Opiskelija ei ilmeisesti saa mammojen mielestä hakee toimeentulotukea.
Vuokra on 430e, jonka sossu maksaa. Sossu maksaisi sähkön ja vedenkin, mutta maksan ne itse 425e opintotuesta johon sisältyy opiskelijan asumislisä. Saan sossusta myös vähän yli 50e.
Tuolla 477e maksan puhelinlaskut, koulukirjat, kuntosalilla käynnin ja ruoan. Jos tarvitsen uusia vaatteita ne menee tuosta rahasta, jolloin minulla ei välttämättä ole rahaa ruokaan.
Opintolainan olen nostanut, kun opiskelin aiemmin toista alaa, joka jäi kesken vaikean masennuksen takia, joten sitäkään en enää saa.
Eli minulla on siis liikaa rahaa käytettäväksi kuukaudessa.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:32"]Siis sulla jää vuokranmaksun jälkeen käteen vielä melkein 500 euroa, etkä tule toimeen? Saathan jopa kaikki opiskelija-alennukset ja terveydenhuollon, mihin sulla muka oikein menee rahaa jos et saa tosta summasta edes kuntosalimaksua revittyä? [/quote] Edelleenkin maksan itse kaikki laskut vesi- sähkö- ja lääkärimaksuja myöten vaikk nuo voisi viedä sossuun. Koulukirjoihin on tänä syksynä mennyt melkein 100e ja sitten pitäisi maksaa vielä ruoat. Vakuutuksiin menee rahaa ja puhelinlaskukin on 30e kuukaudes. Ja olenko sanonut etten saa revittyä kuntosalimaksua tuosta. En. Olen sanonut että siihenkin menee rahaa. Ja säästöön voi hyvällä säkällä jäädä kuukaudessa 2e. Harvemmin sitäkään. Tarvitsisin uudet turvakengätkin kouluun ja ne maksavat järjestään noin 100e. Opiskelija-alennusta saan vain vr:ltä ja matkahuollolta ja niitä en oahemmin tarvi. [/quote] Turha valittaa, OMA MOKA, jos et kerta halua "kaikkia" laskujasi/lääkäri-lääkemenojasi sossuun viedä, kerta on se mahdollisuus. Kohtuullisen kotivakuutuksenkin maksavat. Joten miksi valitat, että rahat eivät riitä?? Ja puhelinlaskussakin on parantamisen varaa... Mä en nyt ymmärrä tätä henkilöä... [/quote] Puhelinlaskussa on parantamisen varaa? Siihen kuulu 21megan netti, puhua saa niin paljon kuin lystää ja viestejäkin saan lähettää niin paljon kuin haluan. Käytän myös tietokoneessa puhelimeni nettiä.
[/quote]
Noita vastaavia löytyy halvemmallakin kuin 30 €/kk. Katselepa vähän eri sivuilta. Saunalahdelta rajattomat puhelut, viestit ja netti 17,90 €/kk jne.
[/quote]
minulla on saunalahden liittymä, ja ensimmäisen vuoden lasku olikin 19,90.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:57"]
Taitaapa ap olla tällainen elämäntapaopiskelija. Lopeta se opiskelijaelämässä haahuilu ja mee saatana töihin, niin ei tartte täällä vitistä, että "tiukkaa tekee". Sietääkin tehdä tiukkaa. Et sä nyt loputtomiin voi olla opiskelijana. Mua ainakin nolottais olla kolmikymppinen ikuisuusopiskelija. Muistan, kun omina opiskeluaikoina tommosia "vanhoja" ikihumanisteja katsottiin aika pitkään. Yleensä ne oli kans jotakin "Persoonia", jotka todellakin nauttivat siitä opiskelijastatuksesta ja ördäsivät killan juhlissa. Yks ei valmistunu millään kun ei päässyt läpi tilastotieteen perusteista. Hohhoijaa.
[/quote]
Sinun opiskeluajoistasi on sitten kauan aikaa, koska nykyään kolmekymppiset "ikuisuusopiskelijat" eivät ole mikään harvinaisuus. Ketään ei katsota pitkään, ainkaan yliopistolla. Niin värikästä on opiskelijaporukka. Nykyään opiskelun ja työelämän rajat ovat sekoittuneet. Moni opiskelija voi olla opiskelujen ohessa töissä, moni kolmekymppinen jatkaa vielä opintojaan vaikka olisi valmistunutkin. On myös niitä jotka ovat opiskelun kautta työharjoittelussa tai erilaisissa työelämäprojekteissa, joihin yhdistetään tutkimusta. Ja sitten on ihan niitäkin, joilla ei ole mikään kiire työelämään. Syystä tai toisesta on varaa ja mahdollisuus opiskella ja viettää leppoisaa elämää. Yksikin kolmekymppinen kaverini on ulkomailla opiskelemassa stipendin avulla. Ajat ovat kovasti muuttuneet siitä, kun opiskeltiin tutkinto valmiiksi ja naps vaan suoraan työelämään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:32"]Siis sulla jää vuokranmaksun jälkeen käteen vielä melkein 500 euroa, etkä tule toimeen? Saathan jopa kaikki opiskelija-alennukset ja terveydenhuollon, mihin sulla muka oikein menee rahaa jos et saa tosta summasta edes kuntosalimaksua revittyä? [/quote] Edelleenkin maksan itse kaikki laskut vesi- sähkö- ja lääkärimaksuja myöten vaikk nuo voisi viedä sossuun. Koulukirjoihin on tänä syksynä mennyt melkein 100e ja sitten pitäisi maksaa vielä ruoat. Vakuutuksiin menee rahaa ja puhelinlaskukin on 30e kuukaudes. Ja olenko sanonut etten saa revittyä kuntosalimaksua tuosta. En. Olen sanonut että siihenkin menee rahaa. Ja säästöön voi hyvällä säkällä jäädä kuukaudessa 2e. Harvemmin sitäkään. Tarvitsisin uudet turvakengätkin kouluun ja ne maksavat järjestään noin 100e. Opiskelija-alennusta saan vain vr:ltä ja matkahuollolta ja niitä en oahemmin tarvi. [/quote] Turha valittaa, OMA MOKA, jos et kerta halua "kaikkia" laskujasi/lääkäri-lääkemenojasi sossuun viedä, kerta on se mahdollisuus. Kohtuullisen kotivakuutuksenkin maksavat. Joten miksi valitat, että rahat eivät riitä?? Ja puhelinlaskussakin on parantamisen varaa... Mä en nyt ymmärrä tätä henkilöä... [/quote] Puhelinlaskussa on parantamisen varaa? Siihen kuulu 21megan netti, puhua saa niin paljon kuin lystää ja viestejäkin saan lähettää niin paljon kuin haluan. Käytän myös tietokoneessa puhelimeni nettiä.
[/quote]
Miksi vastasit vain puhelinlasku kommenttiini? Miksi siis et vie noita muita sossuun? Tuskin löytyy järkevää syytä, vaan haluat vain valittaa. Ja tosiaan siksi et saa muuta liittymää, kun luottotietosi ovat menneet. Joutuisit muuten maksamaan satojen eurojen vakuusmaksun. Eli siksi et voi vaihtaa kallista liittymää. Elämä on valintoja täynnä :D
Pakko kommentoida, että itse opiskelijana säästän salimaksut ohjaamalla itse jumppia :) saa käydä ilmaiseksi saleilla myös omien jumppien ulkopuolella. Ilman tätä, ei olisi mitään mahdollisuutta käydä salilla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Miksi vastasit vain puhelinlasku kommenttiini? Miksi siis et vie noita muita sossuun? Tuskin löytyy järkevää syytä, vaan haluat vain valittaa. Ja tosiaan siksi et saa muuta liittymää, kun luottotietosi ovat menneet. Joutuisit muuten maksamaan satojen eurojen vakuusmaksun. Eli siksi et voi vaihtaa kallista liittymää. Elämä on valintoja täynnä :D
[/quote]
En mä valita edelleenkään mistään muusta kuin siitä että mua pidetään sossupummina joka ei halua mitään tehdä, vaikka opiskelen ammattiin missä todennäköisesti on töitä. Ja mä haluan itse hoitaa mun laskut.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]
[/quote]
[/quote]
En mä valita edelleenkään mistään muusta kuin siitä että mua pidetään sossupummina joka ei halua mitään tehdä, vaikka opiskelen ammattiin missä todennäköisesti on töitä. Ja mä haluan itse hoitaa mun laskut.
[/quote]
Ja mulla on liittymä mihin oon tyytyväinen. Soneran tai dnan asiakkaaksi en ikinä enää alkaisi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:05"]Hetkinen, miten olet saanut sosiaalitoimen maksamaan yli 400e vuokran? Minulle sanottiin, että ei nuorimies (yksinasuva 28-vuotias työtön) noin isoa asuntoa tarvitse, ja piti etsiä vielä pienenpi yksiö jonka vuokra on alle 400€. Itse olen siis työtön työnhakija (saan työmarkkintatukea) ja käteen jää kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen 349€. Sossusta en saa siis mitään sillä vuokrani on heidän mielestään liian kallis eli 435€. [/quote] Mulla on pieni asunto. 28m2. Yksinelävä saa tukea kelasta enintään 36m2 asuntoon.
[/quote]
Miksi ihmeessä yksinelävä saa tukea vain alle 36m2 asuntoon? Minulla on muutaman neliön yli tuosta, mutta tämä on opiskelija-asunto eli vuokra kuitenkin on huomattavasti halvempi kuin yksityisen alle 36m2 asunnossa. Eikö tuki voisi määräytyä vuokran perusteella? Tällaisia vain mietin, koska tukikuukaudet loppuvat kesken, kun vaihdan opiskelemaan samaa alaa amk:sta yliopistoon.
Naurettavinta on se, että opiskelija ei saa toimeentulotukea, jos on avoliitossa ihmisen kanssa jolla on "liikaa rahaa". Minäkin vaihdoin alaa, ja opintotuki loppui viimeisen vuoden marraskuussa. Onneksi siinä oli vain puoli vuotta kitkuteltavana pääosin miehen elätettävänä. Opiskelin toisen tutkintoni niin nopealla tahdilla kuin pystyin (hum.kand ja FM yhteensä kolmessa vuodessa), joten aikaa työnteolle ei hirveästi jäänyt lomien ulkopuolella. Jotenkin sitä selvisi, mutta se oli parisuhteelle rankkaa aikaa. Tunsin itseni ihan järkyttäväksi loiseksi, kun en voinut maksaa omaa osuuttani kuluista.
Eli ei ainakaan kannata muuttaa yhteen kenenkään kanssa, jos on pelkoa siitä, että saattaa tarvita tukikuukausien loppumisen takia toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:05"]Hetkinen, miten olet saanut sosiaalitoimen maksamaan yli 400e vuokran? Minulle sanottiin, että ei nuorimies (yksinasuva 28-vuotias työtön) noin isoa asuntoa tarvitse, ja piti etsiä vielä pienenpi yksiö jonka vuokra on alle 400€. Itse olen siis työtön työnhakija (saan työmarkkintatukea) ja käteen jää kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen 349€. Sossusta en saa siis mitään sillä vuokrani on heidän mielestään liian kallis eli 435€. [/quote] Mulla on pieni asunto. 28m2. Yksinelävä saa tukea kelasta enintään 36m2 asuntoon.
[/quote]
Miksi ihmeessä yksinelävä saa tukea vain alle 36m2 asuntoon? Minulla on muutaman neliön yli tuosta, mutta tämä on opiskelija-asunto eli vuokra kuitenkin on huomattavasti halvempi kuin yksityisen alle 36m2 asunnossa. Eikö tuki voisi määräytyä vuokran perusteella? Tällaisia vain mietin, koska tukikuukaudet loppuvat kesken, kun vaihdan opiskelemaan samaa alaa amk:sta yliopistoon.
[/quote]
Mä en tiedä. Mutta jos on vaikka 40m2 asunto niin kelasta saa asumistukea vain siitä 36neliöstä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:07"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:05"]Hetkinen, miten olet saanut sosiaalitoimen maksamaan yli 400e vuokran? Minulle sanottiin, että ei nuorimies (yksinasuva 28-vuotias työtön) noin isoa asuntoa tarvitse, ja piti etsiä vielä pienenpi yksiö jonka vuokra on alle 400€. Itse olen siis työtön työnhakija (saan työmarkkintatukea) ja käteen jää kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen 349€. Sossusta en saa siis mitään sillä vuokrani on heidän mielestään liian kallis eli 435€. [/quote] Mulla on pieni asunto. 28m2. Yksinelävä saa tukea kelasta enintään 36m2 asuntoon. [/quote] Miksi ihmeessä yksinelävä saa tukea vain alle 36m2 asuntoon? Minulla on muutaman neliön yli tuosta, mutta tämä on opiskelija-asunto eli vuokra kuitenkin on huomattavasti halvempi kuin yksityisen alle 36m2 asunnossa. Eikö tuki voisi määräytyä vuokran perusteella? Tällaisia vain mietin, koska tukikuukaudet loppuvat kesken, kun vaihdan opiskelemaan samaa alaa amk:sta yliopistoon. [/quote] Mä en tiedä. Mutta jos on vaikka 40m2 asunto niin kelasta saa asumistukea vain siitä 36neliöstä.
[/quote]
Muistelisin että mulla aikanaan olisi vaikuttanut myös asunnon ikä siihen. Jotenkin laskivat, että kun oli niin vanha taloyhtiö, niin vastikkeet sun muut on sen verran pienet, että sen olisi pitänyt heijastua myös vuokran määrään, joten neliötä kohti sain ihan älyttömän pienen asumistuen. Tästä on kyllä jo lähemmäs 10 vuotta aikaa.
Öö? Mistä lähtien sossu on maksanut opiskelijalle yhtään mitään? Sanovat, että se asumislisä+opintotuki eli yhteensä 500 euroa saa luvan piisata, mene töihin jos mielit lisää.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 14:53"]Öö? Mistä lähtien sossu on maksanut opiskelijalle yhtään mitään? Sanovat, että se asumislisä+opintotuki eli yhteensä 500 euroa saa luvan piisata, mene töihin jos mielit lisää.
[/quote]
Varmaan siitä asti kun töitä ei riitä kaikille.
No mitä helvettiä. Äläpä marise kuule tuosta, terveisin opiskelija joka saa vain opintotukea asumislisineen, mikä tekee 473e.
Siitä sitten makselen 500e vuokran, sähkön, omat ja kissan ruoat. Muuhun ei oikeastaan rahaa mene, sillä käyn yliopiston salilla, ostan vaatteita hyvin harvoin ja hygieniatarvikkeisiin ei mene joka kuukausi.
Oi että, jos sossu maksaisikin vuokran!! En edes asu tuella, vaan asun ja elän lainalla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:03"]
No mitä helvettiä. Äläpä marise kuule tuosta, terveisin opiskelija joka saa vain opintotukea asumislisineen, mikä tekee 473e.
Siitä sitten makselen 500e vuokran, sähkön, omat ja kissan ruoat. Muuhun ei oikeastaan rahaa mene, sillä käyn yliopiston salilla, ostan vaatteita hyvin harvoin ja hygieniatarvikkeisiin ei mene joka kuukausi.
Oi että, jos sossu maksaisikin vuokran!! En edes asu tuella, vaan asun ja elän lainalla.
[/quote]
ai niin, ja puhelimen ja netin toki maksan kuukausittain myös. Yths on onneksi toistaiseksi ilmainen perusmaksun jälkeen, mutta vakuutuksetkin tulee ihan omasta pussista.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:03"]No mitä helvettiä. Äläpä marise kuule tuosta, terveisin opiskelija joka saa vain opintotukea asumislisineen, mikä tekee 473e.
[/quote]
En mä marise vaan oon kiitollinen. Pointti oli siinä etten muka saisi hakea toimeentulotukea. Ja ettei tuolla todellakaan elä niin ruhtinaallisesti kuin mitä moni luulee.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:46"]Olen työssäkäyvä kahden korkeakoulututkinnon nainen, eikä minulla ole varaa kuntosaliin. [/quote] No pitäiskö mun ostaa pieneen yksiöön penkki ja painot? Ei mul oo tilaa niille. Eikä kyllä rahaakaan. Ja kunnostaan huolehtiminen on väärin?
[/quote]
Luepa vaikka jostain ammattilaisblogista, miten oman kehon painolla voi tehdä niin paljon ja niin vaativia lihaskuntoliikkeitä kuin ikinä vaan keksii itseltään pyytää. Ei, kunnosta huolehtiminen ei ole väärin, se on erittäin oikein, mutta kuntosalia siihen ei tarvita. Vähän sama asia kuin väittäisi, ettei pitkiä matkoja voi pyöräillä muuten kuin sähköpolkupyörällä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:55"]
[/quote]
Noita vastaavia löytyy halvemmallakin kuin 30 €/kk. Katselepa vähän eri sivuilta. Saunalahdelta rajattomat puhelut, viestit ja netti 17,90 €/kk jne.