Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotiryhmä kiertää katsomassa missä lapset asuvat

Vierailija
10.09.2014 |

Olin tänään bussipysäkillä, jonne oli parkkeerannut päiväkotiryhmä (isompia, ehkä n. 5 v. tai eskareita) kahden hoitajan kanssa. Juttelivat suureen ääneen siitä, miten nyt oli kierretty katsomassa missä ryhmän jäsenet asuvat, jäljellä enää "Nico-Petterin" koti.

WTF? Vaikka tuollaiseen kierrokseen olisi vanhempien lupa, käytäntö on outo ja asiaton. Päiväkodilla on lasten ja heidän vanhempiensa osoitteet hallinnollisiin tarpeisiin, ei sitä varten, että kierrellään katsomassa ja stalkkaamassa missä kukin asuu. Missä yksityisyydensuoja?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:01"]Kuka tervejärkinen aikuinen haluaa kaupungille kiertelemään 5v kakaroiden kanssa, jotka tylsistyy rakennusten pällistely retkellä? Työaikanaan, tekosyyn varjolla ihmisten pihoille sopivasti siihen aikaan kun väki ei tavallisesti ole kotona ja vieläpä ilmoittamatta? Vaikuttaa todellakin vain aikuisten urkkimiselta.
[/quote]

Eiköhän ne tarhan aikuiset saa osoitetiedot ihan niustä omista papereistaan. Tarkoituksena on että LAPSI osaa kulkea omalla asuialueella ITSENÄISESTI. Varsinkin eskareille tuo on tärkeää, että ei tarvitse sitten koulujen alettua opettelemaan

Vierailija
102/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi tapa tyydyttää täien uteliaisuus, kyllä riittää nyt puhuttavaa ulkoiluhetkinä (ja muinakin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kotia ainakin koulussa pilkattiin, koska asuttiin maalla ok-talossa, jossa ei ollut sisävessaa... Olin köyhästä perheestä.

Vierailija
104/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun lapset miettisivät retken jälkeen kuka asuu kaupungin asunnoissa,ja kuka omakotitalossa.
Yleensä kotiseuturetkiä tekevät eskarit ja ovat hyvin innoissaan näistä reissuista,enkä ole kyllä muutaman vuoden aikana koskaan törmännyt vanhempaa joka paheksuisi näitä reissuja.
Kai nyt kavereitakin useammalla lapsella käy leikkimässä... Synttäreillä? sokkonako ne lapset sinne asuntoon viedään?

Vierailija
105/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei ollut pikku Amandan kodin ikkunoita varmaan pesty aikoihin

- kamala haju Kallen kodin rappukäytävässä, varmaan juoppoja Kallenkin vanhemmat

- Näittekö mikä citymaaturi oli Kielokaislan pihalla? 

- kamalia juopporutkuja istui kerrostalon pihakeinussa, onkohan Sillamillan koti turvallinen?

- voi kylläpä raijareetan kodin puutarha oli kaunis ja hyvinhoidettu. Ihmekös se Raijareettakin osaa jo piirtää kirjaimet niin kauniisti.

.

Vierailija
106/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:22"]

Meillä lapset on pkodissa päivät syyn takia. Vanhemmat eivät ole heitä päuiväsaikaan kotona hoitamassa. Ja mulla on tapana etätyöpäivänä tehdä ihan niitä töitä (ja mun työt tehdään vaatteet päällä), ei suihkutella tai värjäillä hiuksia (JONKA MUUTENKIN HOIDAN KAMPAAJAN LUONA, TYÖPÄIVÄN ULKOPUOLELLA).

[/quote]

No niinhän on lapset pk:ssa syyn takia niilläkin, jotka tekevät etä- tai vuorotöitä. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että harvalle näkyy kadulta asti niin selvästi sisään, että pitää pelätä tulevansa yllätetyksi alasti. Jos pihalle asti mennään, niin todellakin täytyisi ilmoittaa etukäteen.

Vierailija
107/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:01"]Kuka tervejärkinen aikuinen haluaa kaupungille kiertelemään 5v kakaroiden kanssa, jotka tylsistyy rakennusten pällistely retkellä? Työaikanaan, tekosyyn varjolla ihmisten pihoille sopivasti siihen aikaan kun väki ei tavallisesti ole kotona ja vieläpä ilmoittamatta? Vaikuttaa todellakin vain aikuisten urkkimiselta. [/quote] Eiköhän ne tarhan aikuiset saa osoitetiedot ihan niustä omista papereistaan. Tarkoituksena on että LAPSI osaa kulkea omalla asuialueella ITSENÄISESTI. Varsinkin eskareille tuo on tärkeää, että ei tarvitse sitten koulujen alettua opettelemaan

[/quote]

taasko niiden lasu-asiakkaiden varjolla normaalit perheet alennetaan vajukin tasolle? Kiitos vaan, ollaan ihan kykeneviä huolehtimaan itse lapsen kehityksestä ja koulureittien opettelussa. Alan olla sitä mieltä että apukoulut ja muut takaisin, ei tarvitse alkaa hyysätä normaaleja ihmisiä. Kyllästyttää tämä päiväkotien jatkuva oletus siitä ettei lapsen omat vanhemmat kykene yhtään mihinkään. Niitä lapsia kun ei kuitenkaan valtaosa (jos yhtään) ole siitä eskariryhmästä. Onneksi perhetyö on tulossa pakolliseksi kunnille, käyköön nämä ongelmatapaukset siellä läpi ja annetaan muiden säilyttää yksityisyys. Vanhemmilta kun udellaan pk:ssa jo seksielämästäkin niin pakkohan se näköjään on se sänkykin kurkata...

Vierailija
108/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt, meillä oltiin huolissaan eskatilaisesta (alkuvuodesta syntynyt9 kun kävi ostamassa kaupasta 200 metrin päässä lauantaikarkit, ei yhtään tienylitystä vaan kävelytietä pitkin. Ei lapsia saanut yksin kauppaan laittaa. No oppipahan rahan käytön ja laskemaan.Nyt ne sitten opettaa lapsille että missä muut kaikki asuvat ja seuraavaksi valitetaan, jos kuulevat, että eskarilaiset ovat kylästelleet toistensa luona. Näinhän siinä käy. 

Vierailija
109/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko kukaan viestiä numero 66? Päiväkodissa todella tiedetään missä lapset asuvat, kuulevat lasten puheet perheestä jne. Lapset halutaan opettaa liikkumaan turvallisesti liikenteessä tulevaa koulumatkaa ajatellen. Ei ne paljaat tissit ikkunasta ulos näy päivänvalossa, ellei työnnä niitä kiinni lasiin, petaamattomat sängyt, tiskaamattomat tiskit tai viikkaamattomat pyykit samoin. Pihalla vallitseva lelujen sekamelska vain todistaa lapsimyönteisestä ympäristöstä. Koti on varmasti jonkun päiväkodin henkilökunnan työmatkan varrella, joku heistä varmaan asuu naapurustossa. Lasten parasta tässä asiassa tavoitellaan, ei henkilökunnan urkkimenhalun tyydyttämistä. Jokainen kodin ohi menevä ihminen näkee täsmälleen saman, minkä innostunut eskariryhmä.     

Vierailija
110/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:31"]

Tarkoitus on opettaa eskarilaisia liikkumaan turvallisesti omassa asuinympäristössään. Ei lapset saati aikuiset tule kuikkimaan ikkunoista sisään. Oma poikani puhkui innosta saatuaan esitellä (aidan takaa, kadun reunalta) meidän rapistuneen rintamamiestalon. Hän oli kertonut tarinan pystyynkuolleeseen päärynäpuuhumme pesiytyneistä variksista. Päiväkodin henkilökunta on kuullut jo pahimmat asiat perheistänne, mutta myös ne parhaimmat. Osoitteenne on jokatapauksessa tiedossa siellä, voihan sieltä kuka tahansa tulla stalkkaamaan elämäänne halutessaan. Mutta tuo kaverikierroksen perusta on pian koulunsa aloittavia lapsia oppimaan itsenäistä liikkumista ja lähiympäristöön tutustumista. Kaikki vanhemmat eivät tue tätä kotona. Yritetään vain tasoittaa tulevien ekaluokkalaisten eritasoista itsenäisyyttä selvitä koulumatkasta...  

Loppuun ilkeä kommentti ohi aiheen: Lapset nauttivat luonnostaan leikkimisestä ja liikkumisesta. Majojen rakentelu, asioiden tutkiminen, eri ilmiöihin tutustuminen ja vapaa leikki eivät ole rahasta tai asuinpaikasta kiinni. Pissisten pikkupimut on opetettu arvottamaan toisten elämää materian näkökulmasta. Silloin voi nolottaa, jos se koti ei ole kaikkien kadehtima kivilinna... 

[/quote]

Liikkumaan itsenäisesti? Eihän ne edes tiedä, mihin kouluun lapset lähtee eli mihin suuntaan pihasta täytyy suunnistaa ekalle luokalle.

Vierailija
111/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:05"]

Voi kiesus että osaa oll hiekkap****uisia vanhempia!!!! Ne ryhmät EI tule sisälle vaan ovat joko kerrostalon pihalla tai omakoti/rivaritalojen edessä KADULLA. Jotkut vanhemmat ei sitten vissiin halua lainkaan, että heidän kullanmuru OPPII kulkemaan omalla asuinalueellaan. Säälittävää tuollainen nillittäminen... Säälin niitä lapsiakin kun on tuollaiset vanhemmat....

[/quote]

Nojoo, eiköhän se kuule ole vanhempien asia opettaa lapsi kulkemaan kotikadulla. 

Ja joku joka itse käyttää yhtä sivistynyttä kieltä kuin "hiekkapillu", onkin paras ihminen säälimään toisten lapsia. 

Vierailija
112/116 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä pojan eskariryhmä jakaantui noiden kävelyretkien jälkeen selkeästi kahtia eli oli ne lapset, joilla oli siisti, kiva omakotitalo mukavalla alueella ja sitten ne, jotka asui paikallisessa ryysyrannassa. Kyllä lapset aika pieninä tajuaa, että on olemassa positiivista ja negatiivista erilaisuutta.

Vierailija
113/116 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki päivähoidon asiakasrekisterissä olevat tiedot ovat salassa pidettäviä, itse asiassa jopa se, että lapsi on päivähoidossa. Eskari ei ole päivähoitoa, joten ei yhtä tiukkaa. Mutta jos tuollaista tehdään ilman vanhemmilta saatua lupaa niin on päivähoidon puolella laitonta ja eskarissa ohjeiden vastaista.

Vierailija
114/116 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 13:51"]

Mä raivostuin tästä samasta asiasta jo pari vuotta sitten. http://www.vauva.fi/keskustelu/1456243/ketju/paivakotiryhma_oli_kaynyt_ilman_ennakkotietoja_las

Olin aivan raivona ja olen edelleen. 

[/quote]

Ja siksi teit taas uuden provoaloituksen?

Vierailija
115/116 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä ja käymme katsomassa retkillä joissa lapset saavat näyttää missä asuvat. Mutta olemme kyllä pysytelleet tiellä. Emme ole menneet pihaan asti. Joten kuulostaa kyllä oudolta että ikkuinoihin tullaan kurkkimaan ja ovikelloja soittelemaan.

Vierailija
116/116 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:04"]

Mun mielestä toi on mukava tapa ja opettaa lapsille suvaitsevaisuutta. Samaa tarhaa käydään vaikka erilaisissa tönöissä asutaan. Asiasta suuttuminen on vaan osoitus aikuisten kateellisuudesta ja keskinäisestä kilpailusta.

[/quote]

Me asumme alueella, jossa asuu ja johon on asutettu hyvin sekalaista sakkia. Suurin osa normaaleja työssäkäyviä, mutta oikein kliseisti tuossa parin sadan metrin päässä on kaupungin rivitaloja ja ne asukit onkin sitten omaa luokkaansa. Ja minä en todellakaan ilahtunut, että lapseni päiväkotiryhmä oli kierrellyt täällä katsomassa, missä kukin asuu. Asiasta ei kerrottu etukäteen eikä mainittu jälkikäteen, mutta miten sattuikin että olin juuri sinä päivänä etäopiskelemassa kotona. 

Ja en olisi todellakaan halunnut, että eräät lapseni ryhmäläiset saavat tietää missä asumme! Nyt nimittäin muutama en-kerro-mistä-ihmisryhmästä-lapsi ramppaa täällä jatkuvasti ja hengailee pihassa vaikka emme ole kotona. Ja kateudesta ei ole kyse, meidän alueemme talot ovat niitä alueen isoimpia isoine pihoineen. 

Se ei vaan ihan totta sovi, että nyt ne ihmiset joista pian tulee osasta asiakkaita, tietävät tasan tarkkaan mikä näistä taloista on meidän. Postilaatikossamme ei ole sukunimeä edes tämän takia.