Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija ei ilmeisesti saa mammojen mielestä hakee toimeentulotukea.

Vierailija
05.09.2014 |

Vuokra on 430e, jonka sossu maksaa. Sossu maksaisi sähkön ja vedenkin, mutta maksan ne itse 425e opintotuesta johon sisältyy opiskelijan asumislisä. Saan sossusta myös vähän yli 50e.
Tuolla 477e maksan puhelinlaskut, koulukirjat, kuntosalilla käynnin ja ruoan. Jos tarvitsen uusia vaatteita ne menee tuosta rahasta, jolloin minulla ei välttämättä ole rahaa ruokaan.
Opintolainan olen nostanut, kun opiskelin aiemmin toista alaa, joka jäi kesken vaikean masennuksen takia, joten sitäkään en enää saa.
Eli minulla on siis liikaa rahaa käytettäväksi kuukaudessa.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:40"]

Ja en ole sanonut missään etten pärjää taöoudellisesti. Tiukkaa tekee, mutta pärjään.

[/quote]

No jos sä pärjäät, niin mihin sä enää toimeentulotukea tarvitset?

Vierailija
42/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun omakotitalossa, vuokra 200€. Ei oo ollu sossulla inisemistä, kun monet solutkin maksaa tuosta enempi. Opiskelen, mutta en saa opintolainaa, koska aikaisemmin nostin opintolainaa kun opiskelin toista alaa. Saan toimeentulotukea 300€/kk eli sen lainan verran. En pode syyllisyyttä siitä, että olen sossun asiakas. Miksi pitäisi? En ole koskaan valittanut että rahat ei riitä. En ryyppää, polta, käy koskaan baareissa, en harrasta mitään, en käy lomalla. Ihan hyvin tässä pärjää kun miettii mitä ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:40"]

Ja en ole sanonut missään etten pärjää taöoudellisesti. Tiukkaa tekee, mutta pärjään.

[/quote]

No jos sä pärjäät, niin mihin sä enää toimeentulotukea tarvitset?
[/quote]
Pärjään vain koska saan toimeentulotukea. Miten maksat 430e vuokran jos saat opintotukea ja asumislisää yhteensä 425e ja opintolaina on nostettu ajat sitten?

Vierailija
44/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:46"]Olen työssäkäyvä kahden korkeakoulututkinnon nainen, eikä minulla ole varaa kuntosaliin. [/quote] No pitäiskö mun ostaa pieneen yksiöön penkki ja painot? Ei mul oo tilaa niille. Eikä kyllä rahaakaan. Ja kunnostaan huolehtiminen on väärin?

[/quote]

Uusavuttomuutta tuokin minusta. Eno-vainaani - joka oli niin vahva että kuulemma nosti kerran ojaan ajaneen autonkin takaisin tielle sen sijaan että olisi jaksettu hakea naapurista traktori - ei hankinut isoja lihaksiaan kuntosalilla tai painoja nostelemalla. Hän treenasi mm nostamalla painavan puisen tuolin ylös ja pumppasi ilmassa sitä vaakasuoraan, ensin toisella kädellä ja sitten toisella.

Eri asia sitten, onko salilla käynti tarpeen henkisen terveyden takia.
[/quote] Lässynlässyn. Sama kun ei saisi valittaa mistään kun Afrikassa nähdään nälkää. Kyllä mäkin voisin nostella jotain tuolia, mutta ei siitä saa samaa oloa kuin salista. Eikö ole vain hyvä juttu että halutaan pitää itsestään huolta? On se vähän eri juttu saada salilla pumpata kunnolla ja oikeasti lievittää sitä stressiä kun nostella jotain tuolia hikisessä yksiössä. Uuuh, feels the same...

Vierailija
45/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:23"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:21"]Saa opiskelija hakea toimeentulotukea ja opiskelijalle kuuluisi samat edut kuin muullekin väestölle, mutta eri asia on valittaa siitä, että saat vain reilu 900 euroa yhteensä yhteiskunnalta tukea. Varsinkin, kun normaali opiskelija saa puolet vähemmän. Normaalisti opiskelija saa opintorahana ja asumislisänä yhteensä sen 470 euroa, josta maksaa myös vuokran. [/quote] Mä en valita. Ja jos ei muita tuloja ole kuin asumislisä ja opintoraha on oikeutettu toimeentulotukeen. [/quote] Ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska opintorahan lisäksi tulee opintolaina, joka on 400 euroa. Harvalla jää sen jälkeen mitään saatavaksi toimeentulotuesta. Miksi tahallasi annat väärää informaatiota, kun varmasti tiedät opiskelijana, että 400 euron kuukausittainen opintolaina tulee normaali tilanteessa nostaa.   Opintolaina ei todellakaan ole mitään tukea vaan se on laina, joka tulee nimensä mukaisesti maksaa takaisin. Se, että sinä kuulut tähän etuoikeutettuun ryhmään, johon vain harva kuuluu, joka saa opintotuen päälle suoraan toimeentulotukea, ei tarkoita sitä että muut opiskelijat olisivat tällaiseen oikeutettuja.   Ja miksi ylipäätänsä tällainen aloitus jos et kerta muka valita? [/quote] Koska moni on sitä mieltä ettei opiskelija ole missään tapauksessa oikeutettu toimeentulotukeen. Ja moni tuntuu kadehtivan sitä, kun joku elää toimeentulotuella. Ei se herkkua ole. [/quote] No jos toimeentulotuella eläminen ei ole herkkua, niin vielä vähemmän herkkua on elää pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Sinullakin tippuisi tuet puoleen nykyisestä, jos et saisi suoraan toimeentulotukea. Kyllä minä voin normaalitilanteessa opiskelevana myöntää, että kadehtin tai ainakin pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että toiset opiskelijat saavat 900 euroa tukea ja toiset, niin kuin mm. allekirjoittanut, 470 euroa.   Opintolainajärjestelmä tulisi poistaa kokonaan, on epätasa-arvoista että toiset opiskelijat ovat oikeutettu suurempiin tukiin kuin toiset. Toiset joutuvat ottamaan lainaa ja maksamaan takaisin ja osa opiskelijoista saa saman rahan vastikkeetta eikä sitä tule ikinä maksaa takaisin. On myös esim. epäoikeudenmukaista, että sössimällä tahallisesti ja vahingossa luottotietosi, voit opiskelijana saada suurempia tukia. Toimeentulotuen tulisi olla kaikkien opiskelijoiden yhtäläisesti saatavilla. [/quote] Olen nostanut opintolainan. Ja joudun sitä maksamaan takaisin kunhan valmistun.

[/quote]

Niin joo, avaappa vielä tähän lisää tuota yhtälöäsi. Miten on mahdollista saada opintorahaa ja opintorahan asumislisää, mutta ei opintolainaa? Oletko menettänyt esim. luottotietosi näiden kahden tutkinnon välissä vai miten tuo on mahdollista? Itse en oikeasti keksi muuta syytä miten tuollainen tilanne on mahdollinen, jossa on mahdollista saada opintorahaa, mutta ei opintolainaa, joka on samalla tapaa osa opintotukikokonaisuutta kuin opintorahakin.

Vierailija
46/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:23"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:21"]Saa opiskelija hakea toimeentulotukea ja opiskelijalle kuuluisi samat edut kuin muullekin väestölle, mutta eri asia on valittaa siitä, että saat vain reilu 900 euroa yhteensä yhteiskunnalta tukea. Varsinkin, kun normaali opiskelija saa puolet vähemmän. Normaalisti opiskelija saa opintorahana ja asumislisänä yhteensä sen 470 euroa, josta maksaa myös vuokran. [/quote] Mä en valita. Ja jos ei muita tuloja ole kuin asumislisä ja opintoraha on oikeutettu toimeentulotukeen. [/quote] Ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska opintorahan lisäksi tulee opintolaina, joka on 400 euroa. Harvalla jää sen jälkeen mitään saatavaksi toimeentulotuesta. Miksi tahallasi annat väärää informaatiota, kun varmasti tiedät opiskelijana, että 400 euron kuukausittainen opintolaina tulee normaali tilanteessa nostaa.   Opintolaina ei todellakaan ole mitään tukea vaan se on laina, joka tulee nimensä mukaisesti maksaa takaisin. Se, että sinä kuulut tähän etuoikeutettuun ryhmään, johon vain harva kuuluu, joka saa opintotuen päälle suoraan toimeentulotukea, ei tarkoita sitä että muut opiskelijat olisivat tällaiseen oikeutettuja.   Ja miksi ylipäätänsä tällainen aloitus jos et kerta muka valita? [/quote] Koska moni on sitä mieltä ettei opiskelija ole missään tapauksessa oikeutettu toimeentulotukeen. Ja moni tuntuu kadehtivan sitä, kun joku elää toimeentulotuella. Ei se herkkua ole. [/quote] No jos toimeentulotuella eläminen ei ole herkkua, niin vielä vähemmän herkkua on elää pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Sinullakin tippuisi tuet puoleen nykyisestä, jos et saisi suoraan toimeentulotukea. Kyllä minä voin normaalitilanteessa opiskelevana myöntää, että kadehtin tai ainakin pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että toiset opiskelijat saavat 900 euroa tukea ja toiset, niin kuin mm. allekirjoittanut, 470 euroa.   Opintolainajärjestelmä tulisi poistaa kokonaan, on epätasa-arvoista että toiset opiskelijat ovat oikeutettu suurempiin tukiin kuin toiset. Toiset joutuvat ottamaan lainaa ja maksamaan takaisin ja osa opiskelijoista saa saman rahan vastikkeetta eikä sitä tule ikinä maksaa takaisin. On myös esim. epäoikeudenmukaista, että sössimällä tahallisesti ja vahingossa luottotietosi, voit opiskelijana saada suurempia tukia. Toimeentulotuen tulisi olla kaikkien opiskelijoiden yhtäläisesti saatavilla. [/quote] Olen nostanut opintolainan. Ja joudun sitä maksamaan takaisin kunhan valmistun.

[/quote]

Niin joo, avaappa vielä tähän lisää tuota yhtälöäsi. Miten on mahdollista saada opintorahaa ja opintorahan asumislisää, mutta ei opintolainaa? Oletko menettänyt esim. luottotietosi näiden kahden tutkinnon välissä vai miten tuo on mahdollista? Itse en oikeasti keksi muuta syytä miten tuollainen tilanne on mahdollinen, jossa on mahdollista saada opintorahaa, mutta ei opintolainaa, joka on samalla tapaa osa opintotukikokonaisuutta kuin opintorahakin.
[/quote]
Entä jos ovatkin? Joka tapauksessa en saa enää opintolainaa ja tuotakin pitäisi alkaa maksamaan ensi vuonna pois kun valmistun keväällä.

Vierailija
47/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti oppilaitoksissa on jumppasalit ja yliopistollakin saa opiskelijakortilla käydä ilmaiseksi liikuntahallissa pumppaamassa rautaa tai mitä haluaakin. Miksi et käy näissä vaan jossain erikseen maksullisella salilla? Sitten kun tienaat itse ja kustannat elämisesi, käy missä haluat.

Vierailija
48/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, kummasti sitä itse elettiin yhdistelmällä opintotuki + opiskelijan asumislisä, kun yksinkertaisesti vaan oli pakko. Ei todellakaan mitään yksiöitä ja jokainen penni laskettiin ja budjetoitiin. Kuntosalikäynnit ja muut maksulliset harrastukset olisi olleet ihan mahdottomia. Eikä tapahtunut vuonna miekka ja kirves, opintoni aloitin 2009.

Vierailija
49/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

Mulle ainakin tulee mieleen tilanne, että on nostanut koko vuoden opintolainan kerralla syksyllä ja myöhemin perunut opintotukikuukausia. Eli sen vuoden opintolainat on käytetty, mutta opintotukea on jäänyt säästöön.

Vierailija
50/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:32"]Siis sulla jää vuokranmaksun jälkeen käteen vielä melkein 500 euroa, etkä tule toimeen? Saathan jopa kaikki opiskelija-alennukset ja terveydenhuollon, mihin sulla muka oikein menee rahaa jos et saa tosta summasta edes kuntosalimaksua revittyä? [/quote] Edelleenkin maksan itse kaikki laskut vesi- sähkö- ja lääkärimaksuja myöten vaikk nuo voisi viedä sossuun. Koulukirjoihin on tänä syksynä mennyt melkein 100e ja sitten pitäisi maksaa vielä ruoat. Vakuutuksiin menee rahaa ja puhelinlaskukin on 30e kuukaudes. Ja olenko sanonut etten saa revittyä kuntosalimaksua tuosta. En. Olen sanonut että siihenkin menee rahaa. Ja säästöön voi hyvällä säkällä jäädä kuukaudessa 2e. Harvemmin sitäkään. Tarvitsisin uudet turvakengätkin kouluun ja ne maksavat järjestään noin 100e. Opiskelija-alennusta saan vain vr:ltä ja matkahuollolta ja niitä en oahemmin tarvi.

[/quote]

Turha valittaa, OMA MOKA, jos et kerta halua "kaikkia" laskujasi/lääkäri-lääkemenojasi sossuun viedä, kerta on se mahdollisuus. Kohtuullisen kotivakuutuksenkin maksavat. Joten miksi valitat, että rahat eivät riitä?? Ja puhelinlaskussakin on parantamisen varaa... Mä en nyt ymmärrä tätä henkilöä...

Vierailija
51/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:52"]Tavallisesti oppilaitoksissa on jumppasalit ja yliopistollakin saa opiskelijakortilla käydä ilmaiseksi liikuntahallissa pumppaamassa rautaa tai mitä haluaakin. Miksi et käy näissä vaan jossain erikseen maksullisella salilla? Sitten kun tienaat itse ja kustannat elämisesi, käy missä haluat.
[/quote]
Pienissä kaupungeissa ei ehkä ole samanlaista mahdollisuutta kuin isommissa.

Vierailija
52/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:32"]Siis sulla jää vuokranmaksun jälkeen käteen vielä melkein 500 euroa, etkä tule toimeen? Saathan jopa kaikki opiskelija-alennukset ja terveydenhuollon, mihin sulla muka oikein menee rahaa jos et saa tosta summasta edes kuntosalimaksua revittyä? [/quote] Edelleenkin maksan itse kaikki laskut vesi- sähkö- ja lääkärimaksuja myöten vaikk nuo voisi viedä sossuun. Koulukirjoihin on tänä syksynä mennyt melkein 100e ja sitten pitäisi maksaa vielä ruoat. Vakuutuksiin menee rahaa ja puhelinlaskukin on 30e kuukaudes. Ja olenko sanonut etten saa revittyä kuntosalimaksua tuosta. En. Olen sanonut että siihenkin menee rahaa. Ja säästöön voi hyvällä säkällä jäädä kuukaudessa 2e. Harvemmin sitäkään. Tarvitsisin uudet turvakengätkin kouluun ja ne maksavat järjestään noin 100e. Opiskelija-alennusta saan vain vr:ltä ja matkahuollolta ja niitä en oahemmin tarvi.

[/quote]

Turha valittaa, OMA MOKA, jos et kerta halua "kaikkia" laskujasi/lääkäri-lääkemenojasi sossuun viedä, kerta on se mahdollisuus. Kohtuullisen kotivakuutuksenkin maksavat. Joten miksi valitat, että rahat eivät riitä?? Ja puhelinlaskussakin on parantamisen varaa... Mä en nyt ymmärrä tätä henkilöä...
[/quote]
Puhelinlaskussa on parantamisen varaa? Siihen kuulu 21megan netti, puhua saa niin paljon kuin lystää ja viestejäkin saan lähettää niin paljon kuin haluan. Käytän myös tietokoneessa puhelimeni nettiä.

Vierailija
53/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:40"] Ja en ole sanonut missään etten pärjää taöoudellisesti. Tiukkaa tekee, mutta pärjään. [/quote]    No jos sä pärjäät, niin mihin sä enää toimeentulotukea tarvitset? [/quote] Pärjään vain koska saan toimeentulotukea. Miten maksat 430e vuokran jos saat opintotukea ja asumislisää yhteensä 425e ja opintolaina on nostettu ajat sitten?

[/quote]

Eli sä oot opiskelija, joka saa jo toimeentulotukea? Mä en nyt ihan ymmärrä, mikä sun ongelmasi on (jos sitä edes on) tai mikä tan aloituksen pointti on? Onhan se nyt ihan yleisesti tiedossa, että opiskelija voi saada toimeentulotukea, kun laina on jo nostettu.

Vierailija
54/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:31"]

Koska moni on sitä mieltä ettei opiskelija ole missään tapauksessa oikeutettu toimeentulotukeen. Ja moni tuntuu kadehtivan sitä, kun joku elää toimeentulotuella. Ei se herkkua ole.

[/quote]

Kyse ei ole kadehtimisesta vaan siitä, että veroja korotetaan ja eläkeikää pidennetään ja työssä käyvien ihmisten elämää muutenkin kurjistetaan sen takia, että moni kinuaa itselleen tukia, vaikka pitäisi pystyä elämään ilmankin.

Vierailija
55/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:43"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:23"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:21"]Saa opiskelija hakea toimeentulotukea ja opiskelijalle kuuluisi samat edut kuin muullekin väestölle, mutta eri asia on valittaa siitä, että saat vain reilu 900 euroa yhteensä yhteiskunnalta tukea. Varsinkin, kun normaali opiskelija saa puolet vähemmän. Normaalisti opiskelija saa opintorahana ja asumislisänä yhteensä sen 470 euroa, josta maksaa myös vuokran. [/quote] Mä en valita. Ja jos ei muita tuloja ole kuin asumislisä ja opintoraha on oikeutettu toimeentulotukeen. [/quote] Ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska opintorahan lisäksi tulee opintolaina, joka on 400 euroa. Harvalla jää sen jälkeen mitään saatavaksi toimeentulotuesta. Miksi tahallasi annat väärää informaatiota, kun varmasti tiedät opiskelijana, että 400 euron kuukausittainen opintolaina tulee normaali tilanteessa nostaa.   Opintolaina ei todellakaan ole mitään tukea vaan se on laina, joka tulee nimensä mukaisesti maksaa takaisin. Se, että sinä kuulut tähän etuoikeutettuun ryhmään, johon vain harva kuuluu, joka saa opintotuen päälle suoraan toimeentulotukea, ei tarkoita sitä että muut opiskelijat olisivat tällaiseen oikeutettuja.   Ja miksi ylipäätänsä tällainen aloitus jos et kerta muka valita? [/quote] Koska moni on sitä mieltä ettei opiskelija ole missään tapauksessa oikeutettu toimeentulotukeen. Ja moni tuntuu kadehtivan sitä, kun joku elää toimeentulotuella. Ei se herkkua ole. [/quote] No jos toimeentulotuella eläminen ei ole herkkua, niin vielä vähemmän herkkua on elää pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Sinullakin tippuisi tuet puoleen nykyisestä, jos et saisi suoraan toimeentulotukea. Kyllä minä voin normaalitilanteessa opiskelevana myöntää, että kadehtin tai ainakin pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että toiset opiskelijat saavat 900 euroa tukea ja toiset, niin kuin mm. allekirjoittanut, 470 euroa.   Opintolainajärjestelmä tulisi poistaa kokonaan, on epätasa-arvoista että toiset opiskelijat ovat oikeutettu suurempiin tukiin kuin toiset. Toiset joutuvat ottamaan lainaa ja maksamaan takaisin ja osa opiskelijoista saa saman rahan vastikkeetta eikä sitä tule ikinä maksaa takaisin. On myös esim. epäoikeudenmukaista, että sössimällä tahallisesti ja vahingossa luottotietosi, voit opiskelijana saada suurempia tukia. Toimeentulotuen tulisi olla kaikkien opiskelijoiden yhtäläisesti saatavilla. [/quote] Olen nostanut opintolainan. Ja joudun sitä maksamaan takaisin kunhan valmistun. [/quote]   Niin joo, avaappa vielä tähän lisää tuota yhtälöäsi. Miten on mahdollista saada opintorahaa ja opintorahan asumislisää, mutta ei opintolainaa? Oletko menettänyt esim. luottotietosi näiden kahden tutkinnon välissä vai miten tuo on mahdollista? Itse en oikeasti keksi muuta syytä miten tuollainen tilanne on mahdollinen, jossa on mahdollista saada opintorahaa, mutta ei opintolainaa, joka on samalla tapaa osa opintotukikokonaisuutta kuin opintorahakin. [/quote] Entä jos ovatkin? Joka tapauksessa en saa enää opintolainaa ja tuotakin pitäisi alkaa maksamaan ensi vuonna pois kun valmistun keväällä.

[/quote]

No niin, arvasin. Eli olet oikeutettu suurempiin tukiin koska olet menettänyt luottotietosi. Syytönhän sinä tietysti siihen olet, että valtio palkitsee sinua suuremmilla tukisummilla sen vuoksi, että et aikaisemminkaan kyennyt hoitamaan talouttasi.

Mutta aivan käsittämätöntä politiikkaanhan tuo on valtiovallan suunnalta, että jos et osaa hoitaa raha-asioitasi niin saat yhteiskunnalta enemmän tukia. Ne, jotka hoitavat opintonsa ja taloutensa oikein, joutuvat aina loppupeleissä maksamaan. Niin kuin tässäkin asiassa: Ne jotka ovat hoitaneet raha-asiansa hyvin, joutuvat ottamaan lainaa ja maksamaan sen takaisin. Ne, jotka eivät hoida raha-asioitansa ja menettävät luottotiedot, eivät ole oikeutettuja lainaan ja saavat valtiolta suoraan sen opintolainaa vastaavan summan toimeentulotukena. Onpa reilua.

Vierailija
56/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapa ap olla tällainen elämäntapaopiskelija. Lopeta se opiskelijaelämässä haahuilu ja mee saatana töihin, niin ei tartte täällä vitistä, että "tiukkaa tekee". Sietääkin tehdä tiukkaa. Et sä nyt loputtomiin voi olla opiskelijana. Mua ainakin nolottais olla kolmikymppinen ikuisuusopiskelija. Muistan, kun omina opiskeluaikoina tommosia "vanhoja" ikihumanisteja katsottiin aika pitkään. Yleensä ne oli kans jotakin "Persoonia", jotka todellakin nauttivat siitä opiskelijastatuksesta ja ördäsivät killan juhlissa. Yks ei valmistunu millään kun ei päässyt läpi tilastotieteen perusteista. Hohhoijaa.

Vierailija
57/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:57"]

Taitaapa ap olla tällainen elämäntapaopiskelija. Lopeta se opiskelijaelämässä haahuilu ja mee saatana töihin, niin ei tartte täällä vitistä, että "tiukkaa tekee". Sietääkin tehdä tiukkaa. Et sä nyt loputtomiin voi olla opiskelijana. Mua ainakin nolottais olla kolmikymppinen ikuisuusopiskelija. Muistan, kun omina opiskeluaikoina tommosia "vanhoja" ikihumanisteja katsottiin aika pitkään. Yleensä ne oli kans jotakin "Persoonia", jotka todellakin nauttivat siitä opiskelijastatuksesta ja ördäsivät killan juhlissa. Yks ei valmistunu millään kun ei päässyt läpi tilastotieteen perusteista. Hohhoijaa.

[/quote]

Mun on vaikea kuvitella, että millään humanistisella alalla tarvitaan turvakenkiä, niinkuin ap on maininnut opintoihin tarvitsevansa...

Vierailija
58/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä mistään mammojen mielipiteistä. Jos sinulla on oikeus tukiin, niin totta kai käytät oikeuttasi. Se ei ole sinun tai kenenkään muunkaan yksilön vika. Järjestelmä on tämä ja jokaisella on oikeus käyttää tuet joihin on oikeutettu. Sitä ei tarvitse selitellä tai puolustella kellekään. Et saa mitään kruunua siitä että yksilönä luopuisit oikeuksistasi. Ne jotka ovat tyytymättömiä tukien jakautumiseen voivat yrittää vaikuttaa systeemiin.

Vierailija
59/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:32"]Siis sulla jää vuokranmaksun jälkeen käteen vielä melkein 500 euroa, etkä tule toimeen? Saathan jopa kaikki opiskelija-alennukset ja terveydenhuollon, mihin sulla muka oikein menee rahaa jos et saa tosta summasta edes kuntosalimaksua revittyä? [/quote] Edelleenkin maksan itse kaikki laskut vesi- sähkö- ja lääkärimaksuja myöten vaikk nuo voisi viedä sossuun. Koulukirjoihin on tänä syksynä mennyt melkein 100e ja sitten pitäisi maksaa vielä ruoat. Vakuutuksiin menee rahaa ja puhelinlaskukin on 30e kuukaudes. Ja olenko sanonut etten saa revittyä kuntosalimaksua tuosta. En. Olen sanonut että siihenkin menee rahaa. Ja säästöön voi hyvällä säkällä jäädä kuukaudessa 2e. Harvemmin sitäkään. Tarvitsisin uudet turvakengätkin kouluun ja ne maksavat järjestään noin 100e. Opiskelija-alennusta saan vain vr:ltä ja matkahuollolta ja niitä en oahemmin tarvi. [/quote] Turha valittaa, OMA MOKA, jos et kerta halua "kaikkia" laskujasi/lääkäri-lääkemenojasi sossuun viedä, kerta on se mahdollisuus. Kohtuullisen kotivakuutuksenkin maksavat. Joten miksi valitat, että rahat eivät riitä?? Ja puhelinlaskussakin on parantamisen varaa... Mä en nyt ymmärrä tätä henkilöä... [/quote] Puhelinlaskussa on parantamisen varaa? Siihen kuulu 21megan netti, puhua saa niin paljon kuin lystää ja viestejäkin saan lähettää niin paljon kuin haluan. Käytän myös tietokoneessa puhelimeni nettiä.

[/quote]

No kun ne on niitä valintoja. Käytät hitaampaa nettiä, puhut vähemmän ja laitat vähemmän viestejä.

Minä opiskelin tosiaan opintotuella, asumislisällä ja opintolainalla. Kesällä kävin töissä, satunnaisesti vuoden mittaankin. Kaksi kesääkin meni pakollisten opintojuttujen takia työn kannalta ns. reisille, kun en voinut harjoittelun takia olla töissä kuin kaksi kuukautta. Asuin Helsingissä halvassa yksiössä, vuokra oli 450 euroa ja tulin toimeen. Mistään miekka ja kirves -ajasta ei ole kyse, vaan aloitin opinnot 2008 ja valmistuin 2012. Maksoin itse netin, kännykän, bussikortit sun muut.

Että oikeasti ihmettelen, jos opiskelijaelämä tekee tiukkaa siinä vaiheessa, kun käteen jää lähes 500 euroa kuussa vuokran jälkeen.

Vierailija
60/77 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:57"]Taitaapa ap olla tällainen elämäntapaopiskelija. Lopeta se opiskelijaelämässä haahuilu ja mee saatana töihin, niin ei tartte täällä vitistä, että "tiukkaa tekee". Sietääkin tehdä tiukkaa. Et sä nyt loputtomiin voi olla opiskelijana. Mua ainakin nolottais olla kolmikymppinen ikuisuusopiskelija. Muistan, kun omina opiskeluaikoina tommosia "vanhoja" ikihumanisteja katsottiin aika pitkään. Yleensä ne oli kans jotakin "Persoonia", jotka todellakin nauttivat siitä opiskelijastatuksesta ja ördäsivät killan juhlissa. Yks ei valmistunu millään kun ei päässyt läpi tilastotieteen perusteista. Hohhoijaa.
[/quote]
Olen 23-vuotias ja valmistun keväällä ammattiin. Edellinen koulu keskeytyi vaikean masennuksen takia, jolloin olin pitkiä aikoja sairaalassa ja silloiset iltatyötkin jouduin lopettamaan masennuksen takia. En edes muista milloin viimeksi olisin käynyt edes viihteellä.