Sisustus, joku väri keltaisen kaveriksi?
Olen vähän huono yhdistelemään värejä, neuvokaa kiltit. En haluaisi sitä turvallista valkoistakaan/vaaleatakaan aina, vaan tekisi mieli kokeilla jotain muuta mutta en tahdo mitään sirkusfiilistäkään😄. Seinät ovat siis keltapohjaista tapettia. Nyt tarkoitan (makuuhuone)tekstiilejä, eli päiväpeitto, verhot, matto.
Kommentit (69)
Yhdistäisin savenharmaata isommilla pinnoilla ja tumma, syvä vihreä (sammal?) pienempiin yksityiskohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran hotellihuobeessa, jossa oli käytetty sisutuksessa graafisia kuvioita, väreinä musta, harmaa, keltainen ja valkoinen. Oli tosi kivan näköinen
Minulla tuota mustaa on ihan pikkuripauksina vähän joka paikassa, sitä ehkä eksyy tuonnekin. Harmaasta en oikein pidä. Ap
Vaikea on huonetta näkemättä, mutta itse kokeilisin sen tapetin kukan tähtikuvion vaaleanruskeaa luonnonmateriaalina, jotain hamppu-juuttityyppistä joissa tekstuuria, mutta riippuu lattiasta.
Ottaisin itse vaalean maton, jossa on jotakin tekstuuria. Esim. nyppyläinen villamatto (jos ei allergioita). Tekstuurilla voi tuoda mattolla tilaan jotakin uutta ja mielenkiintoista ilman, että täytyy lisätä väriä. Kuvailemaasi keltainen-tummanruskea-komboon en yhdistäisi turkoosia itse. Tuohon sopii paremmin hieman retrotyyppiset värikombot. Jos haluaa jonkin väriläikän, ehdottaisin hillittyä vihreää tai sitten heleän vaaleanpunainenkin sopisi (riippuen haluaako romanttista fiilistä vaiko ei).
Tuo ehdottamasi matto tekee tilaan hieman harkitsemattoman lookin, toki kodikkaan sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran hotellihuobeessa, jossa oli käytetty sisutuksessa graafisia kuvioita, väreinä musta, harmaa, keltainen ja valkoinen. Oli tosi kivan näköinen
Minulla tuota mustaa on ihan pikkuripauksina vähän joka paikassa, sitä ehkä eksyy tuonnekin. Harmaasta en oikein pidä. Ap
Vaikea on huonetta näkemättä, mutta itse kokeilisin sen tapetin kukan tähtikuvion vaaleanruskeaa luonnonmateriaalina, jotain hamppu-juuttityyppistä joissa tekstuuria, mutta riippuu lattiasta.
Lattia on maalattua lautaa, tokalla sivulla olikin näköjään linkki värisävyyn. Ap
Tummansininen ja tummanruskea olisi mun valinta.
https://www.aveo.fi/tuotteet/tapetit/ritva-kronlund-kirsikkapuu-tapetti…
Eli toi keltainen?
Turkoosi
Vasleanvihreä
Jos haluat mennä merelliseen välimeren suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Jos auttaa niin se tapetti on Pihlgren&Ritolan kirsikkapuu-niminen
Ap
tääkö?
https://www.tapettitaivas.fi/fi/tuote/tapetit/pihlgren-ritola/pihlgren-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aptääkö?
https://www.tapettitaivas.fi/fi/tuote/tapetit/pihlgren-ritola/pihlgren-…
Joo, se. Ap
Poimisin tapetista itsestään sävyjä (beige, keltainen) ja antaisin niiden toistua. Aksenttina vaikka mustaa. Kukkatapetin kanssa on vaarat että huoneesi näyttää kohta vanhainkodin aulalta. Muissa elementeissä pitää olla särmää tai kontrastia, ettei mene ihan lällyilyksi.
Itse voisin tilan ajatella vaikka tuollaiseksi:
- tapetti: kirsikankukkakuvio, kelta-beige-valkoinen
- sohva: selkeälinjainen, keskitummat puujalat, greige (monikäyttöisempi jos kyllästyy) TAI keltainen (räyh)
- sohvatyynyt+viltti: valkoinen
- lamppu: selkeälinjainen jalkalamppu, musta, vaikka metallinen sisus
- pikkusälä, sohvapöydät yms: mustaa, selkeälinjaista, kulmia, tai keskitummaa puuta
Vähän osviittaa:
https://www.cultfurniture.com/images/fresco-scandiscape-floral-wallpape…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattia on maalattua lautaa, tokalla sivulla olikin näköjään linkki värisävyyn. Ap
Voisi olla vähän tummempi ruskea kuin se tapetin, lisäksi vähän turkoosia, kellertävää keskivihreää, mustaa ja hitunen karpalonpunaista.
Itse ainakin rauhoittaisin tilaa (varsinkin makuuhuonetta) harmaalla, muuten liian levotonta yrittää nukkua
Vierailija kirjoitti:
Poimisin tapetista itsestään sävyjä (beige, keltainen) ja antaisin niiden toistua. Aksenttina vaikka mustaa. Kukkatapetin kanssa on vaarat että huoneesi näyttää kohta vanhainkodin aulalta. Muissa elementeissä pitää olla särmää tai kontrastia, ettei mene ihan lällyilyksi.
Itse voisin tilan ajatella vaikka tuollaiseksi:
- tapetti: kirsikankukkakuvio, kelta-beige-valkoinen
- sohva: selkeälinjainen, keskitummat puujalat, greige (monikäyttöisempi jos kyllästyy) TAI keltainen (räyh)
- sohvatyynyt+viltti: valkoinen
- lamppu: selkeälinjainen jalkalamppu, musta, vaikka metallinen sisus
- pikkusälä, sohvapöydät yms: mustaa, selkeälinjaista, kulmia, tai keskitummaa puutaVähän osviittaa:
https://www.cultfurniture.com/images/fresco-scandiscape-floral-wallpape…
Huone on siis makuuhuone, siellä on nyt tummapuinen parisänky jota ei vaihdeta. Yöpöytinä on nyt ikean hemnes-yöpöydät mustina jotka ei sovi sängyn kanssa ollenkaan ja jotka vaihdetaan. Valaisimina on simppelit valkoisella varjostimella ja pyöreällä keraamisella lampunjalalla varustetut lamput. Muita kalusteita ei ole eikä kamalasti mahdukaan. Tulee mahdollisesti vanha lipasto joka maalataan, väriä ei ole vielä päätetty. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhtaan punainen sopii hyvin, jos haluaa välttää liian "makeaa" tunnelmaa, joka helposti tulee, kun keltaiseen yhdistää esim. pinkkiä (joka sinällään sopii kyllä hyvin yhteen). Mulla on matto, jossa on keltaista, turkoosia ja punaista, kaikki mätsää keskenään hyvin.
Tumma puu sopii myös hyvin keltaiseen eli jos haluaa "vakavampaa" tunnelmaa, niin tumman ruskea on hyvä pari.
Kannattaa kokeilla yllättävältäkin tuntuvia yhdistelmiä. Itse olen parittanut onnistuneesti mm. vaaleansinistä ja puhtaan punaista, pinkkiä ja punaista, oranssia ja tiilenpunaista, vihreää ja kultaa. Toimii, vaikka ajatuksena voi kuulostaa karmealta. Sävyn kirkkaus on olennaista eli niiden pitää olla ikään kuin tasoltaan samanlaisia.
Keltainen ei ole paras makkariin mutta kyllä senkin kanssa pärjää, ja kun nyt paljastui että on tummapuinen sänky niin rajaa skaalaa, ehkä räväyttäisin siihen matoksi reilusti punaisen itämaisen, jos on aikomus sängyn alle ihan, tai jokin vaalea matto vaihtoehtoisesti ja jättäisin ruskeat vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Keltainen ei ole paras makkariin mutta kyllä senkin kanssa pärjää, ja kun nyt paljastui että on tummapuinen sänky niin rajaa skaalaa, ehkä räväyttäisin siihen matoksi reilusti punaisen itämaisen, jos on aikomus sängyn alle ihan, tai jokin vaalea matto vaihtoehtoisesti ja jättäisin ruskeat vähemmälle.
Saatiin tuo tapetointiurakka hiljan vihdoin viimein loppuun tehtyä (oli pitkään vaiheessa) ja minusta se keltainen on oikein kiva ja valoisa väri tuohon huoneeseen. Se kun on pohjoisen puolella ja suurten puiden varjostama ikkunakin niin kaipaa sellaista valoisuutta. Sängyn alle ajattelin isoa mattoa tai kahta pienempää yhdistettynä isoksi.
Osaako joku muuten sanoa toimiiko kaksi sileätä tai lyhytnukkaista mattoa rinnan yhdistettynä isoksi, vai näyttääkö hassulta? Joskus vuosia sitten mulla oli kaksi ryijymattoa yhdistetty ja se toimi kun ne ”karvat” jemmasi sen keskisauman, näytti yhtenäiseltä. En vaan enää halua sellaisia karvamattoja, keräävät pölyä enkä muutenkaan enää tykkää. Ap
Ei kai sängyn alle mattoa tarvi! Laita siihen viereen tai jalkopäähän yksi tai kaksi pientä. Väri vaikka ihan luonnonvalkoinen.
Verhot voi olla vaikka ne ruskeat. Yöpöydät ja lipasto valkoiset. Päiväpeitto myös luonnonvalkoinen. Koristetyynyt sänkyyn vaikka sitä petroolia tai violettia tms..
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sängyn alle mattoa tarvi! Laita siihen viereen tai jalkopäähän yksi tai kaksi pientä. Väri vaikka ihan luonnonvalkoinen.
Verhot voi olla vaikka ne ruskeat. Yöpöydät ja lipasto valkoiset. Päiväpeitto myös luonnonvalkoinen. Koristetyynyt sänkyyn vaikka sitä petroolia tai violettia tms..
Minusta iso matto on kivemman näköinen kuin monta pientä, jotenkin selkeämpi ja kokoaa sängyn ja yöpöydät yhdeksi ryhmäksi. Joku vähän tummempi matto kuin valkoinen on parempi, ihan sen vuoksi että ei likaannu niin helposti, meillä koira jonka tassuissa voi joskus tulla kuraa. Ap