Mitä vaatteita vauvalle valmiiksi?
Ensimmäinen lapsi on tulossa loppuvuodesta ja kokemusta ei juurikaan ole muidenkaan lapsista. :) Olen aika ulapalla lastenvaatteiden kanssa. Kuika paljon kannattaa hankkia etukäteen aina yhtä vaatekokoa ja mitkä Sinä olet kokenut hyödyllisimmiksi vaatteiksi? Esim. kuinka monta potkupukua kokoa 62 jotta aina on puhtaana ja pesussa? Ei viitsisi puolilleen tyhjääkään konetta pyörittää jatkuvasti. Ja mitä kokoja kannattaa ostaa eniten? Ihan vastasyntyneiden koosta 50-56 vauva kasvaa muutamassa viikossa ohitse, eikö niin? Entä muut koot?
Äitiyspakkauksesta saa osan mutta haluaa sitä joitakin itsekkin ostaa. Vauva syntyy tosiaan talvella jotta talvivaatetusta kyselisin. Ja tarviiko synnärille mukaan siis vaan kotiinlähtö vaatteet vauvalle? Onko sairaalassa vauvoille sitten joitakin "lainavaatteita" vai eikö niitä omia jo pueta heti päälle?
Mitä muita varusteita kannattaa ostaa valmiiksi? Ei houkuttele heti lähteä vastasyntyneen kanssa kaupungille pyörimään. Yhdistelmävaunut ja pinnasänky patjoineen on jo ostettu. Samoin hoitopöytä+ alusta, turvakoppa autoon, parit tuttipullot, sitteri ja joitakin potkupukuja. Käytettynä olen ostanut sängyn, vaunut ja sitterin sekä turvakopan autoon.
Kiitos tuhannesti jos jaksatte vastailla amatöörille :)
Kommentit (25)
Meillä vauva oli ihan ekat päivät kokoa 50, sitten 56 joka meni muutamassa viikossa pieneksi. Nyt kolmikuisena tämä 7 kg tytönjötkäle käyttää 68-koon vaatteita. Riippuu ihan vauvasta mitä tahtia kasvaa. Vauvat sotkevat paljon, joten kannattaa varata tarpeeksi vaatetta.
Rintapumppu oli ainakin itsellä hyvä alkuun kun tuli paljon maitoa, pumppasin sitä talteen niin että mies saattoi välillä syöttää. Sitten kun maidontulo parin viikon jälkeen tasaantui, en enää saanut pumpattua, vaan se mitä on, menee suoraan vauvalle. Liivinsuojat on siinä alun maidonnousussa hyviä, minulla ainakin oli paidat, lakanat ja lattiat ihan maidossa kun sitä vaan tuli ja tuli.
Sukat ovat vauvalla ihan onneton keksintö, vauva potkii ne aina pois vaikka miten laittaisi. Potkarit ja puolipotkarit ovat fiksuimpia asustuksia.
Sairaalassa on vaatteita vauvalle, toki sairaalaan mukaan "kotiutumis" vaatteet :)
Hyvä "ohje" on että yksi vaate päällä, toinen pesussa ja kolmas kuivumassa.
Kietaisu bodyt on todella käteviä vastasyntyneellä ja itse tykkäsin puoli potkareista. Helppo vaihdella vaippaa ilman että täytyy hirveesti lasta pyöritellä :)
Ja kannattaa varmuuden vuoksi ostaa muutama korvikemaito valmiiksi. Kosteus puyhkeetkin on tullut meillä ainakin käyttöön.
Ja löytyyhän harsoja tarpeeksi?
Maidon kerääjä oli yksi asia minkä hankkisin jos voisin mennyttä muuttaa, olisi ollut käyttöä!
Sairaalassa taisi olla lainavaatteet. Mulla oli aikoinani parit 50 kokoa ja 56 muutamat 3-4. Vauva on tosi pieni ja 62 on aika reilu vastasyntyneelle. Et kannattaa noita pienempiäkin olla vaikka 2-3.
Äitiyspakkauksella pääsee mukavasti alkuun. Vauva kasvaa joten ei tarvita kasoja vaatteita eikä muutakaan roinaa. Tervettä maalaisjärkeä kehiin.