Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien päivälepo vai "pakkonukutus" ?

Vierailija
10.09.2014 |

4v tyttäreni ollut aina melko vähäuninen. Nukkuu 10-11h.n yöunet ja ongelmana on se, että pk.ssa kaikki joutuvat lepäämään 1h 15min ennenkuin pääsevät nukkarista pois. No tyttäreni saattaa nukahtaa lopulta tuon ajan loppupuolella, vaikka ei niin unta tarvitsisikaan. Jos tuon ajan  hiljaa pimeässä on varmasti lopulta nukahtaa, kun ei oikein muutakaan voi. Sitten illalla on hankala saada unta kun pk,ssa nukkunut ja nukahtaminen voi  viedä klo. 22 asti ja aamulla joutuu unisen lapsen klo.7 kiskomaan ylös ja päiväkotiin. Kun lapsi ei ole nukkunut päiväunia menee klo.20-21 nukkumaan ja herää iloisena ja virkeänä aamulla. Meillä siis jo 1h.n unet päivällä usein vaikuttavat siihen, että illalla on vaikea saada unta. Onko tämä normiarkea kaikissa päiväkodeissa, että lapset joutuvat yli tunnin makaamaan nukkarissa, vaikkei nukkuisikaan? Ymmärrän , että pk.päivä on lapselle rankka ja puolen tunnin päivälepo on kaikille lapsille paikallaan, mutta miksi  se ei riitä vaan niidenkin jotka eivät unta tarvitse joutuvat yli tunnin makaamaan pimeässä. Tästä kun pk.henkilöstölle puhuu on ilmeet ja eleet sellaisia, että on haastellinen ja hankala vanhempi. Esikoisen kohdalla jopa sanottiin, kun asian otin esille, että päiväunet eivät vaikuta yöuneen lapsilla. Ymmärrän, että pk.aikuisten ainoa päivän rauhallinen hetki ja kahvitauko on lasten päiväuniaikaan ja varmaan siinä myös valmistellaan iltapäivän tekemisiä, mutta silti tuntuu kohtuuttomalta makuuttaa nukkumattomia lapsia pimeässä toista tuntia ja aiheuttaa vaikeuksia koteihin illalla, kun lapsia ei saa yöunille. Onko muilla vastaavia ongelmia ja miten olette asian ratkaisseet?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa (3-5vuotiaiden ryhmä) levätään 45min ja satua luetaan ainakin lähes kokoajan ja ne jotka nukkuu niin saa nukkua ja ne jotka ei, pääsee leikkimään :)

Vierailija
2/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan lapsen valvoa vaikka miten pitkään illalla, koska päiväunien takia ei illalla uni tule millään. Aamulla vien väsyneen, unisen lapsen päiväkotiin. Siellä se nukahtelee jo aamupalan jälkeen, ei jaksa tehdä mitään, kiukkuaa koko ajan. Ulkoa tultua nukahtaa vaikka eteisen lattialle. Hoitajat on vihaisia, kun lapsi ei ole nukkunut tarpeeksi ja on hankala, usein ei jaksa edes syödä lounasta. Päiväunille menee nykyisin reippaasti ja nukkuu hyvin, mutta minulle on moneen kertaan sanottu, että lapsen tulee mennä nukkumaan illalla ajoissa. Vastaan, että minua ei haittaa se, että lapsen unirytmi on väärä eli nukkumaan klo 24.00, herätys 7.00, siitä päiväkodille aamupalalle jne. ja nukkumaan taas 11.00 - 14.00. Aamut on takuulla hankalia ja hoitajista yksi joutuu olemaan lapseni kanssa, mutta minulle sopisi ihan hyvin sekin, että lapsi menee nukkumaan 20.00, herää 7.00 ja saa valvoa koko päivän. Mutta kun se ei sovi päiväkodille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei todellakaan ole pakko sopeutua kaikkeen.  Päiväkodissa pitää ymmärtää eri-ikäisten lasten tarpeita ja osattava järjestää toiminta sen mukaan.  Meidän lasten päiväkodissa isompien on levättävä sängyssä sen aikaa, kun hoitaja lukee kirjaa, sen jälkeen saa joko jäädä nukkumaan tai lähteä pois.  Tämä on aivan normikäytäntö heillä, lapsilähtöistä ajattelua ja ei mitenkään vaikeaa järjestää.  Jos meidän 5v joutuisi makaamaan hiljaa sängyssä yli tunnin, niin ei tulisi siitä päivähoidosta yhtään mitään.  Et ole hankala vanhempi, jos tuosta huomautat.  Itse ottaisin heti päivähoidon johtajaan yhteyttä ja sanoisin suorat sanat.  Ei se päiväuniaika voi olla hoitajalle ainoa kahvitteluaika ja vaikka olisikin, niin sitten pitää mennä vuorotellen, jotta joku voi olla niiden kanssa jotka eivät nuku.  Vaatii vain päiväkodin arjen miettimistä yhdessä eikä kaavamaista ajattelua tyyliin "kaikkien on nukuttava, jotta hoitajat saavat juoda kahvia". Nuo ajat ovat ohi.

Vierailija
4/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin kirkkaassa muistissa reilun 30 vuoden takaa kun itseäni pakkonukutettiin päiväkodissa. Ei nukuttanut ollenkaan, joten sitten istuskelin pimeässä nukkarissa sängyn laidalla toivoen että pääsisin sieltä pois. Joskus sitten pääsinkin tekemään jotain palapelejä tms. Omat lapset ei vielä ole päiväkodissa, mutta toivottavasti eivät joudu jatkossa samaa kohtaloa kokemaan.

Vierailija
5/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tähän hommaan ole tullut mitään tolkkua 15 vuodessa?! Niin paljon siitä on aikaa, kun taistelin omien lasteni päiväunien kanssa. Yhdellä lapsellamme päiväunet aiheuttivat ongelmia, joita selvitettiin perusteellisemmin päivähoitohenkilöstön luottoasiantuntijan kanssa. Tulos: lapsellemme päiväkodin uniaika oli liian myöhäinen, hän oli silloin liian väsynyt -> nukkui liian pitkään eikä saanut illalla unta.

Kuinka päiväkodin henkilökunta voi olla niin täydellisesti aivopesty uskomaan, että päiväunet eivät vaikuta iltanukahtamiseen, vaikka niin monien vanhempien oma kokemus todistaa toista?

22: kirjoittama voisi olla minun kertomaani vuonna 2002. Ihan sama tilanne, paitsi että lapsi laitettiin joka ilta ajoissa nukkumaan, kun pitihän meidän päästä itsekin nukkumaan. Ja siellä oli lounas vasta klo 11, päivänunet sen jälkeen jopa klo 15 saakka. Päiväkoti puolusteli pitkiä päiväunia sillä, että ei lasta saa herättää kesken unien - mutta miksi minun sitten piti herättää hänet kesken unien aamulla, kun ei illalla saanut unta? Hän saattoi puolen yön aikaan vielä hihkaista "älä vielä sammuta valoja, minä luen vielä". Oli siis ihan hiljaa itsekseen omassa sängyssään, kaikki muut jo nukkumassa mutta hän ei vaan saanut unta.

Vain yhden lapseni päivähoitoaikaan sattui niin edistyksellinen lastentarhanopettaja, että lapsi sai tehdä jotain hiljaista sillä aikaa kun muut nukkuivat: ommella, 'lukea' tai muuta sellaista, kun välipalaa laittava hoitaja puuhaili keittiössä.

Vierailija
6/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa (olen lastenhoitaja) jokainen lapsi menee n. Klo 12 nukkariin. Satua luetaan n. 12.40 asti.. Tämän jälkeen kuunnellaan musiikkia klo 13 asti. Jolloin ne lapset saavat nousta ketkä eivät nuku. Loput saavat jatkaa unia 14 asti ja heräilevät sieltä omia aikojaan. Osa nukkuvista lapsista herätetään puoli 2 vanhempien toiveesta. Ei meillä ainakaan olisi mahdollisuutta että jollekkin lapselle olisi omaa toimintaa sillä aikaa kun muut lepäävät. Nukkariin menee 2 aikuista kerrallaan ja ovat siellä 1 asti, tarvittaessa 3 aikuista. Sillä aikaa kaksi muuta aikuista pitävät 10min kahvitauon ja täyttävät effican, valmistelevat esim askartelut ja ELTO tekee omia paperihommiaan ja LTO omia paperihommia.

Vierailija
7/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yli 3 vuotiaita ei pitäisi pakottaa nukkumaan. Olen itse pph ja teen niin, että ne (yli 3vuotiaat) joille ei uni tule niin lepäävät sängyssä 30min, samalla voi halutessaan katsoa kirjaa. Itse tuona aikana pidän tauon ja juon kupin kahvia. 

30min levon jälkeen voi piirtää tai värittää tai pelata rauhassa jotain lautapeliä. Joskus laitan lastenohjelman päälle. Lapset tietävät, että toisten päiväuniaikaan täytyy olla hissukseen ja että en itse tuona aikana anna niin paljon ohjattua toimintaa. Saatan vaikka juoda toisen kupposen kahvia ja lueskella naistenlehteä tia täytellä raporttia tai vasua päivästä riippuen lasten vieressä kun he pelaa tai piirtelee keittiönpöydän äärellä. Siinä sitten  samalla voidaan vähän rupatella ja onhan tuokin ns.lepoa lapsille ja isommille tärkeä hetki kun ovat jo niin "isoja"

Mulla on siis kaksi isompaa, 4v ja vajaa 4 ja sitten kaksi alle 2vuotiasta hoidossa ja nämä pienet nukkuvat 12-14. 

Omat lapseni ovat lopettaneet päikkärit 2vuotiaina ja kun on ollut lapsia hoidossa niin tiesivät,että päikkäriaikaan ollaan hiljempaa. Nyt ovat jo koululaisia. Pakolliset päiväunet on tympeitä. Pienempi lapseni oli viikon pk:ssa kun olin itse päiväkodissa töissä niin hänelle tuskaa oli ku joutui makaamaan sängyssä vaikkei uni tullut, oli tuolloin viisi. Tietysti kyse oli vain viikosta ja ehkä olisikin nukkunut jos olisi ollut pidempään pk:ssa,mutta kuitenkin

Vierailija
8/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:27"]

... Minulle löytiin tutkimustietoa kuinka tärkeä päiväuni on lapselle, heitin takaisin tutkimuksia ruotsista jossa kerrottiin kuinka pakkomakuuttaminen on haitallista. [/quote]

Minullekin lyötiin niitä tutkimustuloksia, oppisopimuksella pätevöityneen lastenhoitajan varmuudella. Minä löin takaisin kaikella kasvatustieteen maisterin asiantuntemuksella ja itseluottamuksella, ja kutsuin henkilökohtaisesti yökylään sen asiantuntijan, eli lastentarhanopettajia opettaneen yliopistolehtorin. Hänen kanssaan pääsimme täydelliseen yhteisymmärrykseen lapseni unentarpeesta: pitää saada levähtää aikaisemmin, niin ei sitten nuku liian pitkään. Täsmälleen samaa mieltä oli päiväkodin henkilökunta, vain vt. johtajana toiminut henkilö yritti inttää vastaan.

Lopullisesti asia ratkesi pian tämän jälkeen, kun kesäloman alkaessa lapsi lopetti päivähoidon ja seuraavana talvena meni vain eskariin.

t. 25

Vierailija
9/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:02"]

Meidän päiväkodissa (olen lastenhoitaja) jokainen lapsi menee n. Klo 12 nukkariin. Satua luetaan n. 12.40 asti.. Tämän jälkeen kuunnellaan musiikkia klo 13 asti. Jolloin ne lapset saavat nousta ketkä eivät nuku. Loput saavat jatkaa unia 14 asti ja heräilevät sieltä omia aikojaan. Osa nukkuvista lapsista herätetään puoli 2 vanhempien toiveesta. Ei meillä ainakaan olisi mahdollisuutta että jollekkin lapselle olisi omaa toimintaa sillä aikaa kun muut lepäävät. Nukkariin menee 2 aikuista kerrallaan ja ovat siellä 1 asti, tarvittaessa 3 aikuista. Sillä aikaa kaksi muuta aikuista pitävät 10min kahvitauon ja täyttävät effican, valmistelevat esim askartelut ja ELTO tekee omia paperihommiaan ja LTO omia paperihommia.

[/quote]

Mitä ihmeen paperihommia päiväkodissa voi olla noin paljon? Luultavasti nekin vähät voisi keskittää yhteenyksikköön.

Vierailija
10/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasta pääsee eroon, kun lapsi kasvaa. Jos et jaksa odottaa, voit aina hoitaa itse lapsesi. Päiväkodissa ei voida järjestää yksilöllistä hoitoa jokaisen lapsen oman rytmin mukaan, siellä on sopeuduttava. Sinun lapsesi ei ole erityisen vähäuninen, päinvastoin, nukkuu todella paljon! Voit rajoittaa lapsen nukkumisaikaa päiväkodissa, jos henkilökunta on yhteistyöhaluista, oman lapseni päiväuniaika on rajattu puoleen tuntiin (jos joskus sattuu nukahtamaan), koska muuten nukahtaa illalla vasta klo 23 jälkeen. 8 tunnin yöunet eivät vielä päiväkoti-ikäiselle riitä. Samasta ongelmasta kärsineitä oli muitakin, nyt heidät herätetään aikaisemmin ja muut jatkavat unia. Lapset kuuntelevat satua 30-40min ja lepäävät hiljaa/nukkuvat 30min, muut jatkavat unia vielä toiset 30min.

Vierailija
11/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi pph. Huomaa, että olet oikealla alalla ja teet työtä sydämellä lasten parasta ajatellen. Voi kun pk.ssa olisi sama mahdollista... ap

Vierailija
12/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkesi, kun eskari alkoi... Päiväkodissa pakkonukutettiin vielä 5-vuotiaita yli tunti! päätä ei saanut nostaa tyynystä koko aikana. Älytöntä! Lapseni ei ole nukkunut päiväunia sen jälkeen, kun oli 2-vuotias.

Vierailija
13/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 3.lle . Olen hoitanut molempia lapsiani kotona 3v. asti. Taloudellisesti ei ole siis mahdollista enää jäädä kotiin hoitamaan ja myös pidän työstäni. Mutta kiva kuulla, että en ole ongelman kanssa yksin ja myös se, että jossain pk.ssa tuo puolen tunnin päiväuni on mahdollinen.

Vierailija
14/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse haluaisin, että lapset nukkuisivat jopa enemmän päiväkodissa mutta siellä herätetään klo 14 välipalalle. Ymmärrän tämän täysin mutta meillä toinen lapsi ei yleensä syö välipalaa vaan voisi nukkua sen ajan. Kotona nukkuu yleensä 12-15 ja syö vasta päivällisen klo 16.30-17. Toinen lapsi taas ei usein malta nukahtaa päiväkodissa vaikka kotona nukkuu 12-14. Huonot päiväunet johtaa meillä usein väsyneeseen iltaan eikä lapset enää oikein jaksa ulkona touhuta kunnolla. Yöunille menevät onneksi aina samaan aikaan mielellään. 

Vierailija
15/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma ratkaistiin sillä, että lyhensin työpäivää ja ryhdyin hakemaan lapsen kotiin kesken hoitajien kahvitauon. Protestoivat ja väittivät, että 12 - 14 välillä ei voi lasta hakea, mutta koska kirjallista kieltoa ei saatu aikaan, niin noudin lapseni silloin, kun se sopi minulle. Perhe nukkui yönsä sen jälkeen hyvin.

Vierailija
16/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kunnallinen hoitaja ja minulla on nyt tämä ja huominen ylityövapaita. Halusin vain kirjoittaa ennenkuin joku sanoo, että miten se hoitaja tähän aikaan on netissä.

Joka tapauksessa pakolla nukkuminen on tosi harmillista. Jokainen alle eskari-ikäinen voi mielestäni sen 30min levätä ja vaikka samalla kirjaa katsella, siis sen ajan, että siivooja ehtii käydä tai sitten pph ehtii laittaa keittiön kuntoon ja juoda kupin kahvia rauhassa, koska tottahan jokainen tarvii työpäivän aikana edes sen yhden hetken vain itselleen.

Muuten lapset kyllä osaa olla hiljaa, jotta toiset saa nukkua. Heille vain täytyy tehdä selväksi, että nyt on toisten uniaika ja täytyy leikkiä hissukseen ja sehän onnistuu helposti kun laittaa lautapeliä tai piirtämistä esille. Ja onko niin paha juttu jos lapset katsoo hetken jotain lastenohjelmaa vaikka yle areenasta tai pelaa pienen hetken ylen lastenpelejä netissä?

Vierailija
17/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän päiväkodissa saa lapsi n.30min levon jälkeen nousta ja mennä toiseen huoneeseen touhuamaan siksi aikaa kun muut nukkuu. Oma 4vuotias usein jää hereille, mutta jos on ollut aikaisia herätyksiä, niin sit saattaa nukahtaakin. Yleensä sit poishakiessa tädit kertovat onko tyttö nukkunut vai ei.. Ekan kerran taisi jättää päikyt nukkumatta jo 3vuotiaana. :)

Vierailija
18/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta pakkomakuutettiin joka arkipäivä 2,5 tuntia, vaikka hän oli jättänyt päiväunet kotona pois jo paljon aiemmin. Raukka joutui makaamaan siellä hiljaa eikä nukahtanut kuin satunnaisesti. Hoitajat valittivat, että hän häiritsi muita lapsia pyörimisellään ja usein ottivat hänen rakkaan unilelunsa sen takia pois, poika kertoi siitä kotona itkien eikä koskaan halunnut mennä päiväkotiin. Saimme onneksi alle vuoden kuluttua vaihdettua toiseen päiväkotiin, kun laitoin vaihtotoiveen sisään heti parin kuukauden kuluttua hoidon alusta. Uusi paikka on ihana, ei pakkonukutusta, vaan ainoastaan puolen tunnin satu- ja lepohetki niille, jotka eivät nuku.

Vierailija
19/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:02"]

[/quote]

Mitä ihmeen paperihommia päiväkodissa voi olla noin paljon? Luultavasti nekin vähät voisi keskittää yhteenyksikköön.

[/quote]

Mee käymään päiväkodissa, jossa on ELTO. Kysy siltä.. Eltoilla on hyvinkin usein omia paperi ja suunnittelutöitä todella paljon ja se parituntinen "suunnitteluaika" ei riitä. sama LTOlla, joka huolehtii esim eskari-ikäisten opetuksesta ja hänellä on myös paperitöitä. 

Vierailija
20/38 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida lapsesi itse kotona jos ei päiväkodin hoito kerran kelpaa. Päiväkodissa kun lapsia ei voi jättää valvomatta hetkeksikään. Nukkariaikaan pidetään esimerkiksi palavereja, suunnitellaan ohjelmaa, pidetään lakisääteinen kahvitauko yms.Jos sun lapsesi saa leikkiä niin miten selität ryhmän muille lapsille että Pirjoliisa saa jäädä leikkimään ja te muut joudutte nukkumaan? Syntyy mellakka! Sehän on epäoikeudenmukaista että yhden ei tarvi mennä nukkumaan. Sitten lapset sanovat vanhemmilleen että pirjoliisa saa leikkiä nukkariaikaan ja vanhemmat sanovat ettei Timon, Jaakon, Suvin, Petran, Antin, Kaisan, Helmin eikä Juhankaan tarvi nukkua että heidänkin pitää saada leikkiä kun pirjoliisakin saa. Mistä henkilökuntaa vahtimaan heitä kaikkia? Palkkaatko sinä päiväkotiin ylimääräisen lastenhoitajan vahtimaan niitä lapsia jotka ei saa mennä nukkariin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme