Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Runsaat ja kivuliaat kuukautiset + koulu

Vierailija
17.08.2021 |

Moi! Oon 16-vuotias tyttö. Mulla on aina ollut tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Peruskoulusta oli helppoa olla pois aina pari kolme ekaa päivää kuukautisista, mutta nyt oon siirtynyt lukioon. Lukiossahan on aika nollatoleranssi poissaoloihin. Eilen illalla alkoi kuukautiset ja olin sit tän päivän pois. Kipu on alaselässä ja alavatsassa sellaista joihin lääkkeetkään ei auta. Yleensä makaan vaan kuukautisten 2-3 ekaa päivää sängyssä tekemässä koulujuttuja. Vuoto on aika runsasta, välillä vuotanut ohikin. Pelottaa että mut heitetään pihalle joltain kurssilta jos oon joka kuukausi 2-3 päivää pois. Kouluunmeno kuukautisten alkupäivinä myös pelottaa jos ne vuotaakin ohi. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Oon kuitenkin sellainen, että kotona ollessakin hoidan koulutyöt ja läksyt tunnollisesti + kysyn opettajilta tuntien asiat.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh????

Vierailija
2/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt gynekologin juttusilla? Olisiko endometrioosia tai jotain muuta tavallisesta poikkeavaa? Kunnon lääkityksen tarvitset ainakin.

Kouluasiassa en valitettavasti osaa auttaa, mutta mene nyt alkuun gynelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa lääkkeitä joilla hillitään kuukautisvuodon määrää ja nimenomaan kohdun kramppausta. Hanki itsellesi lääkärin aika tai gynegologin (en tiedä oletko vielä käynyt, voi olla että terveyskeskuslääkäri on se ensimmäinen pysäkki joka tapauksessa), kerro ongelmasi ja sano että haluat siihen apua, tilanne on mennyt sietämättömäksi.

25 vuotta sitten kun olin ikäisesi, noita lääkkeitä ei saanut kuin gynegologin kautta enkä tajunnut hakea apua itse (netti ei ollut tällainen yleishyödyllinen informaatiopaikka vielä silloin), meni lukiossa parikin koetta ihan vituroilleen kun en pystynyt keskittymään muuhun kuin siihen etten ulvo kivusta sen 30 minuuttia mitkä luokassa oli pakko istua.

Hae apua, sitä on saatavilla!

Vaikkei ehkäisyntarvetta olisikaan, mieti myös ehkäisypillereiden mahdollisuutta, niillä voi "siirtää" kuukautisia vaikka puoli vuotta kerrallaan.

Vierailija
4/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääke ja lämpötyyny? Yöside.

Vierailija
5/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä. Kuukautiskipuihin on lääkkeet, jotka tehoaa. Oikeasti.

Vierailija
6/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et osaa varata lääkärille aikaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Hän auttaa sinut eteenpäin.

Meillä jo yläkoulussa kerrottiin, miten meidän kunnassa nuoret pääsee gynekologille, annettiin ihan ajanvarauksen puhelinnumerokin.

Vierailija
7/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lääkkeet. Jos mikään ei ihan oikeasti auta, saat varmaan lääkärintodistuksen vaivastasi. Mutta uskon että voidaan tutkia ja hoitaa kivut siedettäviksi.

Vierailija
8/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et osaa varata lääkärille aikaa, käy kouluterveydenhoitajalla. Hän auttaa sinut eteenpäin.

Meillä jo yläkoulussa kerrottiin, miten meidän kunnassa nuoret pääsee gynekologille, annettiin ihan ajanvarauksen puhelinnumerokin.

Piti lisätä, että lääkärin ei tarvitse olla gynekologi, ihan tavallinen yleislääkärikin voi määrätä lääkkeet ja tarvittaessa tehdä lähetteen gynekologille.

Vierailija
9/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä on sama tilanne. Lääkäri (meillä on vakuutus) neuvoi alkamaan kipulääkkeiden syömisen jo ennen vuotoa ja jatkamaan vuodon aikana.

Näin hän on mennyt nyt jo kaksi vuotta, hyvällä menestyksellä.

Lääke on ihan apteekin käsikauppalääke, Panadol 500 mg.

Vierailija
10/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen vuotoon ja kipuihin on lääkkeitä, käy ihmeessä kysymässä. Varaa kouluun mukaan reippaasti suojia ja käy vaikka joka välitunnilla tarkistamassa tilanne, jos mietityttää. Menkkojen aikana tummat vaatteet antavat hieman lisäturvaa, itse aina käytän menkkapäivinä mustia farkkuja ja mielellään pidempää paitaa tai neuletta, niin ei pikkuläikkä näy vaikka ohi vuotaisikin.

E-pillereitä en suosittele, ellei ehkäisyn tarvetta ole ja silloinkin jokin muu ehkäisymenetelmä olisi parempi. Pillerit eivät ole keholle kovinkaan terveellisiä ja voivat sotkea omaa hormonitoimintaa, saattaa tulla kiusallista tiputteluvuotoa jne.

Vierailija
11/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä menkkaprovoja taas. Nämä tunnistaa siitä, että ne alkavat aina moi, olen 13 tai 16v tyttö jne. Hohhoijaa. Oikeasti tuon ikäinen olisi jo toimitettu lääkäriin apua hakemaan, jos on menkkojen takia koko ajan poissa koulusta.

Vierailija
12/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä on sama tilanne. Lääkäri (meillä on vakuutus) neuvoi alkamaan kipulääkkeiden syömisen jo ennen vuotoa ja jatkamaan vuodon aikana.

Näin hän on mennyt nyt jo kaksi vuotta, hyvällä menestyksellä.

Lääke on ihan apteekin käsikauppalääke, Panadol 500 mg.

Kannattaa vaihtaa tuo Panadol toiseen lääkkeeseen vaikka naprokseeni 1-2 kertaa päivässä pari päivää ennen kuukautisia.

Itsehoitolääkkeistä ibuprofeeni, ketoprofeeni ja naprokseeni ovat osoittautuneet yhtä tehokkaiksi kuukautiskipujen hoidossa. Naprokseenin vaikutusaika, noin 12 tuntia, on pidempi kuin muiden, 6–8 tuntia. Vain yhtä tulehduskipulääkettä voi käyttää kerrallaan. On hyvä tietää, että tulehduskipulääkkeet saattavat häiritä munasolun irtoamista ja siten heikentää hedelmällisyyttä.

Annoksen on syytä olla riittävä (vähintään 400 mg kerrallaan; annos voidaan uusia 6–8 tunnin kuluttua). Tulehduskipulääkkeet vähentävät niin sanottujen prostaglandiinien tuotantoa elimistössä. Koska kohdun limakalvon tuottamat prostaglandiinit aiheuttavat kohdun supistelua, tulehduskipulääkkeet pystyvät vähentämään kohdun supistelua ja siitä johtuvaa kipua. Kipulääke kannattaa ottaa ajoissa, juuri vuodon ja kivun alkaessa. Myös nuoret tytöt voivat käyttää näitä tulehduskipulääkkeitä. Parasetamoli on kohtalaisen hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät voi tulehduskipulääkkeitä käyttää.

Vierailija
13/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynekologilla ja keskustele sopivasta lääkityksestä sekä kipuihin että vuotoon. Jos sinulla ei ole estettä pillerien käyttämiselle, niin yksi vaihtoehto on, että pidät niillä vuodot poissa. Jos se ei onnistu, niin tarvitset paremmat kipulääkkeet, esim. 1g panadol ja 800mg burana yhtä aikaa käytettäväksi.

Voit jaksottaa särkylääkkeet niin, että esim klo 8 otat panadolin ja klo 12 buranan, niin molempien vaikutus ei lopu yhtä aikaa. Seuraava panadol sitten klo 16 ja burana klo 20, niin että lääkkeille tulee aina se 8h edellisestä samanlaisesta, ja lääkkeet pitää herätä ottamaan myös yöllä. Jos otat sekä panadolin että buranan klo 8, niin molempien vaikutus lakkaa klo 16, jolloin kipu saattaa yllättää.

Jos vuoto on kovin runsasta, voisi tena lady olla hyvä vaihtoehto. Niissä on nykyään niin huomaamattomia malleja ettei niitä tarvitse nolostella.

Mutta ammattitaitoinen gyne on nyt oikea osoite, kouluterveydenhoitajalla ei ole riittävää kyvykkyyttä tähän.

Sinulla voi tosiaan olla endometrioosi, siksikin olisi erittäin tärkeää löytää keinot joilla sen etenemistä voisi hillitä.

Vierailija
14/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruoki trollia. Jostain syystä tämä tyyppi tai muutama tyyppi ovat pyörineet jo vuosikausia trollaamassa teinien menkoista. Tyyli on aina sama, eikä uskottava väitetyn iän huomioon ottaen. Sitä paitsi kukaan teini ei tule jonnekin vauvalle juttelemaan menkoistaan. Suomi24:lläkin näitä on ollut iän kaiken. Moi, olen 13v tyttö enkä uskalla kertoa äidille menkoista jne.

Vierailija
15/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ruoki trollia. Jostain syystä tämä tyyppi tai muutama tyyppi ovat pyörineet jo vuosikausia trollaamassa teinien menkoista. Tyyli on aina sama, eikä uskottava väitetyn iän huomioon ottaen. Sitä paitsi kukaan teini ei tule jonnekin vauvalle juttelemaan menkoistaan. Suomi24:lläkin näitä on ollut iän kaiken. Moi, olen 13v tyttö enkä uskalla kertoa äidille menkoista jne.

Aijaa, jännäku ite oon iha 16v tyttö. Haen apua täältä koska ongelma on piinannut mua vuosikausia ja alan olla epätoivoinen. Välillä kannattaisi vaan pitää turpa kiinni ja miettiä mitä sanoo. Sitä paitsi, vaikka olisinkin trolli, näistä neuvoista voi olla tulevaisuudessa hyötyä jollekkin nuorelle

Terkut vaan

Ap

Vierailija
16/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan gynegologilta ja pyydät ehkäisypillerit niillä kivut puolittuu ja vuoto vähenee sekä niistä tulee säännölliset.

Vierailija
17/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kovat kivut johtuu endometrioosista. Mene lääkäriin ja vaadi päästä kunnon tutkimuksiin. Ota joku aikuinen mukaan, jos mahdollista.

Vierailija
18/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, jännäku ite oon iha 16v tyttö. Haen apua täältä koska ongelma on piinannut mua vuosikausia ja alan olla epätoivoinen. Välillä kannattaisi vaan pitää turpa kiinni ja miettiä mitä sanoo. Sitä paitsi, vaikka olisinkin trolli, näistä neuvoista voi olla tulevaisuudessa hyötyä jollekkin nuorelle

Terkut vaan

Ap

Eiköhän tähänkin asiaan ole parempia lähteitä kuin vauvapalsta. Eikä kukaan 16v kirjoita että terkut vaan.

Vierailija
19/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkut vaan

Ap

Eiköhän tähänkin asiaan ole parempia lähteitä kuin vauvapalsta. Eikä kukaan 16v kirjoita että terkut vaan.

No lol. Ite ainaki kirjotan iha vaa et sais 40v av mammat suuttuu

Vierailija
20/21 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kuukautiskivun kurissa aloittamalla kipulääkkeiden syömisen heti kun huomaan merkit kuukautisten alkamisajankohdasta. Syön 2x 400mg ibuprofeiinia n. 2-4h välein kuukautisten ensimmäisenä päivänä, toisena vuotopäivänä tiputan määrän yleensä 1x400mg ibuprofeiinia 3-4h välein, riippuen silloisen kivunlievityksen tarpeesta. Loput päivät mututuntumalla tuntemusten mukaan.