Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini syö herkkuja lähes päivittäin, onko mitään tehtävissä?

Vierailija
07.09.2014 |

Kyseessä on 17-vuotias tyttö. Karkkipusseja menee useampi viikossa ja muutakin makeaa kuten suklaata, kakkua, leivoksia. Makeasta siis tykkää ja on kai koukussa siihen. Tytöllä on ylipainoa ehkä noin 10 kiloa, en tiedä tarkasti. Liikuntaa harrastaa ainakin pari kertaa viikossa ja kai se hieman on auttanut tuohon painonnousuun, mutta nyt tuntuu että herkkujen määrä vaan lisääntyy ja paino samaa tahtia :( tyttö on lapsesta asti ollut vähän pyöreä ja aina tuskaillut painonsa kanssa.

Meillä syödään tavallista ja terveellistä ruokaa. Aina on välipala, päivällinen ja iltapala helposti saatavilla koulun jälkeen. Karkkeja en ikinä osta, mutta makeaa meillä on välillä tarjolla, esim pullaa tai piirakkaa. Tuon ikäisellä on tietysti jo omaa rahaa joilla ostaa herkkuja, ehkä suoraan koulun jälkeen niitä nälkäisenä hakee. Kuten sanoin niin tyttö itsekin murehtii painoaan ja ulkonäköä ja monesti on koittanut laihduttaa. Välillä on onnistunut laihtumaankin noin 5 kiloa, mutta ei mielestäni järkevällä tavalla. Tällöin hän jättää ihan kaikki herkut ja tekee todella tiukan ruokavalio- ja liikuntasuunnitelman - mihin tietysti kyllästyy muutaman viikon jälkeen. Olen yrittänyt kannustaa että aletaan yhdessä kuntokuurille ja pidetään vaikka yksi herkkupäivä viikossa, mutta hän ei aikuisten neuvoja halua kuunnella. Olen huomautellut noista karkeista että ei ole terveellistä syödä noin usein, mutta ylipainosta en todellakaan halua mainita tytölle koska tiedostaa sen kyllä itsekkin. En keksi keinoa millä saan hänet pois tuosta karkkikierteestä, auttakaa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle just auttaa viinirypäleiden yms tyrkyttäminen. Ylipainoa ei ole, bmi 17, mutta olen sokeriaddikti. Jos äiti on viikonlopuksi ostanut viinirypäleitä, niin siinä tapauksessa jää se mun karkkipussi kauppaan. Myös päärynät, kiivit, yms hedelmät kelpaavat. Limsoissa valitsen aina sen sokerittoman version, että siihen ei ole tarvinnut puuttua. t. 17-v

Vierailija
22/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:51"]

Meillä syödään tavallista ja terveellistä ruokaa. Aina on välipala, päivällinen ja iltapala helposti saatavilla koulun jälkeen. Karkkeja en ikinä osta, mutta makeaa meillä on välillä tarjolla, esim pullaa tai piirakkaa.
[/quote]

Mitä tarkoittaa tavallinen ja terveellinen ruoka teidän perheessä? Moni kuvittelee syövänsä ja tekevänsä "terveellistä" kotiruokaa, mutta totuus on jotain ihan muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:53"]

Jos tyttösi syö pahaan oloon? Minä ainakin harrastan sitä, eivätkä siihen herkulliset arkiruoat paljonkaan auta, kun sokeri on se, joka lohduttaa hetken aikaa.

[/quote]

Musta tässä on hyvä pointti. Ja neuvopisin tosiaan ap:ta ihan keskustelemaan avoimesti tuosta syömisestä. Miksi syö karkkeja? Mitä muuta voisi syödä (ne hedelmät!)? Syökö kun on paha olo enemmän kuin normaalisti? Stressaako tyttöä jokin (iän puolesta vika lukio- tai ammattikouluvuosi!). Voisiko stressinhallintaan olla joku muu keino, kuin herkkujen puputus, esimerkiksi puolen tunnin kävely (jonka on todistettu torjuvan masennusta!)?

Vierailija
24/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ainakin leipominen toistaiseksi?
Valitettavasti pitää olla pikkaisen "ilkeä" että tyttö herää todellisuuteen, tuo roskien kerääminen on yksi esimerkki, jääkaapin oveen voisi laittaa yhteisen "muistutuksen" jne.
Tietty voisi yrittää innostaa hänyä superfoodseista jne ja vaikka joku palkinto (uusi arvokkaampi vaate esim) kun tavoite saavutetaan.
Mulla on samanikäinen tyttö ja me pidetään välillä yhdessä herkkulakkoja ja käydään elixiassa.

Vierailija
25/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti yritti mun karkinsyöntiä nuoruudessa rajoittaa ja lapsenakin. Nykyään mulla on bulimia ja jatkuva karkinhimo, joka jäi lapsuudesta, kun ei ikinä saanu tarpeeksi, jonku pienen pullan ja purkan.

Vierailija
26/26 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä väitän että syömme oikeasti terveellistä ja maukasta ruokaa. Perunat ja porkkanat omalta maalta, kesäaikaan kaikki salaattitarpeet, paljon marjoja metsästä. Ei pyritä mihinkään rasvattomuuteen vaan käytetään oikeaa voita ja öljyä ruoanlaitossa. Paljon kalaa ja kanaa. Hedelmiä en paljon ole ostanut kun meillä on aina marjoja. Ehkä teinille maistuisi enemmän hedelmät, niillä voisin yrittää korvata karkkeja. Kun lapset oli pienempiä niin saivat lauantaisin karkkia ja limsaa. Lopetin niiden ostamisen joskus kun huomasin että ostavat itse herkkunsa. Muilla lapsilla ei tätä karkkiongelmaa ole. Tyttö voi tosiaan olla hyvin stressaantunut koulun takia, lukio on rankkaa! Kai se on helpompaa lohduttautua karkeilla läksyjä tehdessä kuin lähteä joka päivä sinne kävelylle :( Ap