Miksi kaikki ihmiset eivät ymmärrä sarkasmia?
Miehen on tällainen. Jos sanon vaikka "no olisipa kiva sairastua ripuliin häiden alla" se kysyy kummissaan miksi se olisi musta kivaa. Ei vain ymmärrä niitä sävy ja intonaatio eroja ja älykäs TKK:n käynyt matemaattisesti suuntaunut ihminen on. Ei minkäänlainen assi sosiaalisuutensa takia. Savolaiset kaverini +valtaosa väestä tunnistaa myös sarkasmin. Muuten, myös puolisoni äiti. Miten siis voi olla että jotkut ei tunnista eikä ymmärrä. Millainen ihminen tuolloin on persoonaltaan?
Kommentit (62)
Mulla on just tämmönen kaveri. Esim. Eilen puhuttiin, että lähdetään kävelylle huomenna, johon tokaisin: "olispa hienoo, jos alkais taas sataa ku ollaa puolesvälis lenkkii" (viimeksi siis sade yllätti), johon kaveri kummaksuen: "no ei se kyllä musta hienoo olis, onneks ei oo luvannu sadetta". No AIJAA. :D
Yksinkertaiset ihmiset ei tajua. Jos joku ei näytä tajuavansa, onkin ihan eri juttu taas - syitä voi olla vaikka miten monta. Itse en ole koskaan ymmärtävinäni jos inhoamani tollo työkaveri koettaa olla sarkastisesti hauska - tai jos pelleillään minulle pyhillä asioilla, joista en suvaitse leikinlaskua.
Mun lapsuuden perhe on kouluttanut miestäni useamman vuoden meidän perheen huumoriin. Nyt mies jopa hoksaa helpoimmat vitsit. Meillä on ollut tapana, että kaikista voi heittää perheen kesken vitsiä ja kaikki osaavat nauraa itselleen. Mies oli alkuun tästä aivan ihmeissään... Oma huumorinsa on niin alleviivaavaa, että se naurattaa ehkä 6-vuotiaita.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:47"]Mulla on just tämmönen kaveri. Esim. Eilen puhuttiin, että lähdetään kävelylle huomenna, johon tokaisin: "olispa hienoo, jos alkais taas sataa ku ollaa puolesvälis lenkkii" (viimeksi siis sade yllätti), johon kaveri kummaksuen: "no ei se kyllä musta hienoo olis, onneks ei oo luvannu sadetta". No AIJAA. :D
[/quote]
tämä on juuri hyvä perusesimerkki jota kaikki eivät tajua.
En ymmärrä sarkasmia ollenkaan. Syynä aspergerin syndrooma, olen nuori nainen. Onneksi läheiseni ymmärtävät tämän enkä ole joutunut pilkan kohteeksi. Mieheni on myös vähän samanlainen, joten asia ei ole parisuhteessanikaan ongelma. Onneksi sarkasmin ymmärtäminen ei ole kovin tärkeä taito.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:59"]
Niitä puuttuu se sarkasmirauhanen.
[/quote]
Siis mitä sä selität, eihän sellasta oo olemassakaan!!
>> ... Miksi kaikki ihmiset eivät ymmärrä sarkasmia, mieheni on tällainen ...
Mielesi tuntuu askartelevan hänessä olevassa piirteessä, jonka koet jo nyt puutteeksi. Menit sitten kuitenkin hänen kanssaan naimisiin ? Miksi ?
Joo. Puoliso on pohjois-Savosta ja käyttää sarkasmia. Se ei ole minusta lasten kasvatuksessa kiva. Kiitos ajatuksesta. Puhunkin hänelle tuosta, koska olen huomannut että jokin ei ole kiva. Ja tuo se on!
Mikäs siinä aikuisten kesken . Ite kans oon välillä, että ohi meni. Joskus saatan vastailla. Ja joskus itsekin, mutta en piikittele sarkasmilla.
Mitään sarkasmia tai huumoria ole toi yks esimerkki "olispa kiva kun alkais sataa lenkin puolivälissä" vaan super-boring tietyn naistyypin puhetta, johon voi just sarkastisesti vastata kuten hänen ystävänsä vastasi.
Joo, minäkin olen joskus netissä heittänyt, että lähden ostamaan suklaata koska haluan lihoa. "Miksi ihmeessä haluat lihoa?"
...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:04"]
Joo, minäkin olen joskus netissä heittänyt, että lähden ostamaan suklaata koska haluan lihoa. "Miksi ihmeessä haluat lihoa?" ...
[/quote]
No oothan sä jo valmiiksi läski! ( luultavasti kukaan nainen ei katsoisi tätä sarkasmiksi ja monet esimerkit ovat niin rasittavia, että ihmiset ovat tahallaan ymmärtämättä) Yksikin tulee aina töihin ja sanoo joka aamu, että kannattaakohan takkia ottaa edes pois kun pian taas lähdetään kotiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:04"]
Joo, minäkin olen joskus netissä heittänyt, että lähden ostamaan suklaata koska haluan lihoa. "Miksi ihmeessä haluat lihoa?" ...
[/quote]
No oothan sä jo valmiiksi läski! ( luultavasti kukaan nainen ei katsoisi tätä sarkasmiksi ja monet esimerkit ovat niin rasittavia, että ihmiset ovat tahallaan ymmärtämättä) Yksikin tulee aina töihin ja sanoo joka aamu, että kannattaakohan takkia ottaa edes pois kun pian taas lähdetään kotiin.
[/quote]
Se on vaan tapani sanoa joskus jotain, ei sen enempää. Siinä ei ole minulla henk.koht. mitään yritystä olla yhtään mitään vaan kunhan vain heitän. En sanoisi olevani läski.
Yksi sarkasmin määrittely:
"Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus.[1] Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua.[2] Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan.
Ehkä hyväntahtoiset ihmiset eivät ymmärrä sitä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:47"]Mulla on just tämmönen kaveri. Esim. Eilen puhuttiin, että lähdetään kävelylle huomenna, johon tokaisin: "olispa hienoo, jos alkais taas sataa ku ollaa puolesvälis lenkkii" (viimeksi siis sade yllätti), johon kaveri kummaksuen: "no ei se kyllä musta hienoo olis, onneks ei oo luvannu sadetta". No AIJAA. :D [/quote] tämä on juuri hyvä perusesimerkki jota kaikki eivät tajua.
[/quote]
Sateella hengitys kulkee paremmin ja lenkkivauhti kiihtyy joten ymmärrän miksi pidät sateesta. Kaverisi on hölmö :P
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:45"]
Pöö.
[/quote]huih :o
En ole ikinä tajunnut, että joillekin sarkasmi on vittuilua. Itse olen ottanut sen itselleni ja omille tavoilleni nauramisena...
Täällä joku sanoi, ettei ole koskaan voinut ymmärtää sarkasmin hauskuutta. Sanoi myös, että on itse puheissaan suora ja rehellinen. Minä olen aivan samanlainen :) Olen avoin ja rehellinen, en puhu pahaa selän takana tai käytä ilkeää sarkasmia. Minusta ihmiset saisivat olla reilumpia ja suorempia sekä käyttää luovempaa huumoria kuin tylsää sarkasmia. Mieheni perheessä käytetään sarkasmia ja hän on suorastaan loukkaantunut, kun en "ymmärrä" hänen sarkasmiaan. Väittää minua huumorintajuttomaksi, vaikka itse on harvinaisen kyyninen, sulkeutunut ja ahdistunut ihminen. Heidän perheessään on kuulemma aina vaiettu vakavista aiheista. Väittäisin itse laukovani parempia vitsejä, spontaania tilannekomiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 20:01"]
Mitään sarkasmia tai huumoria ole toi yks esimerkki "olispa kiva kun alkais sataa lenkin puolivälissä" vaan super-boring tietyn naistyypin puhetta, johon voi just sarkastisesti vastata kuten hänen ystävänsä vastasi.
[/quote]
Samaa juuri ajattelin. Tuo tavallinen väärinpäin kääntäminen on vaan tylsää ja ennalta arvattavaa, ei ansaitse tulla kutsutuksi sarkasmiksi tai huumoriksi. Tietyssä tilanteessa saattaisin itsekin tokaista jotakin esimerkin vastauksen kaltaista, varsinkin jos toinen käyttää tätä tyyliä jatkuvasti. Että lopeta jo, tylsää...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:09"]Ei toi ap:n esimerkki nyt ainkaan ollut mikään sarkasmitaidon malliesimerkki. Ymmärrän, että miehesi ihmetteli.
[/quote]
en tiedä miten tuota kutsutaan mutta saatan itsekin sanoa asian tuollaim käänteisesti. "Kiva" ripuli just parahiksi häihin. Tätäkään ei tosiaan kaikki tajua vitsiksi.