Mitkä ovat sinusta sellaisia asioita joista olisi hyvä pysyä hiljaa ja pitää mölyt mahassa?
Itse olen ainakin ihmisten kanssa keskustellessa kuullut todella usein että ainakin sellaisia asioita joita ettei tarvitse kertoa muille ja kannattavampaa pitää yksityisasiana on:
- Se oma uskonnollinen tai poliittinen vakaumus
- Omat mielipiteet maailmasta ja politiikasta
- Se oma seksuaalinen suuntautuminen
Todella monet ihmiset toivovat että näistä asioista osattaisiin pysyä hiljaa sen sijaan että pidettäisiin jatkuvasti meteliä, esiteltäisiin muille ja hierottaisiin naamaan.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisen suuntautumisen esiintuomisessa on sellainen ristiriita, että se tulee esille ihan normaaleista arkiasioista keskustellessa esim. työkavereiden kanssa. Tähän ei varmastikaan heterot kiinnitä huomiota (Maija voi puhua vapaasti viikonlopputekemisistään Ossin kanssa), kunnes Mikko puhuukin kahvipöydässä viikonlopputekemisistään Matin kanssa. Sitten kauhistellaan, että aina tuota seksuaalista suuntautumista pitää tuoda esille.
Just näin. Heterot ne eivät sitten osaa yhtään olla hienotunteisia ja pitää sitä omaa himskatin seksuaalista suuntautumistaan ihan vaan omana tietonaan. Aina kaikki heterot on hieromassa muiden naamaan sitä omaa suuntautumistaan. Moukat!!! Ottaisivat mallia seksuaalivähemmistöistä, jotka ovat historian saatossa oppineet puhumaan omista yksityisistä asioistaan niin neutraalisti, että ei ihan varmasti kukaan pääse niistä loukkaantumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko seksuaalinen suuntautuminen myös heteroita? Eli pitääkö minun (naisena) varoa puhumasta miehestäni miehenä tai hänen etunimellään, käyttää ennemmin termiä "puoliso" tai "kumppani"?
Tottakai puolisosta saa puhua etunimellä, mutta se mitä teette makkarissa ei kuulu muille. Hetero harvoin sanoo olevansa hetero. Nykyään homous tuntuu olevan joillekin meriitti.
Harvoin kyllä kukaan kertoo tutuille yksityiskohtaisen tarkasti, että millaisia juttuja hän tekee oman puolison kanssa makkarissa. Ei ole tämmöistä ainakaan itselle tullut kertaakaan vastaan.
Mutta jos ihminen tekee muille selväksi olevansa joko hetero tai ei-hetero, niin siinä ei kyllä vielä kerrota kenellekään, että mitä siellä makkarissa tarkalleen ottaen tehdään.
(eri)
Mutta mitä ihmettä se ketään kiinnostaa? Voisinhan minäkin kertoa, että olen ABC-veriryhmää. Ok, sepä jännää.
Jos sinun mielestäsi seksuaalinen suuntautuminen on verrattavissa veriryhmään, niin sillehän minä tai kukaan mukaan ei voi mitään.
Minun mielestäni kuitenkin seksuaalinen suuntautuminen määrittää yksilön elämää erittäin paljon enemmän kuin veriryhmä, ja siitä syystä sen tuominen esiin keskustellessa muiden kanssa on hyvinkin perusteltua.
Köö kirjoitti:
Mä taas oon sitä mieltä, että pitäisi puhua enemmän. Politiikka ja talous varsinkin on asioita, joista jokainen joutuu tekemään mielipiteen ja äänestää, jolloin se vaikuttaa yhteiskuntaan. Miksi on niin vaarallista keskustella niistä? Siksikö, että joku saattaa esittää perusteluita, joista huomaat, että et olekaan sitä mieltä mitä olet kuvitellut olevasi ja aina äänestänyt omien etujesi vastaisesti? Eikö ole hyvä, että tieto lisääntyy ja osaat jatkossa paremmin ajaa omia etujasi?
Raha- ja palkka-asiat varsinkin olisi hyvä olla julkisia. Yksi tynnyrissä kasvanut lapsuuden ystäväni oli sitä mieltä, että ei kukaan saa enempää palkkaa kuin hän, 11€/h. Hänelle olisi ihan hyvä huomata, että kyllä aika monet saa paljonkin enemmän. Silloin voisi kiinnostaa opiskella ja päästä eteenpäin. Ei tarvitsisi ihmetellä, miksi lähes kaikilla muilla on varaa kaikkeen kivaan ja hänellä ei.
Ei tule kyllä yhtään asiaa mieleen, mistä ei olisi hyvä keskustella. Ehkä yleisesti toisten valintojen arvostelun voisi jättää pois, mutta keskustelu on kyllä hyväksi mistä tahansa aiheesta.
Samaa mieltä.
Ei ole aiheita, joista ei voisi keskustella.
On vain tapoja, joilla sensitiivisyyttä vaativista aiheista ei tulisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Köö kirjoitti:
Mä taas oon sitä mieltä, että pitäisi puhua enemmän. Politiikka ja talous varsinkin on asioita, joista jokainen joutuu tekemään mielipiteen ja äänestää, jolloin se vaikuttaa yhteiskuntaan. Miksi on niin vaarallista keskustella niistä? Siksikö, että joku saattaa esittää perusteluita, joista huomaat, että et olekaan sitä mieltä mitä olet kuvitellut olevasi ja aina äänestänyt omien etujesi vastaisesti? Eikö ole hyvä, että tieto lisääntyy ja osaat jatkossa paremmin ajaa omia etujasi?
Raha- ja palkka-asiat varsinkin olisi hyvä olla julkisia. Yksi tynnyrissä kasvanut lapsuuden ystäväni oli sitä mieltä, että ei kukaan saa enempää palkkaa kuin hän, 11€/h. Hänelle olisi ihan hyvä huomata, että kyllä aika monet saa paljonkin enemmän. Silloin voisi kiinnostaa opiskella ja päästä eteenpäin. Ei tarvitsisi ihmetellä, miksi lähes kaikilla muilla on varaa kaikkeen kivaan ja hänellä ei.
Ei tule kyllä yhtään asiaa mieleen, mistä ei olisi hyvä keskustella. Ehkä yleisesti toisten valintojen arvostelun voisi jättää pois, mutta keskustelu on kyllä hyväksi mistä tahansa aiheesta.
Samaa mieltä.
Ei ole aiheita, joista ei voisi keskustella.
On vain tapoja, joilla sensitiivisyyttä vaativista aiheista ei tulisi keskustella.
Niinpä, just sitä vielä tuohon omaan kommenttiini vielä haluan tarkentaa, että aiheesta kuin aiheesta tulee keskustella kunnioittavasti ja muiden mielipiteet & tunteet huomioiden. Tosi harvoin on tilanteita, joissa ei onnistuisi. En muista yhtään tapausta omalta kohdalta.
Itse olen aina ihmetellyt saa ihmiset juoruileen muiden asioista jotka ei kuulu heille millään tavalla
Vierailija kirjoitti:
Uskonasiat nyt ylipäätään. Ovat jokaisen oma yksityisasia eikä kuulu kenellekään muulle uskooko vai eikö usko. Ja jos joku uskoo niin keskenään saa uskoa vaikka yksisarvisiin, mutta muille sitä ei tarvitse kertoa eikä ole mitään pakkoa jakaa. Valitettavasti on ihmisiä ja tutkijoita joille se on ylivoimaisen vaikeaa niin että Jeesuksista ja enkeleistä pitää jopa lehdissä, radiossa ja yliopiston luennoilla kertoa.
Aika monet uskovat myös, että on olemassa useita sukupuolia miehen ja naisen lisäksi, vaikkei näitä ole pystytty tieteellisesti todistamaan. Silti niistä puhutaan lehdissä, radiossa ja yliopiston luennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ihmetellyt saa ihmiset juoruileen muiden asioista jotka ei kuulu heille millään tavalla
Ja minä olen ihmetellyt että mikä saa ihmiset menemään neuvomaan jotain toista asiassa josta eivät tiedä mitään kuten esimerkiksi parisuhdeasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Aina noista uskonnollisista ja poliittisista mielipiteistä, etenkin niiden esittäjistä, tulee sellainen olo, että niillä yritetään toisia taivuttaa ja käännyttää ajattelemaan samalla tavalla. Parempi pitää siis omana tietonaan nuo tuollaiset.
Juuri näin. Intersektionaaliset feministit, woke-väki, gender-aktivistit, pride-porukka ja muut uskovaiset ovat aina hieromassa ideologioitaan muiden ihmisten naamaan.
"Todella monet ihmiset toivovat että näistä asioista osattaisiin pysyä hiljaa sen sijaan että pidettäisiin jatkuvasti meteliä, esiteltäisiin muille ja hierottaisiin naamaan."
Noista kumpikin on jotenkin sairas suhtautuminen, eikö normaali käytös millään kelpaas?
Lapsellinen 36v nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tehneiden loputtomat öyhötykset omien lasten asioista, olettaen, että kaikkia muita aihe kiinnostaa yhtä paljon kuin heitä itseään.
Velojen jatkuva asiansa mainostus.
Meitä on iso ystäväjoukko, olemme tavanneet säännöllisesti, käyneet kaupunkilomalla jne.
Korona-aikana olemme pudottaneet joukosta pois kolme velapariskuntaa. Kukaan ei vaan jaksa, pariskuntien miehet olisivat ok, mutta naiset, niitä ei kukaan jaksa. Kun lähdemme aikuisten reissuun, ei kukaan jaksa kuunnella kun vela kirkuu asiaansa.
Nyt nää naiset kiukkuilee, sanoin suoraan, että olemme monesti pyytäneet, ettei jatkuvaa jankutusta jaksa, mutta kun ei mene perille, niin reissatkoon velat keskenään ja me rupusakki pidetään hauskaa keskenämme.
Siis, haki lapsia tai älä, ei tarvitse mainostaa, kyllä me silmillä näemme.
Kiitos!Mulla on taas sellainen kokemus, että velojen puolustautuminen eli tuo "kirkuminen" alkaa siitä, kun osa lapsellisista jauhaa loputtomiin niitä "No koskas teille tulee?" "Ymmärrät sitten kun sinulla on oma lapsi" vaikka asiayhteys ei mitenkään aina edes liity lapsiin. Itselläkin on 2 lasta, mutta silti pistää korvaan tämä jatkuva kierre. Ensin tivataan milloin joku saa lapsen, josta tyyppi hermostuu, kun on jo sata kertaa kertonut ettei halua tai voi saada.
No me ei kyllä kysellä, kun ei asia kiinnosta, omissa lapsissa on ihan tarpeeksi tekemistä.
Mutta kaikki tuntemani velat aloittaa aina jossakin vaiheessa sen ”minä en lapsia hanki koska.....”.
Juu älä hanki, tai hanki, mutta älä jauha. Veloilla on sama oire kuin vegaaneilla, oma ideologia ohittaa järjen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tehneiden loputtomat öyhötykset omien lasten asioista, olettaen, että kaikkia muita aihe kiinnostaa yhtä paljon kuin heitä itseään.
Meitä on iso ystäväjoukko, olemme tavanneet säännöllisesti, käyneet kaupunkilomalla jne.
Korona-aikana olemme pudottaneet joukosta pois kolme velapariskuntaa. Kukaan ei vaan jaksa, pariskuntien miehet olisivat ok, mutta naiset, niitä ei kukaan jaksa. Kun lähdemme aikuisten reissuun, ei kukaan jaksa kuunnella kun vela kirkuu asiaansa.
Nyt nää naiset kiukkuilee, sanoin suoraan, että olemme monesti pyytäneet, ettei jatkuvaa jankutusta jaksa, mutta kun ei mene perille, niin reissatkoon velat keskenään ja me rupusakki pidetään hauskaa keskenämme.
Kiitos!
Minulla on sama kokemus. Meitä on n. 20 naisen porukka, yliopistossa tutustuttiin ja päätettiin, että pidetään yhteyttä vaikka hajaannuttiin eri puolille maailmaa. Vuoden välein pyritään tapaamaan koko sakki, jos vain mahdollista. Mutta joukko on harventunut juurikin sen takia, että joillakin oma elämänfilosofian tuputus menee yli äyräiden. Siinä vaiheessa kun vela alkaa pikkuhiprakassa vaatia ”lapsellisia” tilille lapsenhankinnasta tai vegaani illallisella keljuilee koko illallisen ajan lihansyöjiä eläinten tappajiksi niin ystävyys viilenee kummasti.
Enää meitä on 14 porukassa, kaikilla ei ole lapsia, eli ei se siitä ole kiinni, mutta kaikki ovat ihmisiä jotka elävät ja antavat muittenkin elää rauhassa, ilman kiihkoilua.
Mielestäni on inhottavaa jakaa parisuhteen sisäisiä asioita jossain porukassa muille. Inhottavaa siksi, että toinen puolisko ei ole puolustautumassa, ja inhottavaa myös niiden kaverien kannalta. Minusta ei ollut ainakaan hauskaa kuulla, että kaverini miehellä, jonka minäkin tunsin hyvin, oli kondylooma ja ongelmia hyväksyä biseksuaalisia taipumuksiaan.
Sukulaiset kysyin ennen sukujulisssa jokaikinen kerta: Mikä sinusta tulee isona? Tai joko sinulla on kaveri?
Toisen kodin / asumismuodon arvosteleminen. Lapsiluku tai lapsettomuus, sen ihmettelemänsä tai siinä neulominen. Ulkonäön kommentoiminen ainakaan negatiiviseen sävyyn.
Uskonasiat ovat myös yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Toisen kodin / asumismuodon arvosteleminen. Lapsiluku tai lapsettomuus, sen ihmettelemänsä tai siinä neulominen. Ulkonäön kommentoiminen ainakaan negatiiviseen sävyyn.
Uskonasiat ovat myös yksityisasioita.
Korjaan: neuvominen, ei neulominen 🤣
Vierailija kirjoitti:
Lapsellinen 36v nainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!Mulla on taas sellainen kokemus, että velojen puolustautuminen eli tuo "kirkuminen" alkaa siitä, kun osa lapsellisista jauhaa loputtomiin niitä "No koskas teille tulee?" "Ymmärrät sitten kun sinulla on oma lapsi" vaikka asiayhteys ei mitenkään aina edes liity lapsiin. Itselläkin on 2 lasta, mutta silti pistää korvaan tämä jatkuva kierre. Ensin tivataan milloin joku saa lapsen, josta tyyppi hermostuu, kun on jo sata kertaa kertonut ettei halua tai voi saada.
No me ei kyllä kysellä, kun ei asia kiinnosta, omissa lapsissa on ihan tarpeeksi tekemistä.
Mutta kaikki tuntemani velat aloittaa aina jossakin vaiheessa sen ”minä en lapsia hanki koska.....”.
Juu älä hanki, tai hanki, mutta älä jauha. Veloilla on sama oire kuin vegaaneilla, oma ideologia ohittaa järjen.
Eri
Mutta sinä saat ilmeisesti "jauhaa" lapsenhankintasuunnitelmista ja kertoilla lapsistasi, jolloin se ei ole jauhamista?
Jos velakaverisi kertovat vasta jossain vaiheessa asiasta, niin ei kuulosta jauhamiselta. Ihan kuten sinullakin on muillakin oikeus kertoa asioistaan.
Vähän sama kun homoja suomitaan siitä, että he "mainostavat" homouttaan. Mainostamista on kaikki muu paitsi kaapissa olo...
Itse en kerro, että käyn vauva-palstalla ja vielä vastailen sinne.