Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vilkas taapero vaan juoksentelee ulkona ympäriinsä eikä tottele! Valjaat?

Vierailija
07.09.2014 |

Meillä erittäin vilkas alle 2-vuotias ja ihmetyttää kun näkee tuon ikäisiä itse kävelemässä vaikka kaupungilla. Niin nätisti kulkevat vieressä kun kädestä pitää kiinni ja ilmankin! Meidän lapsi vaan juoksentelee sinne tänne ja saa kauhean hepulin jos ottaa kädestä ja ohjaa minne suuntaan pitää mennä! Pitäiskö ostaa sellaset lasten valjaat? Tykkäisi kävellä itse, mutta kun siitä ei vaan tule mitään. :/

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
2/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valjaat. Parempi se, että lapsi on jotenkin hallinnassasi kuin, että juoksee vahingossa vaaraan. Mulla oli rattaissa valjaat, että sain esikoiseni pysymään rattaissa edes hetken paikoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kolme sivua ja näkee sitten sen toisenkin ilman upittelua. :D

Vierailija
4/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas!

Vierailija
5/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoistyttö on ollut juuri tuollainen. Ihan katastrofi missä ikinä mentiin käymään. Ei todella viihtynyt rattaissa (paitsi kuukauden 6-7 kk iässä kun oppi istumaan ja se oli hienoa hetken). Sitten lähti konttaamaan, kävelemään 10 kk ja siitä alkoi vauhti. Liikuntaa on tarvinnut aina ja tarvitsee, että pysyy hyvällä päällä. Onkin nyt 10 v iässä kilpaurheilua harrastava. Parin kolmen tunnin treenit vie ylimääräiset energiat :) Mutta siis vilkas on, mutta järkeä on tullut vuosien myötä. Toka meillä on itse rauhallisuus ja vieläpä poika! Olen joutunut patistamaan liikuntaan jne. Kolmas onkin sitten taas villi. Tyttö jälleen ja alkoi kiipeillä jo 9 kk! Siinä ei sitten ollutkaan järjen hiventä mukana. Ja mihinkään ei jaksaisi mennä tytön kanssa, koska rimpuilee sylissä, ei istu paikoillaan, rattaissa seisoo, syö seisten, juoksee karkuun jne. Lohduttaa ainoastaan tieto, että rauhoittuu joskus Suht järkevään muotoon :) Onhan aika haastava yhdistelmä : vilkkaus, uteliaisuus ja tulistuva määrätietoinen luonne. Huh.

Vierailija
6/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen valjaita. Nyt meillä vajaa kolmevuotias potkulautailee valjaiden kanssa. On todella näppärä tapa päästä reippaasti eteenpäin pitkiäkin matkoja ilman rattaita. Ilman valjaita vauhti kiihtyy liiaksi eikä osaa varoa vielä kunnolla autoja

Vierailija
7/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kyllä mitään jakoa mennä ravintolaan nuorimmaisen kanssa. Kestää paikallaan oloa noin 5 minuuttia. Kiellot ja muut ovat aivan turhia. Vetää kunnon raivarit eikä sitten ravintolan muita maksavia asiakkaita kyllä kiinnosta, että pitääkö se äiti nyt päänsä siinä, että istutaan nätisti ja syödään vai ei. Ei näille kovin tempperamenttisille ja vilkkaille lapsille täydy opettaa kahvila ja ravintolakulttuuria 2v muiden asiakkaiden kustannuksella vaan voi sitten vähän myöhemmin kun järkeä tullut lisää paneutua asiaan. 

Vierailija
8/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu että nämä vilkkaiden lasten vanhemmat aina kuvittelevat että heidän lapsensa on erityisen vilkas ja meidän joiden lapset osaavat käyttäytyä ovat rauhallisia!?

Kyllä nämä meidänkin lapset ovat vilkkaita, mutta meillä on panostettu kasvatukseen ja johdonmukaisuuteen.

Vierailija
9/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:46"]No juu... Miten opetat vilkkaan 9 kk ikäisen vauvan olemaan kävelemättä ja kiipeilemättä joka paikkaan? Meidän ei ainakaan tajunnut varoa mitään. Nyt on 1v2kk ja kiipeää mm. puolapuut ylös asti itse. Miten opetat että tippuminen sattuu vai olisko niin, että on parempi pitää vaikka valjaissa ettei pääse kiipeämään/tippumaan/ryntäämään alas jostain? Nimittäin ei ole haaste päästä tuoleille, sohvien päälle, pianon päälle, kirjahyllyyn, keittiön kaappeihin jne. Ja kerrottakoon et lapset ovat eri tavalla sinnikkäitä. Toinen yrittää kerran ja luovuttaa kun kielletään. Toinen yrittää tuhat kertaa ennen kuin luovuttaa. On kokemusta molemmista omissa lapsissa. Ei ole kyse siitä, ettei kasvateta. On vaan himppasen vaikeaa esim. tehdä kotitöitä kun 9 kk vauva on sekunneissa sohvalla kävelemässä. Oletko yrittänyt puhua järkeä 9 kk ikäiselle :D Jopa 4 v voi unohtaa ettei saa kiivetä johonkin kun oikein innostuu/riehuu.
[/quote]
No oma 9kk ikäinen on saanut kävellä sohvalla ja kiipeillä minkä kerkeää, tietty itse olen tätä kiipeilemistä valvonut, paitsi esim. Sohvalla on saanut kävellä yksinkin. voisiko teidän ongelma olla liika kontrollointi ja sitten ette saa lapsianne rauhoittumaan koskaan kun aina kielletään...? Liika ei kuluu, tiedättehän.

Vierailija
10/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ja piti lisätä, että tuo minun 9 kk kiipeilyn jne aloittanut, nyt reilu 1 v ei todellakaan ymmärrä varoa autoja vaan kävelisi suoraan autotielle. Ei vaikka kuinka selittäisin. Ainut vaihtoehto on kantaa pois, koska kädestä kiinni ottaminen aiheuttaa reaktion, jossa lapsi heittäytyy maahan velttona koska ei saa haluamaansa. Ja jälleen - ei tehoa puhe. Ja kyllä, itkukin on taattu. Ja nyt minä haluankin teiltä vinkkejä miten kasvattaa hyväkäytöksinen 9kk-1v3kk, joka liikkuu kuin isommat lapset eli kävelee, juoksee, kiipeää jne. Miten selitätte liikenteen riskit ja kädestä pitämisen tärkeyden?

Vierailija
11/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:46"]No juu... Miten opetat vilkkaan 9 kk ikäisen vauvan olemaan kävelemättä ja kiipeilemättä joka paikkaan? Meidän ei ainakaan tajunnut varoa mitään. Nyt on 1v2kk ja kiipeää mm. puolapuut ylös asti itse. Miten opetat että tippuminen sattuu vai olisko niin, että on parempi pitää vaikka valjaissa ettei pääse kiipeämään/tippumaan/ryntäämään alas jostain? Nimittäin ei ole haaste päästä tuoleille, sohvien päälle, pianon päälle, kirjahyllyyn, keittiön kaappeihin jne. Ja kerrottakoon et lapset ovat eri tavalla sinnikkäitä. Toinen yrittää kerran ja luovuttaa kun kielletään. Toinen yrittää tuhat kertaa ennen kuin luovuttaa. On kokemusta molemmista omissa lapsissa. Ei ole kyse siitä, ettei kasvateta. On vaan himppasen vaikeaa esim. tehdä kotitöitä kun 9 kk vauva on sekunneissa sohvalla kävelemässä. Oletko yrittänyt puhua järkeä 9 kk ikäiselle :D Jopa 4 v voi unohtaa ettei saa kiivetä johonkin kun oikein innostuu/riehuu.
[/quote]
No oma 9kk ikäinen on saanut kävellä sohvalla ja kiipeillä minkä kerkeää, tietty itse olen tätä kiipeilemistä valvonut, paitsi esim. Sohvalla on saanut kävellä yksinkin. voisiko teidän ongelma olla liika kontrollointi ja sitten ette saa lapsianne rauhoittumaan koskaan kun aina kielletään...? Liika ei kuluu, tiedättehän.
[/quote]
Lisään vielä että itse opetan että sattuu niin että sanon lapselle: " sieltä tippuu, ai ai sattuu, tulee itku" silloin kun lapsi satuttaa itsensä, kerron että nyt sattuu, sattuuko pyllyyn, tipuit..kaaduit yms. Oppii ja ymmärtää. Joskus asiat täytyy kokea kantapään kautta, jos kyse ei ole hengenvaarasta on turha kieltää. Esim. Nurmikolla juokseminen ei ole vaarallista tai 50cm korkella sohvalla kävely.

Vierailija
12/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valvot 9 kk ikäisen sohvalla kiipeilyä samalla kun teet ruokaa keittiössä ja sinulla on muitakin lapsia?

Vierailija
13/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan puhunut nurmikolle juoksemisesta? Vaan liikenteen sekaan. Ja kyllä satuttaa voi aika pahasti jos tippuu sohvalta huonosti. Pää edellä, niskoilleen, selälleen jne. Kyllä meillä on liikkua annettu - haaste on juuri vilkkaan lapsen vahtiminen. Varsinkin kun on muutakin tekemistä usean lapsen huushollissa.

Vierailija
14/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:50"]Ai, ja piti lisätä, että tuo minun 9 kk kiipeilyn jne aloittanut, nyt reilu 1 v ei todellakaan ymmärrä varoa autoja vaan kävelisi suoraan autotielle. Ei vaikka kuinka selittäisin. Ainut vaihtoehto on kantaa pois, koska kädestä kiinni ottaminen aiheuttaa reaktion, jossa lapsi heittäytyy maahan velttona koska ei saa haluamaansa. Ja jälleen - ei tehoa puhe. Ja kyllä, itkukin on taattu. Ja nyt minä haluankin teiltä vinkkejä miten kasvattaa hyväkäytöksinen 9kk-1v3kk, joka liikkuu kuin isommat lapset eli kävelee, juoksee, kiipeää jne. Miten selitätte liikenteen riskit ja kädestä pitämisen tärkeyden?
[/quote]

Omani olen opettanut kiertämään autot kauhistelemalla, jos lapsi menee tielle näytän kauhistuneelta, liioittelen, kamala! ja haen kädestä pitäen pois, kerron lyhyin lausein, en selittämällä että, auto ajaa päälle, sattuu. Kun auto ajaa lähelle, sanon tule äkkiä auto tulee, lapsi juoksee jalkoihin turvaan.

Vierailija
15/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:56"]Ei kai kukaan puhunut nurmikolle juoksemisesta? Vaan liikenteen sekaan. Ja kyllä satuttaa voi aika pahasti jos tippuu sohvalta huonosti. Pää edellä, niskoilleen, selälleen jne. Kyllä meillä on liikkua annettu - haaste on juuri vilkkaan lapsen vahtiminen. Varsinkin kun on muutakin tekemistä usean lapsen huushollissa.
[/quote]

No olen vaan nähnyt kiellettävän lasta juoksemasta ettei vaan kaadu. Lapsista tulee kai ylivilkkaita jos ei saa edes sohvalla kävellä, onpa vaarallista. Huh. Sitä voi vaikka kaatuakkin pahasti, ihan kävellessä.

Vierailija
16/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no ei todella ole kyse normaalin liikkumisen rajoittamisesta meillä. Meillä 3v on osannut ajaa ilman appareita pyörällä. 2 v appareilla. Liikkumista on tuettu kyllä. Ja hyppiä on saanut, juosta jne. Liikunnallisia harrastuksia on ollut 1 v alkaen. Mutta ei auta siihen, että vilkas lapsi tekee ennen kuin ajattelee! Tulisen temperamentin omaava kieltäytyy tottelemasta äänekkäästi. Sinnikäs testaa sääntöjä ja venyttää aikuisen pinnaa tuhat kertaa.

Vierailija
17/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:50"]Ai, ja piti lisätä, että tuo minun 9 kk kiipeilyn jne aloittanut, nyt reilu 1 v ei todellakaan ymmärrä varoa autoja vaan kävelisi suoraan autotielle. Ei vaikka kuinka selittäisin. Ainut vaihtoehto on kantaa pois, koska kädestä kiinni ottaminen aiheuttaa reaktion, jossa lapsi heittäytyy maahan velttona koska ei saa haluamaansa. Ja jälleen - ei tehoa puhe. Ja kyllä, itkukin on taattu. Ja nyt minä haluankin teiltä vinkkejä miten kasvattaa hyväkäytöksinen 9kk-1v3kk, joka liikkuu kuin isommat lapset eli kävelee, juoksee, kiipeää jne. Miten selitätte liikenteen riskit ja kädestä pitämisen tärkeyden?
[/quote]

Omani olen opettanut kiertämään autot kauhistelemalla, jos lapsi menee tielle näytän kauhistuneelta, liioittelen, kamala! ja haen kädestä pitäen pois, kerron lyhyin lausein, en selittämällä että, auto ajaa päälle, sattuu. Kun auto ajaa lähelle, sanon tule äkkiä auto tulee, lapsi juoksee jalkoihin turvaan.
[/quote]

Voi kun se toimisikin kaikilla.. :/

Vierailija
18/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v ryntäilee kuin päätönkana, saattaa jonkin matkaa kävellä nätisti ja pitää kädestä kiinni, mutta saattaa tempaista itsensä irti koska vaan jos huomaa jotain kiinnostavaa, kun otat kiinni heittäytyy maahan huutamaan ym.ym.
Virtaa riittää juoksee koko päivän, aamusta iltaan päiväunet vaan välillä, on kävellyt tarha matkatkin reilu kilometri.

Vierailija
19/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vilkas pikkuinen, joka ryntäilee aivan päättömästi ympäriinsä. Ei tajua vaaraa, menisi vaikka auton alle kun innostuu niin. Valjaat olen kokenut hyväksi keinoksi hänen suojelemiseksi! Ainiin, hän on koira. Valjaat ja hihnat on eläimille, johdonmukainen opettaminen, kädestä kiinni pitäminen ja kuri sitten taas lapsille.

Vierailija
20/77 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huppista