Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä kotiäitiydessä on niin rankkaa???

Vierailija
05.09.2014 |

Tuosta toisesta ketjusta juttuja lukeneena , en voi kuin ihmetellä koti-äitien asenteita kotona olemiseen ja kotitöiden tekemiseen?

Kertokaa mikä siinä on niin raskasta?

Normaalia kodinhoitoa ja ruoanlaittoa. En jaksa ymmärtää, miten koti-äitiys rinnastetaan normaaliin työhön?

Vastaukseksi ei kelpaa "kun lapsi on sairas ja väsyttää".

Miten muut työssäkäyvät sitten ehtivät hoitamaan kotinsa ja parisuhteensakin, ilman kisailua ja kiukkutelua?

Kotona oleminen on etuoikeutettua, ja sekään ei kelpaa, kun on niin raskasta?

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan meille makoilemaan! Joka aamu ja ilta imuri käteen, 2-3 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa 5 kertaa päivässä ja kaikille annosten laittaminen+kaikkien sotkujen ja kaatuneitten maitolasien pyyhkimistä. Sillä välin joku on jo pursottanut hammastahnatuubin kaakeleitten väliin. Yrität nukuttaa lapsia ja korjata tavaroita, joita 2 taaperoa levittää jatkuvasti ympäriä taloa.
Sitten kuskaat yhtä eskariin ja haet sieltä ja puet tietty pienimmät mukaan. Lisäksi pienten kerhoihin kuskaamiset päälle ja kaikki matkat kuljetaan pyörällä/rattailla. Kyllä siinä 10 tunnin aikana, jonkatoinen on poissa, on aika paljon toimintoja, joita ei työssäkäyvän tarvitse tehdä. Erikoista, että jotkut ei sitä tajua. Kaikkein rankintahan tässä on kasvatusvastuu, jonka työssä käyvät ulkoistavat työssä käynnin ajaksi.

Vierailija
2/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaaminen. Toistaminen. Kasvatusvastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle raskasta on se, että ainoot ketä mä nään, on lapsi ja mies. Mutta en valita, koska se on myös paljon itsestään kiinni, ja mulla olis mahdollisuus nähdä paljonkin ihmisiä, jos vaan jaksaisi järjestellä ja olisi ystäviä täällä päin :D

Vierailija
4/152 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

He naiset kaikki äiskät pitää osata laittaa asiat järjestyksen niin että sitä olisi omaa aikaa ja lapsilleen teko on helpoin tapa

Vierailija
5/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:44"]Tervetuloa vaan meille makoilemaan! Joka aamu ja ilta imuri käteen, 2-3 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa 5 kertaa päivässä ja kaikille annosten laittaminen+kaikkien sotkujen ja kaatuneitten maitolasien pyyhkimistä. Sillä välin joku on jo pursottanut hammastahnatuubin kaakeleitten väliin. Yrität nukuttaa lapsia ja korjata tavaroita, joita 2 taaperoa levittää jatkuvasti ympäriä taloa.
Sitten kuskaat yhtä eskariin ja haet sieltä ja puet tietty pienimmät mukaan. Lisäksi pienten kerhoihin kuskaamiset päälle ja kaikki matkat kuljetaan pyörällä/rattailla. Kyllä siinä 10 tunnin aikana, jonkatoinen on poissa, on aika paljon toimintoja, joita ei työssäkäyvän tarvitse tehdä. Erikoista, että jotkut ei sitä tajua. Kaikkein rankintahan tässä on kasvatusvastuu, jonka työssä käyvät ulkoistavat työssä käynnin ajaksi.
[/quote]

miksi sinä imuroit 2x päivässä tai laitat ruokaa 5x päivässä? Minulle ruuan laittaminen on yhtä kuin lämpimän ruuan teko, ei esim sen lämmitys mikrossa.

Vierailija
6/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoisin asian olevan näin, että kotiäitiys on uuvuttavaa silloin, jos itse ei oikein ole sinut itsensä kanssa, ei arvosta omaa itseään ja tekee itsestään marttyyrin, jota kukaan ei auta jne. Vaatii itseltään liikoja ja pyrkii täydellisen kodin ylläpitämiseen. Ja tiedän, että sekään ei kaikille ole ongelma, mutta kaikkien ei siihen tarvitse tai pidäkään pyrkiä! Itsestäni huomasin tuon uupumisen kun stressasin aivan turhaan asioista ja pidin kaiken pääni sisällä. Kerran sitten istuttiin miehen kanssa alas ja toivoin saavani apua siinä ja siinä asiassa. Hän sanoi, että miehet ei vaan ymmärrä aina auttaa vaikka auttamishalua löytyisikin. Että suoraan vaan pyytämään kun siltä tuntuu jollei tajua itse. Stressi katosi ja mitä väliä vaikka joka päivä ei jaksaiskaan pyykätä!

Vierailija
7/152 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:51"]

Tuosta toisesta ketjusta juttuja lukeneena , en voi kuin ihmetellä koti-äitien asenteita kotona olemiseen ja kotitöiden tekemiseen?

Kertokaa mikä siinä on niin raskasta?

Normaalia kodinhoitoa ja ruoanlaittoa. En jaksa ymmärtää, miten koti-äitiys rinnastetaan normaaliin työhön?

Vastaukseksi ei kelpaa "kun lapsi on sairas ja väsyttää".

Miten muut työssäkäyvät sitten ehtivät hoitamaan kotinsa ja parisuhteensakin, ilman kisailua ja kiukkutelua?

Kotona oleminen on etuoikeutettua, ja sekään ei kelpaa, kun on niin raskasta?

[/quote]

Ei se toki raskasta ole jos ei muuta tarvitse tehdä kuin siivota ja hoitaa lapsia ja puoliso tekee kodin ulkopuolisen työn mutta kotiäitiys on kuitenkin työtä sekin. Se riippuu kotiäidistä mille tasolle kotiäitiyden raskaustason nostaa. Tietty jos istuu vaan perseellään koko päivän ja naputtaa läppäriä vaikka bloggaillakseen niin työpäivän raskaus on samalla tasolla toimistotyöntekijän kanssa. Ne huomiota kerjäävät pikkuiset ja kodin siivottomuus toki nostavat stressiä jolloin olo voi olla raskas. 

Meillä on miehen kanssa sellaiset mittarit, ollaan koeryhmässä. Illan päätteeksi näkee sydämen toiminnan, kulutetut kalorit ja stressitasot yms. Mä kävelen neljä kertaa enemmän päivän aikana kuin mies joka on toimistotöissä. Kulutan huomattavan paljon enemmän kaloreita ja suurimman osan aikaa päivästä olen 70% aktiivinen kun miehellä aktiivisuus nousee yli 60% vain ajoittain. Ollaan jo jonkun aikaa oltu tässä koeryhmässä ja sen mukaan mun panos fyysisesti ja stressitasoiltaan on todella paljon suurempi kuin miehen vaikka hän ansaitsee meidän perheen rahat. Tosin mun terveys on myös parempi. 

Eikä tässä mitään. Kunnioitan sitä että mies käy töissä ja haluaa kustantaa perheen elämän. Hänen kunnioituksensa mua kohtaan on vaan noussut tän koeajan aikana kun huomaa ettei mun kotiäitiys tosiaan ole pelkkää persiillään istuskelemista. Mun homma on nyt maanitella mies enemmän liikkumaan sillä vyötärönauha on melko leveä hänellä. Haaveena olisi että voitaisiin yhdessä viettää myös vanhuus...

Vierailija
8/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 23:16"]Valvottu 9kk, ihanaa...ihanaa olla kotiäiti -,-
[/quote]Valvottu kohta 7 vuotta, lapset 7 ja 4

Vierailija
9/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:44"]Tervetuloa vaan meille makoilemaan! Joka aamu ja ilta imuri käteen, 2-3 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa 5 kertaa päivässä ja kaikille annosten laittaminen+kaikkien sotkujen ja kaatuneitten maitolasien pyyhkimistä. Sillä välin joku on jo pursottanut hammastahnatuubin kaakeleitten väliin. Yrität nukuttaa lapsia ja korjata tavaroita, joita 2 taaperoa levittää jatkuvasti ympäriä taloa.
[/quote]asioiden priorisointi!! Miksi sitä ruokaa laitetaan 5 kertaa päivässä?? Mikset tee muutamaksi päiväksi aina kerrallaan ruokaa? Eikö imurointi vain iltaisin riitä vai kuka sotkee yöllä? Meillä 5 henkisellä perheellä pyykkiä tulee koneellinen päivässä, eikä käytetä samoja vaatteita montaa päivää. Ei vaan ymmärrä! Äläkä vie niitä pieniä kerhoon, jos et jaksa!!

Vierailija
10/152 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kunnon työtä, kun sen hyvin hoitaa. Taukoja ei ole, itselläni ainakaan, yöt todella katkonaisia ja siitä huolimatta pakko nousta aikaisin joka ainoa aamu.

Vierailija
11/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:44"]Tervetuloa vaan meille makoilemaan! Joka aamu ja ilta imuri käteen, 2-3 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa 5 kertaa päivässä ja kaikille annosten laittaminen+kaikkien sotkujen ja kaatuneitten maitolasien pyyhkimistä. Sillä välin joku on jo pursottanut hammastahnatuubin kaakeleitten väliin. Yrität nukuttaa lapsia ja korjata tavaroita, joita 2 taaperoa levittää jatkuvasti ympäriä taloa.
[/quote]

miksi sinä imuroit 2x päivässä tai laitat ruokaa 5x päivässä? Minulle ruuan laittaminen on yhtä kuin lämpimän ruuan teko, ei esim sen lämmitys mikrossa.
[/quote]

Jos meinaa pitää murut poissa pöydän alta ja niin, ettei hiekka kantaudu eteisestä sisälle, niin on pakko imuroida. Useamman lapsen kanssa kotona vain likaa tulee. Laitan aamulla aamupalan, paistan leipää tai sämpylää, pilkon hedelmät ja kasvikset ym. Lounasaikaan teen lounaan ja sitten välipalaksi keitän esim. kiisselin. Sitten iltaruuan teko. Iltapalan teko samaan tyyliin, kuin aamupala. Kyllä se on mielestäni 5 krt/pv ruoan tekoa tai laittamista, kun sen useammalle hengelle tekee.

Vierailija
12/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoset syntyivät, mies kuoli ja jäin yksin. Rankkaa oli. Vaativan lapsen kanssa se on tosi intensiivistä, sun pitää koko ajan olla äiti ja reipas. Saatavilla.

Vierailija
13/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:44"]Tervetuloa vaan meille makoilemaan! Joka aamu ja ilta imuri käteen, 2-3 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa 5 kertaa päivässä ja kaikille annosten laittaminen+kaikkien sotkujen ja kaatuneitten maitolasien pyyhkimistä. Sillä välin joku on jo pursottanut hammastahnatuubin kaakeleitten väliin. Yrität nukuttaa lapsia ja korjata tavaroita, joita 2 taaperoa levittää jatkuvasti ympäriä taloa.
[/quote]asioiden priorisointi!! Miksi sitä ruokaa laitetaan 5 kertaa päivässä?? Mikset tee muutamaksi päiväksi aina kerrallaan ruokaa? Eikö imurointi vain iltaisin riitä vai kuka sotkee yöllä? Meillä 5 henkisellä perheellä pyykkiä tulee koneellinen päivässä, eikä käytetä samoja vaatteita montaa päivää. Ei vaan ymmärrä! Äläkä vie niitä pieniä kerhoon, jos et jaksa!!
[/quote]

Jos teillä tulee koneellinen pyykkiä päivässä, niin fine. Meillä saattaa pienin pissata vielä vaipan ohi lakanoihin, jotka todellakin pesen erikseen 60 asteessa. Lisäksi tulee joka pv mun omat treenivaatteet, jotka nekin pesen erikseen ilman muuta. En ole missään vaiheessa valittanut, etten jaksaisi, en edes miehelleni. Pointti oli se, että avauksessa kysyttiin, miksi kotiäitiys on rankkaa? Halusin antaa siihen vastauksia, ettei se mitään makoilua ole meillä ainakaan. Mutta sitä en todellakaan sanonut, etten jaksaisi. Jaksanhan mä juosta maratoninkin :)

Vierailija
14/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 7 lasta ja olen ollut sekä työelämässä että välillä myös kotiäitinä äitiyslomilla ja pätkiä hoitovapaalla. Mies on myös ollut välillä puolestaan isyyslomilla ja jonkin aikaa hoitovapailla. Lyhennettyä työviikkoakin on kokeiltu. Ja opiskeltukin ennen työelämää sekä yhtäaikaa. Kotona oloa en voi moittia rankaksi. Nautin lasten kanssa olemisesta ja silloin kun ollaan oltu kotona ovat lapset olleet kotihoidossa. Hyvin on aikaa tehdä kotiaskareet päivän aikana ja hoitaa monenlaisia asioita. Jos on huonompi päivä tai huono yö takana on tehty vain välttämättömimmät asiat. Lapsille on kotonaolevalla mittaamattomasti aikaa ja se jos mikä on arvokasta.
Minulle työ-ja kotielämän yhdistäminen on ollut rankempaa kuin kotona oleminen. Lapset sairastavat työssäkäyvilläkin, usein paljon enemmän kuin kotihoidossa ja valvotun yön jälkeen on aivan eri asia ottaa rennosti kotona kuin lähteä aamuvarhaisella töihin tai yrittää järjestellä lapsen hoito tai itselle hoitovapaata. Kotityöt, pyykit jne.odottavat ihan samalla tavalla työssäkäyvää, opiskelijalla lisäksi ilta ei tahdo riittää kotona tehtävään opiskeluun.
Kotona oleminen on vain talouden kannalta todella kuormittavaa. Lyhennetty työviikko on aika hyvä vaihtoehto, jos siihen on mahdollisuus. Kotona ja lasten kanssa ehtii enemmän, mutta tulot ovat kuitenkin kohtuulliset.

Vierailija
15/152 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta oli:

-Väsymys  - unenpuute ja pitkään synnytyksen jälkeen myös alhainen hemoglobiini
-Väsyneenä ihan tavalliset kotityöt ja lapsen kanniskelu myös fyysisesti raskaita
-Yksinäisyys
-Lähteminen johonkin vauvan/pikkulapsen kanssa (tarvi mukaan yhtä ja toista varustetta, kerrostalossa ei hissiä, lähellä ei juuri mitään paikkoja, joissä tapaisi muita ihmisiä...)
-Keksiä, mitä ruokaa taas laittaisi
-Ei saa rauhassa edes käydä vessassa tai suihkussa

Vierailija
16/152 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asiallisia vastauksia kiitos.

AP

Vierailija
17/152 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vauvan ja taaperon kotiäitinä nyt ja ei, ei ole rankkaa vaan ihanaa elämän parasta aikaa :)

Vierailija
18/152 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni raskasta oli se tylsyys. Toistuvat rutiinit. Toki tehtiin kaikkea rutiinien ratoksi, mutta pakko sitä lapsen kanssa oli jokin säännöllisyyskin olla.

Tosin olin myös yh, niin sitten ei ollut kotona aikuista seuraksi. Jos saisin olla nyt kotiäitinä, miehen ollessa elämässäni, se voisi olla ihan toisenlaista

Vierailija
19/152 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n.11kk lapsen ja parin koululaisen äiti ja kyllä "se sama arki" joskus väsyttää mutta en kyllä vaihtaisi vielä. Muutaman kk päästä työt alkaa ja sitten pitäs uusi arki saada toimivaksi,mielellään olisin kotona pidempää ku mutta mutta ne laskur ja lainat on maksettava

Vierailija
20/152 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rankkaa ja lapsia neljä. Vanhin 10v ja nuorin vauva. Mutta joskus väsyy siihen jatkuvaan läsnäoloon mitä lapset vaatii kun kotona ei ole taukoja vaan aina joku on aina kiinni. Mutta helpompaa silti kotona on kuin töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän