Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako purentakisko, jos vaivat ovat olleet pitkäaikaisia?

Vierailija
17.08.2021 |

Mulla on ollu pitkään ajoittaisia outoja hammas- ja ienkipuja, mutta mitään ei ole löytynyt. Mä kävin eilen perustarkastuksessa ja hammaslääkäri sanoi, että hampaissani on kulumaa puremisesta. Hän myös suositteli purentakiskoa, joka voisi auttaa hammaskipuihin ja päänsärkyihin. Hammaslääkärin jälkeen juttelin suuhygienistin kanssa, joka totesi, että kisko suojaa kyllä hampaita, mutta pitkäaikaisiin särkyihin tuskin on apua :( Harmittaa kovasti, jos olen jotenkin tuhonnut hampaat. Onko kukaan saanut kiskosta apua pidempään jatkuneisiin kipuihin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osannut käyttää niitä

Vierailija
2/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kisko ja käytä sitä, kyllä siihen tottuu (tämä myös viestin 2 kirjoittajalle!). Pidemmän päälle siitä on apua niihin kipuihinkin, mutta ei ihan heti, ja joka tapauksessa se estää ainakin rikkomasta hampaita enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On apua, paljonkin. Ei vie täysin ongelmaa pois, mutta ilman kiskoja tilanne menisi koko ajan pahempaan suuntaan. Todellakin on hyötyä! Alkuun kannattaa käydä myös hierojalla, joka hieroo purentalihaksia auki. Se yhdistettynä purentakiskojen aktiiviseen käyttöön, niin kohta sitä huomaa ajattelevansa, että miten pärjäsin aikaisemmin ilman. Yöpurentahan vaikuttaa myös nukkumiseen ja unen laatuun, huomaan tämän heti jos olen nukahtanut ilman kiskoja. Suosittelen lämpimästi, muuten puret itseltäsi hampaat pois ja purentalihakset menee koko ajan pahempaan jäkkiin, nukut pitkäaikaisesti huonosti ja kivut pahenevat ajan myötä. Jos purenta on kovaa ja joka öistä, kuten itselläni on.

Vierailija
4/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puren myös hampaita yhteen päivittäin ja hiushalkeamia on jo. Kiskot auttaisivat jos puremista olisi vain öisin. Tästä on tosi vaikea päästä eroon.

Vierailija
5/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puren myös hampaita yhteen päivittäin ja hiushalkeamia on jo. Kiskot auttaisivat jos puremista olisi vain öisin. Tästä on tosi vaikea päästä eroon.

Hanki kuitenkin yökisko, on mun neuvoni. Ensinnäkin se vaikuttaa purentaan ja toisekseen päiväsaikaan tai siis valveilla et mitenkään pysty puremaan niin kovaa, että hammas halkeaa. Ne hiushalkeamatkin on todennäköisesti terveisiä unimaailmasta.

Been there, done that.

Vierailija
6/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan käyttää kiskoja öisin, kuten edellinen totesi. Mun käsittääkseni on jotain päiväkiskojakin. Ja ehkä voisit nyt ainakin maskiaikana pitää päivälläkin yökiskoasi. Jospa se vähän rentouttaisi leukoja.

Vierailija
7/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kipuja tulla vasta kun sain kiskot, ne jäi sitten käyttämättä ja varmaan pitäisi uudet hommata. Purenta on mulla pielessä kun olen narskuttanut halki jo alhaalta poskihampaat joten niitä ei enää ole.

Vierailija
8/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Onpa huojentavaa, jos kisko voi vielä vähentää näitä kipuja, enkä ole liian ”myöhässä” sen kanssa. T. Aloittaja

Vierailija
9/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kipuja tulla vasta kun sain kiskot, ne jäi sitten käyttämättä ja varmaan pitäisi uudet hommata. Purenta on mulla pielessä kun olen narskuttanut halki jo alhaalta poskihampaat joten niitä ei enää ole.

Kokeilitko kauan käyttää ja tarkistiko hammaslääkäri niiden istuvuuden? Pienikin epäsopivuus voi vaikuttaa siihen, miltä ne tuntuvat. Aluksi on myös yleistä, että hampaat voivat tuntua vähän aroilta tai leukaperät kipeiltä. Mutta oireiden pitäisi toki helpottaa. Jos ei, niin kisko pitäisi ehdottomasti tarkastaa hammaslääkärin kanssa.

Vierailija
10/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne. Hampaat kärsineet, kun en oppinut käyttämään kiskoja. Olisi kyllä nyt pakko hankkia uudet.

Vierailija
11/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie sain kiskot perjantaina. Lauantaina iski flunssa. Ohimoita ja hampaita vihloo ja ikenet tuntuu vähän aroilta. Johtuukohan kiskosta vai voiko flunssa aiheuttaa myös näitä oireita? Miulla alkoi purentavaivat kesällä ja ei ole ollut flunssaa pitkään aikaan, niin en osaa sanoa, olisiko oireita ollut ilman kiskoja.

Vierailija
12/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei olisi luultavasti hampaita jos en käyttäisi kiskoa. En osaa nukkua ilman.

Kun puret hampaita niin koeta paikallistaa missä se tuntuu, mulla kiristyy takaraivo mm. Kiskon kanssa ei tule samaa efektiä. Yli 10 vuotta kiskon kanssa onnellisesti ja on sama kisko joten kestää jos ei putoa esim.kovalle lattialle.

Vierailija
13/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie sain kiskot perjantaina. Lauantaina iski flunssa. Ohimoita ja hampaita vihloo ja ikenet tuntuu vähän aroilta. Johtuukohan kiskosta vai voiko flunssa aiheuttaa myös näitä oireita? Miulla alkoi purentavaivat kesällä ja ei ole ollut flunssaa pitkään aikaan, niin en osaa sanoa, olisiko oireita ollut ilman kiskoja.

Ei kuulosta flunssan oireilta, ennemmin kiskon aiheuttamia

Vierailija
14/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiskonhan ei ole pakko olla kallis ja kova hammaslääkärin tekemä. Suuhygienisti-kaverini suositteli Ekulfin pehmeää silikonista, itse muotoiltavaa kiskoa ja se on tosi paljon miellyttävämpi käyttää kuin entinen hammaslääkärin tekemä! Ihan vaan vinkkinä niille, jotka sanovat että kisko tuntuu ikävälle. Plussaa myös super edullisesta hinnasta, ei tule kokeilulle paljon hintaa jos kiskon käyttö epäilyttää. Itsellä on ollut kisko seitsemisen vuotta, jos vahingossa unohdan ottaa sen yön yli reissulle mukaan niin on takuulla huonosti nukuttu yö ja päänsärky edessä...

Vierailija
15/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi luultavasti hampaita jos en käyttäisi kiskoa. En osaa nukkua ilman.

Kun puret hampaita niin koeta paikallistaa missä se tuntuu, mulla kiristyy takaraivo mm. Kiskon kanssa ei tule samaa efektiä. Yli 10 vuotta kiskon kanssa onnellisesti ja on sama kisko joten kestää jos ei putoa esim.kovalle lattialle.

Hienoa, että kiskosta on apua! Oliko sullakin hammaskipuja ennen kiskoa? Mulla on erilaisia hammaskipuja ja vihlontaa eri puolilla suuta, mutta voimakkainta se kyllä on oikealla puolella niissä hampaissa, jotka osuvat eniten yhteen purressa. Voiko pureminen tosiaan kipeyttää hampaat ja ikenet? T. Aloittaja

Vierailija
16/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että kiskosta on apua! Oliko sullakin hammaskipuja ennen kiskoa? Mulla on erilaisia hammaskipuja ja vihlontaa eri puolilla suuta, mutta voimakkainta se kyllä on oikealla puolella niissä hampaissa, jotka osuvat eniten yhteen purressa. Voiko pureminen tosiaan kipeyttää hampaat ja ikenet? T. Aloittaja

Todellakin voi! Ennen kiskoja oli varmaan ainakin 20 kertaa, kun olin varma, että hampaassa on vähintään reikä tai todennäköisesti juurihoidon tarvetta. Kuitenkin sitten helpottui parissa päivässä. Hampaat vielä joskus kiskonkin kanssa ärtyvät, mutta ei noin usein tai pahasti.

Vierailija
17/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuhygienisti ja ihmettelen suunnattomasti, jos joku kollegani on sanonut noin. Olet saanut täällä jo niin hyviä neuvoja ja erittäin kattavasti vielä, joten en viitsi lähteä toistelemaan niitä. Ehdottomasti kannattaa hankkia se kisko, se suojelee jatkossa hampaita narskuttelun aiheuttamilta kulumilta ja auttaa kipuihin. On toki myös sellaisia ihmisiä, jotka narskuttelevat niin pahasti, ettei pelkkä kisko riitä. Silloin kannattaa käydä purentalihasten hieronnassa ja kysyä hammaslääkärin mielipidettä botox hoitoon.

Vierailija
18/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suuhygienisti ja ihmettelen suunnattomasti, jos joku kollegani on sanonut noin. Olet saanut täällä jo niin hyviä neuvoja ja erittäin kattavasti vielä, joten en viitsi lähteä toistelemaan niitä. Ehdottomasti kannattaa hankkia se kisko, se suojelee jatkossa hampaita narskuttelun aiheuttamilta kulumilta ja auttaa kipuihin. On toki myös sellaisia ihmisiä, jotka narskuttelevat niin pahasti, ettei pelkkä kisko riitä. Silloin kannattaa käydä purentalihasten hieronnassa ja kysyä hammaslääkärin mielipidettä botox hoitoon.

Kiitos vastauksestasi, tiedät varmasti mistä puhut! Aion ehdottomasti hankkia kiskot, jo pelkästään hampaiden suojaksi. Kiitos muista vinkeistä, pidän mielessä, jos pelkkä kisko ei riitä. T. Aloittaja

Vierailija
19/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista enää oliko hammaskipuja luultavasti oli, mutta koko naama kipeä kun kaikki lihakset 24/7 jännitystilassa plus niskat päälle. Purennan saan sekaisin vieläkin aika-ajoin ja käyn hammaslääkärissä kinaamassa että on siellä reikä varmasti on. Maallikkona ja samoista oireista kärsivänä vihlontasi johtuu siitä puremisesta ja purennasta.

Vierailija
20/43 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kiskon käyttö on lopettanut sekä päänsäryt että hammas- ja leukaluusäryt. Kisko on myös maksanut itseänsä takaisin, koska ei tarvitse jatkuvasti ostaa särkylääkkeitä. Vahva suositus siis!