Sähkötupakointi bussissa
Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa?
Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä.
Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (35)
sähkötupakointi ei ole tupakointia vaan höyryttelyä. Mutta en silti höyryttelisi bussissa. Joissain baareissa höyrttelen, jos tiedän, että siellä saa niin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:01"]
"Huomenta, Kyllä kaikki tupakointi on kielletty bussissa! Terveisin Vainion Liikenne Taito Vainio" Ap
[/quote]Kai siellä on asianmukaiset kieltotekstit myös?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:29"]
Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa? Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä. Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan. Mitä mieltä te olette?
[/quote] Tupakkanatsi asialla. Milta vesihoyry haisee? Mita kuluja sinulle sinulle tulee vesihoyrysta ilmassa? Minun sahkotupakkani on musta, kynan nakoinen, ihan hyvin voisin sinua harhautta etka saisikaan migreenia.
[/quote]Et sä kyllä mitään pelkkää vesihöytyä höyryttele.
Toinen höyryttelijä
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:42"]
Onko sähkötupakointi sallittua pitkän matkan ja paikallisliikenteen busseissa? Kuljen itse molemmilla busseilla päivittäin ja bussissa on usein henkilö, joka polttaa sähkötupakkaa, eikä kukaan puutu siihen koskaan. Minua ei sähkötupakointi häiritse suuresti, mutta jotkin "maut" haisevat aivan kamalalta ja aiheuttavat pientä päänsärkyä. Voiko sähkötupakasta erittyvä höyry voi aiheuttaa astmaatikoille tai migreenipotilaille oireita? Kuka tässä tilanteessa korvaa aiheutuneet kulut? Kumman velvollisuus on poistua tilanteesta? Minun mielestäni polttelijan. Mitä mieltä te olette?
[/quote] Tupakkanatsi asialla. Milta vesihoyry haisee? Mita kuluja sinulle sinulle tulee vesihoyrysta ilmassa? Minun sahkotupakkani on musta, kynan nakoinen, ihan hyvin voisin sinua harhautta etka saisikaan migreenia.
[/quote]Et sä kyllä mitään pelkkää vesihöytyä höyryttele.
Toinen höyryttelijä
[/quote]vesihöytyä= vesihöyryä, jos joku ei tajunnut
Ulostulevassa höyryssä on mm. formaldehydiä, jolle jotkut ovat allergisia. Lisäksi mahdollisesti glyseriiniä, pakkasnesteen ainesosaa (en pysty nyt googlata) , nikotiinia jne. Se siitä vesihöyrystä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:20"]
Ulostulevassa höyryssä on mm. formaldehydiä, jolle jotkut ovat allergisia. Lisäksi mahdollisesti glyseriiniä, pakkasnesteen ainesosaa (en pysty nyt googlata) , nikotiinia jne. Se siitä vesihöyrystä.
[/quote]Glyseriiniä on paljon muussakin kuin pakkasnesteessä, esim elintarvikkeisssa ja kosmetiikassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:57"]En ymmärrä, että ihmiset kuvittelee saavansa sähkötupakoida missä vain. Eikö se mene "ei tupakointia" kieltoihin? Sehän on tupakointia vai mitä muuta se on? [/quote] No kun ei se oo varsinaista tupakointia. Siinä ei polteta tupakkaa, vaan sähkösavuketta, joita kutsutaan virheelliseksi sähkötupakeiksi, vaikka itse tupakkaa siinä ei oo. Ite poltan tupakkaa, mut mulle tulee päänsärkyä helposti sähköröökin hajusta. Vaikka ei varsinaisia rajotuksia tai sääntöjä oo, niin mun mielestä on huonokäytöksistä polttaa sitä suljetuissa tilanteissa. Vähän sama ku suihkuttelis hajuvettä.
[/quote]Oon aika pitkälti kanssasi samaa mieltä. Itse höyryttelen, mutta vain niissä paikoissa, joissa tupakointikin on sallittu. Poikkeuksen tekee ravintolat, joissa höyryttely sallitaan ja oma koti.
[/quote]
Uusimmissa tutkimuksissa (julkaistu mm New York Timesissa viime keväänä) mainittiin formaldehydistä, että..
..Researchers used an EGO Twist battery (variable voltage) and a top-coil clearomizer (with unknown resistance, thus unknown wattage delivery). At 3.2 and 4.0 volts, formaldehyde levels were 13-807 times lower compared to tobacco cigarettes..
Eli varmaan yhtä paljon formaldehydia voi saada, jos nuuhkaisee juuri ostettua t-paitaa, ennenkuin se on kertaakaan pesty. En tiedä miten vaatekauppojen työntekijät selviytyvät ilman sairastumisia..
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:14"]
Tuleeko sähkötupakoitsija sitten siivoamaan, kun oksennan hajusta? Olen raskaana.
[/quote]Siivoaako kaikki muutkin hajun tuottajat sun jälkesi?
[/quote]
Normaalisti on mahdollista lähteä muualle.
[/quote]
Ai kesken bussimatkan, jos edessä istuu vaikka parin päivän känniputken vetänyt nuori mies, joka on edelliset päivät viettänyt asunnossa, jossa tupakoidaan sisällä? Miten se eroaa tästä sähkötupakasta muuten kuin että haisee vielä etovammalle? En itsekään kannata sähkötupakointia julkisissa, mutta ärsyttävä peustelu tuo raskaus.
Sähkötupakointia ei koske samat rajoitteet kun tupakointia. Itse en höyryttele julkisissa tai muissakaan yleisissä sisätiloissa koska ymmärrän että höyry voi olla häiritsevää. Baareissa kysyn henkilökunnalta lupaa ja sen mukaan toimin. Ulkotiloissa höyryttelen miten huvittaa.
Onhan se tökeröä höyrytellä bussissa mutta tuskin mitään korvauksia pitää maksaa. Eihän hajuvedenkään käyttäjän pidä maksaa korvauksia jos joku siitä hajusta saa jonkun reaktion.
Kannattaisi ehkä vaan pyytää tätä matkustajaa olemaan höyryttelemättä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:44"]
[/quote]
Uusimmissa tutkimuksissa (julkaistu mm New York Timesissa viime keväänä) mainittiin formaldehydistä, että..
..Researchers used an EGO Twist battery (variable voltage) and a top-coil clearomizer (with unknown resistance, thus unknown wattage delivery). At 3.2 and 4.0 volts, formaldehyde levels were 13-807 times lower compared to tobacco cigarettes..
Eli varmaan yhtä paljon formaldehydia voi saada, jos nuuhkaisee juuri ostettua t-paitaa, ennenkuin se on kertaakaan pesty. En tiedä miten vaatekauppojen työntekijät selviytyvät ilman sairastumisia..
[/quote]Mikset ottanut vertaukseen perusakkua.
Tulipas teksti yhteen pötköön! Mikä lie vikana. Pätkin kyllä tekstiä.
Ap
Ei saa polttaa. Sähkötupakointi on kielletty samalla tavalla kuin tupakointi.
Ei oo mikään oikeus bussissa vetää!!
Voisit ehdottaa hänelle laadukkaista luontaihoitoloista saatavaa homeopaattista sähkö tupakkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:30"]Ei saa polttaa. Sähkötupakointi on kielletty samalla tavalla kuin tupakointi.
[/quote]
No ei ainakaan lainsäädännössä, mutta monet yritykset (esim. baarit) noudattavat siihen samaa linjaa kuin tupakkaan. Aloittajan pitää kysyä bussifirmasta saako heidän autossa sähkötupakoida.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:30"]Ei saa polttaa. Sähkötupakointi on kielletty samalla tavalla kuin tupakointi.
[/quote]
No ei ainakaan lainsäädännössä, mutta monet yritykset (esim. baarit) noudattavat siihen samaa linjaa kuin tupakkaan. Aloittajan pitää kysyä bussifirmasta saako heidän autossa sähkötupakoida.
[/quote]
Pitääkin lähettää Vainiolle heti vähän viestiä!
Sähkötupakka on perseestä, hankkikaa elämä!
"Huomenta,
Kyllä kaikki tupakointi on kielletty bussissa!
Terveisin
Vainion Liikenne
Taito Vainio"
Ap