lähetätkö joulukortteja? Miksi?
Olen miettinyt josko lopettaisi joulukorttien lähettämisen ja laittaisin rahat vaikka hyväntekeväisyyteen. Noista tulee kuitenkin noin 50 euroa ja lopulta ne tekeleet menee roskiin. En kuitenkaan voi tehdä tuota loukkaamatta monia. Haluaisin ekologisuudenkin vuoksi laittaa joulutervehdyksen joko sähköpostilla tai tekstarilla.
Miten te olette ratkoneet omalla kohdallanne asiaa?
Kommentit (8)
En lähetä. Kukaan tutuistani ei juhli joulua. He juhlivat kristusmessua ja kutsuvat sitä jouluksi.
Laitan kortit sukulaisille ja ystäville, etteivät ihan unohdu/unohda :) kortti on mielestäni henkiläkohtaisempi, koska sen lähettämiseen menee enemmän vaivaa ja sitä voi konkreettisesti pitää kädessä. Yleensä lähetän valokuvakortteja lapsista, koska joitain sukulaisia näemme hyvin harvoin.
Meille tulevat kortit kerään koristeeksi seinälle "pyykkinarulle". Myöhemmin saatan hyötykäyttää niitä askartelussa lasten kanssa.
Mä olen joka vuosi vaan vähentänyt ja vähentänyt määrää. Ennen lähettelin lapsen isän sukulaisille kortteja, eli siis lapseni isovanhemmille ja tädeille, sedille, serkuille, ja he lähettelivät meille (olemme siis lapsen isän kanssa eronneet ajat sitten), ja nyt huomasin että keneltäkään heistä ei enää korttia tullut. Totesin että en mäkään sitten enää lähettele. Mulla on nykyään uusi mies, en sitten tiedä onko sillä vaikutusta.
Joten tänä vuonna lähetetään ehkä 6 korttia.
Lähetän kaksi. Läheisimmälle ystävälleni ja kaukana asuville isovanhemmilleni, koska harvoin ehditään äidin ja isän kanssa sinne aattona. Tädit ja sedät on siellä yleensä aaton ja joulupäivän, me yleensä mennään joulupäivänä tai tapanina koska isän äiti olisi muuten aaton ihan yksin. Matkaa 400 km joten hän ei useinkaan jaksa lähteä mukaan vaikka hyvin tervetullut äidin vanhemmille onkin. Mulla ei ole vielä omaa perhettä niin menen edelleen aina jouluna mummolaan äidin ja isän kanssa.
Lähetän noin 30 kappaletta. Kortit ovat itse tehtyjä. Se kuuluu jouluperinteisiini ja tuo hyvän mielen itselleni ja toivottavasti myös saajalle. Ymmärrän, että kortit menevät aikanaan roskiin. En odotakaan kenenkään säästelevän niitä.
Itse laitoin postiin kortteja,joissa oli valmiiksi postimaksu maksettu,tuotto menee unisefin ja punaisen ristin hyväksi,joten tuli tehtyä hyväntekeväisyys työtä samalla!
Olen mä yleensä lähettänyt, mutta nyt parina jouluna on koko ajan vähentynyt. Tänä vuonna on sellainen olo, että miksi vaivautua ollenkaan.
Kenestäkään heistä, joille kortin olen aina laittanut, ei ole kuulunut mitään silloin vuoden aikana. Miksi sitten pitäisi jouluna muistaa tekopyhänä kortilla? Olkoonkin sukua, niin silti tuntuu vain ihan hullulta.
Ollaan saatu kaksi korttia tähän mennessä tänä jouluna. Ehkä näille kahdelle sitten kuitenkin pitää vastakortti laittaa.
Lähetän vain 3, joten ei ole maailmanloppu rahallisesti eikä muutenkaan :)