Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menettelisit tässä tilanteessa (liittyen anoppiin)?

Vierailija
10.09.2014 |

Olet ollut miehesi kanssa 10 vuotta. Välisi anoppiisi ovat aina olleet kylmän viileät, mutta asialliset. Anoppisi on joskus seurustelun ensimmäisinä vuosina haukkunut ja puhunut sinusta aika pahojakin asioita miehellesi tekstiviestien välityksellä. Hän kuitenkin on pyytänyt anteeksi asiaa ja välit ovat siitä lähtien olleet asiallisia mutta melko viileitä. Itse et ole koskaan tehnyt anopillesi tai puhunut hänestä mitään pahaa. Anoppi piti sinua teiniaikoinasi "lusmuna", joka haluaa viedä poikansa mukanasi pohjalle kouluttautumattomana, vain koska sinä pidit välivuoden lukion jälkeen.

Vuosien kuluessa ette ole paljoa puhuneet, vain "pakolliset" smalltalkit sukulaisjuhlissa ja -tapaamisissa, sillä tunnet edelleenkin olosi epämukavaksi ja epätervetulleeksi hänen seurassaan. Esikoisen synnyttyä anoppi oli olevinaan niin hyvää pataa kanssasi, sen jälkeen olette vain olleet viileän asiallisia toistenne seurassa.

Lukiosta on jo yli 10 vuotta aikaa, ja sinä olet miehesi kanssa menestynyt koulutuksen suhteen uralla todella hyvin. Olet töissä hammaslääkärinä yksityisellä ja miehesi on todella menestynyt ja korkeasti koulutettu.

Anoppisi tulee sinun vastaanotollesi, koska hän tarvitsee hammaslääkäriä. Teet hänelle yli 500 euron edestä toimenpiteitä ja anoppisi vihjailee siihen suuntaan että hänen ei tarvitsisi maksaa tai että hän saisi alennusta.

Miten menettelisit tilanteessa? Antaisitko alennusta, vai pistäisitkö huoletta 500 euron laskun menemään? Vai kenties tekisitkö kaiken ilmaiseksi vain koska hän on anoppisi? Kehtaisitko pistää mojovat laskut hänelle?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottas sukulaisia/tuttavia hoidettavaksi ollenkaan!

Vierailija
22/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuttaisin kaikki materiaalit täysihintaisena ja omasta työstäni antaisin 5-10 % alennusta. Sanoisin anopille, että matskut on pakko maksaa, mutta ajasta voi vähän joustaa. 10 % on kuitenkin 50 e alennusta ja se on jo paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helkkari tota mobiilia, ei toimi ollenkaan. Olen nyt koneella, helpompaa vastata näin. 

Kiitos kuitenkin vastauksista, päädyn antamaan 10% alennusta.

Vierailija
24/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla parturi-kampaaja.

Vierailija
25/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytyisin ehdottomasti ottamasta mitään maksua. Vaikka hän haluaisi maksaa edes jotain, en suostuisi ottamaan sitä vastaan.

Näin anoppi joutuisi minulle kiitollisuudenvelkaan. Aikuiselle ihmiselle juuri mikään ei ole nöyryyttävämpää, kuin olla kiitollisuudenvelassa. Ja vieläpä miniälle.

Vierailija
26/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin reilun alennuksen. Sentään miehesi äiti.

Vierailija
27/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt teet ilmaiseksi, joudut tekemään jatkossakin.Itse en ymmärrä, miten kukaan edes olettaa saavansa tutuilta/ystäviltä rahaetuuksia, oli sitten mistä työstä kyse tahansa. Melkein kaikilla on käytössä joku työpaikkaetu, jota niin sukulaiset kuin puolitutut olisivat kernaasti käyttämässä hyväksi. Itse olen kieltäytynyt näistä alennustoiveista aina, eikä niitä moni enää kysykkään. Kukaan ei myöskään asiasta kaunaa kanna, jos kantaa se on omahäpeä.

Vierailija
28/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi haluais varmaan pikemminkin maksaa ylihintaa kuin ruinais alennusta. Mutta antaisin hänelle alennusta, en ilmaiseksi. Ehkä antaisin omalle anopilleni ihan tuntuvan alennuksen, mikäli kokisin, että homma ei ollut kauhean vaativa, mutta muussa tapauksessa se max. 20% ois varmaan ihan hyvä.

Vierailija
29/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se anoppi on kuitenkin auttanut teitä, esim. vuokranmaksussa ja lastenhoidossa. Eli joo, mä antaisin alennusta, en kokonaan ilmaiseksi tekis. Ei kai kukaan oikeesti kehtaa olla antamatta, jos anopiltakin saa/on saanut apua?

Vierailija
30/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]

Jos nyt teet ilmaiseksi, joudut tekemään jatkossakin.Itse en ymmärrä, miten kukaan edes olettaa saavansa tutuilta/ystäviltä rahaetuuksia, oli sitten mistä työstä kyse tahansa. Melkein kaikilla on käytössä joku työpaikkaetu, jota niin sukulaiset kuin puolitutut olisivat kernaasti käyttämässä hyväksi. Itse olen kieltäytynyt näistä alennustoiveista aina, eikä niitä moni enää kysykkään. Kukaan ei myöskään asiasta kaunaa kanna, jos kantaa se on omahäpeä.

[/quote]

Sitten ap:n on varmaan jatkossa hoidettava ne lapsensakin ihan itse. Minusta on aika törkeää viedä lapsia anoppilaan hoitoon ja samaan aikaan sanoa että alennusta ei tipu. Tuskin se anoppi hammaslääkärissä alituiseen ramppaa. Eikä niitä alennuksia ole pakko kaikille antaa vaikka yhdelle tai kahdelle antaakin.

Vierailija
31/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin alennusta, vaikka minuakaan ei anoppi ole hyväksynyt. Eikä rahallisesti koskaan meitä tukenut. Silti en uskaltaisi pyytää täyttä hintaa. :/

Vierailija
32/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi antaisin, mutta poraisin häntä kipuhermoon niin monta kertaa ettei uskaltaisi tulla toiste <3

Vierailija
33/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 12:03"]

Ilmaiseksi antaisin, mutta poraisin häntä kipuhermoon niin monta kertaa ettei uskaltaisi tulla toiste <3

[/quote]Eikö teillä ole mitään ammattietikkaa?

Vierailija
34/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi tän kerran tekisin. Jatkossa ei sit vaan löytyis aikoja.

Vierailija
35/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huomaavinasi vihjailuja :)

Vierailija
36/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutat täyden hinnan vaan.

Vierailija
37/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
38/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:52"]

Antaisin alennusta, vaikka minuakaan ei anoppi ole hyväksynyt. Eikä rahallisesti koskaan meitä tukenut. Silti en uskaltaisi pyytää täyttä hintaa. :/

[/quote]Onhan se hyväksyntää, että tulee vastaanotollesi. Hammaslääkärin työ on luottamustehtävä.

Vierailija
39/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN sen verran antaisin alennusta, että tasaan laskun tasasummaksi, eli vaikka esim. 566e, niin alennan 500 euroon. En yhtään enempää alennusta.

Vierailija
40/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laskutat.