Onko vegebuumi kokonaan ohi?
Helsingin keskustassa toiminut vegaaninen hampurilaisravintola Junk y Vegan koki saman kohtalon kuin Bun2Bun, eli sulkee ovensa, kun ei saanut toimintaansa kannattavaksi:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8575571
Kotipizzojenkin tuotevalikoimasta katoavat kokonaan Superseitan-pizza sekä Seitanrulla. Kymmenisen vuotta valikoimissa ollut kasviproteiini ei ole ollut kovin suosittua.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011271756.html
Joskus 10 vuotta sitten oli kauhea uho tästä vegebuumista, ja sanottiin että liha on katoamassa suomalaisten lautasilta kokonaan. Miten tässä nyt näin kävi?
Kommentit (15)
Ravintoloitahan kaatuu oikealla, vasemmalla ja kaikilla suunnilla. Etkö ole vuosikausiin lukenut mitään uutisia lainkaan? Toisaalta et olisi ensimmäinen etkä viimeinen.
En mä usko että noilla on niin kauheasti tekemistä vegebuumin loppumisen kanssa. Ravintoloilla vaan menee paskasti nyt kun on huonot taloudelliset ajat, ja tällaiset hieman nichemmät ravintolat kärsivät ensin.
Seitanrullan katoaminen on kyllä harmi, se oli hyvää. Seitanpizza ei niinkään, mun mielestä mitkään kebablastumaiset jutut ei vaan kuulu pizzan päälle.
Kasviproteiinivalmisteita saa kyllä kaupoista hyvin edelleen, ja aina ravintoloistakin jotain kasvisruokaa saa. Siis vaikka ei olisi erityinen kasvisravintola. En näe siis, että olennaisesti mikään olisi ainakaan huonontunut. Se yletön pöhinä että pian kaikki syö vegeruokaa on toki laantunut, mutta minusta se oli alunperinkin epärealistista, jos kasvissyöjien määrä kasvaa, niin se kasvaa hitaasti.
Vegeburgereita saa kaikista hampurilaispaikoista. Se on vain todella kilpailtu ala. Juuri itse eilen söin hesen vegehampparin ja oli kyllä yllättävän hyvä, tosi lähellä normihampparia. Näin sekasyöjänä usein syön kasvisvaihtoehdon jos se on saatavilla. Helppo tapa vähentää lihan syöntiä.
Rahat alkavat olla vegeiltäkin finaalissa. Varmasti on liikkuvaa väestöä vegaaneissa kuten muissakin ja pakkorako saa lipeämään sekaaniruokiin. Prismassa ei liiku vege-einekset edes ilta-alessa ja kaikki valmiit salaatit ja ei-vegaaniset sellaisetkin jäävät viimeiseksi myyntiin. Päivän lämpötiskissä seisseet broilerit ja mustamakkarat menevät lappualella kuin kuumille kiville. Selkeää muutosta on tullut laputettujen kaupassa halvemman lähtöhinnan suuntaan. Kurjaa ettei ihmisillä ole varaa valita ruokiaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vegeburgereita saa kaikista hampurilaispaikoista. Se on vain todella kilpailtu ala. Juuri itse eilen söin hesen vegehampparin ja oli kyllä yllättävän hyvä, tosi lähellä normihampparia. Näin sekasyöjänä usein syön kasvisvaihtoehdon jos se on saatavilla. Helppo tapa vähentää lihan syöntiä.
Ja saa enemmän mukavasti kaloreitakin kun ottaa vekehampurilaisen.
Ei ole ohi eikä mene ohi. Sensijaan pk-yrityksiä menee konkurssiin noin 10 joka ikinen päivä Orpon hallituskaudella hallituksen toimien takia.
Joka konkurssissa menee työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Rahat alkavat olla vegeiltäkin finaalissa. Varmasti on liikkuvaa väestöä vegaaneissa kuten muissakin ja pakkorako saa lipeämään sekaaniruokiin. Prismassa ei liiku vege-einekset edes ilta-alessa ja kaikki valmiit salaatit ja ei-vegaaniset sellaisetkin jäävät viimeiseksi myyntiin. Päivän lämpötiskissä seisseet broilerit ja mustamakkarat menevät lappualella kuin kuumille kiville. Selkeää muutosta on tullut laputettujen kaupassa halvemman lähtöhinnan suuntaan. Kurjaa ettei ihmisillä ole varaa valita ruokiaankaan.
No kyllä mun lähi-Prismassa (Helsingin Viikin Prisma) ainakin vegetuotteet tuntuu menevän hyvin kaupaksi. Opiskelijakampus vieressä ja muutenkin viherhippien ominta pesimisseutua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saa enemmän mukavasti kaloreitakin kun ottaa vekehampurilaisen.
Tämä koskee vain sitä Hesen Veke-kerrosta. Yleensä useimmissa kasvishampurilaisissa on aika sama määrä kaloreita kuin lihaversioissa. Mutta Hesburger on tuohon päättänyt tuoda maukkuutta lisäämällä pirusti rasvaa erityisesti majoneeseista, mistä kaloreita. Omaan makuun se on aivan liian suolainenkin se hesen Veke-pihvi. Burger Kingillä esimerkiksi paljon parempi.
Pari tuntemaani kasvisruokailijaa on siirtynyt taas sekasyöjäksi jaksamisen (ja raudanpuutteen) vuoksi.
Pitkäkestoisesti vegaaniruokavaliolla saa aikaiseksi puutostilan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkorako? Mikään ei ole halvempaa kuin vegaani/kasvisruoka. Rahan puutteessa vaan siirrytään syömään proteiinit itse liotelluista ja keitetyistä palkokasveista ja soijarouheesta, sen sijaan että osteltaisiin jotain Beyond Meatin burgeripihvejä tai kasvisjauhista.
Vierailija kirjoitti:
Pari tuntemaani kasvisruokailijaa on siirtynyt taas sekasyöjäksi jaksamisen (ja raudanpuutteen) vuoksi.
Pitkäkestoisesti vegaaniruokavaliolla saa aikaiseksi puutostilan.
Ei saa, jos syö monipuolisesti. Ja ottaa sen B12 purkista, ja toki kaikilla suomalaisille myös sekasyöjille suositellun D-vitamiinin talviaikaan. Itse olen ollut 30 vuotta kasvissyöjä, josta 8 v vete, eikä ole mitään puutostiloja eikä väsymystä näkynyt. Nyt kun ikä alkaa lähestyä viittäkymppiä, monet ihmettelee miten näytän niin nuorelta. Mietin johtuisikohan siitä kasvissyönnistä. Ainakin se on pitänyt hoikkana, kun olen aina syönyt terveellisenpuoleista kasvisruokaa, en ole ollut mikään sipsikaljavegaani-tyyppinen.
Kaipaan Hesburgerin viiden euron fish&chips-annosta. Oli myynnissä noin 2005, kotimaista kalaa oli ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkorako? Mikään ei ole halvempaa kuin vegaani/kasvisruoka. Rahan puutteessa vaan siirrytään syömään proteiinit itse liotelluista ja keitetyistä palkokasveista ja soijarouheesta, sen sijaan että osteltaisiin jotain Beyond Meatin burgeripihvejä tai kasvisjauhista.
Uusavuttomat milleniaalit ei mitään osaa litotella.
Aika moni lienee siirtynyt soijarouhepussien pariin, kun rahat ovat tiukoilla.
Rahan puute näkyy niinkin päin, että kaupoissa on suppeampi valikoima erikoistuotteita saatavilla.
Esimerkiksi Fazerin kauramaitosuklaata, vegaanisia valmissalaatteja tai patonkeja ei löydy enää lähikaupoistani. Se on harmi. Onneksi löytyy Xtra tummaa suklaata, ruisleipää ja vihanneksia. Täytyy itse nähdä vaivaa enemmän. Tulee terveellisempääkin, kun tekee itse.
Niinkuin muutkin ravintolat, myös vegeravintolat lopettavat usein ja ruokalistat elävät. Kotipizzan uuden järvikalapanostuksen uskoisin myös loppuvan lyhyeen.