Aknen luonnollinen hoito
mikä olisi luontainen hoito akneen? roa kuuri hirvittää :(
vinkkejä tulemaan, otan niitä vastaan myös hyvistä putsareista ja kosteutusvoiteista.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:04"]
Mehiläisvaha, takuuvarma ja toimii.
[/quote]
ehiläisvaha?
[/quote]
Sillä sain 20v sitten oman akneni taltutettua ja niin myös lapsenikin. Levitetään iltaisin kasvoille ja pestään aamulla pois. Parisen viikkoa ja finnit ovat poissa. Hassua, ettei mehiläisvahaa mainosteta laajemmin aknen hoitoon, vaan syötetään kalliita lääkekuureja, sekä ostatetaan kalliita "ihmevoiteita". Suosittelen todellakin kokeilemaan.
Kookosöljy kasvovoiteena, parantanut ainakin minun ihoa paljon.
Hei!
En tiedä kysynkö nyt ihan väärästä paikasta tätä, mutta tietääkö joku, miten voisi saada finnit lähtemään? Olen stoppaillut herkkujen syöntiäni (suklaata, sipsiä, karkkia yms). Rasvaan finnejäni myös välillä. Mutta ei ole auttanut.
Pesen kasvot aamuin illoin ihan normaalisti.
Olisiko mitään vinkkejä finnien poistamiseen tai saisiko niitä mitenkään edes peitettyä? Aknea minulla ei siis ole. :)
-N23-
Minulla ei ruokavalio auttanut finneihin koska se oli "hormoni-acne" eli ihon kunto meni kierron mukaan :(
Minulla e-pillerit auttoi jonkin verran, raskauksien aikana iho oli huippukunnossa, kosmetologin puhdistukset poisti tukkeumat/mustapäät ja lopullisen avun toi ihotautilääkärin määräämä skinoren-voide.
Nyt ole 45v. ja yhä finnejä pukkaa välillä mutta vain pari silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:04"]
[/quote]
ehiläisvaha?
Mä olen 29-vuotias ja kärsinyt aknesta enemmän tai vähemmän 14-vuotiaasta lähtien. Roaa en ole kokeillut, eikä olisi tullut kysymykseenkään enää viime vuosina, kun lasta yritetään. Mulla ei ole auttanut ruokavalio mitenkään, eikä puhdistusrutiinitkaan merkittävästi. Pillerit sain alun perin osittain myös aknen hoitoon ja siitä olikin apua. ALUKSI. Olen myös syönyt tetrasykliiniä akneen ja kokeillut erilaisia voiteita, mutta apua oli ainoastaan kuurin ajan ja heti sen loputtua akne palasi entistä pahempana. Pillereitä söin kauan, koska pelkäsin, että jos lopetan ne, akne tulee entistäkin pahemmaksi.
Lopulta kun lasten hankinta tuli ajankohtaiseksi, uskalsin lopettaa pillerit. Olin aivan äimistynyt, koska pillerit lopetettuani ihoni on parempi kun koskaan ennen! Ei mulla tule koskaan olemaan mikään täydellinen iho, mutta tämä on omalla mittakaavallani jo ihan hyvä! Voin kulkea ilman meikkiä ja kivuliaita ihon sisäisiä finnejä ei enää tule. Arpia toki on, mutta olen ajatellut käydä niitä hiottamassa. Oma akneni siis johtui loppujen lopuksi juurikin pillereistä. Parhaimpia päätöksiäni koskaan oli uskaltaa lopettaa ne. Lisäksi käytän hyviä ihonhoitotuotteita ja epäpuhtaan ihon takia sellaisia, jotka eivät tuki ihohuokosia. Juon paljon vettä ja syön B6- ja B12-vitamiinia sekä sinkkiä. Riittävä ihon kosteutus kannattaa myös muistaa, vaikka iho olisikin rasvainen. Kannattaa myös suosia salisyylihappoa sisältäviä ihonhoitotuotteita.
Kaikille onnea hyvän ihon metsästykseen!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 15:48"]
Itsellä parani iho ja maha kun heitin maitotuotteet helvettiin. Meikkivoide pahensi myös.
[/quote]
Mistä saat kalsiumia jos jätit maitotuotteet pois? Joo'o, en ihan oikeasti tiedä.
Minulla oli ongelma finnien kanssa, tosi ikävästi vieläpä finnien ja atooppisuuden kanssa yhtäaikaa.
Jos jotakuta kiinnostaa tietää, niin finniongelma oli lähinnä poskissani. Nenäni on aina ollut iholtaan todella virheetön, jos satunnaisia mustapäitä ei lasketa, otsaani ja leukaani ilmestyi aina silloin tällöin yksi tai kaksi finniä, poskipääni olivat yhtä siistissä kunnossa kuin nenänikin, mutta poskeni näyttivät epämuodostuneelta kasvainten tantereelta.
Kasvoni eivät olleet ihan kamalimmasta mahdollisesta päästä, mutta finnejä kuitenkin oli tosi ikävästi ja niihin ei auttanut mikään! Huono ruokavalio pahensi asiaa, mutta mikään ei tuntunut tekevän tilannetta paremmaksi. Nettihän on täynnä näitä "mikään ei ollut koskaan ennen auttanut minua, mutta sitten kokeilin *tätä* ja se auttoi välittömästi". Uskallan väittää, että kokeilin näistä kikoista melkein jokaista, jotkin niistä auttoivat pikkuisen, mutta mikään ei auttanut kunnolla tai pysyvästi. Tässä lista asioista, mitä kokeilin (listasta saattoi unohtua jotain):
- Terveellinen, puhdas, monipuolinen ruokavalio.
- "Valkoisten" hiilihydraattien välttely (eli valkoinen sokeri ja vaaleat jauhot).
- Maitotuotteitten välttely.
- Avokadon ja pähkinöiden&siementen syönti.
- Ihon jokailtainen höyryttäminen pesun yhteydessä ja ruusuveden käyttö kasvovetenä (tästä oli pikkuisen apua).
- A-, B-, C- ja E-vitamiinien, sinkin ja lykopeenin saannista huolehtiminen (tästäkin oli hieman apua).
- Tyynyliinan ja kasvopyyhkeitten viikottainen vaihto (ei auttanut, mutta jos tyynyliina tai pyyhe unohtui vaihtaa, niin finnit pahenivat).
- Sitruunan käyttö ihonhoidossa (teki tosi pahaa jälkeä atooppisuuden kannalta).
- Vihreän teen ahkera juonti (tämän listan keinoista vihreä, oikeassa lämpötilassa haudutettu tee auttoi eniten).
- Ihon hoitamatta jättäminen (tästä oli pikkuisen apua, mutta en jättänyt ihoani aivan täysin hoitamatta. Laitoin kosteusvoidetta silloin, kun tarvitsin, mutta en pessyt kasvojani, ja niin minun ei tarvinnut kosteuttaakaan säännöllisesti).
- Suunnilleen kaikki erilaiset kasvonaamiot viikottaisesti käyttäen.
Minä sain ongelmani kuitenkin lopulta ratkaistua ilman lääkärin apua. Tiedän, että keinoni ei varmasti auta kaikkia, mutta minä löysin viimein sellaisen yhdistelmän, joka auttoi finnipulmaani. Ensinnäkin ostin Puraturen anti-acne seerumin, päivittäin käytettynä se levitetään kasvojen puhdistuksen jälkeen kosteusvoiteen alle, ja täsmähoitona sitä voi töpötellä yksittäisten finnien päälle. Suhtauduin siihen hieman epäluuloisesti, mutta luin siitä niin hyviä arvosteluita ihan luotettavistakin lähteistä, joten päätin kokeilla. Olin kasvojeni kanssa jo tosi epätoivoinen, en joinain päivinä mennyt edes kouluun, kun näytin niin hirveältä. Parin viikon kuluttua puteli saapui Meksikosta postiin, ja se tökötti haisi ihan miellyttävälle, mutta tosi tujulle. Sellaiselle, että jo pelkän hajun olisi luullut sulattavan koko ihon irti, ja todellakin haisi siltä että tulisi kuivattamaan ihoa. Aluksi se hieman kuivattikin, mutta ei niin pahasti, että ylimääräinen kosteusvoidekerros ei olisi auttanut. Seuraavana päivänä ihoni oli jo hieman parempi, ja parin viikon päästä ihoi oli tosi, tosi paljon parempi. Ei vielä täydellinen, mutta kuitenkin ihan hyvä. Ja ihon kuivattamisesta ei ollut enää tietoakaan.
Sitten aloin pestä ihoani oliiviöljyllä. Se ei aluksi toiminut niin hyvin kuin olisin odottanut, mutta sitten keksin yhdistää oliiviöljyn normaaliin kasvojenpesuaineeseen. Nyt siis pesen kasvoni ensiksi Nivean sekaiholle tarkoitetulla puhdistusgeelillä, ja sen jälkeen vielä oliiviöljyllä. Sitten Puraturen anti-acnetökötti, yksi kerros Nivean valkoisessa putelissa olevaa kosteusvoidetta ja lopuksi, jos tarvitsee, vielä pikkuisen Nivean sinisessä peltiputelissa olevaa paksua kosteusvoidetta ihon kuivempiin kohtiin. Ja vaikein pala oli se, että taistelin irti limsa-addiktiostani. En alunperin tehnyt sitä edes ihoni hyvinvoinnin nimissä, mutta kun Pepsi Maxia alkoi kulua 3 litraa vuorokaudessa, niin halusin siitä ihan jo lompakkoni vuoksi irti. Kun lakkasin litkimästä sokeritonta limpparia, niin viimeisetkin finnit hävisivät, ja nyt enää odottelen viimeistenkin, pienten finniarpien haalenemista.
Lopputiivistelmä. Pääsin itsetuntoni musertavista finneistä eroon limsanjuonnin lopettamisella, Nivean kahdella kosteusvoiteella ja sekaihon puhdistusgeelillä, oliiviöljyllä ja Puraturella. ~Kuukausi sitten pystyin ensi kertaa koskemaan kasvojani! Siis ihan paljain sormin, keskellä päivää! En ole varmaan seitsemään vuoteen voinut koskettaa kasvojani muuten kuin pesun yhteydessä, kun kosketus on tuhonnut kasvojeni kosteustasapainon ja nostattanut kosketuskohdan ympärille jumalattoman kasan finnejä. Ja nyt voin koskea kasvojani, ja näyttää ja tuntea ihan normaalilta ihmiseltä sen jälkeen! Ihoni on sileä, tasaisen värinen, ehjä ja normaali, jopa silloin kun jätän sen pesemättä tai kosken sitä likaisella sormella, hyvä ihme, minähän voin jopa nojata poskeani kämmentä vasten. Eivät kasvoni ole täysin photoshopatun tasaiset, mutta samanlaiset kuin kenellä tahansa vastaantulevalla ihmisellä, joiden kasvoja kadehdin joka kerta kun kehtasin katsoa heihin päin. Kyllä minulle edelleen nousee yksi tai kaksi finniä aina silloin tällöin, ja jos juon Pepsi Maxia niin poskiini tulee muutama ylimääräinen finni parin päivän ajaksi. Olen niin ylpeä kasvoistani ja ihostani, ja elämänlaatuni hurahti niin ylös, etten olisi uskaltanut ennen edes toivoa itselleni tällaista.
Anteeksi, etten ole pahoillani siitä että kirjoitin tällaisen romaanin.
Ja 43 tekee elämäämullistavan lisäyksen:
Tietysti kokeilin myös aspiriinia, eli asetyylisalisyylihappoa. Sitä käytän edelleen, se on ihan hyvä kikka vaikkei näyttelekään ihonhoidossani yhtä merkittävää roolia.
Eli aina, kun on sellainen tunne että voisi laittaa kasvonaamion ja kuoria, niin sekoitan pari teelusikallista turkkilaista jogurttia, pikkulorauksen oliiviöljyä ja 2-3 mureaksi kostutettua aspiriinitablettia. Sitten sivelen sen iholle, ohuissa kerroksissa kun se on aika vetelää. Annan olla 10-20 minuuttia ja menen huuhtelemaan pois. Huuhtelun yhteydessä hieron sitä naamiota vielä kasvoihini, ne aspiriininmurut jäävät sellaisiksi tosi käteviksi kuorintahippusiksi. Pitää vain olla tosi hellä eikä saa hinkata, sillä ne ovat aika karkeita ja rikkovat ihon, jos niillä kuorii liian kovakouraisesti.
1. Kasvojen pesu aamuin illoin.
2. Kasvojen pesun jälkeen hiero ihon ongelmakohdille bentsoyyliperoksidivoidetta (Basiron). Aamuin illoin.
3. Odota Basironin laittamisen jälkeen noin 10 minuuttia, sitten hiero iholle kosteusvoidetta. Apteekista saatava Humektan on erinomainen kosteusvoide akneiholle.
Oletko kokeillut ruokavaliomuutoksia? Sokerin vähentäminen, viljatuotteiden vähentäminen, gluteenittomuus esimerkiksi. Kaikki ei välttämättä tarvitse roaa, myös antibioottia sisältävä voidekuuri voi auttaa riittävästi ja ennen kaikkea käynti ihotautilääkärillä joka katsoo voiko paikallishoito riittää. Kosmetiikasta kaikki öljyt ja ihoa tukkivat ja ärsyttävät aineet pois. Itselläni toimii esim. Vichyn ja Erisanin tuotteet. Meikiksi mineraalimeikkejä. Esim. tavallisissa puutereissa on talkkia, joka ei ainakaan itselleni sovi.
ei se roa tuo tietä onneen
t. roan syönyt aknenaama edelleen
Itsellä parani iho ja maha kun heitin maitotuotteet helvettiin. Meikkivoide pahensi myös.