Muutto Jyväskylästä Helsinkiin/Espooseen. Mitä asuinaluetta suosittelette nuorelle perheelle?
Tykätään luonnosta, joten sellaista tulisi olla lähellä. Hyvät kulkuyhteydet Helsinkiin ehdottomat. Rauhallinen asuinalue, jossa pienen pojan hyvä varttua. Mitä suosittelette?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Saatte tuolla rahalla kaksion melkein mistä vain. Asutte siinä aikanne ja katsotte, miten elämä lähtee rullaamaan. Näin me muutkin ollaan aloitettu. Oma ensimmäinen koti oli vuokra-asunto Herttoniemessä. Tykkäsin!.
Kyllä, esim Roihuvuori on lapsiperheiden suosikkina ollut jo muutaman vuoden ja vuokra-asuntoja ko hintaluokassa näkyy olevan useampia, kaksioita ja pieniä kolmioita.
Siilitien metroasemalle ei ole pitkä matka kävellä ja Herttoniemestä menee myös bussit metroasemalta. Roihuvuoressa on paljon luontoa liikkua ja merenranta lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en osaa sijaintisuosituksia antaa vaikka pk-seudulla asunkin, mutta miettikää vielä tänne muuttamista Jyväskylästä. Täällä on helvetin kallista ja meillä kävi lykky reilut 10v sitten asunnon ostamiseen suhteen, koska nykyisillä hinnoilla ei todellakaan otettaisi perheasuntolainaa eikä kyllä mikään ~1000€ vuokrakaan houkuttele, sellainen raha pyttyyn joka kk...maksamme sen verran omastamme.
Menetin kaupungille ja sen maisemille ja veden läheisyydelle sydämeni nyt tänäkesänä, kun esikoisen muuttoa sinne hoidettiin hänen alkavien yliopisto-opintojen vuoksi.
Kaunista seutua ihan se keskusta-aluekin puhumattakaan yliopiston kampusalueista ja vesistöstä ympärillä ja mitkä ulkoilureitit ym ja monet ruokapaikatkin saivat äänemme.
En muuttaisi järvisuomesta pääkaupunkiseudulle kovinkaan helpolla, tosin sielunmaisemanikin on järvisuomi, olenhan Pohjois-Karjalasta kotoisin.
Mutta, jos ap:n miehen työ on jo Helsingissä ja perhe asuu nyt kahdella paikkakunnalla. Aika stressaava tilanne sekin. Kyllä pk-seudulla löytyy myös kauniita seutuja, itse en enää lähtisi täältä pois, vaikka muutinkin tänne kauniista pikkukaupungin järvimaisemasta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan riippu haluatteko kaksion vai kolmion. Kaksioita on paljon tarjolla ja menee teidän budjettiin hyvin. Kolmiota vähemmän. Asuin itse muutaman kuukauden väliaikaisesti Kannelmäessä 62 m kolmiossa ja vuokra oli 1100€ (yksityinen vuokranantaja). Oli todella kiva taloyhtiö ja alueestakin tykkäsin, vaikka minulla oli ennakkoluuloja Kannelmäkeä kohtaan. Juna-asema oli alle 5 minuutin kävelymatkan päässä ja muutama bussi kulki ihan talon viereen. Juna-asemaa en itse yöllä käyttäisi, mutta muuten ihan ok. Luontoa on.
Kannelmäki on joo mainettaan parempi. Juna-aseman seutu on silti ällö baarien ja ölisijöiden takia. Jos jonnekin radan "varteen" muuttaa ja ei halua nauttia tuollaisesta meiningistä, niin kannattaa ottaa selvää onko lähistöllä joku rupuinen ostoskeskus räkälöineen. Helsinkiläisenä luen näitä keskusteluja ja ihmettelen, että asuvatko jotkut kommentoijat edes täällä. :D Tuolla aikaisemmalla sivulla Pukinmäki rinnastettiin Malmiin, vaikka noita kahta ei todellakaan voi verrata keskenään. Ensimmäinen on ihan rauhallista seutua.
Vierailija kirjoitti:
Mä muuttaisin Etelä-Haagaan. Paljon luontoa, rauhallinen asuinalue ja tonnilla vuokraa ainakin ison kaksion. Spåralla hurauttaa hetkessä keskustaan tai vaihtoehtoisesti junalla Huopalahden asemalta.
Meneekös Haagaan mitään spåra-linjaa? Kympin päättäri on Pikku-Huopalahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan Tuusulaa tai jos junayhteys pakollinen niin Keravaa. Teillä on tosi vähän rahaa käytössä vuokraan. Olen asunut sekä pk-seudulla, että nyt Jyväskylässä: voitko mainita jonkun alueen Jyväskylästä esimerkkinä mitä haette?
1300€ ei ole "tosi vähän" rahaa vuokraan. Olen asunut tuota edullisemmin Roihuvuoressa, Katajanokalla, Puistolassa, Malmilla ja E-Haagassa. Enkä nyt puhu mistään yksiöistä. Keravalle en muuttaisi kuin ihan pakon edessä.
Muuttakaa vähän kaemmas, esim Kirkkonummelle radan lähelle. Sieltä voi saada tuolla budjetilla vupkrattua perheasunnon ja on nopeampi kulku Helsingin keskustaan junalla kuin monista paikoista Helsingissä (missä ette myöskään saa sillä rahalla kuin vuokrakaksion).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muuttaisin Etelä-Haagaan. Paljon luontoa, rauhallinen asuinalue ja tonnilla vuokraa ainakin ison kaksion. Spåralla hurauttaa hetkessä keskustaan tai vaihtoehtoisesti junalla Huopalahden asemalta.
Meneekös Haagaan mitään spåra-linjaa? Kympin päättäri on Pikku-Huopalahdessa.
Juu. Kävelet kaksi minuuttia ja kas, olet Etelä-Haagassa.
Pysykää siellä missä olette, pk-seudulle ei kaivata lisää elättejä.
Tuossa pitää ottaa huomioon myös lapsi. Eri asuinalueilla on hurjat erot siinä, onko päiväkotipaikkoja ja ns hyvä vai huono koulu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitää ottaa huomioon myös lapsi. Eri asuinalueilla on hurjat erot siinä, onko päiväkotipaikkoja ja ns hyvä vai huono koulu.
Silläkin uhalla, että joku loukkaantuu: Itä-Helsingissä, jota täällä on paljon ehdotettu, on muita kuin alkuperäisiä suomalaisia esim koululuokasta puolet tai enemmän.
Kruununhaka on lapsille sopiva ja kävelymatkan päässä päärautatieasemasta. Joudutte kyllä maksamaan pari tonnia vuokraa.
En ota sijaintiin kantaa, mutta jos miehellä on pienikin riski joutua etätöihin, kaksio ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, kun kotona on vaimo ja vauva,
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan Tuusulaa tai jos junayhteys pakollinen niin Keravaa. Teillä on tosi vähän rahaa käytössä vuokraan. Olen asunut sekä pk-seudulla, että nyt Jyväskylässä: voitko mainita jonkun alueen Jyväskylästä esimerkkinä mitä haette?
Rahaa ei ole vähän käytössä vuokraan. 1300 eurolla voi valita kaksion mistä vain ihan ytimen ulkopuolelta. Ja kolmioitakin saa tuolla rahalla esim Tapiolasta tai Leppävaarasta tai Helsingin puolelta vaikka Munkkivuoresta tai Toukolasta, joista molemmista tykkään.
Eikä aloittajan tarvitse vielä miettiä kouluja, vuokra-asunnoista pääsee helposti eroon ja aikaa katsella on vielä monta vuotta.
Keskustassa on saasteista ja kallista. Ehdottaisin vaikka Espoon Kauklahtea.
Vierailija kirjoitti:
Keskustassa on saasteista ja kallista. Ehdottaisin vaikka Espoon Kauklahtea.
Eiköhän siellä motarin varressa ole huomattavasti saasteisempaa kuin keskustassa...
Jos työt on Helsingin rautatieaseman tuntumassa, niin minä kyllä unohtaisin Espoon. Hermot menee työmatkaan. Helsingissä on ihan hyviä alueita metrolinjankin vieressä, esim. Herttoniemi. Laajasalokin on vehreää aluetta ja suht. lähellä Hertsikan asemaa. Budjetti on ihan ok, jos ette odota mitään 100 neliöistä rivaria.
Moni täällä manailee pk-seutua ja sen hintatasoa, mutta onhan täällä palvelut ja tapahtumat ihan eri luokkaa kuin maakunnissa. Kaikella on aina puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevä mennä nopeasti junalla lentoasemalle.
T. TikkurilaNyt en ymmärrä,jos duunit on Helsingin rautatieaseman vieressä,niin hittojako tekee lentokentällä,en ole kuullut sisäisestä lentoliikenteestä Tikkurilassa.
Mutta olet kade kun lentokenttä on Vantaalla eikä Helsingissä. Myös Suomen suurin ostoskeskus myynniltään on ollut ties kuinka kauan Jumbo, Kehä kolmosen vieressä.
Hese on ihan jees, jos olisi työpaikka keskustassa varmaan katsoisin sieltä kämppää.
Mutta mulla on liikkuva työ, harvoin käyn ytimessä. Aamuruuhkassa en halua jumittaa.Espoo on kaukana, yliarvostettua seutua. Tuttava asuu Espoossa ja niillä menee tunti Helsinkiin julkisilla. Mulla menee 20min.
Anteeksi vain, mutta Leppävaarasta junalla kestää 12min, Matikylästä metrolla 14min.
Luuletko että heillä on varaa Tapiolaan? Ehkä jonnekin Espoon perälle, josta julkisilla kestää sen tunnin Heseen tai voi valita sen Tikkurilan, josta pääsee alle 20min jopa.
Tapiolasta löytyy helposti vuokra-asunto heidän budjetillaan. Laita hakuun Oikotielle Tapiola kaksio tai kolmio, niin asuntoja on vapaana 58kpl, kaksioita on alle 1000 euroa ja esim kolmio Visakoivunkuja 1085€, Hakarinne 1200€.
Visakoivunkuja on julkisten kannalta tosi hankalassa paikassa, puolivälissä Tapiolan metron ja Leppävaaran junan välissä. Busseja menee jos menee ja ne seisovat aamuisin ruuhkassa. Parin vuoden päästä tuleva spårakaan ei tule ihan viereen ja silläkin pääsee vain junalle tai metrolle. Hakarinne sen sijaan on lähellä metroa.
Tikkurilassa pitää asua asemalaiturilla makuupussissa, jos haluaa 20 minuutissa Steissille.
Höpöhöpö, Visakoivunkuja (asun siellä) ei todellakaan sijaitse julkisten kannalta hankalassa paikassa. Bussipysäkit ovat ihan lähellä, busseja menee usein, sekä Tapiolan että Urheilupuiston metroasema on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1300€ ei ole "tosi vähän" rahaa vuokraan. Olen asunut tuota edullisemmin Roihuvuoressa, Katajanokalla, Puistolassa, Malmilla ja E-Haagassa. Enkä nyt puhu mistään yksiöistä. Keravalle en muuttaisi kuin ihan pakon edessä.
No joo, oli minullakin halpa asunto Katajanokalla 90-luvulla, mutta nyt ei puhuta historiasta. Jyväskylästä käsin ei välttämättä hahmota esim millainen paikka joku Malmi on. Siksi pyysin ap: lta esimerkkejä minkälaisesta alueesta Jyväskylässä tykkää, mutta niitä ei ole tullut.
Pääkaupunkiseudulla menee ihan tolkuttomasti aikaa liikkumiseen aluekeskuksiin verrattuna. Eli katsokaa työpaikan mukaan. Metro on ehdottomasti kätevin tapa liikkua ja sillä pääsee nopeasti poikittaissuunnassakin. Bussireittejä karsitaan koko ajan. Oma auto on monessa tilanteessa vähemmän kätevä kuin maakunnassa, koska liikennettä on paljon ja pysäköinti varsinkin keskustassa kallista ja pysäköintipaikkoja on paikoin huonosti.
Lauttasaarta ja Tapiolaa voi suositella varauksetta, ovat vähän kalliimpia, mutta niissä ei ole sosiaalisia ongelmia samalla tavalla kuin monessa muussa paikassa. Itä-Helsinkiin en muuttaisi, vaikka maksettaisiin. Sielläkin on kivoja alueita, mutta niille päästäkseen joutuu kulkemaan ei-niin-kivojen alueiden läpi. Mutta ihmiset toki pitävät eri asioista.