Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samalla kun ajattelen olevani paras..

Vierailija
04.09.2014 |

Vihaan itseäni. Pidän itseäni aina kaikessa parhaana ja osaan kaiken parhaiten, tiedän muita paremmin ja olen yleensä oikeassa, myöskin älykkäämpi. Silti samalla ajattelen etten ole tarpeeksi hyvä, ihmiset vihaavat minua, eivät pidä minusta, olen ihan paska ihminen, en ole kyllin hyvä itselleni enkä muille, koen olevani huono äiti, huono ystävä, huono vaimo, laiska, mietin aina mitä muut minusta ajattelevat, samalla väitän ettei sillä ole mitään väliä mitä muut ajattelevat kun itse tiedän.. miksi oloni on samaan aikaan riittämätön ja ylimielinen?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kuulla etten ole ainoa :) minulla on myös taipumusta perfektionismiin. Olen myös herkkä, maailman kauheudet järkyttävät enkä voi katsoa dokumentteja.

Miten voisin olla siirtämättä tätä lapsilleni?  Tunnistan myös äitini minusta, joskin hänen itseinhoaan en ole nähnyt, ainoastaan vahvan ihmisen joka on paras ja oikeassa ja jota ei kohdella huonosti, tiedän kuitenkin että äitinikin on sisimmässään herkkä, olen nähnyt sen hänen kasvoissaan tietyissä tilanteissa.

Olen aina ollut syvällinen ja analyyttinen, mm. Psygolokia on kiinnostanut. Nuorempana olin todella masentunut, nyt koen olevani enemmänkin ajoittain ahdistunut. Ajoittain käyn ylikierroksilla, en osaa levätä rauhoittua, olen vihainen kun ei ole mitään tekemistä ja silti voin olla niin väsynyt etten jaksa tehdä mitään. Ap

Vierailija
2/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ylivertaisuuskuvitelman elättely vähän niin kuin tapa, jolla pönkität omaa huonoa oloasi, riittämättömyydentunnettasi ja alemmuudentuntoasi? Koitat vesittää itseäsi kohtaan tuntemasi sietämättömän negatiiviset tunteet ylimielisellä "olen paras ja parempi kuin muut" -asenteella? 

No kieliihän se pahoista itsetunto-ongelmista. Jos ihmisellä on terve itsetunto, hän ymmärtää kuka ja millainen on, tietää missä on hyvä ja missä huono ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. EIKÄ koe tarvetta väittää itselleen olevansa maailman paras tai parempi kuin muut tai edes vertailla itseään muihin. Koska hänellä on myös niin terve järki päässään, että hän ymmärtää, ettei se ole edes mahdollista tai merkityksellistä, koska monia ihmisten ominaisuuksia on jopa mahdotonta (ja erittäin turhaa!) laittaa paremmuusjärjestykseen. Olet ehkä parempi leipomaan kun naapurin Pirkko mutta who cares?

Mene ap käymään terapiassa. Nuo ajatukset ovat sellaisia, jotka jylläävät narsistin päässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että kyse on asenteesta, ajattelen usein olevani parempi oikeasti. Jos en ole paras jossain pystyn myöntämään sen, mutta yleensä olen parempi. Ap

Vierailija
4/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:47"]

En koe että kyse on asenteesta, ajattelen usein olevani parempi oikeasti. Jos en ole paras jossain pystyn myöntämään sen, mutta yleensä olen parempi. Ap

[/quote]

Mutta lisäksi koen olevani erittäin huono ajatellessani että olen parempi, en pidä ajattelu tavastani. Ap

Vierailija
5/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:51"]

[/quote]

Mutta lisäksi koen olevani erittäin huono ajatellessani että olen parempi, en pidä ajattelu tavastani. Ap

[/quote]

Keneen oikein vertaat itseäsi? Koska onhan itsestäänselvää, että et voi olla "paras". Voit ehkä olla joissain asioissa parempi kuin joku tuttusi, mutta tiedäthän, että maailmassa on miljardeja ihmisiä, joten on aika hölmöä kuvitella olevansa jossain asiassa "paras". Ja toisekseen - miksi ylipäätään vertailet itseäsi ja paremmuuttasi muihin?

Yhtä kaikki tuo kertoo itsetunto-ongelmista ja on narsistista ajattelua. Jos asiat olisivat kunnossa, ei sinulla pyörisi mielessäsi tuollaiset asiat etkä keskittyisi miettimään mihin sijoitut paremmuusasteikolla muihin verrattuna. Ehkä voitat muut ainakin kyvyssäsi kuvitella oman itsesi ylivertaisuutta? ps. En usko, että naapurin Pirkko olisi samaa mieltä jos kertoisit hänelle missä kaikessa ajattelet olevasi häntä tai muita parempi.

Vierailija
6/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minäkin koin (ja jos olen rehellinen itselleni niin edelleenkin koen, mutta ehkä olen enemmän sinut sen kanssa) näin aikaisemmin. Minua ärsytti muiden ihmisten laiskuus ja tyhmyys ja samalla häpesin itseäni siitä, että ajattelin niin kurjasti muista ihmisistä. En koskaan voinut oikein sanoa ääneen olevani ihan oikeasti monesti muita fiksumpi ja samalla kuitenkin koin ja näin asian olevan niin. No, itselläni varmasti liittyi masennukseen ja vaativaan persoonallisuuteen, mutta ei sen tarvitse sitä tarkoittaa, että sinulla olisi mitään mielenterveysongelmia.

Itse olen ehkä asiaa harkittuani tullut siihen tulokseen, että varmaankin 1980- ja 1990-lukujen taitteen lapsuudessa ja nuoruudessani oli aidosti paheksuttua olla muita parempi missään muussa kuin jääkiekossa. Ryhmässä sai nauraa, jollei joku osannut luistella mutta ei saanut nauraa jos joku ei osannut trigonometriaa. Opin mainiosti ajatuksen siitä, että ainoa paikka missä saatoin ihmetellä muiden osaamattomuutta oli oman pääni sisällä. Syntyi ehkä hienoinen ristiriita kun samanaikaisesti tietysti omaa osaamistaan ei saanut kehua, koska sehän olisi sisältänyt ajatuksen siitä, että joku toinen on huonompi.

Kasvoin siis olemaan hiljaa fiksu ja puimaan alkuun koulun, myöhemmin yliopiston ja lopulta työelämän järjetöntä ristiriitaa oman pääni sisällä: yksinkertaisille idiooteille ei koskaan saanut sanoa totuutta aivan yhtä vähän kuin sai kehua loistavaa suoriutumista. Puhtaan ristiriitaisen diskurssin käyminen oman pään sisällä on pidemmän päälle a) melko tylsää ja b) aika rasittavaa. Sitten alkaa miettimään miten kummassa nuo idiootit noin hyvin pärjäävät elämässä, vaikka minunhan siellä pitäisi olla eikä tässä kuuntelemassa niiden järjettömyyksiä. Eihän pelkästään se että mokomat idiootit olivat olleet minua pidempään töissä nyt pitäisi mitään tarkoittaa...ja sitten vihelsin pelin poikki ja menin hoitoon. Nyt voin olla iloisesti ylpeä siitä, että olen oikeasti aika fiksu ja taitava siinä mitä teen eikä muiden ominaisuudet ole minulta millään tavalla pois. Enää ei tarvitse tuomita muita kun olen sinut oman älyni kanssa. Ehkä joku joskus ala-asteella olisi voinut kertoa tämän minulle. Olisi ollut helpompaa.

Vierailija
7/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:34"]

[/quote]

[/quote]

Keneen oikein vertaat itseäsi? Koska onhan itsestäänselvää, että et voi olla "paras". Voit ehkä olla joissain asioissa parempi kuin joku tuttusi, mutta tiedäthän, että maailmassa on miljardeja ihmisiä, joten on aika hölmöä kuvitella olevansa jossain asiassa "paras". Ja toisekseen - miksi ylipäätään vertailet itseäsi ja paremmuuttasi muihin?

Yhtä kaikki tuo kertoo itsetunto-ongelmista ja on narsistista ajattelua. Jos asiat olisivat kunnossa, ei sinulla pyörisi mielessäsi tuollaiset asiat etkä keskittyisi miettimään mihin sijoitut paremmuusasteikolla muihin verrattuna. Ehkä voitat muut ainakin kyvyssäsi kuvitella oman itsesi ylivertaisuutta? ps. En usko, että naapurin Pirkko olisi samaa mieltä jos kertoisit hänelle missä kaikessa ajattelet olevasi häntä tai muita parempi.

[/quote]

No kyllä ihan oikeasti voi olla muita parempi. Tämä on juuri sitä junttieinarien tasa-arvopuhetta, jossa pitää kuvitella, että meidät kaikki on luotu samanlaisiksi. Ei kukaan tule sanomaan vaikka Petteri Koposelle että et sä oikeasti ole hyvä koripallossa, kunhan vain kuvittelet. Mutta jos joku tohtii sanoa, että on oikeasti fiksumpi kuin naapurin Pirkko niin johan on markkinat ja poliisit paikalle. Ei Petteri Koponen ole narsisti jos hän sanoo olevansa hyvä, miksi kummassa sitten älykäs ihminen olisi narsisti kertoessaan tämän tosiasian?

Älykkyys ei ole ihmisarvon mittari, mutta siitähän tässä ei keskustellakaan vaan siitä, että toinen nyt vain on parempi niissä asioissa joita tämä yhteiskunta arvostaa. Sinunkaltaisesi ihmiset ovat juurikin syynä siihen, että ap:n tapaiset ihmiset joutuvat elämään tämän järjettömän ristiriidan kanssa. Itselläsi tuntuu olevan ongelmia itsetuntosi kanssa kun et kykene hyväksymään ajatusta itseäsi älykkäämmistä yksilöistä, jotka suoriutuvat paremmin kaikista kuviteltavista älyä vaativista tehtävistä kuin sinä. Valitettavasti niin se vain menee. Olen aika varma, että Lionel Messi on minua parempi jalkapallossa ihan jokaisella pelipaikalla ja varmaan on parempi minua kaikessa toiminnassa joka vaatii vaikka tasapainoa, nopeutta, lihaskoordinaatiota, jne. Olet varmasti samaa mieltä. Miksi kummassa et siis kykene hyväksymään vastaavaa hypoteesia älyn kohdalla?

Vierailija
8/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni muita parempana ihmisenä, vaan joissain asioissa parempana. Ja nolottaa edes ajatella, että oikeastaan olen jossain ihan hemmetin hyvä. Ääneen en sitä ikinä sanoisi. Mutta salaa silti ajattelen näin.

Mielestäni tässä ei ole trendikkään narsismin merkkejä. En halua alentaa ketään enkä tallata kenenkään itsetuntoa.

En oikein osaa kuvailla, miltä tämä olen hyvä/surkea-ristiriita tuntuu. En ole varma haittaako se ketään muuta, itseäni se häiritsee. Eniten pelkään, että omat ylivertaisuuden tunteeni tulisivat ilmi muille, koska en tahdo olla ylimielinen, ja lopulta tiedän kuitenkin olevani melko huono kaikessa, korkeintaan keskinkertainen. Kuten tästäkin tekstistä huomaa, olen mielestäni jossain asioissa hyvä, parempi kuin moni muu, mutta en uskalla/halua/kehtaa sitä ääneen sanoa tai en tahdo sitä itselleni kuitenkaan myöntää. Koska pohjimmiltaan tiedän, ettei kenenkään paremmuudella ole useinkaan mitään merkitystä. Ja tiedän myös, etten ole yhtään missään parempi kuin joku muu.

Oikeastaan, kun tämän nyt tähän kirjoitin, en tiedä enää itsekään, mikä on ongelmani. Pidänkö itseäni salaa hyvänä, parempana, huonona vai huonoimpana? Mitä en uskalla itselleni myöntää ja mitä en sanoa ääneen, ja mikä mahtaa olla totuus? Tässäpä taas työstettävää.

8

Vierailija
9/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nyt ainakin ihan oikeasti omaan tuttavapiirin naisista parhaimman kropan(tämä 90-60-90) ja etenkin pepun(timmi, pyöreä, kiinteämassainen)

Vierailija
10/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka sana kuin suoraan mun elämästä! En kyllä osaa auttaa, ehkä terapiaa haluaisin itse kokeilla tulevaisuudessa. Et todellakaan ole ainoa tän raastavan hulluuden kanssa painiva..

Vierailija
11/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä ap olet paras? Millaisessa pikkukylässä oikein asut? Tekisi todella hyvää avata silmänsä ja NÄHDÄ valtavat määrät MUITA ihmisiä, ihan jotta saat suhteutettua luulojasi itsesi suhteen. Voit olla todella hyvä monissa asioissa, en sitä kiellä, mutta paras? Ja sehän sitten mitataan aukottomasti kuinka? Se kuulostaa teinin puheelta, sori vaan. On epäilemättä hyvä tunnistaa omat kyvyt ja osaamiset, mutta toi asenne... vitsit kun se on naiivi ja ärsyttävä, epäterveeltä kalskahtaa. Pelkästään Suomessa on viisi ja puoli miljoonaa ihmistä. Ja maailmassa... Kuule pieni, kun sä olet vain yksi muiden joukossa, ihan siltikin, vaikka olisitkin kuinka poikkeuksellisen lahjakaskin joissain asioissa. Ikä onneksi usein jalostaa ihmistä, muttei se ehkä tehoa tuollaiseen?

Vierailija
12/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 05:08"]

Ai sä ap olet paras? Millaisessa pikkukylässä oikein asut? Tekisi todella hyvää avata silmänsä ja NÄHDÄ valtavat määrät MUITA ihmisiä, ihan jotta saat suhteutettua luulojasi itsesi suhteen. Voit olla todella hyvä monissa asioissa, en sitä kiellä, mutta paras? Ja sehän sitten mitataan aukottomasti kuinka? Se kuulostaa teinin puheelta, sori vaan. On epäilemättä hyvä tunnistaa omat kyvyt ja osaamiset, mutta toi asenne... vitsit kun se on naiivi ja ärsyttävä, epäterveeltä kalskahtaa. Pelkästään Suomessa on viisi ja puoli miljoonaa ihmistä. Ja maailmassa... Kuule pieni, kun sä olet vain yksi muiden joukossa, ihan siltikin, vaikka olisitkin kuinka poikkeuksellisen lahjakaskin joissain asioissa. Ikä onneksi usein jalostaa ihmistä, muttei se ehkä tehoa tuollaiseen?

[/quote]

Asun isossa kaupungissa ja aikaisemmissa viesteissäni kirjoitin myös että olen useimmiten parempi kaikessa kuin muut ( muilla tarkoitan nyt kaikkia tuntemiani ihmisiä) kuitenkin kerroin lisäksk että jos joku on oikeasti minua parempi jossain niin pystyn myöntämään sen,  harvoin näin on , mutta silloin kun on voin myöntää sen. En myöskään koe olevani ihmisarvoltani korkeammalla kuin muut vaan koen että kaikki on saman arvoisia, minulla on erittäin korkea moraali.

Kun sanoin olevani paras, yleistin käsitykseni itsessäni monissa asioissa, yleensä olen siis siis paras ihminen jonka tunnen tekemään tiettyjä asioita, tai lähes kaiken. Narsisti en usko olevani, ja itseinhoni on suuri. Kuten nro. 8 kirjoitti sekavaa tekstiä johon oli helppo samaistua, tunteet ovat sekavat ja kun niitäkoittaa kirjoittaa ei enään itsekkään ymmärrä.

Ap

Vierailija
13/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten edellä jo mainitsin olen vähän perfektionisti, en kykene ilman suurta ärtymystä ryhmätyöhön, en kestä että olen mukana projektissa jota ei tehdä kyllin hyvin. Minun on myös ollut vaikeaa antaa muiden tehdä mitään, mutta olen lasten kanssa tsempannut siinä enkä vaadi heiltä täydellisyyttä. Olen lähestulkoon kaikkia ammattiryhmiä parempi, enkä esim. Ammattilaista palkkaa kuin pakollisiin. Asiat pitää tehdä hyvin ja nopeasti. En oikeastaan vertaile itseäni muihin jatkuvasti, mutta kun näen jotain tehtävän, tekisin sen mieluummin itse koska osaan paremmin. En ajattele muista ihmisistä pahaa ja hyväksyn heidät sellaisina kuin ovat.  kyllä, minulla on itsetunto ongelma nro. 20 ja on todella mukava kuulla että on muitakin enkä kulje yksinäni syvissä vesissä.

Vierailija
14/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen lähestulkoon kaikkia ammattiryhmiä parempi." Tämä kuulostaa jo lievästi pelottavalta, ihan oikeasti. Hyvä, että ymmärrät omat ajatuksesi jne., mutta mun ensimmäinen ajatus tätä lukiessa oli kuinka kukaan voi olla noin ylimielinen?

Vierailija
15/28 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 07:58"]

"Olen lähestulkoon kaikkia ammattiryhmiä parempi." Tämä kuulostaa jo lievästi pelottavalta, ihan oikeasti. Hyvä, että ymmärrät omat ajatuksesi jne., mutta mun ensimmäinen ajatus tätä lukiessa oli kuinka kukaan voi olla noin ylimielinen?

[/quote]

Lisään vielä että olen siis hyvä kädentöissä ja aloissa jotka soveltavat käsillä tekemisen. En ole parempi kuin lääkäri, ainakaan aina, tosin olen lääkärin puolesta tehnyt useammankin oikean diagnoosin, mutta niin on varmaan moni muukin. En ole myöskään parempi kuin useampi insinööri, mutta olisin jos olisin opiskellut alaa. Oikeastaan aika monet ammatilaiset ovat huonoja omassa alassaan. Olen moniosaaja. En koe olevani ihmisenä parempi ihminen, paisti silloin kun tapaan heikolla moraallilla olevan  ihmisen. Mutta nämä tekstit käsittävät nyt vain toisen puoleni. Kuten alussa kerroin koen samaan aikaan olevani huono ja ahdistunut.

Muut jotka ovat vastanneet tuntevansa joitain samoja tunteita olisi mielenkiintoista kuulla lisää kokemuksustanne ja mistä luulette ajatusmaailmanne johtuvan? Millaisia persoonia olette. Itse olen arka ja hiljainen, mutta samalla uskallan puuttua ja olla äänessä... Ap

Vierailija
16/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Itse miettinyt tuota jo hyvän aikaa terapeuttini kanssa, tosin toistaiseksi hänkin on todennut että minussa ei ole vikaa mutta olen eriparia loppu maailman kanssa. Itse ihmettelen lähinnä muiden loogisen ajattelun olemattomuutta, joku tuijottaa yhtä puuta tai sitä metsää eikä näe puuta kun minä näen molemmat ja lisäksi vielä ne viereisetkin metsät puineen.

Jos tuttujani lukee tätä palstaa, monikohan miettii olenko minä tehnyt tämän ketjun aloituksen.

Vierailija
17/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kaltaisesi. Hänen pitäisi mennä hakemaan ammattiapua. Olen sanonut sen hänlle ja sanon saman sinullekin. Olet masentunut.

Vierailija
18/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nuori?

Vierailija
19/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun elämäni on täydellistä ja rakastan sitä, se on juuri sellaista kun haluan, mutta vihaan sitä olen huono elämässä, murehdin kokoajan.

Onko tämä sitä maanisdepressiivisyyttä? Vai mitä? Tuota loogista ajattelua harrastan enemmän kuin muut ja usein mietin miksi ihmiset ovat niin tyhmiä.. koen olevani parempi kuin muut ja silti ajattelen sellaisista ihmisistä jotka ajattelevat olevansa parempia kuin muut että ovat paskoja, olen siis paska. Ihmisarvoa pidän silti samana, en koe olevani arvokkaampi kuin kukaan ja arvostan kaikkia ihmisiä ihmisinä joilla on tunteet.

Mitensaisin tämän itserakkauden ja itseinhon väistymään jotta voisin olla normaali?

Vierailija
20/28 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:01"]

Olet nuori?

[/quote]

Olen 30 vuotias. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi