Puhelimen käyttö työaikana
Kyse siis seuraavasta.
Sain pitkästä aikaa töitä joka alkamassa ensi viikolla. Lapsi ollut päiväkodissa vajaan vuoden. Pari kertaa sattunut pieniä haavereita siellä, mutta lääkäriä ei onneksi toistaiseksi ole tarvittu. Nyt mietityttääkin, että mitä jos siellä sattuu jotain että sitä lääkäriä tarvitaan tms. Kehtaanko uudessa työssä kysyä sopiiko tämän varalta pitää puhelin lähellä. En tosiaan muuten sitä olisi räpläämässä mutta jos siellä sattuu jotain eivätkä saa minua kiinni niin mitä sitten. Työpaikkani on 4km päässä päiväkodista ja miehen 40km päässä, joten minä olisin se joka hätiin menisi jos jotain käy. Onko muilla kokemuksia, miten toimitaan?
Kommentit (29)
Minkälainen työ on kyseessä? Meillä asiakaspalvelua, työnantaja on virallisesti sanonut, ettei puhelinta saisi pitää työtakin taskussa (palvelemme pääsääntöisesti asiakkaita), mutta kukaan ei noudata sitä. Puhelin on äänettömänä taskussa.
Meillä, joilla on lapsia, on puhelimet hätätilanteiden varalta mukana. Niitä ei saa käyttää muuten, ainoastaan jos lapsen päiväkodista soitetaan tms.
Tämä asia on melko riippuvainen myös työpaikasta. Yksin toimistotyötä tekevällä ei puhelin haittaa pöydällä, tarjoilijalla se voi olla haastavampaa vastata.
Riippunee mitä työtä teet. Toisissa töissä puhelin on osa työtä ja siksi aina vieressä. Toisissa töissä et voi puhelinta kantaa tai siihen vastata.
Kyllähän tuo työstä ja työnantajasta riippuu.
Mulla työ on päivystysluontoista ja välillä saattaa mennä tuntikausia, ettei ole mitään tekemistä. Hulluksihan siinä tulisi, jos ei olisi puhelinta käytettävissä ja välillä olen raahannut läppärinkin töihin. Toki av:ta voisi selata työpuhelimellakin.
Rahapajalla ei saanut ottaa puhelinta työtiloihin. Kahvilta pystyi soittamaan jos oli tärkeää asiaa.
Ihan kiinni siitä työstäsi. Itse en kovin lempeällä silmällä katsonut, kun hammashoitaja kesken tarkastuksen ryhtyi juttelemaan yksityispuheluaan ja siinä sitten minä ja lääkäri odottelimme, että hän sai asiansa selvitettyä. Lisäksi tämä järjen jättiläinen oli laittanut laskutukseen yli 30 min käytetystä ajasta lisähintaa, mutta minä ilmoitin, että siitä meni lähes 10 min hoitajan omiin rupatteluihin, joten en todellakaan ole se, joka juttutuokion maksaa.
Kyseinen firma on suht pieni. Jokainen tekee omaa työtänsä pöydän ääressä. Eli sinänsä ei luulisi häiritsevän ketään jos päiväkodin puheluun joutuisi vastaamaan. Työnantaja tuntui haastattelun yhteydessä kyllä ymmärtävältä pienten lasten suhteen kun puhuttiin vähän siitäkin jos lapsi sairastuu.
ap
Meillä on ilmoitettu, että päiväkotia pitää ohjeistaa soittamaan keskukseen, sieltä välitetään soittopyyntö. Omaa puhelinta ei oteta työpisteeseen.
Kehtaat kysyä, minusta se on itsestään selvää. Tuskin työnantaja haluaisi, että saisit illalla kuulla lapsen sairastuneen tai joutuneen sairaalaan neljä tuntia sitten tms. En halua maalata seinälle piruja, mutta pahimmillaan voisi käydä niin.
Laita puhelin äänettömälle, mutta salli päiväkodin numero tulemaan hiljennyksen läpi. Liian usein nimittäin näkee niitä, joilla on koko ajan jotain "tärkeää" puhelua, mm. lapsi ei löydä maitoa jääkaapista. Ja jos ei puhelua niin sitten "tärkeitä" viestejä nakutellaan jatkuvasti, esim. kauppalistaa.
Anna päiväkodille työpaikan numero?
Jos ne ei saa sua kiinni, niin soittavat isälle. Eikä siellä mitään sellaista tapahdu, että sun pitää sekunnissa sinne sännätä. Jos lapsi lähetetään ambulanssilla sairaalaan niin joku hoitajista menee saattamaan.
Voitko antaa työpaikan puhelinnumeroa päikkyyn?
Sitten ei tarviis stressata oman puhelimen kanssa.
Tietenkin kehtaa kysyä ja luulisi sen esimiehelle olevan ok.
Missä ihmeen natsityöpaikoissa te olette, kun moisia pitää edes miettiä? Jos on perusteltu syy, ettei voi vastata puhelimeen, niin se on yleensä itsestäänselvää tai mainitaan esimiehen toimesta.
Miten ennen pärjättiin ilman kännyköitä? Lapset oli hoidossa ja vanhempia ei välttämättä saanut mitenkään kiinni. Hyvin silti pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen natsityöpaikoissa te olette, kun moisia pitää edes miettiä? Jos on perusteltu syy, ettei voi vastata puhelimeen, niin se on yleensä itsestäänselvää tai mainitaan esimiehen toimesta.
Huomioi palstan trollaava luonne. Eihän kukaan todellisuudessa mietin tuollaista, varsinkin jos kyse oman työpöydän ääressä tehtävästä toimistotyöstä.
Kyllä ne ammattilaiset osaa lapsiahoitaa. Ei tartte vanhempien "etäosallistua" siihen hommaan. Siksi se hoitopaikka on olemassa, että vanhemmat voi keskittyä omiin töihinsä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työpaikasta. Eiköhän esim. kirurgi joudu luopumaan puhelimesta leikkauksen aikana.
OLin aikoinaan kirurgin lastenhoitaja ja kun lapselle tuli joku juttu, soitin vanhemmalle, puhelimeen vastasi hoitaja joka vei luurin kirurgille niin että oli kaiuttimella ja ilmeisesti koko sali sali kuuli keskustelun. Eli kyllä ne kirurgitkin saa kiinni kun heidän oman lapsen asioissa soitetaan. En muista tarkalleen mikä juttu se oli, varmaan lapsi kaatunut liukumäessä ja verta tullut kun hampaat osuneet huuleen tms. EN mistään turhasta kuitenkaan soitellut.
Riippuu työpaikasta. Eiköhän esim. kirurgi joudu luopumaan puhelimesta leikkauksen aikana.