Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua puri juuri hirvikärpänen. Pitääkö nyt pelätä jotain infektiota?

Vierailija
08.09.2014 |

Onko teillä tietoa tai kokemusta hirvikärpäsen puremasta? Lähtikö se helposti ihosta irti? Oletteko tietoisia sen levittämistä taudeista? Esiintyykö bartonella-bakteeria Suomessa hirvikärpästen levittämänä ja miten yleisesti? Pureeko hirvikärpänen ylipäätään ihmisiä usein Suomessa?

Puutiainen on minulle tuttu juttu ja osaan toimia, jos sellainen puree, mutta entäpä tämä hirvikärpänen. Se pääsi puremaan tuohon korvan alapuolelle. Oli jo pudottanut siipensäkin pois.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä lisätietojen toivossa. Onko siis jotenkin toimittava, kun hirvikärpänen puree? Onko jotain tautiuhkia? (Kuten kirjoitin, puutiaiset ovat tuttu juttu, mutta hirvikärpäsistä en tiedä mitään.)

Vierailija
2/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:49"]

Nostan vielä lisätietojen toivossa. Onko siis jotenkin toimittava, kun hirvikärpänen puree? Onko jotain tautiuhkia? (Kuten kirjoitin, puutiaiset ovat tuttu juttu, mutta hirvikärpäsistä en tiedä mitään.)

[/quote]

Rauhoitu hyvä ihminen!!

Hirvikärpäsen puremasta saattaa nousta paukura joka ajan myötä häviää. Ei siitä mitään tautia saa!

Eikä sarvet kasva perjantaihin mennessä, kyllä siihen vähän kauemman menis  : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että on yleistäkin, että hirvikärpänen puree ihmistä? Hirvikärpäsellehän ihminen on väärä isäntä ja hirvikärpäsen peli on menetetty, jos se on ihmisessä ja siivetkin pudotettu.

(Puutiaisen puremathan ovat yleisiä ja ihminen sopii isännäksi aivan hyvin. Jos oleilee puutiaisalueella, rokotus on voimassa ja poimii punkin päivittäin, ei hätää ole.)

Hirvikärpäsestä en tiedä yhtään mitään. En edes tiennyt, että se puree ihmistä. Sen tiesin, että ne saattavat ihmiseen vahingossa laskeutua ja pörrätä kimpussa. Niitä siivellisiä olen kyllä hätistellyt pois useinkin, mutta purtu minua ei ole koskaan ennen.

ap

Vierailija
4/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt enää jaksa jankata. Unohda koko juttu.

Vierailija
5/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvikärpsäsen purema saattaa kestää viikkoja parantua.  Sen puremasta voi epäonninen saada ruusun, punajäkälän, borrelioosinym.  

Vierailija
6/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittu Ebolaa.

Vierailija
7/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosin renkaat kannattaa tarkkailla 

Vierailija
8/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään paukuraa nouse.

Vierailija
9/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:03"]

Ymmärsinkö oikein, että on yleistäkin, että hirvikärpänen puree ihmistä? Hirvikärpäsellehän ihminen on väärä isäntä ja hirvikärpäsen peli on menetetty, jos se on ihmisessä ja siivetkin pudotettu.

(Puutiaisen puremathan ovat yleisiä ja ihminen sopii isännäksi aivan hyvin. Jos oleilee puutiaisalueella, rokotus on voimassa ja poimii punkin päivittäin, ei hätää ole.)

Hirvikärpäsestä en tiedä yhtään mitään. En edes tiennyt, että se puree ihmistä. Sen tiesin, että ne saattavat ihmiseen vahingossa laskeutua ja pörrätä kimpussa. Niitä siivellisiä olen kyllä hätistellyt pois useinkin, mutta purtu minua ei ole koskaan ennen.

ap

[/quote] 

Rannikolla on paljonkin. Tukka aina täynnä niitä kun metsässä kulkee 

Vierailija
10/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märkii ne 

Vierailija
11/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa? Minua pureskelivat hirvikärpäset lapsena säännöllisesti, kun isäni harrasti metsästystä. Ensimmäinen kerta kun kuulen että puremille jotain pitäisi tehdä.

Vierailija
12/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kasvaa perjantaihin mennessä sarvet.

Vierailija
13/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua puri hirvikärpänen mut miksi suremaan, jo kauan sitten lääkkeen löysin siihen puremaan *laulelee*

Vierailija
14/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:15"]

Mua puri hirvikärpänen mut miksi suremaan, jo kauan sitten lääkkeen löysin siihen puremaan *laulelee*

[/quote]

Just samaa mietin, lol

Vierailija
15/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppaa kannattaa aina pelätä.

Vierailija
16/16 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muille vielä kokemusta tai tietoa? Minulla ei ole tosiaan ketään tuttavaa, joita olisi purrut hirvikärpänen eikä ole muutoinkaan mokomasta otuksesta mitään tietoa. Tuosta bartonella-bakteerista olen joskus kuullut jossain, mutta onko se mitenkään yleinen Suomessa?

ap