Miten menettelisit tässä tilanteessa (liittyen anoppiin)?
Olet ollut miehesi kanssa 10 vuotta. Välisi anoppiisi ovat aina olleet kylmän viileät, mutta asialliset. Anoppisi on joskus seurustelun ensimmäisinä vuosina haukkunut ja puhunut sinusta aika pahojakin asioita miehellesi tekstiviestien välityksellä. Hän kuitenkin on pyytänyt anteeksi asiaa ja välit ovat siitä lähtien olleet asiallisia mutta melko viileitä. Itse et ole koskaan tehnyt anopillesi tai puhunut hänestä mitään pahaa. Anoppi piti sinua teiniaikoinasi "lusmuna", joka haluaa viedä poikansa mukanasi pohjalle kouluttautumattomana, vain koska sinä pidit välivuoden lukion jälkeen.
Vuosien kuluessa ette ole paljoa puhuneet, vain "pakolliset" smalltalkit sukulaisjuhlissa ja -tapaamisissa, sillä tunnet edelleenkin olosi epämukavaksi ja epätervetulleeksi hänen seurassaan. Esikoisen synnyttyä anoppi oli olevinaan niin hyvää pataa kanssasi, sen jälkeen olette vain olleet viileän asiallisia toistenne seurassa.
Lukiosta on jo yli 10 vuotta aikaa, ja sinä olet miehesi kanssa menestynyt koulutuksen suhteen uralla todella hyvin. Olet töissä hammaslääkärinä yksityisellä ja miehesi on todella menestynyt ja korkeasti koulutettu.
Anoppisi tulee sinun vastaanotollesi, koska hän tarvitsee hammaslääkäriä. Teet hänelle yli 500 euron edestä toimenpiteitä ja anoppisi vihjailee siihen suuntaan että hänen ei tarvitsisi maksaa tai että hän saisi alennusta.
Miten menettelisit tilanteessa? Antaisitko alennusta, vai pistäisitkö huoletta 500 euron laskun menemään? Vai kenties tekisitkö kaiken ilmaiseksi vain koska hän on anoppisi? Kehtaisitko pistää mojovat laskut hänelle?
Kommentit (52)
Luuletko lääkäreiden harjoittavan jotain hyväntekeväisyyttä, vai?? Ei siellä mitään alennuksia anneta, olipa sukulainen tai ei!
Välit anoppiin ovat asiallisen viileet ja viileän asialliset. Pakko takertua kun mainitsit monta kertaa. :D Mutta en antaisi alennusta tai mitään.
En antaisi alennusta. pistäisin vain laskun meneään, enkä puhuisi siitä sen enmpiä. Tai ajattelisi sukulaisia.
Vaustaukset nro 10-11 toimisivat mielestäni hyvin. Näin saisit hyvin perustellusti ja uskottavasti pyydettyä täyden hinnan ja kuin vahingossa napautettua anoppia muistuttamalla epäsuorasti, miten on itse sinuun aikanaan asennoitunut. Hinnan perisin aivan täytenä, en ottaisi ylihintaa tai antaisi alennusta. Sinä teet vain työsi, olisi anoppi vaan kiitollinen tai valinnut toisen vastaanoton.
Ehkä miettisin onko anoppi vuorostaan auttanut talouttamme jossain vaiheessa esim. opiskeluaikana tai kun muuten on ollut tiukkaa. Jos on, annan kunnolla alennusta tai kokonaan ilmaisen hoidon, jos ei, laitan laskun jollan 10% alella. Ihan täyttä hintaa en kehtaisi ottaa.
Ilmatteeks on turha tehdä, mutta tässä tapauksessa antaisin alennusta 20%. Sopu säilyy mutta et vararikkoonkaan joudu.
Sillä varjolla voit sitten anopiltakin saada palveluksia. "Kun mä sulle isot alennuksetkin annoin, niin..."
500:lla eurolla nyt ei saa montaakaan paikkausta, eli ajallisesti pieni homma. Pistäisin laskun puokkiin.
Tekisinkö sen ihan yksityisesti eli olisiko se poissa vain omasta pussistani vaiko kunnan tai työnantajan/ yhteistyökumppanien?
Todennäköisesti laittaisin laskun, mutta en kehtaisi laittaa perintään jos jättäisi maksamatta. Minulla on niin paljon huonohampaisia sukulaisia, että suuri osa työajastani olisi palkatonta, jos hoitaisin kaikki ilmaiseksi.
No tosiaan paljon riippuu, kuinka isot valtuudet sulla todella on, mutta antaisin itse jonkinlaisen kohtuullisen alennuksen, esim 10-20% nimenomaan näennäisenkin sovun vuoksi. Ei ilmaiseksi tai sitten sitä saa tehdä jatkuvasti, mistäs vaiheessa sen rajan pistää vastaan, että kuinka usein, keille kaikille (anoppi saavutetun edun edelleen jakaa) ja mitä kaikkea ilmaiseksi huolletaan. Oman miehen hampaat on kuitenkin eriasia kun teillä on kuitenkin tavalla tai toisella yhteinen tai yhteen liittynyt talous, anopin kanssa ei ole taloudellista yhteenkuuluvuutta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 05:56"]
En usko, että olet hammaslääkäri.
[/quote]
En minäkään, sen verran alkeellista on ap:n kirjoittamisen taso. Veikkaan, että ap on parturi-kampaaja.
Yksikään anoppi ei tulisi vastaavassa tilanteessa asiakkaaksesi, joten ota lääkkeet ja unohda unelmointi. Et ole hammaslääkäri vaan pätkätöillä itsensä elättävä ikuinen välivuosien pitäjä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 06:06"]Ehkä miettisin onko anoppi vuorostaan auttanut talouttamme esim. opiskeluaikana tai kun muuten on ollut tiukkaa. Jos on, annan kunnolla alennusta tai kokonaan ilmaisen hoidon, jos ei, laitan laskun jollan 10% alella. Ihan täyttä hintaa en kehtaisi ottaa.
[/quote]
No meillä oli niin, että maksettiin miehen kanssa puoliksi vuokrat (silloin opiskeluaikana) ja anoppi auttoi vain miehen osuuden maksamisessa, jos apua tarvittiin. Halusi myös auttaa sisustuksen suhteen vain jos hän saa päättää siitä, millaiset verhot/sohva/pöytä minnekin tulee. Muutenhan esim ruuan ja laskujen kanssa auttoivat mun vanhemmat jos tarvetta tuli. Useimmiten kyllä pärjättiin ihan tuilla ja lainalla, ja myöhemmin minä pääsinkin töihin niin minä elätin meitä jonkin aikaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 05:56"]En usko, että olet hammaslääkäri.
[/quote]
Selvä, ei ole minulta pois. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 01:52"]Välit anoppiin ovat asiallisen viileet ja viileän asialliset. Pakko takertua kun mainitsit monta kertaa. :D Mutta en antaisi alennusta tai mitään.
[/quote]
Juu, hiukan väsyneenä ja turhautuneena tuota tekstiä kirjoitin, pahoittelen.
Eiköhän se pieni alennus ole ihan ok, saapahan anoppi sitten mankua jos tahtoo. Ottaa vaan päähän tämmönen räikeä hyväksikäyttö kun tiedän, että anoppini puhuu minusta selän takana, ja muutenkin käyttäytyy kylmästi minua kohtaan. En omista
vastaanottoani, minulla on työnantaja. -ap
(Pahoittelen näitä kirjoitusvirheitä ja kappalejakoja, puhelimella ok hirmu vaikea tänne kirjoittaa!)
Ja alkeellista on kirjoittamisen taso sen takia, että kirjoitin tätä tekstiä keskiyöllä pitkän päivän jälkeen erittäin väsyneenä ja ärtyneenä ja vielä puhelimella, jolloin ärsyynnyin tähän lisää. Ei ole minulta pois jos ette usko minua, tulin vain kysymään miten muut menettelisivät tässä tilanteessa.
Ja tosiaan, en ole äidinkielen opettaja vaan ihan hammaslääkäri vaan. -ap
Mä laitoin aiemmin, että antaisin pienen alen, mutta tietenkään et anna, jos et halua. Ei pidä tehdä itseään vastaan. Anoppi ei varmaan muutu mukavammaksi, vaikka tekisit mitä, joten turha vaivata asialla itseään.
Antaisin mojovan alennuksen tai ehkä jopa ilmaiseksi. Onhan anoppi alas nöyrtynyt kun suostui tulemaan minun hoidettavakseni. Mä näkisen tilanteen näin. Saattaisin tosiaan antaa ihan ilmaiseksi, että voisin sitten tarpeen tullen muistuttaa häntä siitä jos tulisi jotakin kismaa.
Olipa epäuskottava tarina. Ihan parikymppisen mtt-tapauksen tekstiä ja viileän asiallisesti leikkii olevansa lääkäri. Mulle tulee jotenkin mieleen muinainen Raparperimma, jolla oli näitä anoppijuttuja. Myöskin Ammattivalittajan klangia tässä.
Omistatko oman vastaanottosi? Jos et, sano että alennuskiintiöt menivät miehen hoitoon tai että alennukset eivät ole päätettävissäsi. Antaisin silti pienen alennuksen, mutta en ilmaiseksi.