Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja aikuiskoulutus työkokemuksella ei enää väliä

Vierailija
10.09.2014 |

Siinäpä se tilanne tulikin esille otsikossa. Näin se maailma muuttuu. Itselle ikävä tilanne kun ei saa mitään lisäpisteitä 15 vuoden hoitoalan työkokemuksesta lähihoitajana. Mutta jos nyt joku jolla ei ole päivääkään työkokemusta hoitoalalta tai miltään alalta, haluaa lähteä opiskelee aikuiskoulutuksena sairaanhoitajaksi, niin tervemenoa vaan! Uskallan väittää et hoitoalan taso laskee entisestään..

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Miksi et jatka lähihoitajan hommia, kun sulla ilmeisesti siihen on pätevyys?

Vierailija
2/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluat sanoa? Tarkoitatko että työnantajat palkkaisivat mieluummin keltanokkia joilla on vastavalmistuneen kokemus vai mitä ihmettä? :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö usko omiin kykyihisi päästä sh-opintoihin ilman lisäpisteitä?

Vierailija
4/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että pääsen kouluun kouluarvosanoillani, koska keskiarvoni on korkea :) Pointtina oli se, että tähän saakka on aina katsottu työkokemusta hyvällä. En jatka lähihoitaja sen vuoksi, että ensihoidossa muutokset ovat olleet valtavia ja työnkuva on muuttunut/tulee muuttumaan entisestään huonommaksi. Maallikolle esimerkkinä: sain antaa suonensisäisiä lääkkeitä tekemällä hoitotason testin 12 vuoden ajan, nykyään en saa antaa esim. kipulääkettä suonensisäisesti vaan siihen vaaditaan vähintään sairaanhoitajan koulutus. Sama sairaalan sisällä toimiessa, ennen sai suorittaa näyttökokeen jonka turvin sai lähihoitaja suorittaa mm. kanylointia, nykyään vain sairaanhoitajan koulutuksen saanut voi sen suorittaa. (Muutama poikkeus työpaikka Suomessa edelleen on.) Ei siis kiinnosta suoraan sanottuna tehdä vähemmän töitä :)

Vierailija
5/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan koulutuksesta tulee saamaan hyväksilukuja itse opinnoista, mikä nyt loogisinta onkin. Siinä ainakin minusta on lisäpisteitä ihan riittävästi, koska opinnot saa valmiiksi nopeammin tai ainakin vähemmällä tenttimisellä.

Vierailija
6/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi perkele! Onko tosiaan näin!? Itsellä sama tilanne, pitkä työura lähärinä ja nyt työnantaja painostaa sh-opintoihin. Mulla vaan sellanen ongelma, et amiskan keskiarvo on ihan tosi paska.. en varmaan pääse ees haastatteluun. Tänä keväänä vielä olisin saanu täydet lisäpisteet työkokemuksesta ja oisin päässyt haastatteluun. Alan vaihto siis edessä! :D

Vierailija
7/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 13:14"]Lähihoitajan koulutuksesta tulee saamaan hyväksilukuja itse opinnoista, mikä nyt loogisinta onkin. Siinä ainakin minusta on lisäpisteitä ihan riittävästi, koska opinnot saa valmiiksi nopeammin tai ainakin vähemmällä tenttimisellä.
[/quote]

Ei muuten saa mitään hyväksilukuja.

T. Lh, sh-opiskelija

Vierailija
8/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 13:15"]No voi perkele! Onko tosiaan näin!? Itsellä sama tilanne, pitkä työura lähärinä ja nyt työnantaja painostaa sh-opintoihin. Mulla vaan sellanen ongelma, et amiskan keskiarvo on ihan tosi paska.. en varmaan pääse ees haastatteluun. Tänä keväänä vielä olisin saanu täydet lisäpisteet työkokemuksesta ja oisin päässyt haastatteluun. Alan vaihto siis edessä! :D
[/quote]

Onhan tuo ollut jo tovin käytössä

Vierailija
9/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 35v lähtenyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi kaupallisella pohjalla. Ei siihen hommaan kyllä lh tutkintoa tarvita että oppii ja jotta on hyvä työntekijä. Koko opiskeluajan olen työskennellyt erikoissairaanhoidossa ja varmasti olen pätevä. Kyllä se motivaatio sh-hommia kohtaan on kummuttava jostain muualta kun lh-tutkinnosta. Lh-tutkinnon takia kukaan tuskin on pätevämpi kun toinen jos on tahtoa, halua ja oikea asenne. Ja kerrasta pääsin minäkin opiskelemaan ja olen valmistunut leikkaussalihoitajaksi. Asenteella vaan ammattia vaihtamaan jos mieli tekee! :)

Vierailija
10/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan edes haluaa opiskella sairaanhoitajaksi? Palkkaus ihan naurettava, kolmivuorotyöllä saa vähän lisiä, joulut ja muut pyhäpäivät aina pelko perseen alla että joutuu olee töissä. Lisäksi potilaiden arvostaminen on ihan nollassa, jos kerran viikossa saa kiitoksen niin on jo juhlan paikka. Omaiset ovat ärsyttäviä ja aukovat päätänsä seinien väristä, lakanoiden kovuuteen ja siitä aasin sillan kautta liian vähäiseen henkilökunta määrään. Sairaanhoitajana vaikuttaminen asioihin ihan mitätön, päättäjät saa omat eristyshuoneet ja oman hoitajan mikäli julkiseen terveydenhuoltoon joskus JOUTUVAT hoitoon. Miksi opiskella alalle?

Vierailija
11/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olikin puhe vain aikuiskoulutuksesta.. toki sairaanhoitajaksi voi hakea "kuka tahansa" ja ilman työkokemusta. Aikuiskoulutuksessa koulupäiviä 1 xviikossa, koulun kesto 3 v. Melkoinen ero nuorisoasteen koulutukseen.

ap

Vierailija
12/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon suorittanut osan opinnoistani lähäreiden luokan kanssa. Valitan, mutta lähäreiden sh-koulutus on samaa huttua kun nuorisopuolikin. Ei niin mitään eroa.

Vierailija
13/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksilukuja sain kaupallisella tutkinnolla n. 25-30op. Tilastomatikan, kielet, äikän, projektiopinnot, hanketyöskentelyt, johtajuusopinnot jne. Tyhmä ei ole se joka kysyy.. ;)

Vierailija
14/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sisältö on samaa huttua.. se koulunpenkillä istutun ajan määrä on todellakin eri.

ap

Vierailija
15/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa yhteishakujärjestelmässä ei ole enää erikseen nuorten ja aikuiskoulutuksia, vaan koulutuksiin haetaan koulutuksentoteutuksen mukaan.

Vierailija
16/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lh-pohjalla sh-aikuiskoulutuksessa hyväksi luettua kaksi harjoittelua (yht. 10 viikkoa) kun vaan kirjoitin pari A4:sta työkokemuksestani ko.jaksojen piirissä.

Vierailija
17/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 13:32"]

Uudessa yhteishakujärjestelmässä ei ole enää erikseen nuorten ja aikuiskoulutuksia, vaan koulutuksiin haetaan koulutuksentoteutuksen mukaan.

[/quote]

No sehän selittää sit miksi myös "aikuiskoulutukseen" voi hakea ilman työkokemusta.

Vierailija
18/48 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten koulutuksiin ainakin tekniikanalalla sai pisteitä myös työkokemuksesta. 16

Vierailija
19/48 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei minulla ja monilla muilla on ollut väärää tietoa ja ihmettelin kun moni väitti että lähihoitaja opinnoista saisi paljonkin hyvitystä eli enemmänkin kun tuo puoli vuotta mitä minä alunperin luulin.

Vierailija
20/48 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 13:19"]

Miksi kukaan edes haluaa opiskella sairaanhoitajaksi? Palkkaus ihan naurettava, kolmivuorotyöllä saa vähän lisiä, joulut ja muut pyhäpäivät aina pelko perseen alla että joutuu olee töissä. Lisäksi potilaiden arvostaminen on ihan nollassa, jos kerran viikossa saa kiitoksen niin on jo juhlan paikka. Omaiset ovat ärsyttäviä ja aukovat päätänsä seinien väristä, lakanoiden kovuuteen ja siitä aasin sillan kautta liian vähäiseen henkilökunta määrään. Sairaanhoitajana vaikuttaminen asioihin ihan mitätön, päättäjät saa omat eristyshuoneet ja oman hoitajan mikäli julkiseen terveydenhuoltoon joskus JOUTUVAT hoitoon. Miksi opiskella alalle?

[/quote]

- Maailman kansainvälisin ammatti; siirtyminen maasta toiseen on helppoa kuin heinänteko, koska tutkinto on EU- ja ETA-alueella täysin sama. Mahdollistaa muuton ulkomaille, lähes kaikissa maissa parempi palkkaus kuin Suomessa.

- Mahdollistaa vapaaehtoistyön ulkomailla esim. sapattivapaan aikana.

- Mahdollistaa pitkät tauot työelämästä, kuukausien lomien pitämisen jne. lasten kotona hoitamisen.

- Töitä ei tarvitse viedä kotiin.

- Hyvä pohjatutkinto lähes kaikkeen työhön. Voi opiskella epävarmemmankin akateemisen tutkinnon, koska on alla noin hyvä pohjakoulutus.

- Valinnanvaraa on, missä haluaa työskennellä (lasten hoitotyöstä psykiatriseen, teho-osastoon ja terveyskeskukseen, oman vastaanoton pitämiseen esim. pre-op. potilas, jne.). Voi vaihtaa paikkaa, kun alkaa kyllästyttää.

- Vuorotyössä palkkaus helposti sen 3000e, jopa 3400e. 

[/quote]

Tuosta palkasta piti kysyä sen verran että joku tuolla sanoi että peruspalkka lähärin ja sairaanhoitajan välillä on vain parisataa niin miten se sitten näkyy ihan kuukausitasolla jos kumpikin suorittaa vuorotyötä eli onko sairaanhoitajan tuntipalkka parempi? Olen kuullut että moni lähäri saa vuorotyöstä jopa tuon 3000€ niin kuinka paljon enemmän sitten sairaanhoitaja saa tekemällä ihan samat vuorot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän