Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookista lähteneet?

Vierailija
04.09.2014 |

Oletteko katuneet lähtöä? Palanneet? Onko elämä muuttunut? Koetko jääväsi jostain paitsi? Kuinka monta FB-kaveria sinulla oli?

Miksi lähdit?

Harkitsen itse lähtöä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin, mulla oli kavereita vähän alle 300. Meni ihan tuhottomasti aikaa seurata feediä, koska tykkäsin kaikista maailman uutiskanavista ja muista. Ei siis "voinut" olla hetkeäkään pois sieltä, koska ihan jatkuvasti tuli uutta newsfeediin.

Facebookissa oli kivaa ja oli hauskaa seurata vanhojen luokkakavereiden urakehitystä ja perheenperustamista. Siis aidosti, ei mitenkään kyyläten. Viihdyin kyllä, mutta samalla se pinnallisuus ja yksipuolisuus häiritsi. Ihmiset kertoivat elämästään vain huippukohtia, onnistumisia, latasivat kauniita kuvia itsestään ja kodistaan, lapsistaan. Kaikki oli kaikilla ihanaa, onnellista ja täydellistä. 

Minua häiritsi myös se, että jos jollain kauppareissulla törmäsin vanhaan luokkakaveriini, jota en ollut oikeasti fyysisesti tavannut 15 vuoteen, meillä ei ollut melkein mitään juteltavaa. Tiesin jo, mitä sille kuuluu. Ja toisinpäin. Tiesin, missä on töissä, mitä opiskellut, kuinka monta lasta, missä kävi lomallaan, minkälaiset ruokapöydän tuolit hankki viime viikolla ja mitä söi aamulla. Oli vähän outo olo. Että moi vaan pitkästä aikaa.. mitäs sulle.. niin, juu, taidetaan jo kuulumiset tietääkin..

Ristiriitainen olo oli lähteä, koska nyt tulin katkaisseeksi yhteydet moneen ihmiseen, johon en välttämättä törmää kadulla (tai edes tunnistaisi, koska profiilikuva on vahvasti meikatusta naisesta 10 vuotta ja 30 kiloa sitten) tai joista en koskaan enää kuule mitään. Sitten taas toisaalta, onko niillä ihmisillä elämässäni mitään sijaa? Miksi pitäisin yhteyttä, kun tämä yhteys on lähinnä toisten kuvista tykkäämistä ja toisen elämän seuraamista, ei aitoa sosiaalista yhdessäoloa? Samalla logiikalla voisin hyvin seurata jotain ihan randomihmisiä, eivät he kuulu elämääni oikeasti millään tavalla. 

Jään nyt paitsi tapahtumista, joihin kutsutaan vain Facebookin kautta. Mutta jäänkö paitsi, jos en edes tiedä näistä? Eipä niihin tullut aieminkaan koskaan lähdettyä. En tiedä, milloin ala-astetuttuni synnyttää esikoisensa tai saiko nuoruuden kesätyökollegani työpaikan, jota haki. Mutta mitä sitten? Nämä asiat eivät muuta elämääni mitenkään.

Oikeat kaverit näen oikeasti, eikä niistä moni edes käytä Facebookia.

Vierailija
2/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sieltä lähteä. Asun keskellä ei mitään, face on niitä ainoita linkkejä ulkomaailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon miettinyt facesta lähtemistä, mutta päätynyt kuitenkin vain vähentämään sen käyttöä. En juurikaan enää päivitä sinne mitään, mutta käyn lukemassa toisten päiviksiä. Syy, miksi olen facessa edelleen on pari ryhmää joihin kuulun ja sitä kautta saan tärkeää tietoa minulle tärkeitä asioista ja tapahtumista.

Olen huomannut, että face on kyllä hiljentynyt kauheasti. Monet ennen aktiiviset eivät päivitä enää juuri mitään. Siitä on tullut melko tylsä paikka. Mielummin luen uutissivuja kännyllä kuin facea.

Vierailija
4/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ydin taitaa olla tuossa, että näkeekö oikeita kavereita oikeasti. Itse näen heitä valitettavan harvoin, koska suurin osa asuu eri maassa kuin minä :(

Facessa on matalampi kynnys olla yhteydessä: sähköpostiin ei tule pistettyä viestiä, että hei kivan sienisaaliin olet saanut, mutta minulle tulee hyvä mieli siitä, että edes näitä lyhyitä kommentteja heitellään läheisten kavereiden kanssa puolin ja toisin facessä päivittäin. Meilillä pistettäisiin pitempiä kuulumisia ehkä kerran kuukaudessa.

Facen chattia käytetään myös, piristää usein iltaa vaihtaa muutamat sanat kavereiden kanssa. Skype sitoo siihen koneen ääreen, ei voi tehdä muuta samalla, sen sijaan chat toimii muiden iltapuuhien rinnalla.  

Vierailija
5/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin varmaan klikata itseni sieltä ulos. Eka kerralla kavereita kertyi parisataa. Se oli minusta jotenkin hullua. Kun ei aidosti kiinnosta jonkun vanhan koulukaverin tekemiset. Mutta en osannut silloin fb.n alkuaikaan kieltäytyä kaverikutsuista. Lopetin sen tilin.

Muutama vuosi myöhemmin aukaisin uuden tilin erään ryhmän takia. Nyt hyväksyin vain 40 kaveria ja jätän kaikki vanhat koulukaverit ja muut etäiset sukulaiset ja naapurit ja kumminkaimanserkut pois. En päivittele paljoa, koska koko homma on minusta suhteellisen naurettavaakin. Mutta parin ryhmän takia olen jättänyt tilin auki, koska esim. toisen kirpputoriryhmän takia olen saanut edullisia kauppoja tehtyä. Toinen ryhmä kuuluu työhommiini ja on siksi hyödyllinen.

Vierailija
6/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaa hyvin nykyaikaa kun joku pelkää kotonaan nettisivulle kirjautumisen jälkeen.

ei oo kumma vaikei työt maistu jos itku tulee jos tuommoisesta. mitähän seuraavaksi.

ajatus siitä että kynsi saattaa kerran elämässä katketa, saa ihmiset hyppäämään

junan alle sankoin joukoin?

Vierailija
7/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis, vastatkaa joku tähän. Muakin kiinnostaisi. En nimittäin ole facessa, mutta nyt viimein harkitsen liittymistä. Kannattaako? Mikä on parasta, mikä pahinta? Jos on tähän saakka pärjännyt ilman, kannattaako enää?

Lähinnä haluaisin pitää paremmin yhteyttä ystäviin ja ehkä tutustua uusiin. Olen jäänyt vähän syrjään kun en siellä ole.

Vierailija
8/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jäänyt syrjään vaikken ikinä facessa ole ollut. Ystävien kanssa pidetään yhteyttä muuten :)

Vierailija
9/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli varmaan n 80 ystävää fbssä. Lähdin, koska en ehtinyt liiemmin päivitellä elämääni sinne. En ole katunut - niiden läheisten ja oikeiden ystävien kanssa ollaan ihan livetekemisissä viikoittain. :) En myöskään tunne oloani mitenkään ulkopuoliseksi.

Vierailija
10/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin, sillä en luottanut enää että asiat eivät leviä. Kaikki salaukset olivat o.k., mutta silti seinälleni ilmestyi ihme juttu, jota en itse ollut tehnyt. 

Sitä paitsi oli lapsellisen näköistä, kun aikuiset miespuoliset työkaverit päivittivät naamakirjaansa kertomalla mitä heidän pilttinsä puuhasi eilen. Toisaalta harmitonta, mutta en kokenut tarpeelliseksi kertoilla tällaisia asioita. 

Mulla on mieli ja Skype. Puhelinkin on käytössä. Oloni on nyt parempi, kun tarvitse lukea kaikkien kuulumisia.:)

Vierailija
11/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin pitkään sinne liittymistä ja se on juuri sitä mitä ajattelinkin. Arpakuutiota.

Vierailija
12/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meili ja Skype t. 5

Vierailija
13/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu pätkääkään että lähdin!

Vierailija
14/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin jo aiemmin, olin kuukauden poissa. Palasin olin vuoden. Nyt lähdin taas, ja nyt uskon että en enää palaa. 

Lähdin koska en katsonut facesta olevan mitään hyötyä, Yhteyttä voi pitää muutenkin. ja ihmisten elämä on loppujen lopuksi aika tylsää, ei siitä riitä kiinnostavia päivityksiä. Sit faceeen tuli vielä nämä mainokset.. en halua mainoksia katsella netissä

Vierailija
15/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:23"]

Pliis, vastatkaa joku tähän. Muakin kiinnostaisi. En nimittäin ole facessa, mutta nyt viimein harkitsen liittymistä. Kannattaako? Mikä on parasta, mikä pahinta? Jos on tähän saakka pärjännyt ilman, kannattaako enää?

Lähinnä haluaisin pitää paremmin yhteyttä ystäviin ja ehkä tutustua uusiin. Olen jäänyt vähän syrjään kun en siellä ole.

[/quote]

Älä liity! face on Out! hyvin pärjäät ilmankin

Vierailija
16/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:23"]

[/quote]

Älä liity! face on Out! hyvin pärjäät ilmankin

[/quote]

Ok, kiitos tästä ja muistakin kommenteista (en ole aloittaja). Lähinnä näin sinkkunaisena olisin halunnut ehkä egobuustausta, tai edes jotain säpinää. Olisi varmaan jännittävää kun joku vuosien takainen ihastus lähettäisi kaveripyynnön :) Mutta joo, uskon mitä sanotte. Mulla menis takuuvarmasti mielenrauha tuolla ja aikaakin saisin tuhraantumaan kun pitäisi yrittää esiintyä mahdollisimman kiinnostavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan