Onko äitilläni joku vakavasti vialla
Olen huolissani, puhun äitini kanssa päivittäin puhelimessa ja hän kuulostaa välillä tosi oudolta. Välillä puhe on hidasta ja kömpelöä, hän hakee sanoja ja saattaa sanoa vääriä sanoja. Esim appelssiinin tilalle päärynä, eikä edes huomaa ennen kuin korjaan. Hän ei ymmärrä välillä mitä sanon, eikä keskity sanomaani. Jos esim sanon että tein makaronilaatikkoa, hän kysyy seuraavaksi mitä teimme tänään ruuaksi. Sitten kun sanon että juurihan minä sanoin, hän sanoo että ainiin joo. Äitini on vasta päälle 40v. Hänellä on masennustaustaa, ja hän syö varmasti jotain lääkettä edelleen. Minua lähinnä häiritsee kun hänen ajatuksen kulku on nykyään todella tuskallisen hidasta. Ärsyttää
Välillä keskustella hänen kanssaan kun keskustelusta ei tule mitään. Välillä taas puhe on aivan normaalia ja ajatuksenkulkukin vähän parempi. Olen yrittänyt udella mikä voisi mätätä mutta ei hänen mielestään ole mitään vikaa ja kaikki on aina ihan hyvin. Myös hänen naamansa välillä nykii, ja kädet vapisevat. Auttakaa!!!
Kommentit (40)
15/ olen monesti yrittänyt, hän on vaan sairaudestaan tosi hiljainen ja häpeää biboakin, saatika menisin hänelle sanomaan että hänessä jotain uutta vikaa.
Välimme ovat hyvät mutta hänen mielisairaudestaan emme oikeen koskaan ole pystyneet puhumaan.
En kyllä ihan heti Alzia veikkaa 40- vuotiaalle. Pikemminkin tulee mieleen Parkinson tai joku epilepsia (kohtaukset eivät aina ole isoja). Voi myös johtua kilpirauhasista.
AP: tulosta tämä: http://www.muistiasiantuntijat.fi/media-files/testit/MMSE.pdf
Lue ohjeet ajatuksella ja tee testi ensin itsellesi ihan rauhassa. Kun olet valmistautunut, kerro äidillesi että olet huolissasi ja haluat tehdä testin. Sovi äitisi kanssa että jos testi ei mene riittävän hyvin, hänen on mentävä neurologille (ja sinä menet sinne mukaan).
Jos testin tulos on huono ja kaipaat juttuseuraa niin huikkaa tänne. Perustan anonyymin osoitteen niin voidaan keskustella. Olen käynyt saman läpi itse.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:42"]
Ihan selvät oireet: alkava Alzheimer
[/quote]
Ei tohon nuoreen ikään kannata tuudittautua. Kannattaisi varmaan hakeutua muistitestiin, jos on esim. dementiaa, olisi hyvä havaita ajoissa, jotta saa lääkkeet.
19/ kiitos tuo tosiaan voisi olla hyvä idea. Olen nyt menossa kylään vähän pidemmäksi aikaa, tarkkailen ja koitan keskustella asiasta enemmän. Ehkäpä ratsaan lääkekaapinkin yöllä. Mies nimittäin epäili jos olisi mahdollisesti jotain muutakin kuin hänelle määrättyjä lääkkeitä.
Mitä kuuluu ap? Saitko testin jo tehtyä?
-24
Mun äidillä oli vastaavia oireita aikoinaan. Sai MS-diagnoosin. Oli varmasti myös stressiä, masennusta ja liiallista alkoholin käyttöä.
Imovanea tai pameja unilääkkeenä?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:41"]Olen huolissani, puhun äitini kanssa päivittäin puhelimessa ja hän kuulostaa välillä tosi oudolta. Välillä puhe on hidasta ja kömpelöä, hän hakee sanoja ja saattaa sanoa vääriä sanoja. Esim appelssiinin tilalle päärynä, eikä edes huomaa ennen kuin korjaan. Hän ei ymmärrä välillä mitä sanon, eikä keskity sanomaani. Jos esim sanon että tein makaronilaatikkoa, hän kysyy seuraavaksi mitä teimme tänään ruuaksi. Sitten kun sanon että juurihan minä sanoin, hän sanoo että ainiin joo. Äitini on vasta päälle 40v. Hänellä on masennustaustaa, ja hän syö varmasti jotain lääkettä edelleen. Minua lähinnä häiritsee kun hänen ajatuksen kulku on nykyään todella tuskallisen hidasta. Ärsyttää
Välillä keskustella hänen kanssaan kun keskustelusta ei tule mitään. Välillä taas puhe on aivan normaalia ja ajatuksenkulkukin vähän parempi. Olen yrittänyt udella mikä voisi mätätä mutta ei hänen mielestään ole mitään vikaa ja kaikki on aina ihan hyvin. Myös hänen naamansa välillä nykii, ja kädet vapisevat. Auttakaa!!!
[/quote]
Parkinsonin tauti voi tulla naisillekin ja oireet alkaa yleensä sun äitisi iässä
Vielä viimeisen kerran nostelen /24
Ap, miten ihmeessä sinä olet selviytynyt lapsuudesta ja nuoruudesta noin sairaan äidin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:52"]Päissään tai pameissaan.
Ihan tilastollisesti todennäköisempää kuin Alzheimerin tauti tms
[/quote]
Komppaan.
Mitäs jos veisit hänet lääkäriin täällä huutelun sijaan? Monissa dementoivissa sairauksissa sairauden etenemistä voidaan lääkkeillä hidastaa, mutta jo tapahtuneita vahinkoja ei lääkkeillä saa parannettua. Eli mitä aikaisemmin pääsee hoitoon, sen parempi.
Tai sitten: Tiedätkö mitä hän tekee samalla kun puhuu sinun kanssasi? Eli voisiko olla esim. peliriippuvutta tms. Eli samaan aikaan esim. pelaa koneella, eikä pysty oikeasti täysin keskittymään puheluun.
Mulla vastaavaa käytöstä aiheutti ihan vain stressi ja burnout. Samaa ikäluokkaakin ollaan.
29/äitini ei ole stressaantunut, hän on päivät kotona / kuntosalilla ja katselee lähinnä televisiota. Hän on monta vuotta ollut työtön.
28/tahtoisin todellakin pystyä tästä puhumaan hänelle vapautuneesti. Hän on vaan jotenkin niin herkkä/ärsyyntyvä että harvoin tahdon häntä saattaa arvostelun alle tai tilanteeseen jossa hän kokee että häntä "torutaan." Hänellä on ollut hieman rankahko lapsuus, ja minä olen paljon ollut se äiti hänelle.
Kertomasi kuulostaa kovin tutulta. Pelottavan tutulta. Tee se testi, niin jutellaan sen jälkeen lisää vaihtoehdoistasi. / 24
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:10"]
29/äitini ei ole stressaantunut, hän on päivät kotona / kuntosalilla ja katselee lähinnä televisiota. Hän on monta vuotta ollut työtön. 28/tahtoisin todellakin pystyä tästä puhumaan hänelle vapautuneesti. Hän on vaan jotenkin niin herkkä/ärsyyntyvä että harvoin tahdon häntä saattaa arvostelun alle tai tilanteeseen jossa hän kokee että häntä "torutaan." Hänellä on ollut hieman rankahko lapsuus, ja minä olen paljon ollut se äiti hänelle.
[/quote]
Monet kaksisuuntaiseen käytettävät lääkkeet aiheuttavat sivuoireina esimerkiksi vapinaa ja pakkoliikkeitä. Tiedätkö minkätyyppisiä lääkkeitä äitisi syö? Litiumia? Neuroleptejä/antipsykootteja? Epilepsialääkkeitä? Lääkkeet ovat usein myös väsyttäviä/passivoivia. Ja masennuskin "tyhmentää" ihmistä, kun se kroonistuu.. Kokemusta on, kun on noita bipolääkkeitä tullut aika montaa testattua. Olen nuorempi kuin äitisi ja tauti on minulla suhteellisen lievä, minimiannostuksilla menen ja silti lääkkeet aiheuttavat pahojakin sivuvaikutuksia. Jos bipo on jatkuvasti joko masentunut tai sitten ylipirteä niin ei lääkkeet välttämättä ole ihan tasapainossa. Ja bipoilla on taipumusta lopettaa lääkityksiä, kun tulee liian hyvä olo tai syödä lääkkeitä niin, että tulis hyvä pöhinä (hypomania). Tai juoda liikaa, jotta sais mielialoja kohdalleen tms. Been there done that.
Toivottavasti selviää mikä äitiäsi vaivaa. Itse varmasti tuossa tilanteessa tekisin vähän salapoliisityötä lääkeiden yms. suhteen. Kyllä 2-suuntainen on jo itsessään sellainen sairaus, että pitäisi säännöllisesti käydä lääkärillä, joka ois oikea paikka selvitellä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:52"]
Päissään tai pameissaan.
Ihan tilastollisesti todennäköisempää kuin Alzheimerin tauti tms
[/quote]
Näinähän se Occamin partahöylä vetelisi.