Mielipiteitä ihmisistä jotka eivät edes tavoittele elämää omakotitalossa
Mielestäni outoa jämähtää kerrostaloasumiseen jonka pitäisi olla vain tiettyyn elämänvaiheeseen liittyvä välivaihe. Esim. opiskelijana kerrostalossa asuminen on ymmärrettävää taloudellisista syistä.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Ei se ainakaan pääkaupunkiseudulal ole outoa jos ei halua asua omakotitalossa, varsinkin jos ei ole perhettä mutta ymmärrän myös sellaisia joila on sellainen työ tai sellaiset harrastukset että omakotitalo ei oikein sovi. Silloin joutuisi joka tapauksessa muuttamaan aika kauas Helsingin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, sen muutaman vuoden jälkeen jonka jouduin vuokralla asumaan on tavoitteet elämään kyllä löytyneet. Ihminen joka asuu vuokralla, ei halua lapsia, ei etene eikä tavoittele mitään, on yhteiskunnan elätti. Elämä täynnä merkityksellisyyttä
Tämä keskusteluhan on omakotiasumisesta, ei vuokralla asumisesta. Vai luuletko että kerrostalossa ei voi asua omistusasunnossa tai omakotitalossa vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossakin on tarpeeksi pihahommaa ja muuta huolehdittavaa. Ei kiinnosta vastata itse jokaikisestä huoltotoimenpiteestä, mitä omakotitalo vaatii. Eikä näytä kiinnostavan montaa muutakaan omakotitaloasujaa. Sen verran paljon näkyy huonosti hoidettuja pihoja, rapistuvia maalipintoja, sammaleisia kattoja...
Toisaalta jokainen vastaa itse talonsa ja pihansa kunnosta.
Montaa ihmistä ei sinänsä haittaa, jos pihassa kasvaa pitkä ruoho, ulkoseinän maali on jo kulahtanut tai katossa kasvaa vähän sammalta. Se ei kerro kiinnostuksen puutteesta vaan valinnoista sen suhteen, mikä on tärkeää ja mikä ei.
Aikaisemmin höyläsimme itsekin nurmikkoa vähintään kerran viikossa. Pari vuotta sitten, ennen koronaa, kun matkailimme eräänä kesänä enemmän, nurmikko jäi kasvamaan pitkäksi. Silloin huomasimme, että siitähän tulee mitä kaunein niitty. Nyt strategiamme on ollut niittää koko nurmikko korkeintaan kerran kuussa, ainoastaan kulkuväylät pidämme vähän lyhyemmällä ruoholla. Ja tiedättekö mitä: olemme saaneet mitä hienoimman pihan.
En halua kiinteistön omistajaksi. En halua hoitaa ja huoltaa kiinteistöä. En halua pihaa, koska sillä ei ole minulle mitään käyttöä vaan pelkkää riesaa. Kokeiltu on parikin kertaa, eikä kolmatta enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Kerrostalossa on ihan mukavaa, ja mitään ei tarvitse tehdä itse. Huoltofirma hoitaa.
Huoltofirmat rökittää järkyttävin hinnoin ja taoossa ollaan kui sillit sumpuzza
Tämä on totta.
Meillä on vanha omakotitalo, jossa eristystä on parannettu lisäämällä ekovillaa mm. yläpohjaan. Lämmitysmuoto on vaihdettu maalämpöön.
Nyt asunnon ylläpitokustannukset ovat pienemmät kuin keskivertokaksion hoitovastike. Lämmitykseen menee rahaa melko vähän, lähinnä vakuutus, verot ja jätemaksut tulevat lisäkustannuksiksi.
Talon vaatimat huoltokorjaukset hoidan itse, joten menoiksi riittää lähinnä tarvikkeiden hinnat. Työtä niihin menee korkeintaan muutama tunti kuussa.
Jopa vesimaksut ovat pienemmät kuin kerrostalossa, jossa asuessamme meillä oli kiinteä vesimaksu. Todellinen kulutuksemme on ollut huomattavasti pienempi, etenkin, kun meillä on pihakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossakin on tarpeeksi pihahommaa ja muuta huolehdittavaa. Ei kiinnosta vastata itse jokaikisestä huoltotoimenpiteestä, mitä omakotitalo vaatii. Eikä näytä kiinnostavan montaa muutakaan omakotitaloasujaa. Sen verran paljon näkyy huonosti hoidettuja pihoja, rapistuvia maalipintoja, sammaleisia kattoja...
Omakotitaloa etsiessämme kävimme katsomassa useampaakin taloa, joiden huolto oli täysin laiminlyöty. Talo esim. valmistunut n. 2000, eikä käytännössä mitään huoltotoimenpiteitä sen jälkeen tehty. Monista ei tosiaan ole omakotitaloasujiksi, se vaatii osaamista, aikaa ja vaivaa. Ymmärrän oikein hyvin heitä jotka eivät siihen lähde, ja paljon järkevämpäähän se onkin kuin hankkia omakotitalo jota ei osaa/viitsi hoitaa.
Mahdun hyvin 50 neliöön ja senkin siivoaminen on välillä "rasite". Mitä se olisikaan kun olisi 200 neliötä?? Minusta ei kuulu toisille ihmisille pätkääkään miten joku toinen asuu tai haluaa asua. Jotkut asuvat hirveällä velkarahalla omakotitalossa ja yrittävät viimeisillä lanteillaan pitää sitä yllä ja lämmittää ja maksaa sähköt jne. Mitäpä järkeä sellaisessakaan on?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin fiksuja tyyppejä toisin kuin AP
Tosin täällä palstalla naapurista kantautuvasta melusta valittajat ihmetyttävät. OKT-asuminen ratkaisisi ongelman.
Paitsi, jos sen omakotitalon naapuri grillaa ( hajuhaitta), leikkaa nurmikkoa ( äänihaitta ), omaa pihalla leikkiviä lapsia ( äänihaitta ), omistaa äänekkään moottoripyörän ( äänihaitta ) tai jokin muu lukuisista naapurisopua rasittavista seikoista.
Olen asunut puolet elämästäni (25 vuotta) omakotitalossa. En asu enää enkä halua asua enää koskaan.
Mielipiteitä ihmisestä, jonka mielestä kaikkien pitäisi elää kuin hän?
Meillä on kerrostaloasunto Helsingin kantakaupungissa merinäköalalla. Puolella miljoonalla saisi kyllä omakotitalonkin, joten rahasta ei ole kiinni. Me arvostamme lyhyitä etäisyyksiä, joukkoliikennettä ja hyviä palveluita.
Omakotitalossa kasvaneena voin ihan suoraan sanoa, että ei ikinä enää. Haaveilin lapsena kerrostalosta ja meillä on aivan ihana kerrostalohuoneisto.
Olen aina rakastanut sitä, että kaiken keskellä on oma sopii rauhoittumiseen, mutta ympärillä elämää.
Toinen on, että kodin voi jättää jokseenkin ilman huolia murtovarkaista tai vahingoista.
Myös lumisina aamuina auran ääni, kun voi itse vielä hetken nukkua on minulle suurinta luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Mahdun hyvin 50 neliöön ja senkin siivoaminen on välillä "rasite". Mitä se olisikaan kun olisi 200 neliötä?? Minusta ei kuulu toisille ihmisille pätkääkään miten joku toinen asuu tai haluaa asua. Jotkut asuvat hirveällä velkarahalla omakotitalossa ja yrittävät viimeisillä lanteillaan pitää sitä yllä ja lämmittää ja maksaa sähköt jne. Mitäpä järkeä sellaisessakaan on?!
200 neliöisen talon siivoaminen voi olla joskus kyllä jopa helpompaa kuin 50 neliön. Jos on avaruutta ja tilaa, niin hyvinkin nopea siivota. Itse tällaisia joskus siivosin nuorena kotisiivoojana ja saattoi mennä yhtä paljon ( tai vähän aikaa) kuin jonkun pienen asunnon siivoamiseen.
Mutta muuten olen sitä mieltä, että joku itsetunto-ongelma ehkä on ihmisillä joiden on mietittävä niin paljon toisten asumismuotoa.
Minua ei juurikaan kiinnosta muiden asumiset. Me asumme kerrostalossa, koska inhoan puutarhatöitä ja kaikkea sitä huoltotyötä joka omakotitaloon liittyy. Kun lapset olivat pieniä, olisi ollut kätevää laittaa heidät keskenään omalle pihalle mutta lyhyt aikahan se lopulta on. Nyt koululaiset joka tapauksessa menevät kavereidensa kanssa pitkin pihoja. Ja siihen käy kerrostalojenkin pihat oikein hyvin, samoin takapihalta alkava pikkumetsä.
Lasten 450 oppilaan alakoulussa ei taida olla yhtään oppilasta joka asuisi omakotitalossa, koska alueella ei yksinkertaisesti ole omakotitaloja. Muutama rivitalo on ja niissä varmasti on koululaisiakin. Mutta suurin osa asuu kerrostalossa omistusasunnossa. Vuokra-asuntojakin on muutama mutta suurin osa on omistusasuntoja. Ja tämä siis Helsingissä.
Mielestäni todella outoa, että minulla pitäisi olla mielipide ihmisistä perustuen heidän mielipiteisiinsä tällaisissa asioissa. Varsinkin, jos tämän mielipiteeni perusteella minun pitäisi arvostaa ko. henkilöä jotenkin enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastikkeen hinnalla, saat ok-taloonkin huoltomiehen, leikkaamaan nurmen, kolaamaan lumet ja vaihtamaan oven päällä olevan lampun, jos olet uusavuton.
Paljon halvemmalla. Ei todellakaan tartte ok-talonmiehelle maksaa 400€/kk. Meillä käy leikkaamassa ruohon 2-3 kertaa kk (liki 1000m^2), Kolaa pihat (500m^2), putsaa rännit ja katot ja kustannus on 2500€/vuosi josta saa kotitalous vähennyksen eli jää alle 2000€/ vuosi ~160€/kk ja talo on iso yli 200 neliötä ja piha-alue 3500m^2. Kerrostal8ssa 200 neliön asunnon kesk7määräinen vastike olisi yli 800€ (keskim. vastike kerrostaloissa 2020 oli >4€/m^2)
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, sen muutaman vuoden jälkeen jonka jouduin vuokralla asumaan on tavoitteet elämään kyllä löytyneet. Ihminen joka asuu vuokralla, ei halua lapsia, ei etene eikä tavoittele mitään, on yhteiskunnan elätti. Elämä täynnä merkityksellisyyttä
No eihän tässä nyt puhuta vuokralla/ omistusasunnossa asumisesta, vaan kerrostalo/ omakotitalo asumisesta! Molemmat voi olla omistus- tai vuokra-asuntoja.
En muuttaisi omakotitaloon vaikka saisin siitä rahaa. Epäekologista ja hirveä työmaa.
Voihan teuvoterttutero koita jo ryhdistäytyä ketäänri kiinnosta