Teini syö herkkuja lähes päivittäin, onko mitään tehtävissä?
Kyseessä on 17-vuotias tyttö. Karkkipusseja menee useampi viikossa ja muutakin makeaa kuten suklaata, kakkua, leivoksia. Makeasta siis tykkää ja on kai koukussa siihen. Tytöllä on ylipainoa ehkä noin 10 kiloa, en tiedä tarkasti. Liikuntaa harrastaa ainakin pari kertaa viikossa ja kai se hieman on auttanut tuohon painonnousuun, mutta nyt tuntuu että herkkujen määrä vaan lisääntyy ja paino samaa tahtia :( tyttö on lapsesta asti ollut vähän pyöreä ja aina tuskaillut painonsa kanssa.
Meillä syödään tavallista ja terveellistä ruokaa. Aina on välipala, päivällinen ja iltapala helposti saatavilla koulun jälkeen. Karkkeja en ikinä osta, mutta makeaa meillä on välillä tarjolla, esim pullaa tai piirakkaa. Tuon ikäisellä on tietysti jo omaa rahaa joilla ostaa herkkuja, ehkä suoraan koulun jälkeen niitä nälkäisenä hakee. Kuten sanoin niin tyttö itsekin murehtii painoaan ja ulkonäköä ja monesti on koittanut laihduttaa. Välillä on onnistunut laihtumaankin noin 5 kiloa, mutta ei mielestäni järkevällä tavalla. Tällöin hän jättää ihan kaikki herkut ja tekee todella tiukan ruokavalio- ja liikuntasuunnitelman - mihin tietysti kyllästyy muutaman viikon jälkeen. Olen yrittänyt kannustaa että aletaan yhdessä kuntokuurille ja pidetään vaikka yksi herkkupäivä viikossa, mutta hän ei aikuisten neuvoja halua kuunnella. Olen huomautellut noista karkeista että ei ole terveellistä syödä noin usein, mutta ylipainosta en todellakaan halua mainita tytölle koska tiedostaa sen kyllä itsekkin. En keksi keinoa millä saan hänet pois tuosta karkkikierteestä, auttakaa?
Kommentit (26)
No, suoraansanottuna et ihan hirveästi voi asialle tehdä, kun kyseessä on jo noinkin "vanha" lapsi. Jossain vaiheessa joko itse ryhdistäytyy, tai sitten ei. Näytä itse terveellisellä syömisellä ja herkuttomuudella esimerkkiä, liiallinen asiasta huomauttelukaan ei ole hyväksi, saattaa pahimmassa tapauksessa johtaa jopa syömishäiriöön/muuten huonoon itsetuntoon ja kehonkuvaan.
Nimim. Teininä pullukka, sittemmin anoreksian sairastanut.
Jospa ottaisit itse selvää ravinnosta ja sen jälkeen aloittaisitte tyttären kanssa tsemppaamaan.
Sä olet kuitenkin niin pihalla ravinnosta, että oppi on tarpeen.
Jos kokeilisi ensin päästä eroon karkeista. Onko hän todella koukussa karkkeihin vai naposteluun. Jos naposteluun niin ostaa jatkossa karkkipussin tilalle viinirypäleitä, pikkuporkkanoita, vesimeloonia tms. Suklaata ostaa vain tummaa, leivonnaisia mitä teet niin jätä pulla tekemättä ja tee marjapiirakoita ohuella pohjalla ja jätä reilusti se puolet sokerimäärästä mitä ohjeessa on annettu pois.
Voit vaikka ensin hieman kiertotietä käyttää että valitsee vaikka viinirypäleitä, anna rahaa sen verran että toisi rasian sinulle ja voisi ostaa itselleenkin oman rasian, ehkä jättää karkkipussin ostamatta. Jos ei jätä niin voisi puhua suoraan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:59"]
Jospa ottaisit itse selvää ravinnosta ja sen jälkeen aloittaisitte tyttären kanssa tsemppaamaan.
[/quote]
Mistä sä tiedät, onko ap pihalla ravinnosta vai ei. Kommentistasi päätellen vaikutat itse olevan aikalailla pihalla noin muuten.
Tee tytölle herätys: kerää talteen kaikki karkkipussit ja herkkukääreet tytön jäljiltä, ja sitten jossain vaiheessa tuot ne näytille tytölle. Monesti sitä ei itse tajua kuinka paljon tulee naposteltua.
Niin ja hänen rahoihinsa en voi mitenkään vaikuttaa, saa omalle tililleen opintotukea ja palkkaa. Eihän ongelmaa olisi jos hänellä ei olisi omaa rahaa käydä kaupassa. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:01"]
[/quote]
Mistä sä tiedät, onko ap pihalla ravinnosta vai ei. Kommentistasi päätellen vaikutat itse olevan aikalailla pihalla noin muuten.
[/quote]
Näkeehän ap:n viestistä
Myös omilla teineillä, jotka ovat useamman vuoden nuorempia, on ollut tuota samaa. Heillä ei ole ylipainoa, ehkä pikemminkin päinvastoin. Koulun jälkeen saattavat mennä kauppaan ostamaan mättösäkin karkkia ja puolentoista litran kokispullon sekä sipsipussin. Laitoin siihen sellaiset rajat, että kaupassa käydään korkeintaan kerran viikossa ja ei osteta sekä karkkia että sipsejä, lisäksi sipsit voi korvata popcorneilla ja limsat ostaa sokerittomina jos niitä on pakko ostaa. Olen myös vähentänyt herkkujen ostamista kotiin. He ovat sanoneet, että monilla kavereilla on tapana ostaa todella isoja karkki- ja sipsipusseja ja useamman kerran viikossa.
Tuo, että itse näyttää hyvää esimerkkiä ja tekee terveellisiä ja herkullisia ruokia, on ihan hyvä idea. On huono juttu, jos välillä pitää todella tiukkapipoista ja -kalorista dieettiä ja välillä syö mitä sattuu. Elimistön kylläisyysmekanismit menevät sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:01"]
[/quote]
[/quote]
Näkeehän ap:n viestistä
[/quote]
En kyllä löytänyt, vaikka luin uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:02"]
Tee tytölle herätys: kerää talteen kaikki karkkipussit ja herkkukääreet tytön jäljiltä, ja sitten jossain vaiheessa tuot ne näytille tytölle. Monesti sitä ei itse tajua kuinka paljon tulee naposteltua.
[/quote]
Tämä oli tosi hyvä! Surullisena olen katsonut hänen roskiaan, mahtaisi tyttö järkyttyä jos muutaman viikon keräisin kaikki pussit ja kääreet talteen ja toisin näytille. Kiitos vinkistä. Ap
Tehkää ruoka ja välipalat kunnollisisista, luonnollisista raaka-aineista, käyttäkää luonnollisia rasvoja, normaalirasvaisia maitotuotteita ja maustakaa ruuat hyvin. Tehkää siis maukasta ja normaalin kylläisyydentunteen tuovaa ruokaa. Tällöin tarve napostelulle jää automaattisesti vähemmälle. Jos ja kun halutaan herkutella, tehdään se itseleivotuilla leivonnaisilla (ei leivota mihinkään margariinipaskaan vaan voihin) ja vaikka erilaisilla pirteilöillä ja rahkoilla. Niihin paljon marjoja. Ravinnerikasta ruokaa kaiken kaikkiaan, jottei jonkun vitamiinin puute saa napostelemaan mitä vain ja koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:11"]
Tehkää ruoka ja välipalat kunnollisisista, luonnollisista raaka-aineista, käyttäkää luonnollisia rasvoja, normaalirasvaisia maitotuotteita ja maustakaa ruuat hyvin. Tehkää siis maukasta ja normaalin kylläisyydentunteen tuovaa ruokaa. Tällöin tarve napostelulle jää automaattisesti vähemmälle. Jos ja kun halutaan herkutella, tehdään se itseleivotuilla leivonnaisilla (ei leivota mihinkään margariinipaskaan vaan voihin) ja vaikka erilaisilla pirteilöillä ja rahkoilla. Niihin paljon marjoja. Ravinnerikasta ruokaa kaiken kaikkiaan, jottei jonkun vitamiinin puute saa napostelemaan mitä vain ja koko ajan.
[/quote]
Ja lisään vielä, että tehkää SALAATEISTA hyviä niin, että kasvisten syönti lisääntyy sitä kautta. Niihin pinjansiemeniä, hyvää oliiviöljyä, punasipulia, pähkinöitä, mausteita...
Vie tyttö ravintoterapeutin tai lääkärin juttusille. Hänelle pitää kädestäpitäen ja inhorealistisesti näyttää mitä voi tapahtua jos lihoo kymmeniä kiloja. Käydä sairaudet läpi ja myös se miten ylipaino rajoittaa elämää ihan päivittäisissä toimissa ja kumppanin löytämisessä, lasten saannissa. Hänen sokerikierteensä pitää saada katki. Nimimerkillä lihoi 120 kiloiseksi ja pudotti 60 kiloa.
Kun teidän teini oli lapsi niin oliko teillä kaikki herkut kiellettyjä?
Ei tuohon mitkään salaattien ja viinirypäleiden tyrkyttämiset auta, kun karkkia tekee mieli...
Oma vinkkini perustuu siihen, että 17-vuotias on vielä kuitenkin yllättävän lapsekas ja vanhemman sanalla on merkitystä. Sanot sille, että makeata ei syödä joka päivä ja thätsit. Monasti teinit kuuntelevat paljon enemmän, kuin vanhemmat arvaavatkaan. Siksi kokeilisin tätä. Karkkipäivä käyttöön, muina aikoina sitten syödään riittävästi hyvää, paljon kasviksia sisältävää täyttävää perusruokaa, jottei nälkä pääse yllättämään. Ei mitään kuureja, vaan karkkien säännöstely osaksi normielämää. Niin kuin sen pitää ollakin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:11"]
[/quote]
Ja lisään vielä, että tehkää SALAATEISTA hyviä niin, että kasvisten syönti lisääntyy sitä kautta. Niihin pinjansiemeniä, hyvää oliiviöljyä, punasipulia, pähkinöitä, mausteita...
[/quote]
Jos noita salaatteja syö lounaaksi tai päivälliseksi niissä pitää olla myös proteiinia. Muuten ei nälkä lähde ja ravintoaineiden saanti jää vajavaiseksi. Ja sitten tekee mieli karkkia tai muuta.
Puhuisin teinille ihan suoraan, kertoisin diabetes riskistä jne. Ostaisin, kuten joku muukin ehdotti, jääkaappiin terveellsiä herkkuja: Erilaisia hedelmiä, marjoja, makea jugurttikin on parempi kuin karkki (täyttää paremmin). Kannustaisin tyttöä vaihtamaan karkit hedelmiin. Ja en todellakaan ikinä leipoisi yhtään mitään makeaa tytölle.
Mulla oli itseasiassa miespuolisen teinin kanssa ongelma että joi limuja ihan liikaa. Aloin sitten ostamaan tuoremehuja ja kannustamaan aterioilla juomaan vettä. Puhuttiin usein diabeteksestä. Ja vähitelleen teini alkoi vähentämään limujen juontia, vaihtoi ensin tuoremehuihin ja sitten vähensi niidenkin käyttöä (joka olikin oma tavoite, sillä mehuistakin voi saada liikaa sokeria). Eli on kyllä mahdollista muuttaa tottumuksia, tsemppiä sinulle ja teinillesi! :)
Jos tyttösi syö pahaan oloon? Minä ainakin harrastan sitä, eivätkä siihen herkulliset arkiruoat paljonkaan auta, kun sokeri on se, joka lohduttaa hetken aikaa.
Ja motivoiskohan tyttöä, jos käärepaperien lisäksi näytät paljonko herkkuihin oikeasti menee rahaa kuussa? Ynnäät namien hinnat yhteen ja lyöt summan eteen. Sillä rahalla teini ostaisi jo paljon oikeasti kaikkea kivaa, eikä kaikki menisi suuhun.
Ja tarjoa apua ja neuvoja stressinhallintaan. Jokaisen meidän pitää oppia se elämäämme varten :(.