Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vaatteita vauvalle valmiiksi?

Vierailija
07.09.2014 |

Ensimmäinen lapsi on tulossa loppuvuodesta ja kokemusta ei juurikaan ole muidenkaan lapsista. :) Olen aika ulapalla lastenvaatteiden kanssa. Kuika paljon kannattaa hankkia etukäteen aina yhtä vaatekokoa ja mitkä Sinä olet kokenut hyödyllisimmiksi vaatteiksi? Esim. kuinka monta potkupukua kokoa 62 jotta aina on puhtaana ja pesussa? Ei viitsisi puolilleen tyhjääkään konetta pyörittää jatkuvasti. Ja mitä kokoja kannattaa ostaa eniten? Ihan vastasyntyneiden koosta 50-56 vauva kasvaa muutamassa viikossa ohitse, eikö niin? Entä muut koot?

Äitiyspakkauksesta saa osan mutta haluaa sitä joitakin itsekkin ostaa. Vauva syntyy tosiaan talvella jotta talvivaatetusta kyselisin. Ja tarviiko synnärille mukaan siis vaan kotiinlähtö vaatteet vauvalle? Onko sairaalassa vauvoille sitten joitakin "lainavaatteita" vai eikö niitä omia jo pueta heti päälle?

Mitä muita varusteita kannattaa ostaa valmiiksi? Ei houkuttele heti lähteä vastasyntyneen kanssa kaupungille pyörimään. Yhdistelmävaunut ja pinnasänky patjoineen on jo ostettu. Samoin hoitopöytä+ alusta, turvakoppa autoon, parit tuttipullot, sitteri ja joitakin potkupukuja. Käytettynä olen ostanut sängyn, vaunut ja sitterin sekä turvakopan autoon.

Kiitos tuhannesti jos jaksatte vastailla amatöörille :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 komppaa unipussia, tumpullisia bodeja, lanoshia ja kantoreppua (kantoliina vaatii kärsivällistä luonnetta).

meillä muuten käytettiin paljon sukkia, koska potkuhousujen sukkaosat oli liian löysiä ja vauva potki jalat niistä muuten pois ja kitisi "pussukassa" lahkeet tyhjinä. Käytettiin siis potkareiden ja sukkahousujen kanssa. Puolipotkuhousut ei pysyneet hoikan vauvan päällä millään. Vasta isompana pystyi käyttään niitä. 

Vierailija
2/25 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 23:30"]

Kaupat on auki myös synnytyksen jälkeen!! Myös nettikaupat. Ostat sitten,sitä mukaa, kun tarvitset. Oletko edes varma kumpi tulossa.. Ihan älytöntä kerätä etukäteen kaapit täyteen kamaa jota ei koskaan tarvitse.

[/quote]

Ei sitä voi etukäteen tietää missä kunnossa on synnytyksen jälkeen. Minulle tehtiin kiireellinen sektio ja en todellakaan ollut siinä kunnossa että olisin voinut shoppailla heti synnytyksen jälkeen. Kannattaa hankkia vaatteet valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 menee pitkään

Vierailija
4/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Kannattaako hankkia sellainen rintapumppu? Aikomukseni on imettää mutta eihän siitä koskaan tiedä onnistuuko. Ja kummat on parempia: kertakäyttöiset vaipat vai kestovaipat?

Vierailija
5/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kuinka paljon vaatteita tarvitsee riippuu paljolti vauvalta. Esikoinen puklaili paljon, kuopus taas kakkasi niin, ettei tuotokset pysynyt vaipassa. Pestävää siis riitti, ja jos kone ei pyörinyt tarpeeksi usein, saattoi tahrat jymähtää vaatteisiin. Äp:n vaatteet on tosi isoja, joten niiden varaan ei kannata jättäytyä. Äp:n talvihaalari on kokoa 68-74, joten pienempi haalari talveksi voi olla tarpeen. Synnärillä on lainavaatteita, ja omat mukaan kotiutuessa.

Vierailija
6/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäystä, vaatteita meillä oli aivan liikaa.. Tietysti kun tuttavilta saatiin halvalla, niin oli paljon sellaisiakin mitkä pesin, muttei kertaakaan kerennyt olla päällä. Muutamat vaate kappaleet jokaista koko on ihan on, saahan sitä sitten kaupasta lisää.

Vierailija
7/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat on maku asia, itse kyllä en voisi kuvitella että käyttäisin kestoja. Rintapumppu on ihan hyvä olla, jos varsinkin halvalla jostain saa. Se että miten pumppaus onnistuu, selviääkin vasta sitten kun sitä tekee :) ja toki ainakin meidän sairaalasta olisi saanut vuokrattua pumpun. Alkuun voi rinnat olla todella kipeät jos maito pakkautuu.

Vierailija
8/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoita jos nukkuu omassa sängyssä.

Vierailija
9/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni muistaakseni ekat 2kk koko 50, vauva taisi olla peräti lähes nelikuinen kun 56 jäi pieneksi. Nyt, vajaa 5-kuisena käyttää 62 tai 68, mutta housuista menee edelleen osasta jopa se 50... ja tämä oli ihan "normaalikokoinen" syntyessään 51cm ja 3,3kg. Alussa paskaa tuli kyllä urakalla ja monet bodyt selkää myöten likaisina eli niitä kannattaa varata. Kietaisubodyt ovat helpoimpia! Riippuu myös vauvasta onko kova puklailemaan (meillä oli, eli usein bodyt heti puklussa), tällöin jos haluaa puhdasta päälle, on hyvä olla niitä bodyja enemmän. Mutta me ei kyllä joka puklun jälkeen vaatetta vaihdettu, kunhan pyyhkäistiin puhtaaksi ja sillä hyvä :)

Vierailija
10/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinut lasten kanssa 56cm vaatteita paljon (pulauttelija ja niskakakkaaja) ja ne on menneet 2kk. Eli ainakin 10kpl bodeja ja 10kpl puolipitkareita, ja ehkä 3kpl umpinaisia (="sukallisia") yöpukuja vetoketjulla (1. Ei kärsivällisyys riittänyt 10 neppariin). Toisille ne 56cm on pieniä heti laitoksella ja menee hukkaan. Me hukuttiin 62cm vaatteisiin pitkään. Sukat ei ole meillä pysyneet jalassa kummallakaan, siksi puolipotkareita.

Ja kaikki ihanat potkarit jäi käyttämättä. Liian hankala vaate pukea.

Vierailija
11/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lastenvaatteet on kirppareilla halpoja, koska niistä on ylitarjontaa. Taloudellisesti ei ole iso juttu, vaikka niitä ostaisikin varalta enemmän, jos asia mietityttää. Pienet vaatteet eivät vie paljoa tilaakaan. 

Vaatteiden kokoa voi olla vaikea arvioida. Itselläni on olleet pitkät lapset, jotka ekana kuukautena ovat kasvaneet 6 cm, eli pienimmät ovat menneet lapsille päälle vain osastolla. Pidin osastollakin lapsilla omia vaatteita, koska tiesin etteivät ne söpöisimmät pikkuvaatteet välttämättä mene enää edes päälle kun pääsen kotiin. :D Vauva tuntui muutenkin jotenkin heti omammalta, kun päällä oli kauniit ja juuri oikean kokoiset, itse ostamani vaatteet + kauniit villasukat ja myssy. Kukaan osastolla ei sanonut siihen mitään, eikä se ole minkään säännön vastaista.

Vaatteiden menekkikin voi olla vaikea etukäteen ennustaa. Esikoinen olisi voinut olla parikin päivää samoissa vaatteissa, pienempi puklasi valehtelematta kahdeksat bodyt päivässä, eli joka syönnin jälkeen. Koska vaatetta oli jo, en tarvinnut puklunkestäviä vaatteita vauvalle, mut itselle oli haettava kuudenkympin pesun kestävää puklupaitaa, koska niitä piti vaihtaa itsellekin yhtenään jos ei halunnut haista. :)

Vaiposta; meillä kestovaippailu ei toiminut, koska pissa ei pysynyt vaipassa. Ei vaikka mitä fyllinkiä tungin sinne. Lapsen iho oli myös pissan jälkeen kuivaliinasta huolimatta aina kostea, mikä minusta oli ällöttävää. Siirryin sitten kertiksiin, ensin unien ajaksi ja sitten kokonaan, koska oli talvi ja oli työlästä yhtenään pestä pissattua haalaria ja makuupussia. Niitä vaippoja olisin mielelläni pessytkin, mutta se kaikki muu pissapyykki alkoi olla liikaa.  Toisen lapsen kohdalla en edes yrittänyt käyttää kestoja. Monilla kavereillani on ollut tämä ongelma, ja talous ja mielenkiinto ei ole kestänyt hankkia montaa eri vaippamerkkiä, niin että sieltä olisi löytynyt lapselle sitten juuri se sopiva, kun kertikset eivät käytännössä kertaakaan vuotaneet. Mutta monet kaverini ovat kestoilleet aivan menestyksekkäästi, kun ovat perehtyneet asiaan ja löytäneet oikeanlaiset vaipat lapsilleen. 

Vierailija
12/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää että kaikille nuo ihan pienet koot eivät käy heti pieneksi. Meille on tulossa pieni ja siro tyttö (alakäyrällä mennään) joten varmaankin on syytä hankkia myös noita pienempiä vaatteita. Luulen että kestovaippojen kanssa minulla ja miehellä ei riitä kärsivällisyys vaikka osa niitä suosiikin. Ainakaan aluksi kun kaikki muukin on meille uutta.

Vierailija
13/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat on auki myös synnytyksen jälkeen!! Myös nettikaupat. Ostat sitten,sitä mukaa, kun tarvitset. Oletko edes varma kumpi tulossa.. Ihan älytöntä kerätä etukäteen kaapit täyteen kamaa jota ei koskaan tarvitse.

Vierailija
14/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lääkärin mukaan on 100% varmaa että tyttö on tulossa. 4D:ssä näkyi selvästi sukupuoli. Enkä olekkaan ostamassa kaappia täyteen vaatetta, vaan sen vuoksi täällä kyselenkin, paljonko on riittävästi normaalisti? Minua ei huvita lähteä vauvan kanssa heti kaupungille ostoksille joten sen vuoksi haluan joitakin ostaa jo etukäteen.

Vierailija
15/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 senttisiä ei kannata ostella ihan kauheasti vaikka ne söpön pikkusia onkin. :) Vauvat tuppaa kasvamaan nopeasti ulos niistä tuossa vaiheessa. Meillä on ostettu uusia sitä mukaa kun vauva on kasvanut. Nyt toki helpompaa kun on aiemmilta lapsilta jäänyt.. muutamia uusia ostelen sillointällöin.

Ja sitähän voi käydä aina ostamassa lisää jos näyttää että vauva puklailee. :)

Kietaisubodyt ja puolipotkarit on ollu meillä suosikkeja. Ei tarvi pään yli vetää kakkapaitoja ja näppärästi vaihtaa vaipat, ei oo turhia nappeja tms.

Vierailija
16/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoketjulliset yöpuvut on tosi kätevät. Helppo vaihtaa vaippakin. Hankkisin niitä vaikka 5 kpl ja muutama kietaisubody ja muutamat housut. Sukkia? Talvihaalarikin varmaan tulee tarpeeseen tai sitten kaukaloon lämpöpussi.

Vierailija
17/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No ei se nyt sentään ihan älytöntä ole. :) Esimerkiksi tuttipullon ja korvikkeen tarve tulee perinteisesti ekaa kertaa myöhään illalla, kun vauva alkaa tankata ja tuntuu jatkuvasti nälkäiseltä, kaupat ei ole enää auki ja äitikin melko väsynyt. Pienet hömpsyt korviketta ja kaikki pääsevät nukkumaan on ihan varmasti sen arvoista, että on sijoittanut peräti vitosen tai kaksi vararuokintajärjestelmään. Samoin se rintapumpun tarve voi tulla äkillisesti ja yllättäen, ja silloin on ihanaa että se pumppu on, sitä on opetellut jotenkin jo käyttämäänkin ja taas on yksi ongelma vähemmän. 

Vaikka menisi ja ostaisi ihan kaiken tilpehöörin mitä markkinatalous vauvaperheelle tarjoaa, niin maailma ei siihen kaadu. Useimmat tavarat ovat kooltaan pieniä ja hinnaltaan edullisia asioita (jos ostaa käytettynä tai etsii tarjouksista) ja niistä on helppoa ja nopeaa päästä eroon jos niitä ei tarvitse. Se tavaroiden hankkiminen on monille osa loppuraskauden pesänrakennusviettiä ja tuo suurta mielihyvää. Se on ihan luonnollista ja auttaa orientoitumaan vauvan tuloon. :)

Vierailija
18/25 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostaisin vain pari kietaisubodya 50-56 ja parit saman koon potkuhousut sekä potkupuvut. Niillä pääsisi alkuun. Vasta kun näkee minkä kokoinen lapsi sieltä tulee, kannattaa ostaa enemmän vaatteita. Isompia vaatteita en hankkisi vielä yhtään. Talvivaatteista hankkisin alkuun vain jonkun 56 koon fleecepuvun ja samankokoisen pussimaisen toppapuvun.

Meillä vauva oli syntyessään normaalikokoinen, mutta ruumiinrakenne oli hoikka. Äitiyspakkauksen vaatteista pystyi käyttään vain pienimpiä potkareita. Vaatteista parhaiten istui vain tietyt merkit. Sit Kaikki hoki miten tarvii paljon vaihtovaatteita puklujen ja kakkojen varalta. Me ei tarvittu, kun vauva oli pitkään "sisäsiisti". Toisin sanoen vauvat voi olla niin erilaisia. Sen tietää vasta sitten kun näkee millainen se oma on. 

Samoin välineistä ostaisin vaan rintapumpun ja pienen koliikkituttipullon sekä muutamia harsoja. Mulla turhiksi osoittautuvat maidonkerääjä, imetystyyny, liivinsuojat ja suureksi osaksi myös äitiyspakkaus! Paitsi kestovaipat oli mahtava "löytö" siitä. Tosin tajusin niiden käytön vasta myöhemmin. Mut ois ollu niin helppo käyttää ihan vastasyntyneelle, kun pissat ja kakat on tosi pieniä. Hyvä hoitolaukku puolestaan oli monien reissujen pelastus.

Vierailija
19/25 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vaate- ja varustehankinta on makuasioita kun riippuvat paljon vanhemmista ja lapsesta. Pienten vaatteita saa käytettynä edullisesti niin musta mieluummin vähän enemmän kuin liian vähän. Mielestäni yksi päällä, yksi pesussa ja yksi kuivumassa on liian vähän tai olisi ainakin meillä ollut kun paljon puklaavilla vauvoilla asut on voineet sotkeutua samantien vaikken ole edes ihan joka tahrasta vaihtanut niin kylllä asuja kuluu. Mutta toki vauva voi olla myös vähän liian suuressa vaatteessa, joten sinänsä ei ole katastrofi jos vaikka 50 kokoisia ei ole paljon. Villaiset ja silkkiset vaatteet ovat vauvoilla ihania ja mukavia. Suosittelen hankkimaan ainakin joitakin bodyja ja tai haalareita, joissa on tumput mukana. Varsinaiset vauvantumput eivät välttämättä pysy hyvin käsissä ja meillä varsinkin esikoinen raapi itseään kovasti ihan pienenä (kynsiä ei saa leikata parilla ekalla viikolla). Suosittelen myös kokeilemaan unipussia, itse tykkäsin esikoisen kanssa kovasti, kuopuksen kanssa jäi vähemmälle käytölle kun olen halunnut pukea hänet niin, että on ollut lähes aina kantokunnossa kun on kannettu paljon liinassa ja kantorepussa. Suosittelen hankkimaan hyvän pitkän kantoliinan ja esim. manducan tai tulan kantorepuksi. Jumppapallo oli myös todella hyvä mahavaivaisen esikoisen kanssa.  Meillä pinnistä ei ole tarvittu kun vauvat on ollet vieressä sängyssä. Musta ihan ehdottomasti helpompaa niin, oisin ihan raunio jos öisin pitäisi jatkuvasti nousta sängystä. Meillä kuopuksen kanssa myös suihkuliina on ollut ihana, oli tosi kätevää kun pystyi itse peseytymään samalla kun pesi vauvan, amme tuli jatkuvaan käyttöön vasta kun vauva alkoi istua kunnolla.

Mietin vielä kun kirjoitit täysistä koneista, että kai tiedät, että voi pestä sekaisin omia ja vauvan vaatteita. Itse kyllä käytän vähintään 60 asteen lämpötilaa vauvanpyykille (paitsi tietenkin villa ja sillki niille sopivilla ohjelmilla). Itse olen lähes täyskestoillut kahden lapseni kanssa. Sopii meille erinomaisesti. Itse sanoisin, että esim. äitiyspakkauskestoja kannattaa ehdottomasti kokeilla ja käyttää vaikkei muuten kestoilisikaaan, siellähän ne muun pyykin mukana peseytyvät. Toisaalta jos haluaa enemmän kestoilla niin silloin asiaan kannattaa perehtyä aika tarkkaan ja kuvioita voi joutua muuttamaankin, kaikille vauvoille eivät kaikki vaippamateriaalit nimittäin sovi. Meillä on ollut niin, että pienille on pitänyt aina laittaa kuivaliina vaippaan (coolmaxia olen lähinnä käyttänyt) niin vaippapepun iho on pysynyt hyvänä, joillakin toisilla vauvoilla voi sitten olla toisin. Kestovaippoja on monenlaisia ja se tavallaan tekee asiasta monimutkaisen mutta toisaalta sitten on vaihtoehtoja jos jonkinlaisia kaikenlaisille vauvoille. Olen kuopusta myös vessattanut paljon pienestä asti ja se on ollut tosi mukavaa ja helppoa kun ensi kuukausien jälkeen meillä ei ole kakkoja tullut vaippoihin kuin ehkä kerran viikossa vaikka vatsa toimii päivittäin useammankin kerran.

Perusrintapumpun saa vaikka prismastakin mutta jos tulee tilanne, että on oikeasti pumpattava kaikki maito vauvalle kannattaa ostaa/vuokrata hyvä pumppu, jolla saa sähköisesti kummatkin rinnat pumpattua. Liivinsuojat ovat myös tärkeitä imettävälle äidille ja musta kestot ovat olleet paljon parempia kuin kertsit. Erityisesti suosittelen bambuisia, ovat ihanan pehmeät. Myös lansinoh merkkistä lanoliinia kannattaa varata kipeitä rinnanpäitä varten jo etukäteen. Liivinsuojina olen itse jonkin verran käyttänyt myös kertakäyttöisiä kun ne on ollut reissussa helppo kipata roskikseen. Kuopuksen kanssa maidontulo tasaantui nopeasti, esikoisen kanssa tarvitsin liivinsuojia pitkään. Ja harsoja voi surutta hankkia paljon. Jos ei tarvitsekaan niin ne voi käyttää vaikka pölyjen pyyhintään. Niitä kuluu alustoina, puklurätteinä, vaipatuksessa (jos kestoilee).

Vierailija
20/25 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö oli 45 cm ja pienet koot menivät pitkään. Aventin rintapumppu se on paras voi pumpata yhdellä kädellä. Lapseni oli ihan täysiaikainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän