JOULUNtähtösten tiistaipino
Kommentit (14)
Ensinnäkin kiitos kaikille tsemppauksesta! Itsetunto nousi ja sain kun sainkin ajan lääkärille niinkuin jo kävin kirjoittamassa. Nyt on sitten käyty lääkärissä ja itku tulee kun helpottaa niin paljon! Kaikki hyvin, kaikki testit oli negaa eli ei huolta siitä tulehduksesta. Kohdunkaula oli 4.3cm (ei ole ollut niin pitkä ikinä missään raskaudessa) ja kohdun suu tiukasti kiinni eli supistukset eivät ole saaneet aikaan mitään muuta kuin murheita mun päähän, ei muualle :-) Vauva oli kaikilta mitoiltaan suorastaan mallikelpoinen, painoarvio oli tarkka 801g!!!! Raivotarjonnassakin oli jo, toivottavasti pysyykin. Kaikki siis hyvin, toivottavasti muutkin saavat näitä samanlaisia uutisia lääkärikäynneillä. Ja edelleen voimia suppareiden kanssa kaikille niistä kärsiville...
Selällään nukkumisesta... Siinä on kai se vaara, että blokkaa jotenkin suuret verisuonet äidiltä ja verenkierto häiriintyy? En ole varma. Itse nukun miten milloinkin, yleensä hieman vatsallaan ja hieman kyljellään. Uskon vakaasti, etten nukkumalla saa mitään pahaa aikaiseksi, joten luonto kyllä korjauttaa asentoni jos siinä on jotin vikaa...
Nyt ei päähän mahdu muuta, voikaahan hyvin rakkaan sisaret!
Tiina 25+5 ja tyttö? 801g
Olipa todella mukava kuulla, että pikkusiskolla on kaikki hyvin! Olenkin käynyt kurkkimassa pinoa jo pari kertaa tänä aamuna. :-) Todella hieno asia! Olen iloinen, että sinulla eivät supparit ole tehneet hallaa!
Päivikki kyseli minustakin, kiitos siitä. Samaten kuin kaikille muillekin tsemppaajille.
Itselläni supistuksia tulee ja menee, ehkä tänään niitä on ollut vähemmän kuin eilen. Tämän päivän olen vielä töissä, luultavasti huomisenkin ja torstaina menen sitten heti aamusta neuvolalääkärin pakeille. Vaikkei häneltä heruisi sairaslomaa, olen sitten oman ilmoituksen perusteella poissa torstain ja perjantain töistä.
Sen kyllä tiedän, että toinen sairasloma on vähitellen tarpeen, jotta supparit vähentyisivät. Sitä en uskalla ajatellakaan, jos ne eivät vähene edes levossa. Ennen ensi viikon lauantain viikonloppumatkalle lähtöä käyn tarkistamassa tilanteen Naikkarilla. Voi tietenkin olla, että neuvolalääkäri määrää taas Naikkarille. Tulen kertomaan sitten, miten kävi.
Kultikutri tuli nyt mieleeni. Kuinkahan hän ja hänen vauvansa jaksavat? Toivottavasti pieni jaksaa sinnitellä eikä mitään ikävää tai kauheaa ole tapahtunut.
Eilen iski sellainen maksalaatikon himo, että piti syödä sitä ihan vähän. Samaten maksamakkaraakin. Maksamakkarassa ei taida muutenkaan olla kovin kauheasti maksaa. Torstaina varmasti mitataan hemoglobiini. Sen verran pitkät yöunet ovat maistuneet viime aikoina, että uskon raudan puutteen vaivaan nyt. Taitavat olla rautatabletit tarpeen. Neljä viikkoa sitten Hb oli 114, mutta terkkarin mielestä rautalisän tarvetta ei ollut vielä.
Nukkumisesta. En muista kuulleeni tuosta, ettei selällään saisi nukkua. Itse taidan nukkua juuri selälläni. Uskon, että jos siitä on jotain haittaa vauvalle, sitä osaa luonnostaan kyllä nukkua toisessa asennossa ts. " luonto" ohjaa parempaan asentoon.
Kahvista. Olen ollut aina aikamoinen kahvikissa. Alkuraskauden kuvotuksessakin piti saada kahvia eikä se tehnyt tiukkaakaan. Nyt ihan viime aikoina olen huomannut, että kahvi maistuu ainoastaan aamuisin. No, sehän on vain hyvä asia. Viime raskaudessa se maistui ihan loppuun eli rv 35 saakka.
Tämä viesti pyöri vain oman navan ympärillä, mutta nyt ei ollut oikein kommentoitavaa eikä kysymyksikään. :-)
Päivikille toivotan tsemppiä supistusten kanssa. Ja Tuutille tsemppiä töihin paluun takia! Ja muille hyvää päivän jatkoa!
Meillä lääkäri sanoi, että ensin tulee äidille huono olo, että tajuaa asentoa vaihtaa, ennenkuin lapselle haittaa on. Toisaalta kun käytiin rakenneultrassa, ihmetteli lääkäri melko harvaa vauvan sykettä. Käski kääntyä kyljelleen ja syke nousi samantien. Eli oli selällän olossa niin selvä vaikutus. Itselle iski heti paniikki kun monesti herää selällään vaikka kyljellään yrittääkin nukahtaa...
Mutta olisihan se aika paha suunnitteluvika äitien rakenteessa jos selällään olosta olis haittaa sikiölle ilman että äidille eka huono olo tulis =)
Viimeaikojen vaivoina on itselle tullut kovat kivut häpyliitoksessa. Iltaisin on jo vaikea kävellä kun sattuu niin paljon. Lenkkeilynkin voi täysin unohtaa. Mietin tukivyön hankkimista, ilmeisesti neuvolostakin voisi semmoisen saada lainaan. Onko kellään kokemusta?
Meillä esikko kipeänä, eikä pariin yöhön ole saanut kunnolla siksi nukuttua. Nyt nuokun täällä työpaikalla. hieman houkuttaisi jäädä parille s-päivällä, että saisi itse nukkua. Toisaalta en ole vielä viitsinyt " turhaan" jäädä s-lomalle, koska ei tiedä joutuuko ihan oikeista syistä esim. supisteluista tms. jäämään myöhemmin kotiin.
Sirri
olen kyllä seuraillut jutusteluanne rv 6 mutta nyt
aattelin tulla mukaan oikein kirjoitteleen :)
kaikki myötätuntoni niille jotka kamppailevat supistusten kanssa :(
toinen raskaus ja huiihh miten pelottaa tämä loppu..
ensimmäisestä ramppasin äitiyspolilla rv30 korkean verenpaineen
ja valkuaisten takia eli raskausmyrkytys..käynnistykseen päädyttiin rv38...eli hyvin meni.olihan sekin aikaa kun verenpaine liki 200 :)
mutta nyt kun osaa pelätä kaiken laista, kaikki on niin erinlaista,mutta jos täällä kirjoittelu auttaisi ;)
voimia kanssa sisarille.
erkkierika 26+1
Täällä on paljon supisteltu, mutta onneksi on mennyt hyvin kaikilla. :)
Mietin edelleen sitä Kultsin pientä, joka syntyi niin aikaisin ja toivon, että kaikki on edelleen hyvin. Olen nähnyt siitä pikkuisesta monta kertaa untakin.
Itselläni ei ole sen yhden kerran jälkeen supistellut. Eilen uskalsin lähteä ulos kävelemään sauvojen kera. Myöskään verta ei ole tullut enää.
Vatsa tuntuu pullistuvan pikkuhiljaa ja olen huomannut että potkuja satelee jo melkein kylkiluihin. Jos olen hiukan kumarassa niin saattaa tulla tömäytys sinnekin asti. Eli ainakin vauva on aktiivinen ja voi hyvin toivon.
Olen kuullut, että selällään ei saisi ihan loppuraskaudesta nukkua, koska maha voi painaa verisuonia ja hidastaa verenkiertoa. Olen kyllä makoillut ihan surutta selälläni, mutta en pysty nukkumaan sillä tavalla. Nukun aina kyljelläni nykyään tukityynyjen avulla. Yksi jalkojen välissä ja yhteen nojaan yläkropalla.
Hyviä vointeja kaikille.
t.pikkutapiiri rv. 25+3
Jospa minäkin piiitkästä aikaa kirjoittelisin pinoon.
Supistelut vaivaavat hieman myös täällä. Tosinovat kivuttomia, välillä vaan tuntuvat inhottavilta kuin välillä taas. Soittelin asiasta neuvolaan ja käskivät vaan lepäileen mahd. paljon ja jos muuttuu kivuliaiksi ni heti yhteys lekuriin. Teoriassahan toi lepäily olis ihan jees, mutta käytäntö on vähän toista. Pitää esikoinen vaan vauhtia yllä.Parhaillaan meillä on meneillään mojova uhma, joka alkaa heti, kun poika saa silmänsä auki aamulla ja jatkuu sitten illalla uniin saakka. Jippii!! :)
Paljon on ollut täällä puhetta nukkumisesta. Itse nukahdan kyljelleni tyynyjen avulla, mutta aikasta usein herääminen tapahtuu selällään. Minä luotan myös siihen, että luonto korjaa huonon asennon. Mies tosin valittaa, että olenalkanut kuorsaamaan selälläni nukkuessani. Minäkö muka?! :)
Sirri tais kysellä tukivyöstä. Suosittelen lämpimästi! Itse sain vyön neuvolan lähetteen kautta selkävaivoihin. Meillä siis meni niin, että neuvola laitto lähetteen fysioterapeutille ja sieltä sain tukivyön. Sain myös tosi hyvää opastusta vyön käyttöön ja hyviä jumppaohjeita. Kysele omasta neuvolasta! Mulla ainakin autto selkäkipuihin ja liitoskipuihin.
Juuh omaa napaa kyllästymiseen saakka!
Koittakaahan jaksella!
Murppu ja rv 25 tasan
Itse olen kärvistellyt näiden liitos nivus häpyluu kipujen kanssa jo ties monettako viikkoa siis ainakin pari kuukautta ja neuvolassakin näistä aina mainitsen mutta ei mulle olla mistään vyöstä puhuttu, mikä se on? Siis ei ilmeisesti kuitenkaan tällänen tukivyö alamahaa ja selkään kuten Anitalla on?
Itselläni on kanssa käveleminen ihan kortilla eli lenkkeilyille on voinut sanoa jo kauan sitten hei hei.. uiminen on ollut ihan hyvää ja tuntuu että vähän " parantaa" nivuskipuakin ja pyörällä vielä pääsee onneksi, mutta täällä töissäkin on välillä vaikeaa lähteä vessaan tästä tuolista kun ottaa niin kipeetä noihin luihin ym.
Kiva että Iituli ja pikkusisko kaikki oli hyvin! :) ja toivotaan että muillakin joilla supisteluja!
Hyvää päivän jatkoa kaikille. rv. 25+5
täälä näyttää olevan muitakin joilla samoja vaivoja kuin itsellä eli liitoskivut. Ei paljon kävelemään huvita lähteä vaikka tekis mieli. Välillä oikein tuskaa kun pitäis ylös nousta.
Välillä myös kiusallisia supistuksia ja inhottava paineentunne alapäässä.
Tänään alkaa tuo bb jota viimeks ajattelin että joskus voin katsoa ja jäin koukkuun. Nytkin varmaan tulee taas katsottua kun illalla ei paljo mitään jaksa muuta kun istua sohvalla.
Minäkin mietin miten kultikutri ja pikkuinen jaksaa.toivottavasti kuulee heistä jotain piakkoin.
25+6
heippa vaan täältä tiistain keskeltä. Nyt ottaa pari työasiaa vähän päähän... siitä se vaan johtuu et on tullut istuttua täällä ihan liikaa.
Onneksi huomenna on kurssi; koko armas päivä company and commercial contracts draftingia.. mitenkähän sais aivot viritettyä kurssivireeseen täältä työhärdellin keskeltä..
LIIKUNTAA aargh se auttaisi, taidanpa lähteä pian salille, mutta sitä ennen vielä hetki töitä ja tämä viesti. Uintikin olis ihanaa! Muuten
UIMAPUVUISTA, mitäs olette käyttäneet, ootteko ostaneet raskausajan uikkarin vai mahdutteko esim. bikineihin??
TUKIVYÖ mulla on käytössä sellainen kevytversio, tavallaan tiukkaan neulostettu/kudostettu masutuubi, ostin Beluasta. Seuraavaksi hankin sen Anitan tukivyön, joka on jämäkämpi mutta toistaiseksi se tuntui liian jytyltä. En tiennytkään et neuvolasta voisi saada jotain...
KAHVIa tulee taas juotua jonkin verran, pari puolikasta kuppia päivässä. Yleensä unohtuu tuohon pöydän reunalle kylmenemään..
Taidanpa hakea nyt vaihteeksi teeta ja laulella tässä vauvalle pari laulua ettei kuule vaan pelkkää vakavaa neuvottelua ja kokoustamista ja koneen näpytystä... raukka.
Neuvolan tätikin sanoi, juuri, kun kuuli etten o oikein nukkunut, et hae sairaslomaa, no siitähän se ei helpota yhtään kun hommat jää tekemättä, vaan ottaa enemmän vaan päähän. Ei se sairaslomakaan aina ole mikään ainoa vaihtoehto. Pitää nyt katsoa näitä hommia sillä silmällä että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. En enää ota mitään uusia hommia vastaan, kun nämä muutamat loppukuukaudet menee tässä jo sovittujen juttujen hoitamisessa.
Jaksamisia kaikissa kolotuksissa...
miten onnistunki tässä näin, aina menee väärään osastoon viestit :)
Ehtoota kaikille....
Tuli taas vaihteeksi katsottua kauniita ja rohkeita ja nyt taas voi nousta sohvalta tekemään jotain muuta =)
Luin kertomuksianne liitoskivuista ja mulla taitaa olla samaa ongelmaa. Välillä pitää asentoa vaihtaa jatkuvasti, tuntuu ettei missään asennossa ole hyvä olla. Tykkään lenkkeillä mutta välillä on kipuja niin että ei yksinkertasesti kovin pitkälle uskalla lähteä eikä sitten jaksakkaan. Sitten välillä menee kankku ja lonkat niin jumiin ettei kävelystä yksinkertaisesti tuu mitää. Näytän enemmänkin pingviiniltä kävelessäni (olen kuullut kommenttia tästä) : ) Mietin että mahtaako olla vaan laiskuutta kun paikat kipeytyy, tässä vaiheessa raskautta väsyttää taas aikalailla, eli tämäkin päivä on mennyt mukavasti löhöillessä.
Täällä on kyllä kiva käydä lukemassa muiden juttuja, itse olen huono kirjoittamaan mutta otan tavaksi tästä lähtien.
Mukavia illanjatkoja kaikille
Sonette 23+5
Enpä ole pariin päivään ehtinyt mitään kirjoittelemaan. Esikko ollut pipinä, flunssaa ja köhää. Sitä näyttää olevan paljon liikkeellä.
Töissäkin moni oppilas on ollut poissa jo muutaman päivän. (hyvä niin on vähän rauhallisempaa) Mutta tylsää kun oma neitonen on pipi, vielä sen verran pienikin ettei reppana osaa niistää tai suun kautta hengitellä :(
Onneksi nyt alkaa jo helpottaa ja nenukin aueta.
Oma napa: Supistelee aina vaan, mutten ole saikkea vielä hakenut, vaikka sitä varmasti saisi. Häpyluu särkee ja kovin, hädin tuskin liikkeelle pääsee aina välillä. Töissäkään ei ole kuin 4kerrosta joita saa ravata useemman kerran edes takas päivän aikana.
Onneksi perjantaina pääsee neuvolaan ja saikkea saa kun vain soittaa. Koitan kovasti jaksaa olla koko viikon töissä..
Pikkusiskolle: Hyvälle lääkärille pääsit, H. Virtanen ei ainakaan aikaa hukkaa kun tutkimuksia tekee ;)
Tosin sen verran oli ensimmäisestä raskaudesta muuttunut, että jo muutaman sanan asiakkaan kanssakin vaihtoi.. Ainakin meidän neuvolassa se sanoi vain jos oli jotain vialla, muuten vain mumisi itsekseen. Se oli tosi raivostuttavaa kun ensimmäistä odotti. Nyt toista odottaessa tietää jo, mutta herrahan oli oppinut puhumaan, *hih*
Muuten kyllä on tosi ammattitaitoinen!
Mitäs muuta täällä kyseltiin?!?! Ei nyt muistu mieleen.
Turkulaisten tapaamista vissiin siirrettiin syyskuun puolelle... Meille sopii.
Nyt iltapalaa laittamaan.
Niisku
Moikka taasen!
Kamalasti supisteluja kaikilla, voi ei! Toivottavasti ne helpottaisi pian!
Kamala kiire on pitänyt mut poissa koneelta pari päivää täysin. Olen juossut kampaajalla (ihanaa, uusi väri!) ja jalkahoidossa (kantapäät oli ihan puhki, halki ja rikki kesän jäljiltä) ja ostoksilla ja koittanut jossakin välissä olla kotiäitikin ja tehdä ruokaa ja muita velvollisuuksia. Ja tuon kaiken seurauksena olen ollut ihan puhki ja tänään nukuinkin 2h päiväunia. Nyt tahti taas onneksi hieman hidastuu loppuviikkoa kohden ja ehdin paremmin tänne nettiinkin taas. Tänään tuli mullekin yksi supistus, olikohan tuon kovan rumpan ansiota, onneksi kivuton kuitenkin.
Olin eilen siis siellä TAYSissä keskustelemassa synnytyksestä ja oli ihan hyvä käynti, vaikka tämä ei vielä ollut varsinainen pelkopolikäynti. Sellaisen saa sitten jos tämä yksi käynti ei auta. Ekaks juttelin kätilön kanssa puolisen tuntia jonka jälkeen lääkärin kanssa puolisen tuntia, ja se vielä ultras ja varmisti että kaikki mahussa ok. Moni kysymys sai vastauksen ja suurin osa peloista ja epävarmuudesta helpotti. Uusi aika synnytystavan suunnittelua varten varattiin viikolle 38, eli silloin katsotaan vielä vauvan asento ja ennenkaikkea koko ja mietitään vielä synnytystapaa. Edelleen haluaisin normaalin alatiesynnytyksen jos vaan mahdollista ja kaikki menis hyvin, mutta henkinen valmius " kiireellisen sektioon" on kehitteillä. Toista hätäsektiota ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä jouduta onneksi tekemään, eli olen erityistarkkailussa yhden hätäsekstion vuoksi ja jos jotain häikkää tulee tai synnytys ei etene siirrytään leikkaussaliin jo hyvissä ajoin ja vauva leikattaisiin puudutuksessa ns. kiireellisessä sektiossa. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy ja pääsisin minäkin kokemaan nuo ihanat " normaalit" synnytystuskat.... Vaikka olenkin toissynnyttäjä avautumisvaiheessa se ihan loppuponnistusvaihe menee kuitenkin ensisynnyttäjän tavoin. Jos taas sektioon päädytään syystä tai toisesta mahdollinen kolmaskin lapsi sitten leikataan mitä todennäköisemmin kuulemma.
Suurempi juttu mulle kun nuo keskustelut oli kuitenkin lopulta lääkärin veikkaus tulokkaan sukupuolesta. Tämä yllätti ja vastoin edellisiä ultria sanoikin veikkavansa tyttöä! Kaveri ei suostunut taaskaan näyttämään kunnolla jalkoväliään, joten jännitys säilyy. Eli nyt lääkärien veikkaukset on 2-1 pojan eduksi, mutta siis se saattaakin olla kumpi vaan!!!! Jännää! Mulla poikaolo mutta nyt vaan odotan ja katsotaan.
jaahas, nyt täytynee mennä, poitsu repii mun lehtiä ja alkaa selvästi hermostua kun äiti vaan surffaa ja surffaa koneella. Voikaa hyvin!!!!
äitikuu, taapero pian 2v ja maha-asukki painoarviolla 780g.
Nää supistukset on kyllä viheliäisiä ja tuntuvat vaivaavan niin monia. Mikäs Iitulin ja pikkusiskon vointi? Pikkusiskollahan taisi se lääkäri olla tänään. (Mulla kyllä aina nuo nimimerkit vähän hukassa...)
Mulla tänään yksityinen ultra Tuukka Tarkkilalle. Kävin hänellä jo viikolla 16+0 vähän aikaistetussa rakenneultrassa (kun oli se raju verenvuoto viikolla 15) ja muuten sai kaikki rakenteet katsottua, mutta sydäntä ei täysin. Sovittiin silloin, että jos haluan, kannattaa uusi ultraus tehdä loppuraskauden lähestyessä. Näkee sitten sen sydämen lisäksi myös kuinka vauva on lähtenyt kasvamaan ym. Aluksi ajattelin, ettei ultralle ole enää tarvetta, mutta nyt nää supistelut muuttivat mieleni ja ajattelin, että jos kuitenkin mentäisiin.
Mieheni vanhemmat tulevat ekaa kertaa hoitamaan pojua lääkärinkäynnin ajaksi. Saas nähdä miten pysyvät tuon 2,2-vuotiaan rasavillin perässä. Toivottavasti menee hyvin, jotta saadaan joskus myöhemminkin hoitoapua.
Eipä tässä muuta. Toivottavasti joku osaa laittaa sen linkin eilisiin keskusteluihin.
Mukavaa päivänjatkoa joulumasuille!
t. päivikki 26+0