Sähköauton lataus aurinkopaneelilla
Onko kenelläkään tietoa tai jopa kokemusta sähköauton akun lataamisesta suoraan aurinkopaneelilla? Miten massiivinen paneelisto (m2) pitäisi olla vaikkapa 20 km:n ajoon riittävän sähkömäärän keräämiseen aurinkoisen kesäpäivän aikana klo 09-16 eli 7 tunnin aikana?
Kommentit (24)
Toyotan yhdessä Prius-mallissa oli kattona aurinkopaneeli, ei sen latausteho hääppönen ollut.
Toki jos on isot paneelit voi niissäkin jonkunverran lataustehoa olla.
Vierailija kirjoitti:
Päivät meinasit ladata jos arska sattuu paistaa?
No ainakin. Toki mahdollisesti varmaan aamuisin ja iltapäivisinkin saa latautua jos nyt arska sattuu paistamaan. Minulla ei ole mitään kokemusta aurinkopaneeleista eikä sähköautoistakaan joten en ehkä osaa ottaa oikeita asioita huomioon.
Ajoa ei ole paljon eikä joka päivä edes joten latautuminen saa olla hidasta.
Montako hehtaaria sulla on maita johon ne aurinkopaneelit voi asentaa?
Vierailija kirjoitti:
Montako hehtaaria sulla on maita johon ne aurinkopaneelit voi asentaa?
Maata on noin 3 hehtaaria
No jos sinulla on vaikka 1 kilowatin edestä paneeleja ja paneelit kohdistettuna juuri oikeassa kulmassa taivaalle ja aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta, niin silloinhan 20 kilowattia kuluttavalla autolla se lataus kestäisi 4 tuntia. Siis ihanneolosuhteissa ja ilman häviöitä.
Taisin löytää itse riittävän tarkan vastauksen Googlaamalla: 30 km ajoa vie noin 5,2 kWh ja jotta sen saisi viiden tunnin paisteella kerättyä tarvitaan vähintään neljä 290 watin paneelia.
Riippuu siitä autosta ja latausvirrasta, kennojen paikasta, kennoista yms.
Ensinnäkään sitä ei nyt kannata ihan noin laskea. Mitoittaa sen kennon mieluusti jonkin verran "yli", koska saahan siitä hyötyä muuhunkin kodin sähköjärjestelmien pyörittämiseen, silloin kun autoa ei ladata. Toisekseen, aika usein se auto on just silloin päivällä pois siitä kotoa, milloin siihen se aurinko paistaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos sinulla on vaikka 1 kilowatin edestä paneeleja ja paneelit kohdistettuna juuri oikeassa kulmassa taivaalle ja aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta, niin silloinhan 20 kilowattia kuluttavalla autolla se lataus kestäisi 4 tuntia. Siis ihanneolosuhteissa ja ilman häviöitä.
Kiitos, en nähnyt tätä vastausta ennen kuin postasin oman löytöni. Tämä mielestäni vahvistaa tuon toisenkin arvion.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä autosta ja latausvirrasta, kennojen paikasta, kennoista yms.
Ensinnäkään sitä ei nyt kannata ihan noin laskea. Mitoittaa sen kennon mieluusti jonkin verran "yli", koska saahan siitä hyötyä muuhunkin kodin sähköjärjestelmien pyörittämiseen, silloin kun autoa ei ladata. Toisekseen, aika usein se auto on just silloin päivällä pois siitä kotoa, milloin siihen se aurinko paistaa.
Tässä on loma-/ eläkelläisskenaario kyseessä joten auto jököttäisi päivisin hyvinkin paljon pihassa.
Autolla olisi kiva ajella myös talvisin. Sähköauto on jees. Samoin aurinkopaneelit on OK. Pitää kuitenkin ymmärtää ettei niillä vehkeillä oikeasti lähdetä vuoden ympäri vetämään sitä traileria pitkin Lappia.
10 vuoden päästä sitten budjetoit myös uudet paneelit, halpaa on sähköautoilu.
Työkaverilla on 10 x 300 W paneelit, invertteri ja 4 x 200 Ah akut joka mahdollistaa sarjaanlykettynä 35 kWh säilöntäkapasiteetin (häviöt ml). Paketti noin 3500 €, itse asensi kun on pätevyydet.
Päivällä akut latautuu ja öisin niistä ladataan invertterin kautta. Joulu/tammi kuu täysin nolla-aikaa jolloin invertteri lataa akkuja kiinteistösähköstä (joojoo, häviötä tulee), helmikuusta alkaen alkaa olla latausta ja paranee koko ajan, alkaa uudestaan hiipumaan syyskuussa kun illat hämärtyy selkeästi. 35 kWh riittää noin 150 km edestä lataamaan ajoakkua (heillä kaksi hybridiä).
Kuten kollega sanoo "puolet vuodesta taivaskilometreillä". Ja kun asuvat 12 km kaupungin keskustasta, arkiajot menee noilla kilometreillä eikä isommin tankilla käydä.
Vierailija kirjoitti:
Taisin löytää itse riittävän tarkan vastauksen Googlaamalla: 30 km ajoa vie noin 5,2 kWh ja jotta sen saisi viiden tunnin paisteella kerättyä tarvitaan vähintään neljä 290 watin paneelia.
Se kulutushan riippuu täysin siitä, kuinka iso auto on kyseessä ja minkälaista ajoa sillä ajetaan. Isolla autolla moottoritienopeuksissa se kulutus pompsahtaa reippaasti yli 20 kwh:n sadalla, kun taas pienemmällä autolla kaupunkiajossa voidaan päästä alle puoleen tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on 10 x 300 W paneelit, invertteri ja 4 x 200 Ah akut joka mahdollistaa sarjaanlykettynä 35 kWh säilöntäkapasiteetin (häviöt ml). Paketti noin 3500 €, itse asensi kun on pätevyydet.
Päivällä akut latautuu ja öisin niistä ladataan invertterin kautta. Joulu/tammi kuu täysin nolla-aikaa jolloin invertteri lataa akkuja kiinteistösähköstä (joojoo, häviötä tulee), helmikuusta alkaen alkaa olla latausta ja paranee koko ajan, alkaa uudestaan hiipumaan syyskuussa kun illat hämärtyy selkeästi. 35 kWh riittää noin 150 km edestä lataamaan ajoakkua (heillä kaksi hybridiä).
Kuten kollega sanoo "puolet vuodesta taivaskilometreillä". Ja kun asuvat 12 km kaupungin keskustasta, arkiajot menee noilla kilometreillä eikä isommin tankilla käydä.
Todella mielenkiintoinen todellisen elämän esimerkki. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Autolla olisi kiva ajella myös talvisin. Sähköauto on jees. Samoin aurinkopaneelit on OK. Pitää kuitenkin ymmärtää ettei niillä vehkeillä oikeasti lähdetä vuoden ympäri vetämään sitä traileria pitkin Lappia.
Suoraan sanottuna olen yllättynyt siitä kuinka paljon suomalaiset matkustelevat Lapissa. Tuntuu että iso osa sähköautokeskustelua painottuu Lapin matkailuun. Kävin viimeksi vuonna 1990 omalla autolla Lapissa joten en suunnittele autohankintojani Lapin matkoja silmällä pitäen.
3500€ saa nykyhinnoilla about 2000 litraa polttoainetta.
5,5 litran kulutuksella, se on noin 40.000 kilometriä. Tuon 12km matkan sillä taittaa reilu 3000 kertaa, eli vaikka joka päivä 10 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
3500€ saa nykyhinnoilla about 2000 litraa polttoainetta.
5,5 litran kulutuksella, se on noin 40.000 kilometriä. Tuon 12km matkan sillä taittaa reilu 3000 kertaa, eli vaikka joka päivä 10 vuoden ajan.
Jos kahdella autolla ajaa edestakaisin 12 km joka päivä, ajopäiviä tulee noin 800 eli reilu kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla olisi kiva ajella myös talvisin. Sähköauto on jees. Samoin aurinkopaneelit on OK. Pitää kuitenkin ymmärtää ettei niillä vehkeillä oikeasti lähdetä vuoden ympäri vetämään sitä traileria pitkin Lappia.
Suoraan sanottuna olen yllättynyt siitä kuinka paljon suomalaiset matkustelevat Lapissa. Tuntuu että iso osa sähköautokeskustelua painottuu Lapin matkailuun. Kävin viimeksi vuonna 1990 omalla autolla Lapissa joten en suunnittele autohankintojani Lapin matkoja silmällä pitäen.
Sama täällä. Tosin minulla se vuosi taisi olla 1995. Juu ei todellakaan lapin matkailu määrittele minun sähköautohankintojani.
Kumman paljon on tosiaan sähköautokeskusteluissa näitä Lapin matkaajia, jotka ajaa joka päivä Hangosta Nuorgamiin ja takaisin peräkärryä vetäen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on 10 x 300 W paneelit, invertteri ja 4 x 200 Ah akut joka mahdollistaa sarjaanlykettynä 35 kWh säilöntäkapasiteetin (häviöt ml). Paketti noin 3500 €, itse asensi kun on pätevyydet.
Päivällä akut latautuu ja öisin niistä ladataan invertterin kautta. Joulu/tammi kuu täysin nolla-aikaa jolloin invertteri lataa akkuja kiinteistösähköstä (joojoo, häviötä tulee), helmikuusta alkaen alkaa olla latausta ja paranee koko ajan, alkaa uudestaan hiipumaan syyskuussa kun illat hämärtyy selkeästi. 35 kWh riittää noin 150 km edestä lataamaan ajoakkua (heillä kaksi hybridiä).
Kuten kollega sanoo "puolet vuodesta taivaskilometreillä". Ja kun asuvat 12 km kaupungin keskustasta, arkiajot menee noilla kilometreillä eikä isommin tankilla käydä.
Todella mielenkiintoinen todellisen elämän esimerkki. Kiitos!
Invertteri-lataussäätimen tehtävä on siis muuttaa paneeleilta tuleva sähköenergia akuille sopivaksi. Ja öisin vuorostaan invertteri muuttaa akusta otettavan 12V DC-tasavirran 230V/50Hz vaihtovirraksi joka siis menee auton ajoakun latureille.
Tämä on vähän hintava viritelmä, mutta idea on siinä että autoa voidaan ladata öisinkin sillä energialla, mikä on otettu talteen päiväsaikaan kun väki on esim töissä. Tuo 35 kWh riittää kesäisin mennen tullen akkujen lataukseen ja kuulemma roboleikkurillekin riirtää mehua auringosta.
Sen verran vakuuttavasti oli kollegalla dataa reilulta kahdelta vuodelta että itsekin olen alkanut miettimään tuota. Alla linkki pakettiin joka voisi olla oma vaihtoehtoni, joskin arveluttaa se että autotallini kattolape on itäkaakkoon kun kollegalla on lälounaaseen eli hänen paneelinsa saavat selkeästi paremmin talteen.
https://www.electrotori.net/product/345/aurinkosahkojarjestelma-24-kw-4…
Päivät meinasit ladata jos arska sattuu paistaa?