Sosfob mies ja naishommat
Hei!
Olen itse sosiaalisten tilanteiden fobiasta kärsivä mies ja olen elämäni aikana saanut huomata, ettei kyseinen vaiva mitenkään merkittävästi helpota naisten kanssa asioimista.
Huomioita elämän varrelta
1) En halua "yrittää" ketään sellaista naista, joka kuuluu minun normaaliin elonpiiriini. Jotenkin sen voisi sikamaisesti analogisoida, etten halua paskoa sinne missä syön. Tuntemattoman naisen yrittäminen on ok... josta päästään kohtaan 2.
2) Ei tulisi mieleenkään yrittää naista selvinpäin. Kun humalassa tapaa uuden naisen, niin tulee esiinnyttyä huomattavan rehvakkaasti... ja tuota samaa rehvakkuutta ja rempseyttä on mahdotonta ylläpitää myrkkyjen haihduttua. Siitä aiheutuu ikävä kontrasti humalaminän ja normiminän välille.
3) Ei aina voi olla humalassa, joten jos haluaa paremmin tutustua naiseen, niin on pakotettava itsensä treffinomaiseen tilanteeseen selvinäpäin.
4) Selvinpäin oleminen vasta tutustumisasteella olevan naisen kanssa on erittäin ahdistavaa, ellei sitä voi tehdä sellaisessa paikassa, jossa on todella paljon tilaa hengittää. Eli helpointa on olla jossain ulkona, missä ei ole muita ihmisiä, tai muita on vain vähän. Helpompaa on olla pimeässä kuin valoisassa. Pahin paikka olisi joku tunkkainen sisätila, jossa kuuloetäisyydellä ja tappituntumalla on paljon porukkaa. Hyi.
5) Seksihommat ovat kaikkeen edeltävään valitukseeni peilattuna yllättävän helppoja, koska seksissä on kyseessä hyvin yksityinen tilaisuus ja toisaalta mystisellä tavalla se, että myös toinen henkilö on jännittynyt, vähentää omaa jännitystäni.
En nyt tiedä onko tässä keskustelunavauksessa mitään pointtia tai järkeä. Ehkä haluaisin kuulla muilta sosfob miehiltä tai sellaisen kanssa hellustelleilta naisilta mielipiteitä esittämiini teeseihin. Rakkautta ja voimia kaikille!
Kommentit (22)
Arvostaisin ihan hitosti, jos tuollainen mies voittaisi pelkonsa ja tulisi kanssani sinne treffeille ihan selvänä, vaikka kuinka jännittäisi. Treffipaikkana joku yksityisempi/rauhallisempi ulkotila kävisi oikein hyvin.
Ei siis mitenkään kamalaa, ellei viinan kanssa läträystä ole liikaa. En itse varmaankaan edes innostuisi kovin rehvakkaasta humalaisesta miehestä, mutta rauhallisesta ja selvästä kylläkin. Edes näkyvä jännitys ei ole minulle turn off. Viinanhuuruisuus on.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:37"]Mitä pelkäät?
[/quote]
Tiivistetysti: sosiaalisten tilanteiden fobia tarkoittaa alitajuista pelkoa muiden ihmisten arvostelun kohteeksi joutumisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:24"]Eli paneminen sopii sulle paremmin kuin seurustelu.
[/quote]
Paneminen ja seurustelu sopivat molemmat oikein hyvin, koska seurusteluasteelle mentäessä toisen ihmisen tuntee jo niin hyvin, ettei sosfob enää häiritse kyseistä ihmissuhdetta. Vaikeinta on tutustumisvaihe.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 01:02"]Arvostaisin ihan hitosti, jos tuollainen mies voittaisi pelkonsa ja tulisi kanssani sinne treffeille ihan selvänä, vaikka kuinka jännittäisi. Treffipaikkana joku yksityisempi/rauhallisempi ulkotila kävisi oikein hyvin.
Ei siis mitenkään kamalaa, ellei viinan kanssa läträystä ole liikaa. En itse varmaankaan edes innostuisi kovin rehvakkaasta humalaisesta miehestä, mutta rauhallisesta ja selvästä kylläkin. Edes näkyvä jännitys ei ole minulle turn off. Viinanhuuruisuus on.
[/quote]
Treffeillä olen nimen omaa selvinpäin käynytkin, koska jotenkin tuntuu, ettei alkoholin ottaminen ole soveliasta, kun kyseessä on sovittu tapaaminen. On vain työlästä junailla sellaiset treffit, joita sosfob ei pilaa. Joku kävelyretki ja makkaran grillaus on ihan paras vaihtoehto. Ruokaravintolatreffit taas pahin settinki.
Baarissa voi olla känniläinen, koska siellä tavataan ihmisiä sattumalta. Eli ensikontakti uuteen ihmiseen tapahtuu viinasten avulla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:14"]
Treffeillä olen nimen omaa selvinpäin käynytkin, koska jotenkin tuntuu, ettei alkoholin ottaminen ole soveliasta, kun kyseessä on sovittu tapaaminen. On vain työlästä junailla sellaiset treffit, joita sosfob ei pilaa. Joku kävelyretki ja makkaran grillaus on ihan paras vaihtoehto. Ruokaravintolatreffit taas pahin settinki. Baarissa voi olla känniläinen, koska siellä tavataan ihmisiä sattumalta. Eli ensikontakti uuteen ihmiseen tapahtuu viinasten avulla.
[/quote]
No sitten sovit semmoisia treffejä naisten kanssa. Kerrot, että tapaat mieluummin ulkoilmassa kuin ravintolassa. Älä ajattele sitä työlääksi, vaan erilaiseksi ja piristäväksi tavaksi tavata ihmisiä (=siis naiset varmasti saavat treffikutsuja ravintolaan kylliksi, joten makkaranpaistoretki tai pelkkä eväsleipäretki metsään on varmasti kivaa vaihtelua).
Oli miten oli, treffien järkkäilyssä olennaisinta on rakentaa tilanne, jossa molemmilla on kivaa. Jos sellainen ei ole mahdollista, on jo paljon vähemmän todennäköistä, että teillä on muutenkaan riittävästi yhteistä parisuhteen pohjaksi.
Tapailu on aina työlästä! Mukavia treffejä!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:48"]
No sitten sovit semmoisia treffejä naisten kanssa. Kerrot, että tapaat mieluummin ulkoilmassa kuin ravintolassa. Älä ajattele sitä työlääksi, vaan erilaiseksi ja piristäväksi tavaksi tavata ihmisiä (=siis naiset varmasti saavat treffikutsuja ravintolaan kylliksi, joten makkaranpaistoretki tai pelkkä eväsleipäretki metsään on varmasti kivaa vaihtelua).
Oli miten oli, treffien järkkäilyssä olennaisinta on rakentaa tilanne, jossa molemmilla on kivaa. Jos sellainen ei ole mahdollista, on jo paljon vähemmän todennäköistä, että teillä on muutenkaan riittävästi yhteistä parisuhteen pohjaksi.
Tapailu on aina työlästä! Mukavia treffejä!
[/quote]
Jep, juuri niin on tullut tehtyä, että treffit on sovittu johonkin rauhalliseen ympäristöön. Kai sitä jotenkin etukäteen ajattelee, että onkohan tämä nyt hirveän outoa, tai peräti creepyä, jos treffejä ei sovi perinteiseen tyyliin ihmisten ilmoille. Eivät naiset kyllä ole ikinä olleet moksiskaan, vaikka treffit ovat olleet jotain luontoretkiä tai elokuvailtoja kotona kahteen pekkoon.
Ap, mäkin olen asperger ja kärsin monenlaisista pakkoneurooseista. Mä tunnistan kaltaiseni niin lukemattoman helposti ja pienistä asioista, toi sun tapa tehdä luetteloita oli ihan ensimmäinen asia joka suorastaan huutaa sanaa asperger, vaikka et sitä tunnustaisikaan. Etsi apua yhdistyksen toiminnasta, sitä kautta saatat löytää myös kumppanin.
Jotain terapiaa voisit harkita, rentoudu mies!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 01:02"]
Arvostaisin ihan hitosti, jos tuollainen mies voittaisi pelkonsa ja tulisi kanssani sinne treffeille ihan selvänä, vaikka kuinka jännittäisi. Treffipaikkana joku yksityisempi/rauhallisempi ulkotila kävisi oikein hyvin.
[/quote]
Tuli mieleen sellainen asia, että eiväthän ulkopuoliset ihmiset yleensä tiedä, että joku kärsii sosfobista. Eli siinä mielessä toinen ihminen ei oikein saa tilaisuutta arvostaa sosfobin ponnisteluja. Aiheeseen liittyen... ajan mittaan olen huomannut, että oma kykyni tunnistaa sosfob piirteitä muissa ihmisissä on herkistynyt (vrt. homoseksuaalien gaydar). Tosin eipä sitä koskaan voi olla varma toisista ihmisistä, vaikka miten herkistyneeksi itseään kuvittelisi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:09"]
Ap, mäkin olen asperger ja kärsin monenlaisista pakkoneurooseista. Mä tunnistan kaltaiseni niin lukemattoman helposti ja pienistä asioista, toi sun tapa tehdä luetteloita oli ihan ensimmäinen asia joka suorastaan huutaa sanaa asperger, vaikka et sitä tunnustaisikaan. Etsi apua yhdistyksen toiminnasta, sitä kautta saatat löytää myös kumppanin.
[/quote]
Mielenkiintoista! Olen joskus ohimennen ajatellutkin, että ehkä olen jonkin asteinen asperger. Luettelot ovat kyllä kivoja. Pidän luetteloista siksi, että monesti minun on vaikea ymmärtää muiden ihmisten puhetta tai kirjoituksia. Siksi yritän itse kirjoittaa/puhua mahdollisimman johdonmukaisesti, että tarinoistani saisi selvän.
Minä olen nykyään onnellisesti parisuhteessa, eli siltä osin nämä pohdinnat eivät ole mitenkään ajankohtaisia oman elämäni kannalta. Törmäsin tällä palstalla taannoin johonkin keskusteluun, jossa sivuttiin sosfobia ja siitä kumpusi into tällaisen keskustelun aloittamiseen. Aikanaan juuri tämä keskustelun aihe oli kuitenkin vaikea osa omaa elämää ja silloin ei ollut mitään tahoa, jonka kanssa olisi voinut vaihtaa ajatuksia. Ei tullut silloin keskustelupalstoilla pyörittyä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:22"]
[/quote]
Mielenkiintoista! Olen joskus ohimennen ajatellutkin, että ehkä olen jonkin asteinen asperger. Luettelot ovat kyllä kivoja. Pidän luetteloista siksi, että monesti minun on vaikea ymmärtää muiden ihmisten puhetta tai kirjoituksia. Siksi yritän itse kirjoittaa/puhua mahdollisimman johdonmukaisesti, että tarinoistani saisi selvän.
Minä olen nykyään onnellisesti parisuhteessa, eli siltä osin nämä pohdinnat eivät ole mitenkään ajankohtaisia oman elämäni kannalta. Törmäsin tällä palstalla taannoin johonkin keskusteluun, jossa sivuttiin sosfobia ja siitä kumpusi into tällaisen keskustelun aloittamiseen. Aikanaan juuri tämä keskustelun aihe oli kuitenkin vaikea osa omaa elämää ja silloin ei ollut mitään tahoa, jonka kanssa olisi voinut vaihtaa ajatuksia. Ei tullut silloin keskustelupalstoilla pyörittyä.
[/quote]
Tee netissä testi! http://xestia.net/testit/asperger.php
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:12"]
Jotain terapiaa voisit harkita, rentoudu mies!
[/quote]
Kyllä sitäkin tuli aikoinaan kokeiltua ja samoin lääkitystä: betasalpaajaa, serotoniinin takaisinoton estäjää ja bentsoa. En huomannut puheterapiasta tai lääkkeistä olevan oikeastaan mitään apua, joten lopetin ne kaikki. No bentso tietysti auttaa samalla tavalla kuin alkoholi, eli poistaa akuutit oireet, mutta ei hoida itse sairautta. Kyllä tämän sairauden kanssa kuitenkin ihan hyvin voi elää. On niitä paljon pahempiakin mielen ja kehon sairauksia tässä maailmassa.
Minäkin suosittelen tota assitestiä. Todella moni seikka ap:n tekstissä viittaa jonkin asteiseen assiin.
t. aspergerpojan äiti
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:22"]
[/quote]
[/quote]
Tee netissä testi! http://xestia.net/testit/asperger.php
[/quote]
Testin tulos:
-------------------------------------
Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 48 sekuntia ja testipistemääräsi on 88 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.
Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 ja vastausten keskiarvo on tällä hetkellä 97. Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!
--------------------------------------
Jotkut kysymyksistä olivat kyllä niin osuvia, että ajattelin tässä kyllä narahtavani pahemman kerran...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:38"]
Minäkin suosittelen tota assitestiä. Todella moni seikka ap:n tekstissä viittaa jonkin asteiseen assiin.
t. aspergerpojan äiti
[/quote]
Viitsisitkö vaikkapa luetteloida =) mitkä asiat aspergeriin viittaavat? Kiinnostaa ihan aidosti, enkä vedä hernettä nokkaani, oli ne asiat sitten mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:48"]
t. aspergerpojan äiti
[/quote]
Viitsisitkö vaikkapa luetteloida =) mitkä asiat aspergeriin viittaavat? Kiinnostaa ihan aidosti, enkä vedä hernettä nokkaani, oli ne asiat sitten mitä tahansa.
[/quote]
No ihan ensiksi tuo luettelointi, sosiaalisten tilanteiden pelkääminen ja vieroksuminen, turvautuminen alkoholiin, omituiset sanavalinnat kuten "seksi on yksityinen tilaisuus", ja kaikki tässä: "Selvinpäin oleminen vasta tutustumisasteella olevan naisen kanssa on erittäin ahdistavaa, ellei sitä voi tehdä sellaisessa paikassa, jossa on todella paljon tilaa hengittää. Eli helpointa on olla jossain ulkona, missä ei ole muita ihmisiä, tai muita on vain vähän. Helpompaa on olla pimeässä kuin valoisassa. Pahin paikka olisi joku tunkkainen sisätila, jossa kuuloetäisyydellä ja tappituntumalla on paljon porukkaa. Hyi.", ja vaikeudet kohdata toista ihmistä kiinnostavana, vaan sen sijaan keskittyä oman toiminnan tarkkailuun ja analysoimiseen.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 00:48"]
t. aspergerpojan äiti
[/quote]
[/quote]
No ihan ensiksi tuo luettelointi, sosiaalisten tilanteiden pelkääminen ja vieroksuminen, turvautuminen alkoholiin, omituiset sanavalinnat kuten "seksi on yksityinen tilaisuus", ja kaikki tässä: "Selvinpäin oleminen vasta tutustumisasteella olevan naisen kanssa on erittäin ahdistavaa, ellei sitä voi tehdä sellaisessa paikassa, jossa on todella paljon tilaa hengittää. Eli helpointa on olla jossain ulkona, missä ei ole muita ihmisiä, tai muita on vain vähän. Helpompaa on olla pimeässä kuin valoisassa. Pahin paikka olisi joku tunkkainen sisätila, jossa kuuloetäisyydellä ja tappituntumalla on paljon porukkaa. Hyi.", ja vaikeudet kohdata toista ihmistä kiinnostavana, vaan sen sijaan keskittyä oman toiminnan tarkkailuun ja analysoimiseen.
[/quote]
Omituisista sanavalinnoista minua kyllä ajoittain soimataan ja luettelointihan on tunnetusti ihan hullua... mutta nuo muut kohdat mielestäni selittyvät aika hyvin ihan tavallisella sosiaalisten tilanteiden fobialla.
Eli paneminen sopii sulle paremmin kuin seurustelu.