Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat sinusta sellaisia asioita joista olisi hyvä pysyä hiljaa ja pitää mölyt mahassa?

Vierailija
17.08.2021 |

Itse olen ainakin ihmisten kanssa keskustellessa kuullut todella usein että ainakin sellaisia asioita joita ettei tarvitse kertoa muille ja kannattavampaa pitää yksityisasiana on:

- Se oma uskonnollinen tai poliittinen vakaumus
- Omat mielipiteet maailmasta ja politiikasta
- Se oma seksuaalinen suuntautuminen

Todella monet ihmiset toivovat että näistä asioista osattaisiin pysyä hiljaa sen sijaan että pidettäisiin jatkuvasti meteliä, esiteltäisiin muille ja hierottaisiin naamaan.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonasiat nyt ylipäätään. Ovat jokaisen oma yksityisasia eikä kuulu kenellekään muulle uskooko vai eikö usko. Ja jos joku uskoo niin keskenään saa uskoa vaikka yksisarvisiin, mutta muille sitä ei tarvitse kertoa eikä ole mitään pakkoa jakaa. Valitettavasti on ihmisiä ja tutkijoita joille se on ylivoimaisen vaikeaa niin että Jeesuksista ja enkeleistä pitää jopa lehdissä, radiossa ja yliopiston luennoilla kertoa.

Uskovaiset saisivat pysyä muutenkin hiljaa. Ei sitä suuta tarvitse avata joka tilanteesta ja olla laukomassa omaa mielipidettä joka asiasta.

Vierailija
22/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokotteiden mainostaminen. Jokainen päättää itse, haluaako rokotteen vai ei. Aihepiiri on yksilön terveystietoja koskevana yksityinen, eikä siten minkään julkisen keskustelun aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen.

Vierailija
24/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ulkomuodon arvosteleminen negatiivisesti, toisen lihomisen ilmoittaminen suureen ääneen.

Oman kumppanin kehuminen joka paikassa, myös haukkuminen.

Normaalityylillä voi puhua, mutta ei kuitenkaan sitäkään, että "kyllä se meidän Kalle/Kaisa" toistuu joka toisessa lauseessa.

Lasten tai kumppanin saannin kysely jos niitä ei ole.

Omien sairauksien ja lääkärissäkäyntien jatkuva valitus tai juurta jaksaen perusteellinen puhuminen.

Palkalla, rahalla tai omaisuudella kehuskelu. Myös niiden puuttumisen mainitseminen yleisessä keskustelussa.

Näistä nyt esimerkiksi.

25/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa muiden puheet. Puhukoot, valittakoot, öyhöttäkööt ja jaarittakoot. Jos en jaksa kuunnella, lähden pois vaikka jollain verukkeella.

Uskontoa ja politiikkaa koskeviin keskusteluihin osallistun ihan mielelläni itsekin.

En itse puhu taloudellisesta tilanteestani, työllisyystilanteestani enkä kaikille terveystilanteestanikaan. Nämä kolme ymmärrettävästi muodostavat kokonaisuuden.

Joten uteliaat kysymykset toisen henkilökohtaisesta elämäntilanteesta – ne pitäisi pitää mahassaan.

Vierailija
26/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi. Se ei kiinnosta ketään niin miksi violettitukkaisten läskien pitää olla siitä koko ajan länkyttämässä?

Vierailija
27/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tehneiden loputtomat öyhötykset omien lasten asioista, olettaen, että kaikkia muita aihe kiinnostaa yhtä paljon kuin heitä itseään.

Vierailija
28/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tehneiden loputtomat öyhötykset omien lasten asioista, olettaen, että kaikkia muita aihe kiinnostaa yhtä paljon kuin heitä itseään.

Isovanhempien öyhötykset omien lastenlasten asioista, olettaen, että kaikkia muita aihe kiinnostaa yhtä paljon kuin heitä itseään.

Vierailija
29/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi politiikka on kielletty aihe. Kyse ei ole vain henkilökohtaisista vakaumuksista vaan päätöksillä joita tehdään on konkreettisia seurauksia jotka vaikuttavat kaikkiin. Kenenkään ei ole pakko ottaa kantaa mutta on huonoa demokratian kannalta jos ei saa keskustella tai jopa väitellä.

Vierailija
30/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskonto on sellainen asia. Ihan kuin ihmisillä olisi pakko kuuluttaa siit joka kylällä, kirkossa ja lehdessä."

Lähetyskäsky kaiken pahan alku ja juuri?

Vierailija
31/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto ja politiikka nyt ovat nyt ihan ensimmäisiä, joita ei kannata huudella joka paikassa - hieroa omia käsityksiään toisten naamaan... Ne ovat vain käsityksiä, aina vain mielipiteitä...

Vierailija
32/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikesta voi puhua, kunhan vain valitsee juttukaverinsa ja tilanteen oikein.

Politiikka on kaksijakoinen juttu. Totta kai politiikasta eli yhteisten asioiden hoitamisesta pitää pystyä puhumaan, mutta jos mennään taisteluhautoihin kaulaa myöten ja huudellaan sieltä, keskusteluyhteys kärsii. Uskonnostakin voi puhua ihan vapaasti, kunhan se vain ei ole käännyttämistä tai riitelemistä. Minua ei huvita puhua kenenkään seksijutuista, mutta varmasti halukkaita juttelijoita löytyy siihenkin. Pitää ylipäätään osata lukea tilannetta niin, ettei tee vahinkoa muille tai itselleen.

Äskettäin näin tilanteen, jossa liiallinen avautuminen oli ehdottomasti typerä temppu: eräs tuntemani, nipin napin täysi-ikäinen ihminen levitteli seteleitä täynnä olevaa lompakkoaan kaikille avoimessa sosiaalisessa mediassa. Hänen tarkoituksensa oli näyttää, että hän oli menossa ostamaan itselleen moottoripyörää, joten rahat poistuivat nopeasti hänen lompakostaan, mutta silti temppu oli kuin kutsuhuuto vastaisen varalle.

Vierailija
33/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumausaineiden käyttö. Vieraissa käyminen. Sotilassalaisuudet.

Vierailija
34/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noista uskonnollisista ja poliittisista mielipiteistä, etenkin niiden esittäjistä, tulee sellainen olo, että niillä yritetään toisia taivuttaa ja käännyttää ajattelemaan samalla tavalla. Parempi pitää siis omana tietonaan nuo tuollaiset.

Vierailija
35/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysytään, että mitkä ovat sinusta sellaisia asioita joista olisi hyvä pysyä hiljaa ja pitää mölyt mahassa?

Missä tilanteissa? Täysin tuntemattomien kanssa keskustellessa? Puolituttujen kanssa keskustellessa? Työpaikalla? Vaiko vain tietyillä työpaikoilla ja tietyillä aloilla? Harrastuksissa? Kaikissa harrastuksissako? Sosiaalisessa mediassa?

Näiden tarkentaminen vastauksissa toisi enemmän selvyyttä tähän keskusteluun.

Vierailija
36/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko seksuaalinen suuntautuminen myös heteroita? Eli pitääkö minun (naisena) varoa puhumasta miehestäni miehenä tai hänen etunimellään, käyttää ennemmin termiä "puoliso" tai "kumppani"? 

Kyllä.

Vierailija
37/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksimuistelot ja seksiä koskevat vitsit. Yksi tuttu puhui aina näistä aiheista, ja tunnelma oli todella kiusallinen. Työasioista ei myöskään kannata kertoa, ei ole hyvä kun ulkopuoliset tietävät työpaikan seinien sisälle kuuluvia yksityiskohtia, henkilökohtaisia tietoja yms. 

Itse pidän poliittisista keskusteluista, on mielenkiintoista kuulla erilaisia näkemyksiä. Riidaksi saakka ei saa mennä, tietenkään.

Vierailija
38/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki

Vierailija
39/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronarokotteiden mainostaminen. Jokainen päättää itse, haluaako rokotteen vai ei. Aihepiiri on yksilön terveystietoja koskevana yksityinen, eikä siten minkään julkisen keskustelun aihe.

Jep, allekirjoitan tämän niin täysin. Minulle on ihan sama, onko joku ottanut mitäkin rokotteita. Yksityiset terveystiedot eivät kuulu minulle. Samoin minun terveystietoni ja lääkitykseni eivät kuulu muille. Miksi näistä asioista olisi muka yht äkkiä ok tulla utelemaan ja puhumaan sillä tavalla, että olethan sinäkin ottanut rokotteen? Ei kuulu sinulle! Enkä myöskään halua tietää, oletko sinä saanut rokotetta vai et. Ihan sama jonkun Jehovien tai muiden uskontoa tuputtavien kanssa, minua ei kiinnosta enkä halua tietää enkä halua, että minulta udellaan uskonnollista tai edes poliittista vakaumusta. Älä utele, älä tyrkytä. Kiitos.

Vierailija
40/81 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ulkonäön arvosteleminen on junttimaista.

Uskonnolliset mielipiteet. Vaikka oon itse ateisti, niin tuttavista löytyy eri uskontoryhmiin kuuluvia, eikä ole koskaan tullut mieleen nälviä tai kyseenalaistaa heidän elämänkatsomustaan.

Syöminen. Henkilökohtaisesti ahdistun, kun ihmiset jatkuvasti utelevat, mitä/miten paljon/miten usein syön (kärsin s-häiriöstä) ja perään kehotuksen "sun pitäis kyllä syödä enemmän" (<- no ÄLÄ?). Ylipainoisilla varmaan samankaltaisia kokemuksia toisin päin...

Koronavirus ja rokotteet. Jokainen, joka sen haluaa ottaa, niin ottakoon ja ne, jotka eivät, niin rauha myös heille.