Eteisistukan siirtyminen?
Miten todennäköistä, että vielä 31-38rv välissä istukka siirtyy kohdun suun päältä? Toivonko ja haaveileko turhaa alatie synnytystä. Millä viikoilla teillä on siirtynyt joilla on ollut sama kohtalo?
Kommentit (26)
Niin hän asia pelottaa ja sektiokin aiheuttaa pelkoa. Sen kun yhdistää on melko raskas raskaus ollut. :) Onneksi viikot alkaa loppuun. Toivon,et saisin olla loppuun asti kotona ja ennenku enempää tulee ongelmia haluaisin sektion 38rv. Ettei sit tarvi tehdä hätäsektiota vuotojen tais muun ongelman takia. Ap
Ap saat kyllä sektion nukutuksessakin, jos kerrot peloistasi! Ainakin siitä kannattaa jutella. Minulle on tehty sektio kolme kertaa suunnitellusti nukutuksessa ja kaikki on mennyt loistavasti, myös paraneminen leikkauksen jälkeen.
Ap, jos sulla on etinen istukka ja tarvit sektion, niin sen kanssa ei odotella supistuksiin saakka viimeisille viikoille. Saat sen yleensä automaattisesti noin viikolla 38.
Terv. Eräs itsekin asian kokenut. Nyt toista kertaa raskaana, ja parin viikon kuluttua saan tietää, onko tämä istukka edessä vai ei...
Suunnitellussa sektiossa, vaikka nukutettaisiinkin, viilto voidaan tehdä ns. bikinirajaan (vaikka minua ei haittaa pystyviiltokaan). Lääkärit toki yrittävät tarjota sektiota epiduraali/spinaalipuudutuksella, mutta jos silti valitset nukutuksen, saat sen. Olen tuo edellinen, jolla on kolme suunniteltua sektiota nukutuksessa tehtynä, neljännellekin lapselle olisi lupa (mutta tämä kolme kyllä riittää). Kaikki vauvat ovat syntyneet nukutuksestani huolimatta virkeinä 9 pisteen vauvoina eli nukutusainetta ei ole ehtinyt vauvaan. Raskauksilla on väliä reilu vuosi, ja sektiohaava ei ole aiheuttanut mitään erityistä seuraavaan raskauteen.
Eli nukutuskin on mahdollinen. Minulle kerrottiin tarkkaan, mitä tulisin todennäköisesti tuntemaan, jos olen hereillä sektiossa - ja valitsin nukutuksen. Minullakin on taustalla lääketieteellisissä toimenpiteissä pyörtymisiä ja paniikkia. Ja aikaisemmat nukutuskokemukset olivat hyviä, ei minkäänlaista huonoa oloa nukutuksen jälkeen ja nopeasti virkeänä nukutuksen jälkeen.
Eteisistukkaraskaus oli itsessään jo stressaava, jatkuvaa vuotojen kyttäämistä ja sektiossa sain paniikkikohtauksen, luulin tukehtuvani. En ymmärrä miten joku haluaa sektioon vapaaehtoisesti.
Mulla ei siirtynyt. Vuodot (suuret sellaiset) alkoivat noin viikolla 31 ja olin sairaalassa loppuun saakka. Välillä sain käydä kotona. Sektio oli 37+1. Sektiota ei tarvi pelätä, mutta täydellinen etinen istukka on kyllä tosi pelottava juttu itselle.