Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki ihmiset eivät ymmärrä sarkasmia?

Vierailija
05.09.2014 |

Miehen on tällainen. Jos sanon vaikka "no olisipa kiva sairastua ripuliin häiden alla" se kysyy kummissaan miksi se olisi musta kivaa. Ei vain ymmärrä niitä sävy ja intonaatio eroja ja älykäs TKK:n käynyt matemaattisesti suuntaunut ihminen on. Ei minkäänlainen assi sosiaalisuutensa takia. Savolaiset kaverini +valtaosa väestä tunnistaa myös sarkasmin. Muuten, myös puolisoni äiti. Miten siis voi olla että jotkut ei tunnista eikä ymmärrä. Millainen ihminen tuolloin on persoonaltaan?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintajuttomat?

Vierailija
22/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesta on vaikea ymmärtää välillä sarkasmia, koska sanoman ymmärtäminen sarkasmiksi vaatii myös kehonkieltä ja ilmeitä, joita ei tekstistä välttämättä näy, ellei se ole aivan läpikuultavan hölmösti kirjoitettu. Tuntemattoman ihmisen ajatusmaailmaa, eleitä ja ilmeitä ei tunne, joten hänen puhettaan ei ehkä usko sarkasmiksi, koska ei ymmärrä hänen nonverbaalista viestintäänsä. Sarkasmi on myös ikään kuin kutsu leikkiin, joten väsyneenä ei halua leikkiä ja siksi ottaa sarkastisen puheen vastaan kuin totena, vaikka ymmärtäisikin se sarkasmiksi.

Varsinaisesti sarkasmin ymmärtämiselle on aivoissa varattu ihan oma alueensa. Jos joutuu vaikka kolariin tai aivoleikkaukseen, tämä alue saattaa vahingoittua niin, että ennen sarkasmia ymmärtänyt ei enää osaa erottaa, milloin puhutaan leikillään ja milloin tosissaan. Ihminen voi myös syntymästään olla tällä aivoalueella passiivinen eikä ymmärrä sarkasmin ja toden eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on vaikea huumorilaji. Toisille suorastaan ylivoimanen. Itsestäni kuitenkin parhainta.

Vierailija
24/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitolaji.

Vierailija
25/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:03"]

No onneks feispuukkiin on tulossa se sarkasminappi ni sitte kaikki tietää että mitä tuo savolaenenki ny meinas tuossa

[/quote]

Jaa, ne onkin sarkastisia? Minä kun luulin, että ne on ilkeitä mulkkuja.

Vierailija
26/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi ap:n esimerkki nyt ainkaan ollut mikään sarkasmitaidon malliesimerkki. Ymmärrän, että miehesi ihmetteli.

Vierailija
27/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monesti sarkasmi on niin tylsää ja ennalta arvattavaa, ettei siihen jaksa reagoida. Monesti se on myös turhaa.

Vierailija
28/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista pohdintaa. Mun sarkasmia ymmärtämätön mies on muuten niin diskreetti huumorissa, että joskus saan itseäni onnitella jos ymmärrän vitsin. Eli oivallukset on niin hienosyisiä vaikkakin toimivia. Hänen huumorinsa ei ole siis suoraa, osoittavaa ja valmiiksi toisenpuolesta ajateltua. Luulisi että tällanen ihminen jos kuka kuulisi sarkasmin :)

/Ap

Vierailija
29/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:09"]Ei toi ap:n esimerkki nyt ainkaan ollut mikään sarkasmitaidon malliesimerkki. Ymmärrän, että miehesi ihmetteli.
[/quote]

No kelpaako klassinen kuuluisat viimeiset sanat?

Mies alkoi sähkötöihin kun on joskus kauan sitten käynyt muutaman kurssin sähköön liittyen ja aikoi ääneen yhdistää kaksi johtoa joista ei ollut varma. Totesin siihen että oliko nämä nut ne kuuluisat viisaat sanat. Ohi meni.

Vierailija
30/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuuluisat VIIMEISET sanat. /Ap

Vierailija
31/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:09"]Ei toi ap:n esimerkki nyt ainkaan ollut mikään sarkasmitaidon malliesimerkki. Ymmärrän, että miehesi ihmetteli. [/quote] No kelpaako klassinen kuuluisat viimeiset sanat? Mies alkoi sähkötöihin kun on joskus kauan sitten käynyt muutaman kurssin sähköön liittyen ja aikoi ääneen yhdistää kaksi johtoa joista ei ollut varma. Totesin siihen että oliko nämä nut ne kuuluisat viisaat sanat. Ohi meni.

[/quote]

Just tällaisiin puujalkavitseihin ei millään jaksais reagoida ;)

Vierailija
32/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus en muka ymmärrä sarkasmia, koska kyseinen ihminen on niin ärsyttävä.

Sitä paitsi sarkasmi on vain yksi huumorilaji muiden joukossa. Usein sitä viljelevät ovat raskasta ja negatiivista seuraa. Sarkasmin viljely EI tee sinusta älykästä, muistakaapa tämä.

Vierailija
33/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sarkasmi on jokseenkin ikävystyttävää. Sitä pitää käyttää hyvin harvoin ja hyvin harkiten, jotta sillä on oikeaa viihdearvoa.

Vierailija
34/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ei ole mies, joka ei ymmärrä, vaan ap, joka ei osaa?

Vierailija
35/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voi heittää vastakysymyksen, miksi joidenkin mielestä on ihan huippuhauskaa, kun joku paskoo esim. housuihinsa? Samoja tyyppejä naurattaa kaikki pissa ja pierujutut.

Itse ymmärrän sarkasmia ja viljelenkin sitä, olen myös kyyninen, valitettavasti. Nuo paskalle nauravat vaikuttavat jälkeen jääneiltä.

Vierailija
36/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on vain laji jota kaikki ei osaa eikä ymmärrä.

Vierailija
37/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sarkasmi mun mielestä oo pelkkä huumorilaji. Sarkasmi ei välttämättä ole hauskuuttamista, se voi olla esim. tyhmän ihmisen esiinottamista ja nolaamista. Mun sarkasmiin liittyy tietynomainen halveksunta. Sarkasmini nousee esiin kun joku sanoo mielestäni jotakin typerää. Ei siis mikään hauskuuttamistarkoitus.

Vierailija
38/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:09"]Ei toi ap:n esimerkki nyt ainkaan ollut mikään sarkasmitaidon malliesimerkki. Ymmärrän, että miehesi ihmetteli. [/quote] No kelpaako klassinen kuuluisat viimeiset sanat? Mies alkoi sähkötöihin kun on joskus kauan sitten käynyt muutaman kurssin sähköön liittyen ja aikoi ääneen yhdistää kaksi johtoa joista ei ollut varma. Totesin siihen että oliko nämä nut ne kuuluisat viisaat sanat. Ohi meni.

[/quote]

Mutta eihän tuo ollut sarkasmia, vaan kulunut vitsi.

Vierailija
39/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy myöntää etten ymnmärrä että sanotaan toista ja tarkoitetaan toista. En itse harrasta sitä joten vaikea ymmärtää toisen käyttämänäkään. Monesti sarkastiset ihmiset pitävät minua jotenkin yksinkertaisena tms mutta kyse on enemminkin siitä että en kerta kaikkiaan näe hauskuutta sarkasmissa, useimmiten se on vain ilkeilyä tai jotain muuta negatiivista. En ole pikkutarkka ihminen siivouksessa ja sellaisessa mutta sanatarkka ihminen olen. Väittäisin että joka ikisen sana takana pystyn seisomaan mitä suustani on ulos tullut. Yksinäiseksi tunnen itseni tässä kun muut "puhuu mitä sattuu". Minulle ei myöskään tuota vaikeuksia puhua asioista suoraan joten on vaikea käsittää ihmisiä jotka piilottavat viestinsä sarkasmiin -väärinkäsityksiäkin syntyy helposti juuri niin.

Vierailija
40/62 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit eivät yleensä tajua. Mut oon huomannu et täällä palstalla myös moni ei tajua, naisia on uskomattoman helppo provosoida

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi