Minipillerit kaikille ehdottomasti ehkäisyyn
Miksi ei gynot näin määrää? Sillä yhdistelmä eli e-pillerit aiheuttavat niin paljon pahija sivuvaikutuksia niinkuin minullakin teki. Miksi edes olla vaihtoehto jota tyrkytetään, koska on olemassa myös esim. minipillerit jotka eivät aiheuta ongelmia? Minulla on auraoireinen migreeni ja kärsin jopa tajuttomuuskohtauksia e-pillereiden kanssa. Kyllä minit kelpaa kaikille jos niitä vaan määrätään ja sanotaan olevan vähemmän haitaksi, mutta ei vaan määrätä, miksi?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei mun auralliseen migreeniin ole vaikuttanut yhdistelmäpillerit mitenkään, hyvin on sujunut jo 20 vuotta. Ja taitaisi mun naamakin olla aknen peitossa ilman näitä. Joten kun sulle tuli pahoja sivuvaikutuksia, ei se tarkoita, että kaikille muillekin tulisi.
Mulle taas ei suostuttu määräämään yhdistelmäpillereitä aurallisen migreenin takia,koska ne aiheuttavat veritulppariskin.Hyvä homma,jos ei ole ollut sivuvaikutuksia,mutta ei tuo vaaratonta ole.Sehän on tietenkin yksilöllistä,mitä sivuvaikutuksia kenellekin tulee,siksi ehkä selibaattia lukuunottamatta ei voi sanoa että on jokin ehkäisy,jota "pitäisi määrätä kaikille".Ihan kuin kaikki ehkäisyä tarvitsevat naiset olisivat jotain massaa,eivätkä yksilöitä.
Aiheuttivat kahden kuukauden mittaiset menkat, sitten meni hermo sekä minulla että miehellä. Normaaleilla e-pillereillä mennään ja menkatkin jääneet näillä pois, en valita :) lisäksi halvemmat!
Vierailija kirjoitti:
Ei minipillereitä mulle. Niillä tuli jatkuva "kuukautis"vuoto, hyi hitto.
Sama homma,kun erehdyin niitä kokeilemaan.Muistaakseni viisi viikkoa vuosin putkeen,nyt on hormonikierukka ja vaikka "kuukautiskivut"(ei vuotoa) tuntuvat siltä,kuin demoni repisi kohtuani kappaleiksi,ja finnejä on kerran kuussa enemmän kuin pahimmassa teini-iässä,koen sen silti paremmaksi kuin minipillerit :D
Aika ikävältä kuulostaa, jos monelle tulee akne ja vuotohäiriöitä... e-pillereitä en itse uskalla enää kokeilla ikävien sivuvaikutusten takia ja olin miettinyt minipillereitä, mutta en taida uskaltaa... mitähän sitä sitten... useimmat kondomitkin on perseestä. Keskeytetyllä sit vaan, onhan tuo pari vuotta toiminut...
Tämän aloituksen olisi pitänyt olla sellaisessa sanamuodossa, että minipillerit kaikille niille joille ne vain sopivat. Nimenomaan pienempien terveyshaittojen takia.
Migreenin kanssa ei kannata pelleillä, vielä vähemmän jos on auraoireita. Minä en ainakaan haluaisi ottaa mitään ylimääräistä riskiä aivohalvaukseen. Jos minipillerit eivät sopisi (itselläni siis migreeni), niin en käyttäisi mitään pillereitä. Terveys on kuitenkin sen verran tärkeä asia.
Minulle tuli ekaa kertaa ongelmia minipilleristä. Tavalliset epillerit oli olleet täysin ok, mutta gyne halusi pakolla vaihtaa mulle, kun täytin 35 v, koska poltin joskus tupakkaa, en edes päivittäin. Sanoi joko tai. No otin sit minipillerit, ja söin 10 kk. Minulle tuli päänsärkyä, halut meni, oli kiukkunen ja masentunut kaiken aika. Menn sit uudelle lääkärille, joka kauhisteli kuinka mun hormonihäiriötaustalla määrätty minipillerit. Sit sain syödäkin yli kaksi vuotta erilaisia hormonikuureja. Sain sit lopulta toivotun lapsen. Sen jälkeen on ollut hormonikerukka, toinen menossa, eikä yhtään ongelmaa. Samoin voisin sanoa, etä hormonkierukka kaikille !
Cerazetta vei kuukautiset kokonaan, ja meni monta vuotta eri hormonikuurien kanssa, ennenkuin ovuloin uudestaan. Meillä on siksi vain yksi lapsi.
Koska sulla on migreeni ja sulle sopii minit niin ne sopii kaikille?
Kuten tässä ketjussakin on jo käynyt selväksi, niin on aika yksilöllistä mikä kenellekin sopii. Mä esim. en käytä mitään hormoniehkäisyä. Luonnotonta hommaa sellaisia napsia.
Kuparikierukka kaikille. Flexi-t merkki EI lisää vuotoja. Hormonit on vaarallisia ei kannattais käyttää jos haluu elää terveenä keski-ikäisenäkin!
Vierailija kirjoitti:
Kuparikierukka kaikille. Flexi-t merkki EI lisää vuotoja. Hormonit on vaarallisia ei kannattais käyttää jos haluu elää terveenä keski-ikäisenäkin!
Kuparikierukka aiheutti mulle sellaiset kuulautiset, että minlle tuli anemia. Li
Ksi kivut oli sietämättömiä. Onneksi sain hormoneja. Ja elän tervettä elämää 55 v ( siis keski- ikää)
Itse jouduin lopettamaan hormoniehkäisyn verenpainetaudin takia. Joten ei ne kaikille käy.
Selibaatti on paras ehkäisykeino, ei sivuvaikutuksia. Sitä suosittelen kaikille! Vaikka väkisin, lääkärin määräyksellä!
Kumma oletus sinulla,onko jotain muutakin perusteluja kuin mutu-tuntuma? Olen kokeillut minipillereitä,normaalien kuukautisten sijasta vuosin pitkään ja runsaasti,ei,ei todellakaan "kelpaa" sellainen ehkäisy toiste.Ylipäätään mistään ehkäisystä ei voi sanoa että "hei tämä sopii kaikille",joten tämän kirjoittaja on joko trolli,idiootti tai sekä että.