Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhaihmiset: Mikä tomaattia nyt vaivaa?

Vierailija
05.09.2014 |

Osaisiko joku neuvoa, mikä tomaatteihin on iskenyt, kun niihin tulee pieniä mustia pisteitä pintaan, kuin kärpäsen kakkaa? Tomaatit ovat vielä vihreitä, mutta isoja.  Onkohan tosta jotakin haittaa tomaateilla ja millä sitä voisi estää? Voisiko esim. ruiskuttaa perinteistä mäntysuopaliuosta vai jääkö maku tomaatteihin?

Vasta sain latvamädän kuriin. Ja vähän on kysyminenkin ollut hidasta, mutta jospa tämä tästä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen minitomaatinkasvattaja kysyy myös: miten saan tomaattini kypsymään ajoissa? Satoa on vaikka kuinka paljon useassa ruukussa, mutta kohta tulee syksy vastaan. Kasvuvyöhyke 6.

Vierailija
2/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:20"]

Toinen minitomaatinkasvattaja kysyy myös: miten saan tomaattini kypsymään ajoissa? Satoa on vaikka kuinka paljon useassa ruukussa, mutta kohta tulee syksy vastaan. Kasvuvyöhyke 6.

[/quote]

Kasvuvyöhyke 6? Eikös se ole jossain Pohjoisnavan kieppeillä.

Tomaatti vaatii kypsyäkseen väh. 16-17 astetta lämpöä. Eli parasta ottaa raakileet sisään suosiolla ja odottaa josko sitten kypsyisivät. Mulla sama homma edessä, eivät ehdi kypsyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:20"]

[/quote]

Ruukkutomaatit voi hätätapauksessa ottaa ruukkuineen sisälle. Itsekin olen ottanut jo parina kylmempänä yönä, kun on ollut alle 10 asteen. Toinen vaihtoehto on poimia tomaatit vihreinä ja antaa ajan kanssa kypsyä sisällä hämärässä, ehkä sanomalehteen käärittynä. Mutta tämä vasta viime tilassa ennen yöpakkasia.

Mulla on minitomaatit alkaneet vihdoin kypsyä. On useita keltaisia ja oransseja. Nuo tavalliset isot kasvavat avomaalla seinän vierustalla eikä tosiaan vielä yhtään värin muutosta. :) t. aloittaja

Vierailija
4/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavuvyöhykkeet tässä, ei ole Pohjoisnavalla

http://www.kotipuutarha.fi/puutarhavinkit/onnistu-puutarhassa/kasvuvyohykkeet.html

Osa on jo kypsynyt ja yölämpötila on 6-12.päivälämpötila 18-20.

Vierailija
5/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan vastata alkuperäiseen kysymykseen?

Vierailija
6/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mäntysupaliuosta en ainakaan ruiskuttais? Ja en tiedä mikä tomaattejas vaivaa? Mulla ei ole koskaan ollut moista, kasvatatko kasvihuoneessa?

Vierailija
7/7 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä on latvamätä? Joku vaiva sun tomaateissas onh, mun tomaatteja ei ole koskaan mikään vaivannut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän