Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko juomarahan antaminen yleistä Suomessa?

Vierailija
07.09.2014 |

Missä tilanteissa annetaan ja kuinka paljon (%)?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Taksimatkan jälkeen maksettaessa?

2. Juomia ostettaessa baarissa?

3. Ruokaravintolassa tarjoilijalle?

4. Hotellin siivoojalle?

jne...

AP

Vierailija
2/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän juomaraa siinä missä ulkomaillakin, tosin määrällisesti varmaan vähän vähemmän.

-Taksimatkan maksan yleensä kortilla, siinä en jätä tippiä, tosin kuljen taksilla todella harvoin.

-Juomia ostaessa en jätä tippiä jos haen juoman itse tiskiltä. Jos on pöytiin tarjoilu jätän lähtiessä muutaman euron ylimääräistä.

-Ravintolassa summa pyöristyy yleensä lähimpää tasalukuun niin että tippiä jää n. 5€.

-Hotellissa jätän tippiä pöydälle 5-20€ riippuen siitä montako yötä olen ollut.

Vierailija
4/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä tippiä Suomessa milloinkaan. Hinnat ovat muutenkin niin korkeat suureksi osaksi henkilökunnan vuoksi.

Vierailija
5/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole käytäntönä antaa tippiä.

Vierailija
6/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa juomarahan antaminen ei ole vakiintunut tapa, joten mitään prosenttiakaan on mahdoton sanoa. Tippiä annetaan siis erityisen hyvästä palvelusta eikä ollenkaan aina siitäkään. Ravintolassa olen itse jättänyt sen kymmenisen prosenttia kun mun on vaikea lähteä jättämättäkään. Joskus on sitten käynyt niin, että seuralaiset ovat näyttävästi pistäneet ne omiin taskuihinsa. Taksissa olen antanut mahdolliset pienet vaihtorahat ja baarissa jätän vain suosikkipaikkoihin. Hotelleissa en ole tainnut jättää mitään. Suomessa tipin jättämistä saatetaan pitää jopa pröystäilynä. Moni perustelee tipin jättämättömyyttä sillä, että se sisältyy jo palkkoihin ja/tai on pimeää tuloa.

Vierailija
7/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihan ok, jos ei jätä tippiä missään, vaan ottaa rahallakin maksaessaan takaisinrahat? Ei ole törppöä?

Vierailija
8/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:52"]Onko siis ihan ok, jos ei jätä tippiä missään, vaan ottaa rahallakin maksaessaan takaisinrahat? Ei ole törppöä?
[/quote]

Ei ole, se on ok. Joissain kahviloissa tjms. on kassan läheisyydessä lasipurkki tai vastaava, johon voi jättää hiluja.

Vierailija
9/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kuulu antaa tippiä. Suomessa henkilökunta saa palkkansa normaalisti ja verot on maksettu. Esim. USAssa tarjoilijat eivät saa palkkaa, vaan palkka muodostuu tipeistä. Suomessa vaihtorahat kuuluu ottaa takaisin eikä jaella niitä tippeinä.

Vierailija
10/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:52"]Onko siis ihan ok, jos ei jätä tippiä missään, vaan ottaa rahallakin maksaessaan takaisinrahat? Ei ole törppöä?
[/quote] Ihan perus käytäntö Suomessa, en ota kantaa siihen onko törppöä. Mutta siis et erotu joukosta mitenkään.

Vierailija
11/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok.

Vierailija
12/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Neuvon tässä ulkomaalaisia opiskelijoita, jotka ovat tulossa Suomeen vuodeksi. En ollut Suomen käytännöistä enää ihan varma.

AP

Vierailija
13/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole törppöä, vaan ihan yleinen käytäntö. Joskus kieltämättä huvittaa, kun vie pöytään kuitin ja vaihtorahaa jää 5c ja senkin asiakas ottaa mukaansa. Itse jätän tippiä, jos palvelu on hyvää. 1/10 suomalaisista jättää enää tippiä, vielä muutama vuosi sitten useampi. Hintojen nousu ja elämän kallistuminen näkyy kyllä tipeissäkin. (Ja tähänkin ketjuun varmasti joku tulee kadehtimaan tippejä, voin kertoa, ettei näillä palkoilla kannata)

Tarjoilija

Vierailija
14/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:01"]

Joskus kieltämättä huvittaa, kun vie pöytään kuitin ja vaihtorahaa jää 5c ja senkin asiakas ottaa mukaansa.

[/quote]

Taas asiakkaan näkökulmasta olisi aivan mahdottoman noloa antaa "tipiksi" se 5 ct!!

Vierailija
15/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tippasin Amarillon tarjoilijaa kahdella eurolla. Ole hyvä, sait viimeiset euroni.

Vierailija
16/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa en käy, mutta taksille annan aina tippiä. Eli jos kyyti maksaa vaikka 25€ annan 30€ ja sanon, se on tasaraha. Harvoin tosin tulee taksilla ajeltua, jos se olisi päivittäistä niin sitten en antaisi ainakaan noin "ruhtinaallisesti".

Vierailija
17/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellissa jätän aina siivoojalle kaikki kolikot mitä lompakosta löytyy ja yleensä vielä kiitos-lappusen. Olen itse työskennellyt kerrossiivoojana ja minua ilahdutti aina tippi raskaan työpäivän aikana. 

Muuten en jätä tippiä, ellei ole ollut super-hyper-upeaa palvelua. Harvemmin on...