Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsi oppisi kertotaulun ulkoa?

Vierailija
09.09.2014 |

Koe ens viikolla eikä osaa 1-9 kertotaulua ulkoa vaikka jatkuvasti tekevät niistä tehtäviä. Kyseessä kolmasluokkalainen. Mitä pystyy enää tekemään ennen koetta? Laskee sormilla vielä yhteenlaskujakin. Ei ole erityislapsi!

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin kerrata joka ilta enne koetta. Mut se ei ole vaarallista, jos ei heti ekassa kokeessa mene kaikki oikein: mun lapsen luokalla kertotaulukokeita vedettiin koko viime talvi. Niin kauan että kaikki saivat oikeat vastaukset ja aika oli rajoitettu. Kyllä se siitä :)

Vierailija
22/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:12"]Kyllä ne hankalimmat kannattaa opetella ulkoa. Esim 7*8 ja 7*7 vie tuon ikäiseltä laskemalla niin kauan, ettei ikinä selviä kokeesta. Jankkaamalla vaan, en osaa muuten auttaa.
[/quote]

Mä lasken esim 7×7 siten, että 5×7=35 ja 2×7=14, eli 35+14=49. En ole koskaan oppinut ulkoa, eikä ole ollut tarvettakaan. Ne on tyhmiä, joiden tarvitsee ulkoa opetella! Sitten taas vaikka 9×7= 70-7, koska 10×7 on 70.
[/quote]

Miksi käytät aikaasi tuohon? Onko sinulla jotain muistiongelmia muuten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on kaikki joutuneet opetteleman kertotaulut ulkoa. Testejä uusittiin niin kauan, että ne meni läpi. Se on erittäin hyödyllinen taito, suosittelen kaikille.

Vierailija
24/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä voi kehua. Osaatteko muuten ratkaista differentiaaliyhtälöitä, esim. x dy/dx - y d^2y/dx^2 = x^2 - 2x +1 ?

Vierailija
25/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:59"]Eipä voi kehua. Osaatteko muuten ratkaista differentiaaliyhtälöitä, esim. x dy/dx - y d^2y/dx^2 = x^2 - 2x +1 ?
[/quote]

En osaa mutta omassa työssäni olen kyllä erinomainen. :) ja kertotaulun osaa ulkoa.

Vierailija
26/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:08"]

En osannut ikinä, enkä osaa vieläkään. t. 20v

[/quote]

Enkä minä. Silti olen päässyt maisteriksi asti ja pärjään yrittäjänä.

[/quote]

Aikuisetkin voivat käyttää korttitemppua opettelussa. Kokeiltu on mm. kielten opiskelussa jne.

[/quote]

Kaikki on kokeiltu, mutta kertotaulu vain ei onnistu, väärin menee ihan liian usein sormillakin laskemalla. Mitään muita oppimisvaikeuksia ei ole koskaan ollut. Olen sitä mieltä, että järkeenkäymättömällä joukko-opilla tapettiin kaikki kiinnostukseni matematiikkaa ja laskentoa kohtaan eikä sitä enää kolmannella luokalla saatu heräämään henkiin.

Nro 13

Vierailija
27/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sumdog.com

Vierailija
28/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:12"]Kyllä ne hankalimmat kannattaa opetella ulkoa. Esim 7*8 ja 7*7 vie tuon ikäiseltä laskemalla niin kauan, ettei ikinä selviä kokeesta. Jankkaamalla vaan, en osaa muuten auttaa.
[/quote]

Mä lasken esim 7×7 siten, että 5×7=35 ja 2×7=14, eli 35+14=49. En ole koskaan oppinut ulkoa, eikä ole ollut tarvettakaan. Ne on tyhmiä, joiden tarvitsee ulkoa opetella! Sitten taas vaikka 9×7= 70-7, koska 10×7 on 70.
[/quote]

Miksi käytät aikaasi tuohon? Onko sinulla jotain muistiongelmia muuten?
[/quote]

Ei siinä kauaa mene jos osaa laskea. ;) Ei ole tarvetta osata ulkoa. En ole ns. lukuviisas, mutta matemaattisesti ihan lahjakas. Ei ulkoa opettelu ole mitään viisautta.

Vierailija
29/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän saada oppilaat oppimaan kertotaulut ulkoa, koska jatkossa siitä on vaan tavattomasti hyötyä esim. jakolaskuissa, murtolukujen sieventämisissä jne. Nopeuttaa, helpottaa, sujuvoittaa. Oppilas voi keskittyä ongelmanratkaisuun, kun hänen ei tarvitse pohtia yksinkertaisia laskutoimituksia.

Totta kai laskut voi laskea vaikkei osaisikaan ulkoa, mutta oikeasti, onko ne kertotaulut ihan mahdottomia opeteltaviksi?

Meillä käytetään luokassa paljon pelillisiä keinoja kertolaskujen opiskeluun. Siitä voi tehdä kivaakin. Sitten on se yksi, jolla on aito oppimisvaikeus - hän saa käyttää laminoitua kertsiruudukkoa, eikä ulkoa opettelua vaadita. Mutta oppimistaidoiltaan normaalilta lapselta voi ja saa vähän vaatiakin?

t. ope

Vierailija
30/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kertotaulun ulkoa ja minusta tulikin tohtori. Nähtävästi joku korrelaatio näillä asioilla on omassa elämässäni ollut. Myös kaikki lapseni osaavat kertotaulun ulkoa, mutta jostain kumman syystä se ei silti ole estänyt heitä myös ymmärtämästä matematiikkaa.

Miten moni muuten osaa ulkoa kirjaimet vai onko teillä eri tavuihin erilaisia muistisääntöjä? Kouluhan perustuu siihen, että opetellaan kirjainmerkit ulkoa, vaikka se näköjään on turhaa.

Vierailija
31/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin treeniä joka päivä, ihan semmoisilla perinteisillä lapuilla (toisella puolella lasku, toisella vastaus). aloittaisin muutamalla laskulla, ja kun ne ovat hallussa, päälle aina pari uutta kunnes nekin sujuvat.

ottaa aikaa, toisilla enempi kuin toisilla. mutta sen ajan kyllä tuohon käyttäisin. auttaa matikassa myöhemmin, kun tuo perusjurnutus menee miettimättä, jaksaa resursseja käyttää muuhun pohdintaan, eikä kokoajan ole fiilis, että on pari sivua muuta luokkaa jäljessä. niin kun käy jos pitää joka kertolasku erikseen laskea.

en osaa kertotauluja itsekään vieläkään kokonaan, en saanut kotoa asiaan juuri konkreettista apua, kiristystä kyllä, mutten osannut silloin itse opiskella. edelleen matemaattinen itsetunto on vähän alakantissa, vaikka ihan hyvin nykyään päättelyhomma pelaa.  ja niin, olen alakoulun ope, menestyksekkäästi näitä lapsille opettanut.

Vierailija
32/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse osata ulkoa. Tärkeämpää on ymmärtää asia.

Itse en osaa vieläkään. Matikasta kirjoitin kuitenkin ällän ja tohtorin paperitkin löytyy nykyisin. En kylläkään ole matemaatikko.

Vierailija
33/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:35"]Osaan kertotaulun ulkoa ja minusta tulikin tohtori. Nähtävästi joku korrelaatio näillä asioilla on omassa elämässäni ollut. Myös kaikki lapseni osaavat kertotaulun ulkoa, mutta jostain kumman syystä se ei silti ole estänyt heitä myös ymmärtämästä matematiikkaa.

Miten moni muuten osaa ulkoa kirjaimet vai onko teillä eri tavuihin erilaisia muistisääntöjä? Kouluhan perustuu siihen, että opetellaan kirjainmerkit ulkoa, vaikka se näköjään on turhaa.
[/quote]

Tuolla logiikalla ei kyllä tohtoriksi uskoisi. Kirjaimet ja numerot on pakko osata ulkoa, kertotauluja ei jos osaa laskea. Ne opettelee ulkoa, jotka ei osaa.

Vierailija
34/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertotaulujen ulkoa opettelu säästää hirveästi aikaa elämässä (ja lukion pitkässä matikassakin), kun ei tarvitse aina alkaa laskemaan päässä tai kaivaa laskinta esille esim. kaupassa.

Vierailija
35/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla kuin kertotaulujen ulkoaosaaminen on turhaa, niin on englannin sanastonkin osaaminen. Kun ainahan voi tarkistaa sanakirjasta ;)

Vierailija
36/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu

Vierailija
37/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:23"]Samalla logiikalla kuin kertotaulujen ulkoaosaaminen on turhaa, niin on englannin sanastonkin osaaminen. Kun ainahan voi tarkistaa sanakirjasta ;)
[/quote]

No ei ole taas ollenkaan sama asis. Ne kertotaulujen vastaukset tulee ihan päästä kuitenkin jos osaa laskea.

Vierailija
38/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi sivu

Vierailija
39/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:23"]Samalla logiikalla kuin kertotaulujen ulkoaosaaminen on turhaa, niin on englannin sanastonkin osaaminen. Kun ainahan voi tarkistaa sanakirjasta ;)
[/quote]

Näistä logiikoista huomaa kyllä kuka ne kertotaulut on ulkoa opetellut, eli äly ei riitä laskemiseen.

Vierailija
40/58 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:23"]Samalla logiikalla kuin kertotaulujen ulkoaosaaminen on turhaa, niin on englannin sanastonkin osaaminen. Kun ainahan voi tarkistaa sanakirjasta ;)
[/quote]

No ei ole taas ollenkaan sama asis. Ne kertotaulujen vastaukset tulee ihan päästä kuitenkin jos osaa laskea.
[/quote]

Ja älypuhelimen sanakirja taskusta. Siinä voi käyttää ääniohjausta, niin ei tarvitse näpytellä. Ei mua sinänsä kiinnosta mihin ihmiset käyttävät aikaansa mut mä itse opettelin noi silloin ala-asteella ja osaan vieläkin ja käytän lähes päivittäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan