Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoin A-studion ja olen järkyttynyt!

Vierailija
06.09.2014 |

Täytyy häpeillen sanoa etten ole tajunnut miten paljon työttömiä tässä maassa on. En myöskään ymmärrä miksei muutosta saada aikaan. Nyt ollaan nähty mihin kokoomus, sdp, vihreät ja ne pystyy. Miksi sitten vuodesta toiseen mikään ei muutu?

En uskoisi, että sanon tätä mutta olen jopa valmis äänestämään vasemmistoa tai perussuomalaisia.

Kommentit (462)

Vierailija
261/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:33"]

Onko sinulla joku kirja mistä luet noita tekosyitä vaan keksitkö ne kaikki ihan itse?

Minä en ole koskaan nähnyt yhtäkään huumeen myyjää Helsingissä vaikka olen täällä asunut monta kymmentä vuotta. 

Yrityksesi meni konkurssiin sinun mokiesi takia. Joten miksi sinä kelpaisit töihin jos et kykene yritystäkään pystyssä pitämään? Millä perusteella sinulle pitää tukia maksaa?

Eiköhän sinun ikäisesi naisen olisi aika ottaa vastuu omasta elämästä ja lopettaa tekosyiden keksiminen. Muillakin ihmisillä on sairauksia ja ongelmia. Mutta ei elä kuitenkaan yhteiskunnan tuilla.

Työn perässä PITÄÄ muuttaa. Ei voi olettaa että joku tulee tuomaan sinulle töitä. 

[/quote]

Täytyy todeta, että olet sinä kyllä harvinaisen miellyttävä ihminen. Voimmeko kuitata sinut trolliksi ja jättää vastaamatta? :) 
Terv. ohihuutelija

[/quote]

En ole trolli

Vierailija
262/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:44"]

Onko sinulla joku kirja mistä luet noita tekosyitä vaan keksitkö ne kaikki ihan itse?

Minä en ole koskaan nähnyt yhtäkään huumeen myyjää Helsingissä vaikka olen täällä asunut monta kymmentä vuotta. 

Yrityksesi meni konkurssiin sinun mokiesi takia. Joten miksi sinä kelpaisit töihin jos et kykene yritystäkään pystyssä pitämään? Millä perusteella sinulle pitää tukia maksaa?

Eiköhän sinun ikäisesi naisen olisi aika ottaa vastuu omasta elämästä ja lopettaa tekosyiden keksiminen. Muillakin ihmisillä on sairauksia ja ongelmia. Mutta ei elä kuitenkaan yhteiskunnan tuilla.

Työn perässä PITÄÄ muuttaa. Ei voi olettaa että joku tulee tuomaan sinulle töitä. 

[/quote]

Täytyy todeta, että olet sinä kyllä harvinaisen miellyttävä ihminen. Voimmeko kuitata sinut trolliksi ja jättää vastaamatta? :) 
Terv. ohihuutelija

[/quote]

En ole trolli

[/quote]

Tiedätkö: sitähän minä tässä vähän pelkäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:43"]

[/quote]

[/quote]

Firma ei kannattanut siksi että täällä oli liikaa kilpailua, ja ala oli sellainen jossa pitää olla todella kallis varasto. Mulla oli todella nätti liike ja hyvät hinnat, ja mainostinkin mahdollisimman paljon, sijainti ei ollut hyvä, ja asiakkaita vaan ei tullut, sellaista se on, yrittämisessä on aina suuri riski, muutenhan sitä tekisivät kaikki.

Minä nimenomaan muutin tänne miehen työn takia, ja muutin firmanikin että en olisi työtön, ja sekin maksoi helvetisti.

[/quote]

Se firman muutto ei tainnut olla kovin hyvä idea? Minä en todellakaan nauti kärsimyksistäsi tai halua sinua mollata. Yritän vaan löytää syitä työttömyydellesi. Elämä on perseestä sen taitaa tietää kaikki. 

Mitä olet suunnitellut tulevaisuudelle? Koska työtilanne ei varmaankaan tule paranemaan varsinkaan siellä päin?

Vierailija
264/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Terv. ohihuutelija

[/quote]

En ole trolli

[/quote]

[/quote]

Miksi? Yritän vaan selittää että maailma ei toimi niin että toiset on kotona kun toiset tekee työtä elättääkseen ne. 

Tiedän itsekkin mitä olla olla köyhä. Olen ollut sitä koko elämäni. Mutta etsin työtä mistä ikinä sitä saan ja teen niin paljon kuin jaksan. 

Ellei ole sairas niin siihen pystyy kaikki muutkin. 

Vierailija
265/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 03:33"]

Kiitos vain eu:lle. Nykyään on mahdoton päästä töihin jos ei ole kaiken maailman korttia lippuja ja lappuja esittää. Ja työtön joutuu nämäkin kortit maksamaan omasta pussistaan. Esim. Trukkikortti, hygieniapassi, tulityökortti, työturvakortti, ensiapu1. Itse omistan kyseiset kortit, on ammattitutkinto, luokkahitsaajan paperit ja lukuisia kursseja. Työkokemusta 3 vuotta. Vuosi nyt työttömyyttä takana ja töihin pääsy tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

[/quote]

No kenen se koulutus pitäisi sinulle hankkia? Ihan itse me maisteritkin olemme opiskelleet ja maksaneet opiskelusta jättäytymällä työelämästä pois opiskelun ajaksi. Opiskelu sinänsä on Suomessa edullista ja valtio tukee opiskelijoita paljon.

Nuo kortit suorittaa hyvin lyhyessä ajassa ja pienin kustannuksin.

Vierailija
266/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:49"]

[/quote]

Terv. ohihuutelija

[/quote]

En ole trolli

[/quote]

[/quote]

Miksi? Yritän vaan selittää että maailma ei toimi niin että toiset on kotona kun toiset tekee työtä elättääkseen ne. 

Tiedän itsekkin mitä olla olla köyhä. Olen ollut sitä koko elämäni. Mutta etsin työtä mistä ikinä sitä saan ja teen niin paljon kuin jaksan. 

[/quote]Tiedätkö, maailma ei myöskään toimi niin, että kaikki tekee töitä.

Vierailija
267/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:23"]

Olisiko kenelläkään entisellä tai nykyisellä yrittäjällä hieman infoa siitä, mitä yrittäminen oikeasti on? 
Minä en ihan niele, että työttömyys pelastettaisiin sillä, että työttömät alkaisivat yrittäjiksi. 
Ja perustelut esim. sille, että yritys ei tarvitsisi starttirahaa? Jos minä haluaisin perustaa tässä työttömyyteni turvaksi vaikkapa kivan kahvilan, en takuulla saisi sitä pystyyn omillani. Haluan oikeasti nyt faktaa pöytään.

[/quote]

Riippuu yrityksestä. Jonkun nettikaupan voi perustaa ilman suurtakaan rahaa. Kahvila on vaikeampi. Siihen pitää ottaa lainaa. Monet panttaavat asuntonsa ja ottavat lainaa hyvinkin paljon. 

Riipuu aivan yrityksestä.

[/quote]

Joo, monet ottavat lainaa, harva sitä saa, ei työttömällä aina ole asuntoa mitä laittaa pantiksi, ja jos onkin, menettävät sen todella usein. Jos yrittäminen olisi helppoa ja riskitöntä, sitä tekisivät kaikki.

Vierailija
268/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:49"]

--

[/quote]

Meidän valtiomme toimii tällä hetkellä siten, että veroja maksetaan, jotta ne yhteiskunnan heikoimmatkin pärjäisivät. Se on se, mikä tekee tästä "hyvinvointiyhteiskunnan" - vaikka mm. työttömän näkökulmasta tämä pilari rapaantuu koko ajan. Minä en halua nähdä valtiota, jossa jokainen saa luvan pärjätä ilman minkäänlaista tukimuotoa. Ehkä se sinulle tarkoittaa sitä, että sinä raadat niska limassa jonkun sossupummin elätettäväksi. Surullista, sillä pelkästään "sossupummeja" aka työttömiä on melkoisen suuri joukko, juuri sinun lompakollasi. Jos miinusta yhtälöstä keinotyöllistämiset ja muut vippaskonstit, työttömiä on oikeasti vielä isompi joukko kuin tilastot kertovat.

Olen kommentoija nro 329. Minä väitän, etten koe saaneeni synninpäästöä, koska raadan pienellä palkalla ja useimmiten pelkällä nälkäpalkalla. Siitä ei edes ole veronmaksajille hyötyä, koska nostan kuitenkin työttömyystukea. Joku saa korkeintaan hyvän mielen siitä, kun en "loisi". Harmi vaan, kun minä en tästä taas hyödy juuri taskurahaa enempää. Minulla on vain enemmän vaivaa paperitöiden ja tulevaisuudensuunnittelun kanssa. 

Vierailija
269/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Sitä enemmän täältä lähtee hyvin tienaavia pakoon, mitä enemmän toiset lusmuilee. On ihan väärin, että jotkut opiskelevat vuosia, tekevät vaativaa ja vastuullista työtä ja toiset sitten makoilevat kotona ja valittavat, kun on stressiä tukienhakupyrokratiassa. Ja vielä näille löysäilijöille pitäisi maksaa täysin vastikkeetonta perustuloa, jotta voisi olla vapaa.

[/quote]

Ymmärrätkö sinä, että suuri osa niistä löysäilijöistä jotka makaa kotona, ovat itsekin opiskelleet vuosikaudet ja ottaneet opintolainaa? KUN SITÄ VAATIVAA TYÖTÄ EI RIITÄ KAIKILLE JOTKA OPISKELEVAT JA HALUAISIVAT TEHDÄ SITÄ VAATIVAA JA RASKASTA TYÖTÄ! Anna sinä omastasi puolet pois, niin ei tarvi valittaa!!!

[/quote]

Sitten ota vähemmän vaativaa työtä- 

[/quote]

No et tajunnut tässä sitä mistä puhuttiin, tämä edellinen ihminen juuri valitti sitä että joutuu tekemään VAATIVAA työtä, kun sitä työtä ei ole minkäänlaista kaikille halukkaille. Suomessa on puoli miljoonaa ihmistä jotka haluaisivat tehdä enemmän töitä, mutta vain parikymmentätuhatta avointa työpaikkaa, yhtä avointa työpaikkaa kohti on 20 työtöntä, jos se yksi "ottaa" sen työn, mitä ne 19 muuta tekee?

[/quote]

Tajuan, että työttömyys on ongelma, mutta edelleenkään en ymmärrä miten perustulo olisi mikään ratkaisu? Se olisi helpompaa vain työttömille, kun voisivat sitten rauhassa rueta vain oleskelemaan. Haluamatta mitään muuta tai edes yrittämättä etsiä niitä töitä.

Vierailija
270/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttiraha myönnetään yrittäjälle, ei yritykselle. Se on tarkoitettu kompensoimaan elinkustannuksia, kun yritys ei tuota alussa mitään. Summa on reiliusti alle tonni kuussa nettona ja maksetaan 6, 12 tai 18 kk ajan.

Vierailija
271/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:43"]

[/quote]

[/quote]

Firma ei kannattanut siksi että täällä oli liikaa kilpailua, ja ala oli sellainen jossa pitää olla todella kallis varasto. Mulla oli todella nätti liike ja hyvät hinnat, ja mainostinkin mahdollisimman paljon, sijainti ei ollut hyvä, ja asiakkaita vaan ei tullut, sellaista se on, yrittämisessä on aina suuri riski, muutenhan sitä tekisivät kaikki.

Minä nimenomaan muutin tänne miehen työn takia, ja muutin firmanikin että en olisi työtön, ja sekin maksoi helvetisti.

[/quote]

Se firman muutto ei tainnut olla kovin hyvä idea? Minä en todellakaan nauti kärsimyksistäsi tai halua sinua mollata. Yritän vaan löytää syitä työttömyydellesi. Elämä on perseestä sen taitaa tietää kaikki. 

Mitä olet suunnitellut tulevaisuudelle? Koska työtilanne ei varmaankaan tule paranemaan varsinkaan siellä päin?

[/quote]

Ei ollut ei, mutta uskoin omaan liikeideaani kun katsoin niiden kilpailijoiden nuhruisia ja vanhanaikaisia liikkeitä, mies varoitti, että älä laita tänne sitä liikettä, täälä kaikki käy aina siellä missä vanhemmat ja isovanhemmatkin kävivät. Silloin täällä ei ollut vielä suurimpia ketjuja. Minua pelotti juuri se, että olen sitten työttömänä lopun ikääni ja elän miehen siivellä, ajattelin että kun teen töitä, saan sen toimimaan. No paskastihan siinä kävi, hyvä se on näin jälkikäteen nähdä virheet.

Kun lopetin firman ostettiin juuri rivitalo-osake, siinä oli niin huono isännöitsijä että otin netistä selvää mitä isännöitsijän kuuluu tehdä, ja luin että isännöintialalla on vanhaa porukkaa jotka jää "pian" eläkkeelle. Siitä innostuin ja etsin keinoa saada isännöitsijän koulutusta, ja löysinkin 120 kilometrin päästä, siellä kävin sitten luennoilla ja etänä opiskelin muuten, ja hommasin itselleni isännöitsijän ammattitutkinnon.  Sen jälkeen sain töitä palkkatuella kioskilla, tein 10 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa kun yrittäjä itse oli vieraalla töissä. Ilman palkkatukea ei aloittavalla yrittäjällä olisi ollut varaa minua palkata, hän oli tyytyväinen kun sai entisen yrittäjän siihen joka osasi pyörittää hänen fimaansa, ja opettaakin vähän yrittäjyydestä. Siitä työstä jäin pois kun tulin yllättäen raskaaksi 8 vuoden yrittämisen jälkeen, tai ei nyt sillälailla enää edes yritetty. En voinut jäädä kioskille koska siitä ei tullut voittoa niin paljon että olisi selviytynyt mun äitiysloman kuluista, esim. 3kk palkasta ekat kuukaudet. Mulla oli ihan hirveät pahoinvoinnit, ja pienessä kuumassa kopissa oli ihan painajaista olla kun pelkäsi että oksentaa siihen irtokarkkilaatikoiden päälle asiakkaan eteen :) Myös muuten fyysisti alkoi mahan kanssa olla hankala kontata tiskin alta laittamaan ulko-ovea lukkoon ym. Jäin siitä pois, ja karenssia tuli 4kk, tein isännöitsijän töitä osa-aikaisena siihen asti kun pojat syntyi, edellisenä iltana pidin kokousta, ja aamulla kuudelta tuli lähtö, pojat syntyivät pari kuukautta ennen aikojaan ja olivat sairaalassa vähän yli kuukauden. Kioskin tienesteistä ulosottomies vei osansa.

Kun pojat oli alle 2-vuotiaita aloin tosissani etsiä töitä. Olen myös myynyt Tupperwarea viimeisen vuoden ajan. Olen mukana monessa mm. politiikassa, kuntakokeilun työttömien ryhmässä ja ammattiliiton johtokunnassa vastaan työttömien virkistysasioista. Ennen sanottiin että kannattaa olla työttömänä aktiivinen kaikilla mahdollisilla tavoilla, mutta taitaa olla niin että mun aktiviteetit ja entinen yrittäjyys on ja tietysti lapsetkin on haitanneet mun työllistymistä, ja olen vielä lihavakin.

Nyt olen kai pääsemässä töihin, puoli vuotta sitten soitin paikalliseen työttömiä työllistävään säätiöön, sen johtajalle, ja kysyin saisinko tulla esittelemään tupperimyyjän työtä työttömille joita siellä on, olin käynyt työttömien yhdistyksen tuvallakin. Johtaja sitten kiinostui kun tuli puheeksi että olen itsekin pitkäaikaistyötön ja vielä isännöitsijä. Johtaja sanoi että heillä tarvittaisiin joku vetämään kiinteistöpuolen toimintoja, ja nyt puolen vuoden neuvottelujen jälkeen johtaja on antanut luvan palkata minut, enää odotetaan vaan palkkatukipäätöstä työkkäristä. Eli se työpaikka johon olen ehkä menossa ei ole vielä olemassakaan. Mutta tupperin tyrkyttämisen ansiosta siihen pääsen, jos pääsen.

Mun tavoite on auttaa muita kaltaisiani töihin.

Vierailija
272/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 14:04"]

Pakko huomauttaa, että ei tuota työttömyys ongelman laajuutta huomaa ainakaan minun arjessani/lähipiirissäni ollenkaan. Olen helsinkiläinen parikymppinen nainen. Kukaan ystävistäni ei ole pitkäaikaistyötön. Kaksi ns. pätkätyöläistä tunnen mutta heillä on molemmilla koulutus ja hakevat vain oman alan töitä eli osaksi omaa valintaa. Kukaan kenet tunnen ei ole tosi köyhä tai syrjäytynyt, vähä varaisimpia ovat opiskelijat mutta hekin käytännössä valitsevat säästää loma-aikojen matkusteluun ja muuhun. 

Eli kyllä minun ainakin täytyy katsoa dokumentti jotta voisin ymmärtää kuinka huonolla tolalla asiat on. 

[/quote]

Niin no, harva 20-vuotias on pitkäaikaistyötön, sillä alle 25-vuotiaita aktivoidaan nuorisotakuun nimissä enemmän kuin muita...

Vierailija
273/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Sitä enemmän täältä lähtee hyvin tienaavia pakoon, mitä enemmän toiset lusmuilee. On ihan väärin, että jotkut opiskelevat vuosia, tekevät vaativaa ja vastuullista työtä ja toiset sitten makoilevat kotona ja valittavat, kun on stressiä tukienhakupyrokratiassa. Ja vielä näille löysäilijöille pitäisi maksaa täysin vastikkeetonta perustuloa, jotta voisi olla vapaa.

[/quote]

Ymmärrätkö sinä, että suuri osa niistä löysäilijöistä jotka makaa kotona, ovat itsekin opiskelleet vuosikaudet ja ottaneet opintolainaa? KUN SITÄ VAATIVAA TYÖTÄ EI RIITÄ KAIKILLE JOTKA OPISKELEVAT JA HALUAISIVAT TEHDÄ SITÄ VAATIVAA JA RASKASTA TYÖTÄ! Anna sinä omastasi puolet pois, niin ei tarvi valittaa!!!

[/quote]

Sitten ota vähemmän vaativaa työtä- 

[/quote]

No et tajunnut tässä sitä mistä puhuttiin, tämä edellinen ihminen juuri valitti sitä että joutuu tekemään VAATIVAA työtä, kun sitä työtä ei ole minkäänlaista kaikille halukkaille. Suomessa on puoli miljoonaa ihmistä jotka haluaisivat tehdä enemmän töitä, mutta vain parikymmentätuhatta avointa työpaikkaa, yhtä avointa työpaikkaa kohti on 20 työtöntä, jos se yksi "ottaa" sen työn, mitä ne 19 muuta tekee?

[/quote]

Tajuan, että työttömyys on ongelma, mutta edelleenkään en ymmärrä miten perustulo olisi mikään ratkaisu? Se olisi helpompaa vain työttömille, kun voisivat sitten rauhassa rueta vain oleskelemaan. Haluamatta mitään muuta tai edes yrittämättä etsiä niitä töitä.

[/quote]

Perustulo helpottaisi yrittäjyyttä, yrittäjällä kun ei ole mitään takuuta koskaan että rahaa tulee heti alussa, tai aina muulloinkaan, ja yrittäjällä ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen, eli sossun luukku on ainoa vaihtoehto, ja kuten voi kuvitella, sekin on hankalaa kun sossu olettaa että kaikki mitä voi myydä pitää ensin myydä ennenkuin sieltä avustusta heltiää. 

Kaikki työnteko kannattaisi, aina, oli tilanne mikä hyvänsä, koskaan ei tarvitsisi pelätä että jää täysin tyhjän päälle, mitään tuloloukkua ei olisi estämässä työntekoa, koska jokainen euro jonka perustulon päälle tienaa, on tienistiä oikeasti. Sitten kun alkaa tienata tietyn määrän, aletaan perustuloa verottaa pikkuhiljaa pois, eli kun tienaa tarpeeksi paljon, perustulosta ei enää jää hyötyä, mutta jos tulee elämässä tilanne että jää työttömäksi tai vaikka saa lapsen, on se perusturva siellä olemassa. Pienten lasten vanhemmat voisivat joustavasti tehdä vähemmän työtunteja vaikka vuorotellen, jos vaikka oma vanhempi sairastuu pahasti voisi jäädä häntä hoitamaan joksikin aikaa, tai lyhentää työpäiviä sen verran että ehtii auttelemaan vanhempiaan heidän ollessaan siinä iässä että tarvitsevat apua. Kaikkea vapaaehtoistyötä saisi vapaasti tehdä, pientä yritystoimintaa saisi tehdä, ei väliä tulisiko voittoa vähän vai paljon, riski siitä että jonain kuukautena et saa mistään mitään olisi poissa. Työttömänä ollessa voisi myös opiskella ja muuten kehittää itseään ilman että rahantulo lakkaa heti kun et muka ole työelämän käytettävissä, voisi tehdä pieniä työkeikkoja, oli sitten vaikka musiikista kyse, käännöstöistä, lasten hoidosta, käsitöistä, remonttihommista, mistä vaan, palkastasi maksaisit normaalisti verot ym. sivukulut maksaisi palkanmaksaja kuten nytkin. Monet voisivat tehdä harrastuksesta työn kun aloittelevan yrittäjän riskiä ei olisi kuin se mitä siihen sijoittaa pääomaa.

10% niistä ihmisistä jotka olisivat johonkin tukeen oikeutettuja eivät hae sitä, eivät osaa tai kehtaa, myös se ongelma poistuisi, ei tarvitsisi kenenkään mennä nöyristelemään sossuun, kaikki eivät kehtaa hakea edes kelan tukia, ja ne on vielä niin monimutkaisia että ei niitä kaikki tiedä edes mihin olisivat oikeutettuja. 

En keksi mitään huonoa perustulossa. Yhteiskunnan pyörät alkaisivat pyöriä, ihmiset uskaltaisivat tehdä asioita ilman jumalatonta pelkoa siitä että ruoka loppuu täysin. Myös harmaa talous vähenisi huomattavasti.

Vierailija
274/462 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 21:23"]

Olisiko kenelläkään entisellä tai nykyisellä yrittäjällä hieman infoa siitä, mitä yrittäminen oikeasti on? 
Minä en ihan niele, että työttömyys pelastettaisiin sillä, että työttömät alkaisivat yrittäjiksi. 
Ja perustelut esim. sille, että yritys ei tarvitsisi starttirahaa? Jos minä haluaisin perustaa tässä työttömyyteni turvaksi vaikkapa kivan kahvilan, en takuulla saisi sitä pystyyn omillani. Haluan oikeasti nyt faktaa pöytään.

[/quote]

Fakta on tämä:

Suuret yritykset eivät ole pitkään aikaan luoneet lisää työpaikkoja. Päin vastoin, ne vain vähentävät olemassaoleviakin. Lähes kaikki uudet työpaikat Suomessa syntyvät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, ja näin on ollut jo useamman vuoden ajan. Ei ole syytä olettaa tilanteen muuttuvan tulevaisuudessakaan.

Toisin sanoen jos haluamme lisää työpaikkoja, jonkun on perustettava yrityksiä, ja niistä osan on pärjättävä niin hyvin että tulee tarvetta työntekijälle tai useammalle. Lisäksi auttaa jos jo perustetut pk-yritykset saavat parhaat mahdolliset edellytykset menestyä ja kasvaa. Erityisesti ne, joiden liikevaihdosta huomattava osa tulee viennistä. Se vienti kun on ainoa todellinen tulonlähde Suomelle. Muu on vain täällä jo olevan rahan pyörittelyä taskusta toiseen.

Asia ei ole aivan niin yksinkertainen, että uudet yritykset syntyisivät yksinomaan nykyisten työttömien perustamina. Jos yrittäjyyttä tehtäisiin houkuttelevammaksi (kuten esim. Kalifornian Piilaaksossa aikanaan tehtiin poliittisilla päätöksillä, ja katsokaa mikä meno siellä nyt on!), myös palkkatyössä olevista osa innostuisi perustamaan yrityksiä. Heidän tilalleen palkkatyöhön pääsisi sitten osa nykyisistä työttömistä. Mitä enemmän uutta yritystoimintaa täällä syntyy, sitä enemmän työpaikkojakin syntyy, koska osa niistä yrityksistä lopulta menestyy. Eivät kaikki tietenkään, mutta yrittäminen on silti ensiarvoisen tärkeää kansantaloudellemme ja se tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi ja houkuttelevaksi vaihtoehdoksi monille.

Starttirahaa on tosiaan vaikeaa saada, ja sen kieltämisen perustelut ovat usein typeriä. Esim. saman alan yritys samassa kaupungissa ei voi saada sitä, ja jos virkamies ei ymmärrä liikeideaa ja suunnitelmaa (vaikka ne olisivat oikeasti hyvät, ja tätä tapahtuu aivan jatkuvasti), se evätään myös. Myös jos toiminta ei lähde välittömästi kannattamaan, jatko voidaan evätä. Normiyrityksellä kestää kuitenkin kannattavuuden saavuttaminen km. 5 vuotta, alasta riippuen se voi tapahtua myös nopeammin tai hitaammin. Nykyisen taloustilanteen ja murroksen huomioiden yritys, josta voi tulla 10 vuoden kuluttua aivan huikea menestystarina, ei välttämättä tänä vuonna ja ensi vuonna menesty vielä ollenkaan vaan tekee tappiota. Tällaisia asioita virkamiehet eivät ymmärrä huomioida, vaan tuomitsevat koko yrityksen turhaksi, vähän niin kuin tämä yksi jankkaaja tässäkin ketjussa jo ehti tehdä.

Miettikääpä, olisiko vaikkapa Rovion kaltainen yritys saanut starttirahaa 10 vuotta sitten? Silloinhan peliteollisuutta parjattiin ja pidettiin ihan lasten höpöhöpöjuttuna. Virkamies ei näe tulevaisuuteen yhtään paremmin kuin me muutkaan, eikä virkamiestä tule laittaa päättämään meidän kaikkien tulevaisuudesta tällä tavalla. Todennäköisesti starttirahaa eivät saa juuri ne yritykset, jotka myöhemmin olisivat niitä kaikkein kovimpia menestyjiä aivan uudenlaisen tuotteen / liiketoimintamallin vuoksi, jota kukaan ei vain juuri tällä hetkellä vielä oikein ymmärrä, mutta josta tulee supermenestys juuri siksi että se on markkinoilla ensimmäinen laatuaan.

Kun kerran voisimme ihan näillä nykyisillä kustannuksilla jakaa ikuisen starttirahan joka ikiselle yrittäjälle ilman, että virkamies astuu esteeksi mahdollisien tulevaisuuden menestystarinoiden tielle, miksi ihmeessä emme tekisi niin? Yrittäjä tekee aivan takuuvarmasti kaksin käsin töitä sen pienen rahan eteen. On tuhlausta kierrättää se massiivisen ja kalliin virkakoneiston läpi, joka ei edes toimi hyvin siinä tarkoituksessa, jota varten se on luotu.

Vierailija
275/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn lisääntyminen edellyttää a) uusien yritysten perustamista b) jo olemassa olevien yritysten menestymisen parantumista c) ulkomaisten yritysten siirtymistä tänne tai toimintojen siirtämistä Suomeen. Valtiovalta voi luoda edellytyksiä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Eli voimme suoraan nähdä, että työ ei lisäänny kovinkaan helposti ja nopeasti. Ei ole mitään sellaisia poppakonsteja, jolla joku poliitikko voisi luoda yksityiselle sektorille työtä. Ylipäätään koko yrittäminen on Suomessa epäsuosittua.

Vierailija
276/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä maassa ei arvosteta yrittäjiä? Joku ottaa henkilökohtaisen taloudellisen riskin jahankkii rahoitusta, jonka vakuutena on koti tms. sitten henkulö ottaa ihmusiä töihin, jos firma menestyy, ja sitten vuosien jälkeen saa jotain varallisuutta itselleen palkansaajaa hiukan alemmalla verolla, niin se koetaan Suomessa vääryydeksi. Täällä ei ymmäretä, että jostain se Nokia ja muut suur pörssiyhtiöt ovat aloittaneen, taustalla on aina joku ihminen tai ihmiset.

Vierailija
277/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:04"]

Työn lisääntyminen edellyttää a) uusien yritysten perustamista b) jo olemassa olevien yritysten menestymisen parantumista c) ulkomaisten yritysten siirtymistä tänne tai toimintojen siirtämistä Suomeen. Valtiovalta voi luoda edellytyksiä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Eli voimme suoraan nähdä, että työ ei lisäänny kovinkaan helposti ja nopeasti. Ei ole mitään sellaisia poppakonsteja, jolla joku poliitikko voisi luoda yksityiselle sektorille työtä. Ylipäätään koko yrittäminen on Suomessa epäsuosittua.

[/quote]

Kyllä keinoja on, myös nopeasti tehoavia. Niitä ei vain Suomessa kukaan uskalla edes ehdottaa. Tutustupa siihen, miten Piilaaksoon syntyi se nykyinen it-startuppien suuri keskittymä. Se säädettiin sinne ihan poliittisilla päätöksillä! Siis lait ja asetukset määriteltiin sellaisiksi, että jokainen it-yritystä perustava henkilö halusi perustaa sen juuri Piilaaksoon (en muista tarkemmin, mutta siis yritysverot huomattavan alas ja investoimisesta mahdollisimman houkuttelevaa jne. jne.). Kun alueelle oli jonkin aikaa syntynyt uusia yrityksiä, niiden väliset synergiaedut alkoivat vielä entisestäänkin lisätä alueen vetovoimaa. Jos tarvitset vaikka huippukoodareita nopeasti lisää, sinun kannattaa toimia Piilaaksossa koska siellä ne koodarit asuvat naapurissasi.

Kaikki on ihan oikeasti kiinni vain siitä, miten täällä päätetään yrityksiä kohdella poliittisesti. Jos yritystoiminnasta täällä tehdään satumaisen helppoa ja houkuttelevaa, houkuttelevampaa kuin missään muussa Euroopan maassa, tänne tulee Euroopan parhaat uudet yritykset (niiltä toimialoilta, joilla yritykset voivat valita missä aloittavat toiminnan). Ei se sen monimutkaisempaa ole. Lisäksi Virosta siirtyy huomattava määrä suomalaisten perustamia yrityksiä takaisin Suomeen.

Mutta kun noin ei saa tehdä, kun suomalaiset haluavat että yrittäjien elämä on mahdollisimman kurjaa ja ankeaa, riskialtista ja raskasta. Jos täällä vaikeista oloista huolimatta joku joskus onnistuu, häntä haukutaan riistokapitalistiksi ja syljetään päälle. Kiva paikka yrittää saada myönteistä muutosta aikaan.

Vierailija
278/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:12"]

Heti kun kerrot kuka sen maksaa? Usko jo että perustulo ei toimi. Sitä on mietitty useissa maissa mutta kun se ei vaan toimi

[/quote]

Kyllä toimii, ja jos haluat saada minut uskomaan muuta, voisit yrittää edes perustella väitteesi jotenkin. Mieluusti siten, että olet jo huomioinut tehdyt laskelmat ja suunnitelmat (esim. se perustulo.org on hyvä sivusto perehtyä asiaan).

Suurin este perustulon tiellä on ihmisten kostonhimo ja halu hallita muita ihmisiä, ei mikään järkiperäinen talousmatemaattinen syy. Perustuloa on kokeiltu Namibiassa, tässä tuloksia:

Kahden vuoden jälkeen kylän lapset eivät enää käytännössä kärsineet nälästä, kun ongelma koski ennen kokeilua noin puolta lapsista, 90 prosenttia lapsista suoritti peruskoulua (kun ennen vastaava määrä oli 40 prosenttia) ja paikallisen terveyskeskuksen käyttäjämäärä nelinkertaistui. Uusia taloudellisia toimia syntyi, esimerkiksi naisen perustama leipomo ja miesten aloittama tiilituotanto. Poliisitilaston mukaan salametsästys ja puuvarkaudet laskivat 60 prosentilla. Negatiivinen vaikutus oli muuttoliike muualta: kun kokeilun alussa Otjiveron kylässä asui 1 100 ihmistä, kahden vuoden aikana kylään muutti arviolta 100-200 ihmistä (yleensä sukulaisia, jotka eivät saaneet omaa perustuloa).

[/quote] 

Ollaanko mielestäsi Suomessa nyt jo sillä tasolla, että voidaan rinnastaa perustulon vaikutuksia Namibiassa ja Suomessa?

Vierailija
279/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo fani paljonko sen määrä pitäisi olla?

Vierailija
280/462 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttirahan saaminen edellyttää tiettyjä asioita ja hyvä niin: vähintään kunnollista liiketoimintasuunnitelmaa, sen suullista ja kirjallista esittämistä asiantuntijoille ja yrittäjäkurssin käymistä. Vaatimukset tietysti vaihtelee jonkin verran kunnittain. Kurssit on laadukkaita ja yrittäjä laitetaan todella miettimään tulonansaintatapaansa ja yrittämisen realiteetteja. Kurssien jälkeen kaikki ei jatka suunnitelmiaan, mikä on myös yksi kurssien tavoite. Elinkelvottomat ideat kuopataan ja kehitellään uusia. Lisäksi, jos kunnassa on jo esimerkiksi 700 kampaajaa, ei kampaamon perustamiseen saa enää starttirahaa, koska menestymisen mahdollisuudet ovat vähäiset eikä palvelulle ole kysyntää.

Starttiraha on oikein hyvä keino auttaa yrityksiä alkuun. Erityisesti palveluyrittäjien ja itsensä työllistäjien on ihan mahdotonta saada pankkilainaa yrityksen perustamiseen, ja suurin osa yrittäjistä on nimenomaan mikroyrittäjiä. Itsensä työllistämistä pitäisi helpottaa entisestään. Esimerkiksi verotus on toiminimelliselle yksin ahertajalle kaikista kovin. Työntekijänä saa pitää suuremman osan tuloistaan kuin toiminimellisenä. Toiminimellinen ei hyödy myöskään millään tavalla isoille yrityksille tehdyistä verohelpotuksista. Niistä hyötyvät ne, joilla on jo paljon pääomaa, eivätkä ne millään tavalla kannusta palkkaamaan lisää väkeä.

Suomen toivo on pienyrittäjissä. Heillä riittäisi työtä useammallekin käsiparille, mutta ei ole varaa palkata. Ja se ei ole huonon suunnitelmallisuuden syytä, ei edes korkeiden palkkojen. Se on verojen ja sivukulujen syytä. Niitä pitää karsia pienyrittäjiltä ja rankasti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi