Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menettelisit tässä tilanteessa (liittyen anoppiin)?

Vierailija
10.09.2014 |

Olet ollut miehesi kanssa 10 vuotta. Välisi anoppiisi ovat aina olleet kylmän viileät, mutta asialliset. Anoppisi on joskus seurustelun ensimmäisinä vuosina haukkunut ja puhunut sinusta aika pahojakin asioita miehellesi tekstiviestien välityksellä. Hän kuitenkin on pyytänyt anteeksi asiaa ja välit ovat siitä lähtien olleet asiallisia mutta melko viileitä. Itse et ole koskaan tehnyt anopillesi tai puhunut hänestä mitään pahaa. Anoppi piti sinua teiniaikoinasi "lusmuna", joka haluaa viedä poikansa mukanasi pohjalle kouluttautumattomana, vain koska sinä pidit välivuoden lukion jälkeen.

Vuosien kuluessa ette ole paljoa puhuneet, vain "pakolliset" smalltalkit sukulaisjuhlissa ja -tapaamisissa, sillä tunnet edelleenkin olosi epämukavaksi ja epätervetulleeksi hänen seurassaan. Esikoisen synnyttyä anoppi oli olevinaan niin hyvää pataa kanssasi, sen jälkeen olette vain olleet viileän asiallisia toistenne seurassa.

Lukiosta on jo yli 10 vuotta aikaa, ja sinä olet miehesi kanssa menestynyt koulutuksen suhteen uralla todella hyvin. Olet töissä hammaslääkärinä yksityisellä ja miehesi on todella menestynyt ja korkeasti koulutettu.

Anoppisi tulee sinun vastaanotollesi, koska hän tarvitsee hammaslääkäriä. Teet hänelle yli 500 euron edestä toimenpiteitä ja anoppisi vihjailee siihen suuntaan että hänen ei tarvitsisi maksaa tai että hän saisi alennusta.

Miten menettelisit tilanteessa? Antaisitko alennusta, vai pistäisitkö huoletta 500 euron laskun menemään? Vai kenties tekisitkö kaiken ilmaiseksi vain koska hän on anoppisi? Kehtaisitko pistää mojovat laskut hänelle?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin alennusta, puhtaasti koska opitut käytöstavat on syvään juurtuneet, en muuta. Tai missään tapauksessa en ilmaiseksi tuossa tilanteessa.

Vierailija
42/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin lahjaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin laskun. Ei yrittäjä hyväntekeväisyydellä elä. Ja hän jo valmiiksi suhtautuu suhun kylmästi, joten mitä yksi lasksu siinä enää painaa? Itsellesi vaan parempaa tulosta. Anna sen anopin vaan ruikuttaa rauhassa.

Vierailija
44/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varmasti anoppi on tullut vain alennuksen vuoksi. Ärsyttäis, mutta antaisin silti vähän alennusta, max 20%, jos siitä ei jäis tappiolle. Tuossa tilanteessa on ihan hyvä mennä vähän anoppia vastaan, että sopu säilyy. Jos nimittäin alennusta ei irtoais, niin anoppi saattais alkaa sotajalalle... Käytännössä olisin siis valmis maksamaan vähän, jotta saisin olla rauhassa anopilta.

Vierailija
45/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin hieman alennusta. Tämän jälkeen ei ehkä kuitenkaan löytyisi anopille aikoja.

Vierailija
46/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli maailman vittumaisin anoppi jota vihasin. Mutta siitä tuli ex anoppina siedettävä koska säälin häntä tietyistä syistä ja aloin olemaan kohtelias. Vaikka ei ansainnut!
Tee lahjaksi, elämä on lyhyt!

Vierailija
47/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei aina ole ollut helpot välit anopin kanssa, mutta vastavuoroinen avunanto on kuitenkin toiminut aina meidän perheen ja appivanhempien välillä. Tekisin siis ehdottomasti ilmaiseksi omalle anopilleni, koska hänkin on auttanut esimerkiksi lastenhoidossa.

Jos en olisi koskaan ottanut vastaan mitään palveluksia siltä suunnalta, niin en kokisi velvollisuudeksi tehdä työtäni ilmaiseksi kellekään vain siksi että ollaan sukua. Kohteliaisuudesta varmaankin antaisin vähän alennusta. 

Vierailija
48/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaisin antavani 2e alennusta vaikka pyytäisin oikeaa summaa tai kalliimpaa ja sanoisin että meidän työhönottosääntölistalla lukee ettei saa antaa alennusta kenellekään, ei vaikka kyseessä olisi omaa sukua, vierasta sukua, lakimies tai poliisi! ja selittäisin että jos annan lisäalea niin pahimmassa tapauksessa saan potkut ja joudun anopin kuvaillun kaltaiseksi "lusmuksi!" ja tästä kauhistuneena anoppi ei ehkä kehtaisi kerjätä lisäalennusta enää

Vierailija
49/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijaisin antavani 2e alennusta vaikka pyytäisin oikeaa summaa tai kalliimpaa ja sanoisin että meidän työhönottosääntölistalla lukee ettei saa antaa alennusta kenellekään, ei vaikka kyseessä olisi omaa sukua, vierasta sukua, lakimies tai poliisi! ja selittäisin että jos annan lisäalea niin pahimmassa tapauksessa saan potkut ja joudun anopin kuvaillun kaltaiseksi "lusmuksi!" ja tästä kauhistuneena anoppi ei ehkä kehtaisi kerjätä lisäalennusta enää

Vierailija
50/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei kummemmin ole auttanut tai tehnyt mitään palveluksia. Lapset useammin minun vanhemmillani, jos käydään esim matkoilla. Jos lapset laitetaan miehen vanhemmille, isä hoitaa niitä vaan, lasten mukaan. Anoppi vaan huitelee ties missä.

Miehen isän hampaat olen aina hoitanut myös. Meillä on hänen kanssa todella hyvät välit. Hän on aina maksanut täyden hinnan, koska en ole ensinnäkään tehnyt suurempia toimenpiteitä hänelle, ja siksi hän vaatii aina saada maksaa täyden hinnan.

Anopille olen aina hampaat hoitanut, ja aina täydet laskut pistänyt, ilmeisesti kritisoi minua kaikille sukulaisille koska laskutan kokonaan. Toimenpiteet ovat kanssa olleet aika pieniä joten laskutkaan eivät ole olleet yli 500 euron luokkaa. Että joo. Kiva taas mennä seuraavaan sukujuhlaan kun kaikki miettivät että olen pihi, ahne ja itsekäs miniä joka ei viitsi edes ilmaseksi hampaita hoitaa. Kai mä sitten alennusta annan, vaikkei yhtään huvittaisi.

-Ap

Vierailija
51/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja koska miehelleni sattui alkuvuodesta tapaturma ja korjasin hänen hampaansa ilmaiseksi, minun kuuluisi anopinkin hampaat hoitaa ja korjata ilmaiseksi loppuelämän ajan.

Vierailija
52/52 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:23"]

Kieltäytyisin ehdottomasti ottamasta mitään maksua. Vaikka hän haluaisi maksaa edes jotain, en suostuisi ottamaan sitä vastaan.

Näin anoppi joutuisi minulle kiitollisuudenvelkaan. Aikuiselle ihmiselle juuri mikään ei ole nöyryyttävämpää, kuin olla kiitollisuudenvelassa. Ja vieläpä miniälle.

[/quote]Aika kierosti ajateltu, laittaa anoppi kiitollisuudenvelkaan.

(Tosin tuo ei toimi jos anoppi on täysi törkimys.)