Vauvan uniasiat mietityttää, apua!
Mää en nyt tiedä onko mulla jotenki tavallista uneliaampi vauva vai mikä tässä hommassa mättää. Neuvolassa sanoivat ettei kannata huolestua, jokainen vauva on yksilö jnejnejne.
Eli siis meillä on tyttö 5kk ja neidin vuorokausirytmi on suunnilteen tämmönen: Herää klo 10, nukkuu 12-15, nukkuu 17-19, yöunille nukahtaa klo 20.30. Herää syömään noin klo 00, 04, ja 07 ja tosiaan nukkuu sitten aamulla sinne kymmeneen saakka. Ja nuo syömisetki on semmosia että heti syötyään nukahtaa uudelleen. Ne harvat hetket kun neiti on hereillä, niin hän on pirteä ja tarkkaavainen, ei millään tapaa apaattinen. Huolehdinko ihan turhasta vai pitäskö painostaa neuvolaa tutkiin asiaa vähän tarkemmin? Saatan ylihuolehtia, mutta kellään tutulla ei oo vaan ollu näin "uneliasta" vauvaa ja kaikki tätä vaan kummastelee.
Kommentit (22)
Kannattaa ennemmin luottaa täällä mammojen sanaan kuin hoitohenkilökuntaan. Ehdottomasti, koska mammathan on mm. Lääkäreitä viisaampia. Voit hyvin viedä lapsesi yksityiselle lääkärille, joka tekee maksusta kaikki haluamasi tutkimukset.
Kannattaa uskoa neuvolaa tuossa asiassa. Ja yrittää nauttia siitä, että saa itsekin riittävästi lepoa. Vaikka tuo huolestuminen on kyllä ihan normaalia, ja kuuluu äitiyteen. Tulet huolestumaan vielä monesta muustakin asiasta jatkossa. :D
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:37"]Olen hieman kateellinen, minun vauva tuossa iässä aikalailla rääkyi vaan kun ei halunnut nukkua. Mutta joo, eipä minullakaan kokemusta oo noin paljon nukkuvasta vauvasta joten en osaa sanoa että pitäisikö huolestua...
[/quote]
Monet on sanoneet samaa, että pitäs vaan nauttia kun on "omaa aikaa" Vaikea vaan nauttia kun huolestuttaa...
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:39"]Kannattaa ennemmin luottaa täällä mammojen sanaan kuin hoitohenkilökuntaan. Ehdottomasti, koska mammathan on mm. Lääkäreitä viisaampia. Voit hyvin viedä lapsesi yksityiselle lääkärille, joka tekee maksusta kaikki haluamasi tutkimukset.
[/quote]
Enemmänkin toivoin vertaistukea :) Täältä sitä löytää helpommin kun neuvolasta. Ainakin tähän aikaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:39"]Kannattaa uskoa neuvolaa tuossa asiassa. Ja yrittää nauttia siitä, että saa itsekin riittävästi lepoa. Vaikka tuo huolestuminen on kyllä ihan normaalia, ja kuuluu äitiyteen. Tulet huolestumaan vielä monesta muustakin asiasta jatkossa. :D
[/quote]
Muita huolestumisia ootellessa! :D
Ap
Kyllä tuntuu aika suurelta määrältä vauvasi nukkuminen! Jos asia huolestuttaa, käyä lastenlääkärillä. Minä sinuna kävisin.
Mun pikkusisko oli tuollainen. Ei sitä oikein hereillä nähtykään ensimmäiset 7kk. Päiväuniakin veti melkein kouluikään asti. Älä huoli. Jos kasvaa ja kehittyy niin nukkuminen on normaalia.
Jotkut vaan nuukkuu paremmin. Mun sisko vielä aikuisena nukkuu heti kun pää osuu tynyyn ja yleensä 10-12h kerrallas. Älykäs, terve laiha nainen.
Mitä jos käyttäisit lasta yksityisellä lastenlääkärillä, ihan jo oman mielenrauhankin takia?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:42"]Kyllä tuntuu aika suurelta määrältä vauvasi nukkuminen! Jos asia huolestuttaa, käyä lastenlääkärillä. Minä sinuna kävisin.
[/quote]
Lääkäriaika on tulossa ens viikolla ihan muista syistä, aattelin siellä ottaa puheeksi. Toivottavasti lääkäri ottaa huolen vakavasti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:42"]Ihan vastasyntyneellä normaalia.
[/quote]
On ollu vastasyntyneestä asti tommoinen, alkanu vasta viimeaikoina huolestuttaan ku nukkumisen määrä ei oo kovin suuresti alkanu väheneen.
Ap
Vauvan yöhän on rikkonainen. Meidän neiti veteli monta kuukautta yöt unta läpeensä ja päivällä noin 4 tunnin päikkärit...Ihan normaali vauvahan tuo on, tarvitsee unta kun kasvaa kovaa vauhtia. Mutta tosiaan, ihan oman mielenrauhan takia on hyvä ottaa lääkärissä puheeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:52"]Vauvan yöhän on rikkonainen. Meidän neiti veteli monta kuukautta yöt unta läpeensä ja päivällä noin 4 tunnin päikkärit...Ihan normaali vauvahan tuo on, tarvitsee unta kun kasvaa kovaa vauhtia. Mutta tosiaan, ihan oman mielenrauhan takia on hyvä ottaa lääkärissä puheeksi.
[/quote]
Joo siis yöllä syö usein (tai oikeastaan yksi "yö"syöttöhän on jo aamulla) Mutta on koko syötön ajan unelias ja nukahtaa samantien uudestaan kun on saanut hetken olla tississä kiinni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:42"]
Mun pikkusisko oli tuollainen. Ei sitä oikein hereillä nähtykään ensimmäiset 7kk. Päiväuniakin veti melkein kouluikään asti. Älä huoli. Jos kasvaa ja kehittyy niin nukkuminen on normaalia. Jotkut vaan nuukkuu paremmin. Mun sisko vielä aikuisena nukkuu heti kun pää osuu tynyyn ja yleensä 10-12h kerrallas. Älykäs, terve laiha nainen.
[/quote]
Noi olikin jotenkin tarpeellisia tietoja? Erityisesti toi "laiha"? Voi elämä taas...
Meillä esikoinen nukkui ekan vuoden hyvin ja aamulla pitkään, tankkasi yöllä ja oli nopea syömään. No ei nuku enä hyvin. Voi olla että eka nuha tai hampaat alkaa vaivata nii saat yöriesan.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:42"]
Mun pikkusisko oli tuollainen. Ei sitä oikein hereillä nähtykään ensimmäiset 7kk. Päiväuniakin veti melkein kouluikään asti. Älä huoli. Jos kasvaa ja kehittyy niin nukkuminen on normaalia. Jotkut vaan nuukkuu paremmin. Mun sisko vielä aikuisena nukkuu heti kun pää osuu tynyyn ja yleensä 10-12h kerrallas. Älykäs, terve laiha nainen.
[/quote]
Noi olikin jotenkin tarpeellisia tietoja? Erityisesti toi "laiha"? Voi elämä taas...
[/quote]
Ettei kukaan pääse väittämään että on esim kilpirauhasen vajaatoimintaa ym
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:42"]
[/quote]
[/quote]
Laiha kuulostaa sairaalloiselta sanasta.ehkä tarkoittaa...ettei unen takia ole stressiä ja sitäkautta liikasyömistä...
Eikös se unentarve ole henkilökohtainen. Olien itse onnellinen, että lapseni nukkuvat hyvin. Itselläni on uniongelmia.
Joo, ota puheeksi siellä lääkärillä, kun pääset. Veikkaan, että vaivasi uni on ihan normaalia. Eipä ole tietoa. Mutta yksilöitä vauvat ja normaaliin mahtuu paljon.
Meidänkin vauva oli unelias, mutta kyllä se väheni kun lähestyi vuoden ikää. Nyt on 2v ja nukkuu enää yhdet päikkärit. Ja on perusterve lapsi.
Jos on terve vauva ja se tutkittu ja varmistettu esim.verikoe tehty niin anna vauvalle nukkua. Huolehdi hänen ravintoon saantia. Joskus aliravittuja vauvoja ovat väsyneitä ja unelaita.
Olen hieman kateellinen, minun vauva tuossa iässä aikalailla rääkyi vaan kun ei halunnut nukkua. Mutta joo, eipä minullakaan kokemusta oo noin paljon nukkuvasta vauvasta joten en osaa sanoa että pitäisikö huolestua...