Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkötupakointi bussissa

Vierailija
07.09.2014 |

Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa?

Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä.

Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan.

Mitä mieltä te olette?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:29"]

Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa? Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä. Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan. Mitä mieltä te olette?

[/quote] Tupakkanatsi asialla. Milta vesihoyry haisee? Mita kuluja sinulle sinulle tulee vesihoyrysta ilmassa? Minun sahkotupakkani on musta, kynan nakoinen, ihan hyvin voisin sinua harhautta etka saisikaan migreenia.
[/quote]

Luitko aloitusta tarpeeksi tarkasti. Sanoin että JOTKIN maut haisevat, ja että aiheuttavat PIENTÄ päänsärkyä. Kuluilla tarkoitin sitä, että jos astmaatikko saa samasta höyrystä kohtauksen mistä minä saan päänsärkyä, ja pahimmassa tapauksessa vaatii muutakin hoitoa kuin astmapiippua, maksaako polttelija lääkärikulut? Päänsärky tulee hajusta, ei siitä miltä sun sähkötupakkas näyttää

Ap

Vierailija
22/35 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:29"]

Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa? Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä. Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan. Mitä mieltä te olette?

[/quote] Tupakkanatsi asialla. Milta vesihoyry haisee? Mita kuluja sinulle sinulle tulee vesihoyrysta ilmassa? Minun sahkotupakkani on musta, kynan nakoinen, ihan hyvin voisin sinua harhautta etka saisikaan migreenia.
[/quote]

Luitko aloitusta tarpeeksi tarkasti. Sanoin että JOTKIN maut haisevat, ja että aiheuttavat PIENTÄ päänsärkyä. Kuluilla tarkoitin sitä, että jos astmaatikko saa samasta höyrystä kohtauksen mistä minä saan päänsärkyä, ja pahimmassa tapauksessa vaatii muutakin hoitoa kuin astmapiippua, maksaako polttelija lääkärikulut? Päänsärky tulee hajusta, ei siitä miltä sun sähkötupakkas näyttää

Ap
[/quote] lisään vielä ihan tarkennukseksi ketkä luulevat minun olevan jokin "tupakkanatsi" kuten aikaisemmin analysoitiin, että poltan itse ihan säännöllisesti, mutta en sähkötupakkaa, joten mistään tupakkavastaisuudesta tässä ei ole kyse, vaan siitä, missä ihmiset sitä tupakkaa vetävät.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkalain mukainen tupakointikielto ei koske sähkötupakan käyttöä.

http://yle.fi/uutiset/sahkotupakkaa_ei_sovi_imutella_busseissa/5071524

Vierailija
24/35 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että ihmiset kuvittelee saavansa sähkötupakoida missä vain. Eikö se mene "ei tupakointia" kieltoihin? Sehän on tupakointia vai mitä muuta se on?

Vierailija
25/35 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps onko jollain muulla ongelma mobiiliversion kanssa, ku ei teksti tykkää mennä kuin haluaisi

Ap

Vierailija
26/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:01"]

"Huomenta, Kyllä kaikki tupakointi on kielletty bussissa! Terveisin Vainion Liikenne Taito Vainio" Ap

[/quote]Kai siellä on asianmukaiset kieltotekstit myös?
[/quote]

En ole nähnyt

Vierailija
27/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sähkötupakoitsija sitten siivoamaan, kun oksennan hajusta? Olen raskaana.

Vierailija
28/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:14"]

Tuleeko sähkötupakoitsija sitten siivoamaan, kun oksennan hajusta? Olen raskaana.

[/quote]Siivoaako kaikki muutkin hajun tuottajat sun jälkesi?

Vierailija
29/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:14"]

[/quote]Siivoaako kaikki muutkin hajun tuottajat sun jälkesi?

[/quote]

Normaalisti on mahdollista lähteä muualle.

Vierailija
30/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:20"]

Ulostulevassa höyryssä on mm. formaldehydiä, jolle jotkut ovat allergisia. Lisäksi mahdollisesti glyseriiniä, pakkasnesteen ainesosaa (en pysty nyt googlata) , nikotiinia jne. Se siitä vesihöyrystä.

[/quote]Mä autan sua

"Glyserolia käytetään esimerkiksi ihovoiteissa, hammastahnoissa ja tupakassa kosteutta sitovana aineena. Muoveissa glyseroli toimii pehmentimenä, liimoissa se estää kovettumista ja sokereissa kivettymistä. Kotioloissa glyserolia käytetään muun muassa puhallettavien saippuakuplien vahvistajana.[1] Lisäksi räjähdysaineteollisuus käyttää sitä nitroglyserolin eli trinitroglyseriinin valmistukseen, jota saadaan kun glyseroli esteröityy typpihapon kanssa. Elintarvikkeiden lisäaineena glyserolia käytetään sakeuttamisaineena ja kosteudensäilyttäjänä ja sen E-koodi on E 422. Glyserolia myydään apteekeissa."

Lähde: wikipedia

Vierailija
31/35 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:57"]En ymmärrä, että ihmiset kuvittelee saavansa sähkötupakoida missä vain. Eikö se mene "ei tupakointia" kieltoihin? Sehän on tupakointia vai mitä muuta se on?
[/quote]

No kun ei se oo varsinaista tupakointia. Siinä ei polteta tupakkaa, vaan sähkösavuketta, joita kutsutaan virheelliseksi sähkötupakeiksi, vaikka itse tupakkaa siinä ei oo.

Ite poltan tupakkaa, mut mulle tulee päänsärkyä helposti sähköröökin hajusta. Vaikka ei varsinaisia rajotuksia tai sääntöjä oo, niin mun mielestä on huonokäytöksistä polttaa sitä suljetuissa tilanteissa. Vähän sama ku suihkuttelis hajuvettä.

Vierailija
32/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Siis tiiän että on vanha ketju mut mäki nään joka päivä jonkun juomassa kaljaa ja polttamassa sähkötupakkaa

Vierailija
33/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakkalaki, sähkötupakan käyttäminen on kiellettyä samoissa paikoissa kuin tupakan polttaminenkin.

Eli busseissa ei saa polttaa sähkötupakkaakaan!

Vierailija
34/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkalaista tekstiote:

Tupakointikieltojen soveltaminen

Mitä tässä luvussa säädetään tupakoinnista ja tupakansavusta, sovelletaan myös poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen polttamiseen ja sähkösavukkeen käyttämiseen sekä niistä syntyviin savuihin, höyryihin ja hiukkasiin.

74

Yleiset tupakointikiellot

Tupakoida ei saa:

1) rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä;

Kieltolistan loppupuolella tämä:

Tupakoida ei myöskään saa yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisällä, kun siellä oleskelee alle 15-vuotias. Kielto ei koske kulkuneuvossa olevaa asuintilaa.

Ja kesää ajatellen kannattaa huomioida tämä:

6) yleisellä uimarannalla toukokuun alusta syyskuun loppuun; yleisellä uimarannalla tarkoitetaan uimarantaa, jossa kunnan terveydensuojeluviranomainen odottaa huomattavan määrän ihmisiä uivan ja josta on tehtävä terveydensuojelulain (763/1994) 13 :n 1 momentin 2 kohdan mukainen ilmoitus. (13.4.2022/283)

Vierailija
35/35 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tupakkalain mukainen tupakointikielto ei koske sähkötupakan käyttöä.

http://yle.fi/uutiset/sahkotupakkaa_ei_sovi_imutella_busseissa/5071524

Kyllä vaan koskee, sopii mennä katsomaan tekstit sieltä tupakkalaista.