovitaanko että et aja motarilla ollenkaan, koska sun ajaminen rampilta aiheuttaa todennäköisesti vaaratilanteen kun et mene liikenteen mukaan vaan jäät siihen kuppaamaan? Ohis

[/quote]

Haha, miten sä sellaisen johtopäätöksen vedit siitä, etten hermostu ratissa, enkä aja 120km/h:ssa? :D 

Ai niin, ei sovita. Nähdään motarilla!

Vierailija
16/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua noudattaa moottoritienopeuksia, älä tule moottoritielle vaan käytä maanteitä.

Vierailija
17/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:01"]

[/quote]

Koska sinä et aja 120km/h, niin minunkaan ei tarvitse. Eikö silloin voitaisiin tehdä kompromissiratkaisu: sinä ajat siellä viereillä valtatiellä stressaantumatta ja minä ajan moottoritiellä 120km/h stressaantumatta? Silloin molemmat voittavat.

-ap

[/quote]

No en mä nyt sentään 80km tunnissa halua ajaa ja lisäksi haluan ohittaa turvallisesti. Mä en mene kenenkään eteen enkä jurnuta kauemmin ohituskaistalla kuin ohitus kestää, mutta olin huolissani sun stressaantumisestani, kun jotkut tekee niin. Katsos kun se ei auta mitään hermostua siitä. Tai neuvoa av:llä asiasta. Vaikka täällä joku oppisikin ajattelemaan asiaa, niin uskotko, että sun edelläsi ajaa keskimäärin kuinkakin usein tämän ketjun lukenut henkilö?

Vierailija
18/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se vasen kaista on jos ei ohituskaista? Ilmankos moni luulee että siinä saa vaan ajaa körröötellä.

Vierailija
19/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

Haha, miten sä sellaisen johtopäätöksen vedit siitä, etten hermostu ratissa, enkä aja 120km/h:ssa? :D 

Ai niin, ei sovita. Nähdään motarilla!

[/quote]

Aa! Sori, nähdään vaan, päästän sut kyllä sujuvasti mun ohi, jos ajat yli 150km/h. Terv. sama ohis

Vierailija
20/61 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:59"]

Olen kyllä muuten samaa mieltä, mutta mistäs asti moottoriteillä on ollut ohituskaistoja? Ohituskaistalla alinopeus onkin älytöntä kun niiden kohdalla ohi ei pääse yleensä oikealtakaan eikä se oikein ole sallittuakaan. Voit kuitenkin myös ihan sääntöjen mukaan ohittaa oikealta: jos et jo ole niin siirryt ensin oikealle kaistalle aivan kuten ajoneuvoa muutenkin kuuluu kuljettaa oikeanpuoleisella kaistalla jos siellä on tilaa, sitten hidastat vauhtiasti sen verran, että joku alkaa tulla perään niin että muodostuu jono, jolloin tilanne on se, että molemmilla kaistoilla on jonoa. Oikealta saa painaa ohi, kunhan vain on jonoa.

Toisaalta - jos paikalla sattuisi olemaan poliisi niin kyllä se ensin huomauttaa sitä vasemmalla alinopeutta roikkuvaa ennen kuin lähtee jahtaamaan rajoituksen puitteissa oikealta ohittavaa.

[/quote]

Moottoritiellä se vasen kaista on ohituskaista.

Oikealta saa "ohittaa", vaikka oikealla kaistalla ei jonoa olisikaan muodostunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi